Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødvendig å preppe nye fjellski?


Dante

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde et lite illebefinnende her om dagen, og presterte å bestille meg ski, til tross for at jeg knapt har nærmet meg ei lysløype siden barneskirennene man ble tvunget med på ved begynnelsen av nittitallet.

Jeg er altså helt grønn. Mitt spørsmål er da som følger: er det nødvendig å preppe skiene på noen måte før man begynner å bruke de?

Jeg leser mye om det på nettet, og der anbefales det ene og det andre for å sikre best mulig glid.

Men faktum er at jeg faktisk er interessert i MINST mulig glid på skiene. I alle fall til jeg begynner å føle meg trygg på dem [emoji12]

Jeg har en gammel skade i leggen som gjør meg litt skeptisk til stor fart i nedoverbakkene. Har gått litt med truger og pulk de siste par vintrene, og tenkte at nå var det på tide å avansere, men vil nødig ødelegge de nye skiene ved å ikke preppe dem hvis det kreves.

Skiene er av typen Åsnes Amundsen.

Om noen har andre relevante tips og triks til en fersking blir det også mottatt med stor takk [emoji1]

Er det forresten ok ski for en nybegynner?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg synes det. Men du behøver ikke legge all verden av jobb i det heller. Bruk to tynne lag med grunnsmurning i smørelomma, etter at du har rubbet den forsiktig med et fint sandpapir. Smørelomma er fra hælen og frem til der skifellene festes. Da sitter skismøringen bedre.

Selv ville jeg lagt noe glivoks foran og bak smørelomma, men det kan du jo vente med til troen på litt fart i bakkene er blitt bedre :)

Lykke til og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski er som andre ski, skal du ha god glid må du passe på de.

Er du redd det skal går for fort i nedoverbakker er det bedre å bremse, husk at dårlig glid er tyngre å gå bortover med, du må også jobbe i slake nedoverbakker der du kanskje ellers kunne glidd fint. Så god glid er nok en større fordel enn bakdel.

 

Alle nye ski er innsatt med en slags lagringsvoks, du kan selvfølgelig la den sitte første gangen og heller preparere skiene når du kommer hjem etter første turen, men aller helst bør du vaske de og mette sålen med glider.

 

Swix har to typer skirens: Den røde for festesmurning, og den sorte for glider (Glider remover), de fleste bruker kun den røde over alt, men denne ødelegger mettingen av glider i skiene slik at de tørker ut og må mettes oftere. Derfor er det best å ha begge to. Jeg vasker alltid skiene på våren, både glidsonene og smøresonene. Alt etter som hvilket skipar det er snakk om, renser jeg ikke alltid glidsonen mer enn den ene gangen.

 

Selv bruker jeg veldig lite av den røde skirensen, mest faktisk til å rense skiene oppå og på sidene. Den beste måten å fjerne gammel festesmurning på, er å først skrape med en kisterskrape, deretter varme over festesmurningen med et stykke fiberlene under smørejernet, da suger den med seg mesteparten.

Er det voks som sitter under skia, gjør jeg ofte ikke noe mer rens enn det, jeg lar heller det som er igjen sitte, det er som regel en fin grunning til annen smurning (hvis det er kald voks som er der). Eventuelt tørker jeg resten lett av med fiberlene og skirens om jeg vil begynne helt på nytt (eller har brukt klister).

 

Så til grunnprepp av ski, trenger ikke være veldig komplisert:

1) Vask skiene i hele lengden (bruk sort rens).

2) Legg på et lag litt tykt lag med CH10 med smørejernet (gul glider), ikke la skiene så i en kald bod, men sett de i et varmt rom (varmeste rommet i huset)

3) Varm inn voksen på nytt neste dag, fyll på med litt mer om det er behov, lagre skiene varmt en dag til, og varm de enda en gang.

 

Deretter kan du sikle forsiktig bort det øverste laget og legge på en hardere voks.

 

Jeg sikler faktisk ikke bort voksen de fleste gangene gjennom sesongen, prøver heller å få en tynn glatt overflate med smørejernet, da varer glideren en tur eller to ekstra. Når jeg lagrer skiene legger jeg faktisk på glider i hele lengden (bortsett fra på racingskiene). 

Jeg varmer bare inn et lag grunnvoks før jeg tar første turen, da sitter smurningen som regel godt nok.

 

Langrennski lagrer jeg med CH10, fjellski og bakkeski bruker jeg F4 universalglider på.

 

Det enkle er ofte det beste, derfor hurtigprepper jeg skiene for det meste for å unngå at sålen tørker ut gjennom sesongen, og likevel har jeg har som regel alltid bedre glid enn de jeg er på tur med. Bruker sågar flytende glider noen ganger. Det er tross alt bedre å bruke tiden i løypa enn i smøreboden.

 

Skal jeg ha "racingprepp", sikler og børste jeg skiene etter alle kustens regler for å få ut de siste små %'ene i potensialet på skia.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig med godt stell av fjellskia, for det er fjellskia som gir skiglede!!! Det trenger ikke være "Birken-prepp", men en bør gjøre grundig arbeid med både feste og glid. Feste sier seg jo selv, men vi har jo en del slake flyer fjellene våre også, og da er stas å bare kunne gli nedover på gode ski, framfor å stake og streve på dårlig preppa ski. Grunnen til at jeg vet dette ønsker jeg ikke å utdype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allihop :)

Etter hva jeg forstår fra svarene deres, er det beste å få preppet skiene ordentlig slik at ikke sålen tørker ut?

Da jeg ikke eier verken smørejern eller noe som helst, frister det jo å dra på en sportsbutikk og få dette gjort. Vil billigste prepp der være tilstrekkelig? Tenker noe ala xxl sin billigste prepp.

Jeg vil igrunn bare få skiene klare så snart som mulig, slik at jeg kan kan komme meg ut i løypa og se om dette er noe for meg :)

Jeg har gått til innkjøp av åsnes egne kortfeller, og tenker å bruke disse mest mulig, istedet for å måtte prøve og feile med klister og greier. Jeg vil gå mye med paris-pulken min, og har skjønt at feller er fint til slikt.

Klister, glider osv regner jeg med at jeg lærer meg med etterhvert som jeg begynner å bruke skiene. Prøving og feiling.

Jeg har et par spørsmål til som jeg håper dere kan hjelpe meg med:

Jeg fikk de nye skistøvlene i posten idag http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstovler/alpina-bc-travers-langrennsstovel-1314/p/1091918_2_style

I skrivende stund sitter jeg i sofaen med disse på for å teste passformen. De føles litt stramme med tynne ullsokker og strikkalester på, er dette noe som går seg til etterhvert, eller må jeg ha større sko? Har jeg kanskje for mye "lest" på foten? Hva er vanlig i slike forede sko? Jeg kjøpte 1 str over hva jeg normalt bruker.

Sist men ikke minst, er dette ok sko, eller får man bedre sko for 1299,-? Å gå opp i pris er foreløpig uaktuelt.

Helt til slutt noe litt urelatert, men er det noen som har erfaring med den 40-liters selesekken til fjellpulken? Ser at den koster 999,- på xxl nå, noe som er vesentlig billigere enn hva andre tar for den.

Beklager at det ble så mye, men jeg er som sagt helt grønn på friluftsliv i den kalde årstiden. Alle svar blir mottatt med bunnløs takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at det er unødvendig. Du vil riktig nok få bedre gli på kaldt føre hvis du prepper skiene, men hvis du tenker å gå med kortfeller så forsvinner jo glien uansett. Det er heller ikke sånn at sålen tørker ut og skien blir ødelagt uten grunnprepp og lagringsvoks. Mitt tips er å ikke kjøpe noe prepp fra xxl, men selv pusse festesonen med litt sandpapir før du eventuelt legger på festevoks. Hvis du etterhvert føler at du kunne hatt glede av bedre gli så kan du gjøre noe med det da. Jeg har fulgt samme oppskrift selv og for min bruk har jeg mer enn nok gli slik de er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får et smørejern for 200,- på G-sport, så jeg ville i alle fall heller brukt penger på det enn å få preparert skiene.

Skal du bare ha glider for å varme inn, er Swix F4 en god universalglider.

 

Du grier nok å få glidet skiene uten bord med smøreprofil, du må bare få lagt skiene på en slik måte at de ligger i ro.

Bord med 1 eller to profiler får du for 800,-. på XXL eller G-sport, men du må også ha et sted å lagre det når det ikke er i bruk, selv om ikke smørebordene tar så stor plass når de er slått sammen. Eventuelt kan du ha en profil med bein, det tar enda mindre plass.

 

Men for å gjøre det hele litt enklere, så kan du kjøpe flytende glider enten på tube eller på sprayboks, Swix F4 finnes også som dette, legg dette på skiene etter hver gang du har brukt de om du går for denne løsningen.

 

På XXL får du en liten smørepakke som heter P0030 til 99,- den inneholder 3 vokser, kork, skrape, universlklister og en tube F4 glider.

 

Er det kuldegrader og snøen er tørr kommer du veldig langt med "blå ekstra" (V40) og "lilla spesial (V45) som er i denne pakken. Da har du smurning som går fra rett under 0 til -10. Den lilla bruker du ned til ca -3, den blå om det er kaldre. Ved disse temperaturene greier "alle" å smøre, ved andre temperaturer kan du bruke fellene.

På grunn av at Amundsen skiene har godt spenn, streker fellene på de mye mindre enn på mange andre fjellski.

Universlkisteret og "rød Sølv" (V60) er for påskeføre.

 

Så til Farmors raggsokker, de blir for varme og klumpete, er du i aktivitet trenger du ikke veldig tykke sokker, men skal du stå stille en del trenger du litt isolasjon. Uansett må du bruke sokker i ull. Tykkelsen på sokkene kan typisk ligge mellom 200-400g/m2 (er et mål på ullvekt pr m2). Kort fortalt er det "passe tykke ullsokker".

Skal du ha mer isolasjon, er ikke ett tykt sokkepar veien å gå, da er et tynt "liner" par det beste, altså et mye tynnere par innerst også dette i ull. Dette reduserer også muliget for gnagsår, fordi eventuell friksjon vil i størst mulig grad oppstå mellom de to sokkeparene, og ikke mellom huden og sokken om du bare har ett par sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den sekken. Den er kjempefin! Stor og anvendelig dagstursekk, som også er med på vanlig fotturer. Også med skikkelig hoftebelte, så fin å bruke til å trekke pulken med. Kan være greit å ha klær, mat, hva som helst man trenger raskt i sekken så man slipper å åpne pulken hver gang man stopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til innkjøp av åsnes egne kortfeller, og tenker å bruke disse mest mulig, istedet for å måtte prøve og feile med klister og greier. 

 

 

 

Jeg går mye på vinterturer innover fjellheimen med mine gamle Atomic ARC fjellski fra 1996. Jeg har helfeller permanent festet i skiene, det har jeg hatt i mange år nå. Fornyer kun limet av og til når det er behov for det. 

Med helfeller har du stålkontroll i fjellet, så og si uansett hvilket type føre det er. Det er en stor fordel når du går med 30kg på ryggen eller en tung pulk bak. Man har mye mer kontroll i nedoverbakker, og man kommer seg opp overalt. Alle jeg kjenner, og går på tur med vinterstid, går med permanent monterte helfeller. Anbefaler det på det sterkeste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.