Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan oppbevarer dere utstyret deres?


Rismyhr

Anbefalte innlegg

Inspirert av en tråd på et amerikansk backpacker forum fikk jeg lyst til å starte en litt tråd her inne hvor vi kan dele råd og tips om oppbevaring av tur/friluftsutstyr. Det uten tvil mange av oss som har store mengder utstyr, ikke alt blir tatt i bruk, men den store utfordringen foruten å få tid til å bruke det blir vel hvordan man skal få plass til alt sammen.

 

Så spørsmålet er, hvordan oppbevarer dere turutstyret deres?

 

post-9801-0-44493500-1421582190_thumb.jp

 

Er veldig fornøyd med SmartStore boksene, har en i 50 liter til turtøy. Og en 31 l og 16 l til utstyr. Fåes kjøpt bla. på Europris.

Anbefaler de som er svenskprodusert, virker mer solide og av høyere kvalitet enn de billigste boksene som er å få kjøpt. Står også støtt og stødig oppå hverandre.

 

 

post-9801-0-77715600-1421582208_thumb.jp

post-9801-0-84404500-1421582224_thumb.jp

 

Har prøvd å lage et system i hyllene, men Smartstore boksene har overtatt litt med tiden.

 

post-9801-0-73347800-1421582242_thumb.jp

post-9801-0-39759600-1421582266_thumb.jp

 

Det er selvfølgelig ikke alt du får plass til i en boks, slik som soveposer, liggeunderlag, økser og lengre/større gjenstander.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fire stk SmartStore-bokser slik som trådstarter i klesskapet, med ca disse kategoriene:

  • "mat-ting" altså kjeler, kopper, noen poser turmat, litt matbokser, og alt annet som har med matlaging å gjøre.
  • "div utstyr", her ligger alt mulig rart smått, feks kniver, førstehjelpspakker, hodelykter, øks, små liggeunderlag, grevlingtrekk ++
  • "pakkposer" her har jeg ørten hundre vanntette pakkposer og noen små ryggsekker
  • "kart" - her er det MASSE kart, kompass, kartmapper, gps

Alt stort, dvs telt, presenninger, 3x bamse extreme og sånt ligger i uteboden, raskt og lett tilgjengelig.

 

Ryggsekker og soveposer i inneboden, også raskt og lett tilgjengelig.

 

Det at ting er lett tilgjenglig er i grunnen det viktigste. Det er viktig for meg å kunne hive sammen en sekk på kort tid mens unga maser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på ca 20 kvaderat og har to bikkjer med aaaalt for mye utstyr så her er ting spredd litt utover. Har sånn kasse med hjul under senga der det ligger noe, et par skuffer i en kommode, noen bokser i ei hylle og telt og sånn ligger under senga. Nyeste bikkja spiser visst liggeunderlag så får vel finne på noe lurt der etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for langtidslagring av dunposer er å henge dem i ene enden. Et lite varsko til TS; dersom du har teltstengene liggende pakket inni teltet, og teltet faller i gulvet fra stor høyde, så kan teltstengene slå hull i både telt og teltpose/stangpose. Om du er uheldig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et 16 m2 stort soverom. Som ikke blir hverken stue (skulle slått ned veggen og laget stor stue) eller soverom. Men turstæsjrom og mekkerom. Her har vi mjukvare, som mat, klær, soveposer og mekkegreier, samt padlestæsj/klatrestæsj/skøyter/telt/ sekker/fiskestæsj/sykkelmekkestativ/skipreppebord mm.  Ski/sykler/pulker står ute i garasjen.  

 

Har et stort skrivebord til sortering og mekking, hyller overalt med pastbokser, en diger hylle til soveposer og kroker på veggene til soveposer. Hyller til sekker og div og to klesskap til turklær.

 

16m2 er altfor lite. Eller hvordan var nå dette igjen...  :logik:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Padlestæsj spredt rundt på badet, siden det tørkes der. Resten er jevnt spredt rundt om i huset, på vei inn eller ut… I grunnen det systemet som funker best - er det på sine respektive plasser er det mye mer kronglete å finne enn om jeg kan bare raske det sammen fra rundt omkring.

Sånn teoretisk har jeg også plastkasser og hyller til det meste, men der oppbevares stort sett det som ikke brukes, eller som er "ute av sesong".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snubler i alt samen når jeg kommer inn døra hjemme :logik:

 

Bruker også plastkasser, men de kryyymper.. eller kanskje jeg får mer og mer tur-stæsj så de blir fylt opp..

Har sortert på kategori, smøreutstyr, kokeutstyr, telttilbehør osv slik at det er lettere å finne det jeg skal ha når jeg skal på tur.

Lagrer ikke stengene og teltpluggene sammen med teltduken siden de tåler litt annen lagring enn selve teltet.

Dunposene lagrer jeg i oppbevaringsposene som fulgte med, syntposene har jeg i "mesh" poser fra Alpkit, har valgt størrelse på de slik at de er litt større enn kompresjonstrekkene. Dunjakkene lagrer jeg også i samme type mesh poser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i en enebolig med en bod i kjelleren hvor alt utstyret ligger på forskjellige hyller. Lett å finne ting og turprovianten står i kasse® p gulvet under hyllene. Fordelen ved å bo på landet :) . Men har 2 boder som er fyllt opp :P . En for sykkel også :fear:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellerbod: Ski, pulk, skisko, smørebenk, padleutstyr, fiskeutstyr pluss div "hardt" vinterutstyr.

Loftsbod: Soveposer, telt/tarp, kite/skiseil, underlag, sekker, klær ute av sesong.

Soverom: Skuffeseksjon: Kokeutstyr og tørrmat, et par skuffer til småtteri (hodelykter, kniver, GPS, kompass, øks, pakksekker, dilldall..), en stor skuff til kart.

Våpenskap med våpen og gassbokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en utebod der vi oppbevarer sekker, pulk, ski og alt annet stæsj, og i inneboden har vi soveposer, liggeunderlag, telt og klær.. Dunsoveposene henger i klesskapet, da jeg har blitt lært opp til at de ikke tåler å ligge i komprimeringsposene sine, mens fiberposene ligger i trekkene sine. :) har planer om bokser til alt, for i inneboden bare flyter det overalt xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... brukt ofte ligger på senga på gjesterom....

Der har du meg også, etter ute og jakt sesongen i år var gjestesenga fyllt hallveis oppover veggen mot taket... Det som falt av det lå på gulvet...

Ellers har jeg også kasser jeg burde klare å bruke.

 

 

Jeg har tenkt litt på det med hvilke temperaturer og fuktighet å sånt turutstyr bør lagres i...

Som Teltet, fabrikkimpregnert teltduk, vil det være å bedre for et slikt telt å ligge i konstante 6grader og småfuktige kjelleren? eller i knusktørre varme 2.egt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjølig soverom for det meste av utstyret; telt, soveposer, lærstøvler, dunjakker, tarps og alt i smått pg stort .. Har enda senga "ledig" og litt hylleplass .. Ellers er det et par hyllemeter i gang som går for daglig/sesongbetont turutstyr men alt i alt er det "walk-in-closet" systemet som gjelder for meg men kanskje en dag putter en ting i kasser og slikt ? Enda håp

 

En burde jo strengt tatt ha lagt med litt foto men .. vil en avsløre kaoset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en brukbar bod (walk - in) under skråtaket på loftet. Alt av soveposer / liggeunderlag ligger flatt på spaltegulv i ei seng laga for nettopp dette formål. Der er det maks tørk og lufting. Ellers er det litt kaos i hyllene hvor barneklær og -utstyr sakte men sikkert ser ut til å ta over et par friluftshyller. Hva man skal gjøre da vites ikke ... kaste utstyr som egentlig ikke brukes

er jo lite aktuelt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme system som @arcticboots : Et kjølig ekstra soverom med nok skapplass samt gjennomsiktige bokser hvor ting (forsøksvis) er sortert. Underlag og soveposer ligger på en seng og duntøy er hengt opp. Liker walk-in-utstyrsrommet mitt :-)

Ski, pulk, og sykkel er selvsagt i garasjen.

Nå for tiden har jeg jo en del av det eldre og nye vinterutstyret her på Røros fordi jeg jobber som handler og guide. Ikke samme orden som hjemme, her er utstyr overalt, noe til tørk, noe i hyller og noe på pulten og gulvet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kona vet om er oppbevart i huset eller i et oppvarmet rom på låven. Det hun ikke vet om ligger på jobben min og i de kalde rommene på låven.

Kajakker og kanoer er oppbevart litt rundt omkring der det er plass (og de tar litt plass).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøker å ha litt orden i turutstyret. Plastkasser til utstyr jeg ikke bruker så ofte. Ellers 3 skap det ett er til telt og underlag, ett til soveposer og fiskeutstyr og ett til duppeditter og ryggsekken på loftet.. Med ca 60 primuser i egen reol blir det oversiktlig. I tillegg har jeg komplett turutstyr på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortveggen i stua er "pyntet" med 2 stk soveposer i oppbevaringsposer, en norønna reconpack, en norrønna finnskogen, 2 telt, ei fiskestang og litt fiskeutstyr. Inne i et garderobeskap står det et våpenskap med jaktvåpen, en jaktradio + div. pusseutstyr og slikt. På badet ligger diverse ullundertøy i skapet. I en relativt lite pen stabel i hjørnet på soverommet ligger diverse turklær. og i yttergangen finner man diverse jakker, 2 par relativt utslitte M-77 og et nytt par Lundhags Ranger High. Rett ved skrivebordet der jeg har denne PC'en jeg taster på ligger det en stabel med kart, noen fiskekort og jaktkort, et par turkniver, mp-3spiller et fotoapparat og noen slukbokser pent og veldig tilfeldig lagt på et lite bord. :)


Hmmm hmmm, rydde litt til kanskje.... :)


Edit: Og på badet lå det to kart og en utgave av Jakt & Fiske strategisk plassert en armlengde fra toalettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppbevarer det meste av utstyret jeg ikke så ofte trenger på loftet...

Det jeg bruker ofte ligger i bokser og henger på kroker under en seng som er oppbygd av skap fra Ikea, men siden det er litt ork å ta ting ut og inn under senga blir det ofte hengende lenge i gangen....

 

Skulle gjerne hatt luksusen med et eget rom bare til utstyr som jeg ser fler av dere over har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.