Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia multifuel


tnord3

Anbefalte innlegg

For en stund siden så jeg en kar her på forumet som hadde dårlig erfaring me å bruke Optimus Nova brenner i Trangia stormkjøkken. Problemet var at det vart dårlig effekt i stekepanna.

Jeg har også en slik løsning, og etter å ha prøvd dette i - 15C angrer jeg som en hund på kjøpet. Effekten i stekepanna var så dårlig at jeg kunne legge handa oppi der.

Derfor har jeg bestillt del og vindskjerm for å bruke brenneren som en vanlig Nova-brenner. Brenneren er jeg imidlertid veldig fornøyd med -forutsigbar og lett å justere.

Jeg ble møtt av skikkelig arroganse da jeg presenterte problemet for importørn av Otimus og Trangia i Norge: Nordic-Lutra. De forsto problemet men var totalt uinteressert i å gjøre noe for å rette det opp, eller tilfredsstille meg som kunde - Ikke snakk om å få deler til å bygge om direkte fra dem, eller 5 øre i rabatt for den saks skyld. Derfor vet jeg sannelig ikke om jeg kan anbefale produktene deres til andre, selv om jeg er meget fornøyd med selve brenneren.

Jeg vurderer forresten å supplere med en MSR XPD Heat Exchanger. Er det noen her som kan fortelle meg om dette produktet er verdt prisen, og den ekstra vekten man bærer med i sekken? Passer den til mine 1,5 og 1,75 l kjeler fra Trangia?

Tor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg vurderer forresten å supplere med en MSR XPD Heat Exchanger. Er det noen her som kan fortelle meg om dette produktet er verdt prisen, og den ekstra vekten man bærer med i sekken? Passer den til mine 1,5 og 1,75 l kjeler fra Trangia?

Har hørt at varmeveksleren skal øke virkningsgraden med omkring 25% (hvis jeg husker riktig). Dvs. at hvis man skal ut på lengre turer og ikke har lyst til å bære med seg mye drivstoff så kan dette være en løsning. Om v.veksleren passer til std. trangia kjeler vet jeg ikke, men jeg kunne selv trengt et svar på dette da jeg også vurderer produktet.

En annen løsning er å kjøpe Koke-Willy fra Sportsnett. Denne kjelen øker virkningsgraden med opptil 70%..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å se at det endelig var en skærping som forstod problemet mitt, det var meg som hadde problemet med at stekepanna ikke ble varm. Vanlige kjeler blir selvsagt varme så det holder pga at de ikke blir liggende oppå trangia settet slik som stekepanna.

Jeg fant en halvgod løsning på egen hånd, jeg fikk heller ikke mye hjelp.. Det jeg gjorde var å bruke en teflon kasserolle fra trangia og brukte denne som stekepanne. Litt mere kjelkete dersom du skal steke svære t-bone steker, men DET problemet har ikke jeg på tur 8)

Jeg oppfordrer evt andre skærpinger som skjønner problemet å mase på leverandøren slik at de skjønner problemet til slutt. Dette blir spennende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Heisann. Håper noen kan hjelpe meg. Har kjøpt meg Multifuel til Stormkjøkken(Trangia). Begynnte med miljøbensinen til felleskjøpet, men den sota masse. Kjøpte deretter bensin (rensa) fra en sportsforretning i byen og heller ikke denne funker optimalt. Virker som om det soter en masse nede ved nåla. Må ta denne opp og rense for hver gang. :evil:

Er det noen som har noen tips til meg, evt en "kokebok" på bruken av denne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:evil:

Er det noen som har noen tips til meg, evt en "kokebok" på bruken av denne.

:)

1. Du må skru hele brenneren fullstendig fra hverandre

2. Rens alle delene 110% med ren bensin feks. fra sportsforretningen du nevnte.

3. Skru sammen og følg bruksanvisningen til punkt og prikke

Dette har fungert for min del. Men det er viktig at ALLE delene renses skikkelig, det vet jeg av erfaring. Jeg brukte endel kvelder for å bli bedre kjent med min brenner, men synes i dag at det var verdt innsatsen. Den er bra når det gjelder :)

Tvi tvi, lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Håper noen kan hjelpe meg. Har kjøpt meg Multifuel til Stormkjøkken(Trangia). Begynnte med miljøbensinen til felleskjøpet, men den sota masse. Kjøpte deretter bensin (rensa) fra en sportsforretning i byen og heller ikke denne funker optimalt. Virker som om det soter en masse nede ved nåla. Må ta denne opp og rense for hver gang. :)

Er det noen som har noen tips til meg, evt en "kokebok" på bruken av denne.

:(

Høres ut som du har brukt bensin med totaktsolje.

Felleskjøpets miljøbensin er rein, men du kan ikke fyre med totaktsoljebensin.

Pell fra hverandre og gjør alt reint.

Forgasserrens er fine saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Har Trangia = Nova brenner uten bein. Jeg liker trangia godt, fordi du har relevante gryter og panne med, varmen går opp-runnt grytene for bra varmeutveksling = Nansen kjelen. Trangia står stødig - ennda stødigere på en tynn finerplate på teltbunnen, og du har altid vindskjærm og lokk = pannen på.

Ja, litt tung, men grytene pakker godt og faktisk får en plass til tangen, Nova'en og Nalgene flasker med i allt 0.4 l fuel. Muligens kan en firkantet 0,5 l Nalgene skvises ned. Jeg har ikke funnet den i Norge ennda. Ny lettvektstrangia er jo fremkommet.

Jeg bruker sielden pannen til annet enn lokk. Sist bakte jeg brød på pannen, men da var det med spritbrenneren på en sommertur. Kan ikke skjønne at Nova ikke skulle gi mer varme enn spritbrenneren??? Varmen går da oppover og med litt pumping og fullt åpent er det ganske godt fres på Nova'en, som ellers er veldig bra på simmre-koking. Men jeg skal prøve det ut.

Har også montert Nova-trangia i en "revsaks" fot. Denne ubrukelike army-greie til sprittabletter; men berre med passe stort hul i. Står mer stødig enn med org. bein og har da le på 2 sider. Tallerken mv. kan gi le på 3. siden! Oppå bruker jeg army 2-i en firkantete kokekarrene, hvori det hele pakker ned. veier og fyller minndre en Trangia set på helgeturer og sykkelturer, hvor det ikke trengs så mye koking som vinterstid.

Jeg er dedikert parafinist i telt, da jeg ikke liker de mer explosive besindampe!! Jeg har brukt fritidsparafin, "luktfri" parafin og tennveske. Siste er sikkert bedst, som Rune forgasserrens 123 sir. Så langt ingen problemer. Forvarming skjer bare ved å slippe litt parafin ut og tenne på.

Det lukter da noe, men ikke mye ved "luktfri" og kun ganske kort tid.

Følges bruksveiledning til punkt og prikke med å snu flaske og la brenne ut og siste overtryk fise ut (- lukter litt) er det ingen problem med slangekopling. Dette er en liten CEJN kopling. Alle som jobber med trykkluft er kjennt med de som pålitelige. men de gir en liten fiert, når en drar ut, men lukker med en gang. De må smøres iblann gjerne med silikonefett/evt.spray.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også montert Nova-trangia i en "revsaks" fot. Denne ubrukelike army-greie til sprittabletter; men berre med passe stort hul i. Står mer stødig enn med org. bein og har da le på 2 sider. Tallerken mv. kan gi le på 3. siden! Oppå bruker jeg army 2-i en firkantete kokekarrene, hvori det hele pakker ned. veier og fyller minndre en Trangia set på helgeturer og sykkelturer, hvor det ikke trengs så mye koking som vinterstid.

Jeg er dedikert parafinist i telt, da jeg ikke liker de mer explosive besindampe!! Jeg har brukt fritidsparafin, "luktfri" parafin og tennveske. Siste er sikkert bedst, som Rune forgasserrens 123 sir. Så langt ingen problemer. Forvarming skjer bare ved å slippe litt parafin ut og tenne på.

Det lukter da noe, men ikke mye ved "luktfri" og kun ganske kort tid.

Følges bruksveiledning til punkt og prikke med å snu flaske og la brenne ut og siste overtryk fise ut (- lukter litt) er det ingen problem med slangekopling. Dette er en liten CEJN kopling. Alle som jobber med trykkluft er kjennt med de som pålitelige. men de gir en liten fiert, når en drar ut, men lukker med en gang. De må smøres iblann gjerne med silikonefett/evt.spray.

Hilsen Elgen

Er det Esbit-brennern du har montert Novaen i?

I så tilfelle, må du legge ut noen bilder.

CEJN kobling, er det det på Novaen ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.