Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttips vert teke i mot med takk!


Aurorapolaris

Anbefalte innlegg

Eg skal kjøpa mitt fyrste telt!! Har ei lita dotter på snart to som eg etterkvart ynskjer å ta med på små og gradvis lengre turar. I starten vert det nok helst telting ved bilen nær sjøen, men etterkvart littegrann lengre i turar og skog/fjell. Eg ser dog ikkje for meg at me kjem til å gå i dagevis i fjellheimen med teltet. Då overnattar me nok heller på DNT-hytter. Eg har lyst til at teltet skal vera stort nok til at me kan invitera ein vaksen og evt også eit barn til med oss på tur. Det er vel helst vår, sumar og haust at teltlivet er aktuelt for oss. Når eg fyrst kjøper eit telt kunne eg tenkja meg eit som eg kan ha ei stund, ikkje eit eg får lyst til å byta ut i eit betre med ein gong me har fått smaken på teltlivet.

Kva bør eg kjøpa? Ser for meg at eit fjelltelt/tunneltelt er tingen, men det er også alt. Pris er eigentleg ikkje så nøye. Eg har sett litt på Hilleberg sine, og dei ser freistande ut. Men tenkjer at det kanskje er litt overkill? Eg er svært takksam for tips frå folk som har litt meir greie på dette enn meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det bruket du nevner så vil jeg si at f.eks Helsport sine telt vil være helt perfekte. Du vil også klare deg kjempefint med rimeligere merker. Hilleberg sine helt er veldig dyre, og jeg vil påstå at kun folk som er godt over gjennomsnittlig interessert i friluftslivet får noe særlig igjen for det ekstra man betaler. Er hovedsaklig vekt du vinner på dyre telt. Hvis du har ubegrenset budsjett så er det bare å gå for hilleberg :P

Hva med noe som dette? : http://www.helsport.no/romsdalshorn-camp

Hvis du vil oppgradere litt så kan du jo også vurdere dette; http://www.helsport.no/rondane-3-camp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du forklarer, hvor bruken i hovedsak er tiltenkt deg og dattera. Bruken endrer seg så fort man skal ha inn én eller to til i samme telt. Og det gjelder også vekt på teltet og valg av telt. 

 

Jeg tenker som så: når bruken hovedsakelig skal være vår, sommer og høst, ville jeg gått for et lett telt. Spesielt når du forteller at bruken - til å begynne med - blir med bil langs sjøen. Jeg tolker dette som at dere drar ut når det er forholdsvis fint vær. Men det kan godt være jeg også tar feil.

Telting i skog krever heller ikke like mye av teltet, da skogen - langt på vei - vil fungere som le mot nedbør og vind. I hvert fall til en viss grad.

 

Så fort du kommer deg på høgfjellet, kan kravene til telt endre seg. Her er man mer sårbar for nedbør og vind. Og de som har vært en god del høgfjellet, vet at været kan endre seg uten forvarsel. Dette betyr likevel ikke at man uansett må ha det beste utstyret for å være der. Det har jo de siste årene gjerne vært slik at man må ha det beste utstyret for å i det hele tatt komme seg på tur, og det kan diskuteres, men det er uansett en annen diskusjon.

Som du sier, så vil muligheten til å bruke DNT-hytter være til stede, også hvis dere velger å være på høgfjellet over flere dager.

Igjen så havner valget mitt på et lett telt ut fra dette.

 

Så over til neste spørsmål, hva gjelder størrelsen og kvaliteten på teltet

Her kommer dine personlige preferanser inn. Spesielt med tanke på vekt og komfort. Lettvekterne her på forumet har sikkert noe lurt å komme med. Jeg vil ikke gi deg noe eksakt alternativ, men Exped, Hilleberg, Helsport og andre merker har mye bra.

Noen telt kommer i en ultralite versjon, andre i en lett versjon, eller i en tyngre versjon. Det er gjerne teltduken som har høyere vannsøyle og tåler mer vann som gjør at duken og totaltvekten blir høyere.

 

Avhengig av hvor stor plass dere er avhengig av kan du og dattera di velge enten et tomannstelt som er lite og har liten plass. Eller et tremannstelt hvor dere har større plass å tilbringe tid dersom det eksempelvis regner ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy vannsøyle/teltduken tåler mer vann har lite med høyere vekt å gjøre.

 

Tykkelse og egenvekten på tråden duken er laget av, har derimot mye med vekt å gjøre.

Et lett telt kan derfor ha høyere vannsøyle, og større styrke i duken enn et tungt og gjerne billig telt.

 

Jo mer high tech, dess dyrere og lettere som regel. (men der går selfølgelig en grense)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noe som dette? : http://www.helsport.no/romsdalshorn-camp

Hvis du vil oppgradere litt så kan du jo også vurdere dette; http://www.helsport.no/rondane-3-camp

Dette er lave telt, så om du eller ditt voksne turfølge er høyere enn ca. 173 cm, kan teltet bli irriterende lavt. Du bør kanskje heller vurdere Helsport Fjellheimen light camp og superlight camp, samt Hilleberg Nallo 3 og Nallo 3 GT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.helsport.no/gjende-3-camp
Utgående modell fra Helsport og selges derfor "billig". Høyde 105cm i innerteltet er godkjent for de aller fleste av oss. Ekstreme luftemuligheter er greit å ha på finværsdagene på sommeren når det lett blir ufrivillig badstue i teltet. Forsåvidt også veldig greit på kaldere dager om man skal koke mye vann i forteltet. Kondensen er stort sett grei å bli kvitt med skikkelig gjennomtrekk.
Pris 3495,- Vekt ca 3,5kg totalt.  Har dette i 2-pers utgave som jeg bruker alene på korte overnattingsturer eller jaktturer med dette teltet som "basecamp" for å ta dagsturer fra. Meget fornøyd.

http://www.helsport.no/romsdalshorn-camp-1798
Tidligere omtalte Romsdalshorn selges også på outlet'en til Helsport i 3 og 4-pers utgaver.
Pris 1995,- Vekt ca det samme som Gjende 3 camp men med 15cm lavere takhøyde i innerteltet og dårligere luftemuligheter noe som gjerne fører til et intenst ønske om å sette opp teltet i skygge på fine sommerdager.
(Lett å fikse f.eks. med en presenning til rundt 100-lappen fra biltema eller en dyrere og mer støysvak tarp fra f.eks. helsport, hilleberg, exped etc. så lenge man har noe å henge den opp i)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Romsdalshorn når eg fekk born eg skulle ha med på tur. Dette vart kjapt utrangert av av andre, rett og slerr pga takhøgde og kraftig innsmalning på breidda. Trangt telt, blir i dag brukt til "herjetelt" i hagen av kidsa, eller når me vel to telt framfor eit stort når heile familien er med (5-6 stk). Vill mykje heller lagt pengane i brukt Hilleberg Nallo om eg fann det. Evt eit kuppeltelt. Om pris av betydning, Norheim Vassfaret (tungt dog) eller Norheim TY3 (lettare)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris inget större problem. Du skall bära all utrustning. Du vill kunna ta med dig en vuxen + barn, dvs 2 vuxna och 2 barn.

Mitt förslag blir ett lätt och stort tält som jag vet fungerar till barnfamiljer.

http://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp

Skulle det vara så att du inte vill tälta i framtiden så kan du sälja det och få skäligt betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvulight er fin til sitt bruk, har en selv. PLass kontra vekt er veldig bra på den. Veier vel ca 2,5 kilo inkl bunn. Fin plass til 2 voksne, 2 bikkjer og bagasje.

Har brukt den en del vintertid i marka. Digg og kunne stå å skifte klær. Så er den høy nok til at man kan forvarme primus og lage mat enkelt inne hvis det skulle være litt vind ute.

Ulempen med den er at den er enduks så det blir noe kondens. Ikke like vindstabilt som et godt telt selv om den har tålt noen gode vindkuler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Romsdalen 4, flott telt med mye plass, jeg har hatt med meg mine på 10 og 11 år og har hatt god plass, så to voksne og to barn vil gå, men god plass får man ikke…

Jeg er selv på jakt etter et mindre telt til solotur, eller sammen med madammen (dvs. uten unger), og har følgende tanker:
Jeg vil ha et telt med god nok takhøyde til å sitte noenlunde normalt. Høyt (høyere) telt = bedre innekomfort, men større vindfang.
Det skal være lite i gulvareal, slik at det krever mindre teltplass (enklere og finne bra plass) men med stort nok fortelt til å kunne oppbevare sekken og kunne fyre primusen.
Mindre telt er også mer stabilt og mindre utsatt for "blafring" i vind, tror jeg

Så forløpig er jeg godt på vei til å helle mot denne: http://www.outnorth.no/fjallraven/akka-view-2#UNBlue

Så min konkluksjon er at jeg ikke ville kjøpt et telt med "mulighet" for overnattingsgjester, men heller kjøpe et godt telt til deg og frøken, og heller låne et ekstra telt ved behov. Ellers ville jeg vurdert å skaffe en lavvo når man skal være flere, da har man rikelig med boltreplass til både bagasje, matlaging og et lite bål i en rundbrenner osv.
Til informasjon har noen turistforeninger slikt til utleie, så sjekk med din lokale DNT-forening.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvulight er fin til sitt bruk, har en selv. PLass kontra vekt er veldig bra på den. Veier vel ca 2,5 kilo inkl bunn. Fin plass til 2 voksne, 2 bikkjer og bagasje.

Har brukt den en del vintertid i marka. Digg og kunne stå å skifte klær. Så er den høy nok til at man kan forvarme primus og lage mat enkelt inne hvis det skulle være litt vind ute.

Ulempen med den er at den er enduks så det blir noe kondens. Ikke like vindstabilt som et godt telt selv om den har tålt noen gode vindkuler.

 

Er man trygg på primusen og KAN fyre den går dette helt fint også inne i forteltene på de fleste tunneltelt, jeg gjør dette selv om det er kaldt eller surt ute. Jeg fyrer nesten utelukkende på renset parafin, (vet at dette er litt fy fy i dette forumet her inne, og ja det kan tette både her og der, og ja jeg har måttet åpne den og renset den, men den fyrer fint på 10'ende året, så så veldig ille er det ikke å fyre med parafin.) som er langt mer stabilt og trygt en det meste annet (etter min mening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.