Gå til innhold
  • Bli medlem

"Ungdommen nu til dags" og fysisk aktivitet


Erling

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er flere enn meg som har stusset på hva folk svarer i slike ”5 på gaten spørsmål” som ”Hva skal du gjøre i ferien ?”. I min lokalavis har ungdommene som har blitt spurt stort sett svart: ”Jeg skal kose meg og slappe av”. Er virkelig det et behov de har etter å ha sittet på skolebenken et halvt semester, eller er det slik jeg tror at vi Nordmenn etter hvert utvikler oss til å bli noen slappe kosedyr :( Bruken av ordene koselig og kose seg, er for øvrig noe som utlendinger har bemerket ved vår kultur. Jeg tenker mest på fedmeepidemien som herjer landet når jeg hører uttrykket.

Er det ikke slik at de som er unge i dag jevnt over er mye latere, og driver mindre med fysiske aktiviteter enn det som var vanlig bare for 10-20 år siden :? Burde ikke ikke ungdommene heller ta seg noen skiturer, eller generelt bevege seg litt, i stedet for bare å slappe av 8)

I Norge skal man fra gammelt av yde før man kan nyde. Denne masochist-hedonistiske livsstilen gjør også at kaker og annet godteri smaker mye bedre etter skiturer i jula. Er det noen som vet hvorfor hedonisme nærmest har blitt opphøyet til religion her i landet 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm. Du har nok rett i at nordmenn er veldig opptatt av å "ha det koselig". Men jeg tror du legger litt for mye i begrepet. De sier ikke "jeg skal ligge på sofaen og se på tv og spise pottis".

Når jeg sier at jeg skal "kose meg og slappe av" mener jeg at jeg skal gjøre det jeg har lyst til, som inkluderer lange skiturer, besøke den lokale svømmehallen, klatre osv. osv. Det viktigste er at det ikke oppfattes som stress og noe som "må gjøres."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med lph. jeg sier jo at jeg skal på en ukes vandretur og kose meg. kan kose meg uten å sove 16 timer i døgnet og se på TV de resterende 6. Kose er et begrep som kan variere fra person til person hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
jeg er enig med lph. jeg sier jo at jeg skal på en ukes vandretur og kose meg. kan kose meg uten å sove 16 timer i døgnet og se på TV de resterende 6. Kose er et begrep som kan variere fra person til person hva det betyr.

Har vi blitt så slappe at vi har redusert døgnet til 22 timer?

Svein G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iph Skrev:

Når jeg sier at jeg skal "kose meg og slappe av" mener jeg at jeg skal gjøre det jeg har lyst til, som inkluderer lange skiturer, besøke den lokale svømmehallen, klatre osv. osv. Det viktigste er at det ikke oppfattes som stress og noe som "må gjøres.

Jeg er ganske enig med det Iph sier, koseseg er en flersidig betydnig, men spørre undersøkelser viser at et stort flertall av norsk ungdom mener: å slappe av forran tv'en, sove og spise er skikkelig ferie.

Sån er heldigvis ikke alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men når jeg hører at ungdom har behov for å "slappe av" tenker jeg mest på at de er blitt akkurat som de fleste voksne. Hverdagen oppfattes som stressende og altfor full av ting, og når man har fri trenger man å koble av og forenkle livet.

Det ville ikke forundre meg om ungdom føler mer stress nå enn voksne gjør - i tillegg til press på skolen har det blitt mye større forventninger til å være vellykket, ha kule klær, det rette utseendet, endel penger og "kul livsstil". Alle skal liksom "skille seg ut" og være unike, hele tiden. Samtidig som man har begrenset med bestemmelsesrett over sitt eget liv. Som voksen har man større evne til å prioritere, innse egne begrensninger og være realistisk.

Jeg ville heller ikke vært overrasket om FLERE ungdom trener nå enn før, men da mer av hensyn til utseende enn av hensyn til sportsprestasjoner, helse eller naturopplevelser.

Men det er da mine gjetninger :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan begynne å lure! Familien var på fjellet i jula - Gamlingene (dvs. kona og jeg) gikk turer flere ganger daglig - både på ski og på beina (lite snø enkelte steder og liten hund som holder best følge når vi går). Eldste avkom (datter)og kjæreste - var så vidt ute men måtte schlappe av mesteparten av tiden. :roll: Yngstemann var et hederlig unntak - selv om han også måtte schlappe av endel.

Begge ungene har vokst opp med at vi har vært mye ute i skog og fjell, men det ser ut som om man kommer til et skille oppi tenårene - synd, for jeg har beholdt gleden ved uteliv fra jeg var en neve stor til nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener også at det er ganske individuelt det med hva en legger i begrepet 'slappe av'. Når jeg skal 'slappe av', er jeg helst alene ute i naturen, slik at jeg slipper å høre andres mas og klager på tilværelsen (i tillegg til mine egne :P ). TV- titting er aldri noe jeg har gjort mye av. Hater alle de idiotiske programmene som noen følger slavisk.

Over til fysisk aktivitet: 'alle' trener på treningssentre. Fordi 'alle' andre gjør det. Fordi det er kult.. Jeg har aldri vært på et treningssenter, men tror ikke jeg er i dårlig fysisk form allikevel. Mitt mareritt er å beine på en tredemølle med et viljeløst blikk festet mot en vegg. Kan dette overhode være "artig"? Jeg foretrekker å klyve i steinura og spise fenalår i strålende vær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge ungene har vokst opp med at vi har vært mye ute i skog og fjell, men det ser ut som om man kommer til et skille oppi tenårene - synd, for jeg har beholdt gleden ved uteliv fra jeg var en neve stor til nå....

Fortvil ikkje. Har fire som alle har blitt teke med på tur frå dei var ganske små. Min erfaring er at om dei misser interessa ein periode i tenåra, så kjem det igjen når dei blir vaksne. Så no har eg ein som gjerne vil på Storen til sommaren, og dei andre blir gjerne med oss på tur, eller dei går med venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celine har skjønt det.

Angående ungdommens form. På Årvoll har det i lang tid vært arrangert stafett som konkurranse mellom forskjellige skoler. Løyperekorden ble satt på 80-tallet engang. Det sier jo sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefars generasjon koste seg ofte med hvor late ungdommen (altså min fars generasjon) hadde blitt!

Min fars generasjon ligeså (altså om min generasjon).

Dagens gjennomsnittsungdom har ikke har samme fysiske kvaliteter som før. Forsvarets tester gir et godt tverrsnitt av gjennomsnitts-19åringen. Dog, det kunne vært morro å sett statistikken vedrørende dagens gjennomsnittelige offiser i 30-50 årsalderen (altså dagens foreldre og besteforeldregenerasjonen):P :P :P

Jeg for min del vil ikke uten videre skryte hemningsløst av dagens foreldregenerasjons fysiske kvaliteter, men rakke ned på ungdommen, ja det må vi.

Jeg blir faktisk solid imponert jeg, på vei opp en eller annen slitsom topp, hvor jeg treffer 15-20 åringer på truger med hasjplanken på ryggen! 4 timer opp, for så å StorKOSE seg ned :D.

Disse 15-20åringene representerer kanskje ikke tverrsnittet av ungdommen idag, men var vi flere for 20 år siden?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakke ned på at folk trener inne gidder jeg ikke være med på :)

Jeg sykler til og fra jobb daglig i sludd og snø, klatrer innendørs om vinteren, går på fjelltur midtvinters i Jotunheimen, trener inne på styrkerom til dundrende høy musikk... det ene utelukker ikke det andre, og det er fint lite fjell å ta av midt i Oslo til daglig.

Men jeg registrerer at mange flere trener for utseende sin del enn for helsa, og det bekymrer meg. Mye lettere å gi opp og gi blaffen hvis eneste (og uoppnåelige) mål er å holde midjemålet man hadde som 25-åring.

Forøvrig har jeg hørt mange foreldre si det som Agnar sier over: ungdommen mister interessen for tur i en periode (kanskje ikke minst FORDI foreldrene ivrer for det selv), men kommer tilbake til friluftslivet seinere, særlig når de får egne barn. Jeg legger min lit til at hvis min egen pode får en bred, spennende og gjerne "koselig" :? opplæring i friluftslivets kunster og gleder nå, vet han ihvertfall hva han velger bort, hvis han heller vil bruke tid på noe annet seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 år og har altid likt meg ute i naturen begynte å gå i fjellet da jeg var 13-14 år gammel, begynte å klatre for 4 år siden. jeg trener litt i studio for å holde formen til sommeren, så studio er ingen dom ide. trening ute i fri luft er selvsagt mye bedre, men det er ikke alltid man har mulighet til det.... :?: å rakke ned på noen, det er dårlig uansett (deres liv, deres valg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er bare latterlig å si "ungdommen nå til dags..." det er sikkert et uttrykk som er blitt brukt om "ungdom" i mange tiår på samme måten hele tide. de som er blitt35-40+ sier at de som nå er 15-25 bare siitter inne å sløver og er i mye,mye dårligere form enn hva de selv var da de var i denne aldersgruppen.

om dere som er "voksne barn av villmarken" eller hva dere velger å kalle dere selv så er faktum det at om dere hadde vokst opp i dagens samfunn ville 80% av dere fulgt de trendene som er i dag. det vil si trene på treningsstudio,drive med innendørs klatring ol i mye større grad enn dere ville tilbringt tiden på fjellet. det siser seg selv at ungdommen var mere ute i skauen på 50-tallet for da var det jo ikke annet å ta seg til..!

Tenk dere om før dere kritiserer ungdommen "nå til dags" og se dere litt rundt. verden og samfunnet har forandret seg og da sier det seg selv at de som lever/vokser opp i dette samfunnet også vil forandre seg.

Om ungdommen ikke tilbringer all sin fritid i skauen gjør ikke det dem til hverken feite eller slappe. ting er annerledes nå og det er mye mer press fra alle kanter nå enn før.

til slutt vil jeg si det at da jeg gikk på vgs. (det er noen år siden) trente de fleste av klassekameratene mine/bekjente jevnlig på treningsstudio. om dette er for å holde utseendet ved like aller av andre årsaker, hva er problemet? så lenge man trener/holder seg aktiv bør vel ikke grunnen til HVORFOR man gjør det ha noe å si? trening er og blir trening uansett grunn.

jeg vet hvertfall det at jeg vil fortsette å trene på studio for å holde meg sunn og frisk, samt for å beholde uteendet så ungt som mulig i årene som kommer. skau eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare latterlig å si "ungdommen nå til dags..." det er sikkert et uttrykk som er blitt brukt om "ungdom" i mange tiår på samme måten hele tide. de som er blitt35-40+ sier at de som nå er 15-25 bare siitter inne å sløver og er i mye,mye dårligere form enn hva de selv var da de var i denne aldersgruppen.

Uttrykket i overskriften var ment å være ironisk. Jeg har derfor nå skrevet det i anførselstegn, og endret nå til nu slik at dette går klarere frem. Forstår ungdommen nå til dags ikke ironi, eller er det bare jeg som er dårlig til å ironisere :oops:

Ellers er det jo fint at folk trener på forskjellige måter. Det er sikkert fint på treningsstudio også, og mer sosialt enn å fly alene i skogen slik jeg gjør en del.

At å kose seg og slappe betyr å gå lange skiturer slik Sondre Hansson mener tror jeg ikke er gjengs oppfatning. Jeg tror ungdommene som skulle kose seg og slappe av kom til å sove til middag og spise chips og drikke cola og se på TV'n hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At å kose seg og slappe betyr å gå lange skiturer slik Sondre Hansson mener tror jeg ikke er gjengs oppfatning. Jeg tror ungdommene som skulle kose seg og slappe av kom til å sove til middag og spise chips og drikke cola og se på TV'n hele kvelden.

Jeg Kan ikke huske at jeg har sagt det du siterer her :shock::D:?:

men, men det er vel en del som ikke forstår ironi og de som gjør det prøver bare å få igang en diskusjon fordi det kansje er litt energikrevende i en ellers kjedlig hverdag... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celine skreiv:

Jeg har aldri vært på et treningssenter, men tror ikke jeg er i dårlig fysisk form allikevel. Mitt mareritt er å beine på en tredemølle med et viljeløst blikk festet mot en vegg. Kan dette overhode være "artig"? Jeg foretrekker å klyve i steinura og spise fenalår i strålende vær

Nå må jeg komme med en tilståelse: Jeg var på treningssenter i dag morges og jeg "beinte på tredemølle". Var det artig? Nei, men helt greit når det er hålke ute og det er meldt storm - ikke noen vits i å streve seg rundt i marka i +8 og kraftig vind.

Men, jeg var like svett etterpå som om jeg hadde klatret raskt opp på et eller annet fjell selv om utsikten manglet.

Jeg er av den oppfatning at all fysisk aktivitet er godt for helsa og har fått noen positive opplevelser i det siste; I dag ble jeg f.eks. positivt overrasket over at det var ganske mange "ungdommer"- dvs. under 25 som trente - at de ikke trente det samme som meg er uvesentlig - de brukte kroppen.

Dessuten fikk jeg en positiv opplevelse til jul da jeg mottok ønskelister fra avkommet; Den eldste som snart er 30 ønsket seg turutstyr - enda hun aldri har vært med meg på annet enn turer i marka og knapt nok det. Dessuten ønsket yngstemann seg treningsutstyr til tross for at han "bor" foran en pc de fleste av døgnets timer - han går også på treningssenter regelmessig. Jeg ble overveldet - til tross for at ungene aldri har blitt presset med på noe, blir det da folk av dem :shock:

Kan jeg så trekke noen lærdom av mine opplevelser? Bare denne ene: Jeg ergrer meg(ikke angrer) over at jeg selv brukte alt for lang tid på å finne tilbake til naturen - ungene har et forsprang på meg der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Kan ikke huske at jeg har sagt det du siterer her :shock::!::?:

Hva med dette da som jeg mener du skrev litt tidligere i tråden:

Når jeg sier at jeg skal "kose meg og slappe av" mener jeg at jeg skal gjøre det jeg har lyst til, som inkluderer lange skiturer, besøke den lokale svømmehallen, klatre osv. osv. Det viktigste er at det ikke oppfattes som stress og noe som "må gjøres".

Betyr ikke det at du koser deg og slapper av når du går lange skiturer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde min første overnatting ute alene når jeg var 11 år. Etter det var jeg frelst! Nå er jeg 16 år, og tilbringer hele min fritid ute i det fri, enten på jakt, på fiske eller på vandring :?::D

Mulig ungdommen har blitt slappere, men jeg er et hederlig unntak :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Tror vi i voksengenerasjonen skal se litt på oss selv og se litt rundt oss. Må vel erkjenne at den fysiske aktiviteten for mange i beste fall tar andre former i dag enn for endel år siden.

Et lite eksempel: til tross for økt kunnskap på treningsmetoder og -effekt, se eksempelvis på langdistanseløping og sjekk tidene på 10 000 meter og maraton i NM. Løpere som på 70 tallet ble regna som middelmådigheter ville vært i norgestoppen i dag !

Tydeligvis ikke bare de yngste som schlapper av !

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tror foreldrene har litt av ansvaret her. Det er de som er "pliktige" til å ta med barna ut på tur når de er små. Selv ble jeg tvunget ut på tur hver helg og ferie siden jeg lærte å gå, og jeg er kjempeglad for det i dag, som 16 åring.

Foreldrene gir etter fordi ungene (særlig tenåringene vil jeg si) setter seg opp - de vil heller ta det med ro, feste, spille playstation osv. Jeg tror det er viktig å finne morsomme turer med artige aktiviteter og slikt, f.eks. klatring, skikjøring... Samvær med andre unge kan også gjøre turen lettere :D

Men det er ikke bare de unge som ikke rører på seg. Såpass må jeg forsvare min egen generasjon - dere voksne er ikke bedre dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med lph. jeg sier jo at jeg skal på en ukes vandretur og kose meg. kan kose meg uten å sove 16 timer i døgnet og se på TV de resterende 6. Kose er et begrep som kan variere fra person til person hva det betyr.

Invid min kontorsdörr sitter en tavla där man kan skriva meddelanden, t ex om

var man är, när man är på semester, etc. När jag reser till Norge i slutet

av juli eller början av augusti skriver jag aldrig "I norska fjällen 1/8-?",

e.d., utan alltid : "koser meg 1/8-?". Alla begriper vad det

betyder!

il C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.