Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om Grønlands kryssing


Anbefalte innlegg

Jeg og min bror planlegger å krysse grønlandsisen i 2016. Jeg ser mange som tar denne turen med to stykker isteden for en hel gruppe. er det mulig for to fjellvante 19 åringer å krysse isen helt alene? blir det lettere med to personer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og min bror planlegger å krysse grønlandsisen i 2016. Jeg ser mange som tar denne turen med to stykker isteden for en hel gruppe. er det mulig for to fjellvante 19 åringer å krysse isen helt alene? blir det lettere med to personer til?

 

Etter hva jeg har hørt så stilles det ganske store krav til å få godkjent en krysning. Ekspedisjonslederen må vise til annen ekspedisjonserfaring fra tidliggere. Men skal ikke hevde hardnakket på det da jeg bare selv har blitt fortalt det av andre som har krysset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringsselskap stiller strenge krav til kryssing, og blir stadig strengare. Siste eg fikk vite var at minimum ein i følget burde ha ha kryssa isen før, evt gjort tilsvarande greier, og alle må vise til brei erfaring med turar på bre og i røft terreng.

Edit: eksplisitt uttalt at turar på små alpine brear (som det meste her til lands) og typr kryssing av Hardangervidda osv ikkje var nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde denna tur från västtill öst april/maj 2012 med en kompis. Vi fick inte den obligatoriska försäkringen från Kalaallit Forsikring trots att vi bägge var relativt erfarna. Efter lite om och men så försäkrades vi av ett engelskt bolag som numer inte ställer ut försäkringar till icke brittiska medborgare. Det är ganska mycket administrativa förberedelser, hör med de grönländska myndigheterna vad som gäller.

Erfarenhet kan inte underskattas, man är ganska ensam där ute på isen.

Med vänlig hälsning

Erik

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke om tillatelse til å krysse innlandsisen hos de grønlandske selvstyremyndigheter. De forlanger ihvertfall at man har "tilsvarende" erfaring, hva nå enn det betyr. De forlanger også at du skal ha forsikring.

 

Mange restriksjoner er kommet fordi det er så mange uthentinger (les redning) fordi folk undervurderer hvor utfordrende dette er. Det er også derfor mange forsikringsselskap ikke vil forsikre denne type ekspedisjoner lenger. Risikoen er rett og slett for høy. Da vi krysset var det ingen norske forsikringsselskap som var villig til å forsikre private ekspedisjoner. 

 

Hvis dere ønsker å gjøre dette uten et ekspedisjonsfirma så må dere bruke en del tid på å forberede og undersøke, slik at dere ikke risikerer å få avslag sent i prosessen.

 

En liten korreksjon. Den "letteste" kryssingen er fra Kangerlussuaq til Isortoq og er den vanligste. Den tas vanligvis om våren. Motsatt vei er mye tyngre da isen er veldig mye brattere på østkysten. Det er tung oppstigning og store breformasjoner med mye sprekker. Denne veien tas oftest om høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for alle svar! Nå som jeg først har fått tak i så mange som har tatt turen før, kan jeg vel komme med noen andre spørsmål.

 

Hvilken komfort temperatur vil det være fornuftig å ha på posen når man krysser isen?

 

Er det mye brevandring og åpene sprekker på østsiden? er man nødt til å ha med isøks, isskruer, snøanker og masse tau?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to brødre på 18 år som har en sterk lidenskap for friluftslivet. Vi har tilbrakt drøssevis av tid på fjellet og i skogen. Gikk 50 mil i sommer og ønsker en større utfordring. Helt siden høsten 2014, har vi stått på og lest om grønlandskryssinger og andre arktiske ekspedisjoner. Vi har godt med utstyr og er i gang med trening og planlegging. Vi forstår at dette krever mye penger, mye erfaring, godt utstyr og en godt trent kropp. Vi har satt av et helt år etter videregående til denne turen. Jeg spør kanskje litt teite spørsmål, så la meg rette opp.

 

Hvordan er klimaet og temperaturen normalt på våren oppå isen? Omtrent hvor kaldt blir det om nettene?

 

Hvordan er det med åpene bresprekker på isen ved østsiden? Er det enkel vei opp, eller er det mye brevandring med tau-lag mellom sprekkene?

 

Hvor er det anbefalt å kjøpe kart og hvilket?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ofte anbefales soveposer med nedre komfortgrense på -30 til Grønlandskrysninger om våren.

 

Ekspedisjonsboka til Gamme har endel om Grønland og andre lange skiturer, anbefaler å skaffe denne.

 

Tror nok det vil være langt enklere å bli med i en organisert gruppe. Ser jo klart at det er både en større utfordring og kanskje også større opplevelse å gå alene, men det kan fort bli vel så dyrt og veldig mye som skal ordnes av både tillatelser og logistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svare på soveposen. Lurte på om den jeg har nå ville holde, men ser ut som jeg er nødt til å skaffe meg en varmere i senere tid. 

 

Den Ekspedisjonsboka til Gamme har jeg allerede :), har bare ikke kommet så langt enda. Der står det mye nyttig. Har også skaffa meg den nye boka til Børge Ousland. Tror det står mye nyttig der å.

 

Jeg og broren min har bestemt oss for å prøve så godt vi kan å greie dette på egenhånd uten ekspedisjonsfirma. Vi ser på det som en av de store utfordrinegen ved turen. Vi har også bestemt oss for å få med en eller to til med tanke på sikkerheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Kan forsøke å svare på noen av spørsmålene dine basert på min erfaring.

 

Fra vestsiden til DYE II (radarstasjon) tar det ca 7-9 dager ettersom fart. Hele dette strekket risikerer dere motvind hvis dere går den veien, og temperaturer fra pluss til veldig kaldt. Etter Dye er det litt sånn forskjellig. Når man nærmer seg høyeste punkt (dag, ikke akkurat noen topp) kan man risikere netter nedi minus 40. Vi hadde varmt og t-skjortevær! Etter dette risikerer dere mye forskjellig vær og sakte med sikkert må dere være innstilt på mer snø og brøyting. Hele veien risikerer dere snøstorm og den fryktede piteraqen.

 

Vi fikk også anbefalt ihvertfall -30 på sovepose. Blir det kaldere kan man kle på seg og legge over dunjakke etc.

 

Brefallet på østkysten er bratt, stort og mektig. Her kan man få kjøpt GPS-koordinater til en trygg vei ned. Hvorvidt det også gjelder opp vet jeg ikke. Vi gikk ned og gikk ikke i taulag, men sprekkene var så store at hele taulaget kunne forsvunnet så det var kanskje ikke noen vits?

 

Kart er selvfølgelig ikke nødvendig, annet enn kanskje fra brekanten til folk. Dere går på kompass og GPS hele veien, og følger pila. Kart for kysten tror jeg dere kan få hos nomaden.no. I den grad det finnes. Tror mest detaljert er 1:100000, bortsett fra de mest populære turiststedene.

 

Jeg har lyst til å si at hvis dere virkelig vil dette så stå på og ikke gi dere! Følg drømmen. Men det må ikke undervurderes hvor vanskelig det er å få tillatelse. Det er nesten en ekspedisjon i seg selv.... Så begynn tidlig og sørg for å ha undersøkt alt. Jeg vet om flere som har fått avslag selv om de er erfarne fjellfolk.

 

Et alternativ er å se på mulighetene for Nordvestpassasjen i Canada. Myndighetene der stiller ikke samme krav.

 

Men stå på og lykke til!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene!! :D

 

Jeg tenkte kart hadde vert praktisk for å notere kordinatene hvor man har vert og finne kompasskurser, men det finner man vel på GPSen.

Vi skal søke tidlig og ha en plan B i tilfelle vi får avslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale dere en tur til nærmeste bibliotek. Få hjelp av bibliotekaren og finn frem det som er av bøker om Grønlandskryssinger. Det er skrevet mange gode bøker om emnet. Mange av de eldre bøkene er fortsatt aktuelle og har veldig mye erfaring å bidra med. En del av tidligere ekspedisjoner har vært banebrytende med tanke på utstyr og teknikk.

Foruten Fridtjof Nansen som har skrevet selve originalen etter turen i 1888, kan det være verdt å se etter andre eldre bøker også.

Eksempler er:

Martin Meheren/Arne Høygaard - Ajungilak. Grønland på tvers (1931)

Bjørn Staib - Nanok. Over Grønland i Nansens spor (1962)

Kjell Bronken - Eventyrlig isferd. På ski over Grønland - 93 år etter Nansen

Carl Emil Petersen - Over den store bre (1988) (Første solotur over innlandsisen, foretatt i 1983)

Børge Ousland - Umanak

Asle T. Johansen - På ski over Grønland - 100 år etter (Gjennomført med historisk utstyr)

Stein P. Aasheim - Vestkysten eller døden (100 år etter Nansen)(Gjennomført med historisk utstyr)

De fleste av disse er vel verdt å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.