Gå til innhold
  • Bli medlem

el - sykkel skal, skal ikke


tusjmann

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer sterkt å selge motorsykkel for å begynne med elsykling. Har en drøy mil til jobb med mye oppover hjem. Jeg sykler innimellom nå, men det blir for slitsomt/tregt å gjøre det hver dag. Nå har tanken om elsykkel vokst på meg lenge, og jeg ser for meg å sykle hver dag, hele året, også til øvrige aktiviteter.

Når jeg selger motorsykkelen, så kan jeg i grunnen ha fritt budsjett, siden jeg sparer masse uansett :-). Markedet ser ut til å være ganske bredt, mye å velge i, mange etablerte deleprodusenter. Ser også at innovasjonen har begynt å ta seg opp med f.eks lukket krankgir og beltedrift.

Noen som har erfaringer og/eller anbefalinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite erfaringer men lån enn sykkel å prøv,nå er det jo fin tid å se hvordan det blir.jeg sykler til jobb på sommeren ca 1 mil. Prøvde en elsykkel en liten tur å syns det gikk får seint. Går kun i 25km/t mener jeg og snitt til jobb er 30 på vanlig sykkel. Men har du mange bakker er det jo fint. Fant ut jeg trenger den treninga og så ble ikke el på meg. Mye info om det på www.elbilforum.no egen sub sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ca 20 min til jobb, og 40 tilbake(sommer). Men da er jeg ganske sliten. Jeg vil nok komme under 30 minutter med god drahjelp, og i tillegg ikke være full av melkesyre. 

Ser jo at en del av de syklene som selges har litt mer guffe enn det som er innenfor regulativene, og det kan godt være at jeg kjøper en sånn. 

 

Det er jo i Oslo jeg sykler, og det å kunne aksellerere ut av lyskryss er også en fordel.

 

Takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke konkrete tips, men kjenner et par som har kjøpt seg billigsykler, og deres anbefaling er at man nok må opp i de øvre prisklassene for å få gode nok batterier.

En annen sak er sykling med elsykkel på glatta. Mer kraft i pedalene gir lett spinn, så man må redusere effekten noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

jeg har bare prøvd el-sykkel en enkelt gang, men min sønn er proff. sykkel mekaniker inkl. el-sykler. Han sir det samme som ovenfor: Billig el-sykler er ikke bra nok med batteri, motor mv. Og så trekker de som regel på forhjul. Så det lønner sig å kjøpe kvalitet her.

 

Jeg prøvde med motor på forhjul, som er mulig å få til å skrense bare i grus. Til helårs bruk ville jeg klart velge med motor på bakhjul, innvendig gear, skivebremser og batteri montert midt på sykkelen. Er både motor og batteri bak, blir den veldig baktung.

 

Googler du el-sykkel finner du flere test, se hva syklist forbundet skriver. Se også på Oslo sportslager.

 

Hilsen

Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ukjendte merker har kasta seg inn i dette markedet og har etter min mening kun fokusert på motor og batteri og til en viss grad gir. Jeg syns det er overraskende å se at noen av elsyklene i prisklassen 20000 og oppover kommer med utstyr som du vanligvis finner på sykler til 3000. Mange av de er også unødig tunge, noe som suger batteri og går utover håndterbarhet. Flere er også ubalanserte ved at vekta(motor og batteri) sitter for høyt eller for langt frem eller bak. Når det er sagt så finnes det gode alternativer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bosch lager vel det driftsystemet som regnes for det beste til EL-Sykler. Dette finnes på flere type sykler.

Forskjellen ligger i rammekonstruksjonen og hvor stiv denne er, og hvilken bremser de har osv. på sykler med samme driftssystem.

Skal du kjøre standsmessig så lager også BMW el-sykler (med Bosch system)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tvil, du skal!

Jeg har hatt elsykler i over 3 år og er svært så fornøyd.

Jeg bor litt i ytkanten av en mellomstor by, og ser nå at jeg sykler dramatisk mye mer enn før, i de situasjoner hvor jeg tok bilen. Jeg bor på toppen av en laaaaang, seig bakke, men jeg opplever ikke dette slitsomt i det hele tatt. Bare morsomt, for det er det virkelig.

Jeg har også fått virkelig sansen for å sykle på tur, lange turer i marka og på fjellet, har f.eks. krysset Hardangervidda 2 ganger.

Og: man får jo faktisk mosjon av det, og frisk luft, men det er klart at mosjonen reduseres. OM du da ikke lar sykkelen overta masse av den transporten som bilen tok før, da har du kanskje en netto gevinst.

 

Jeg er enig i alle over; kjøp et kvalitetsmerke. Jeg har et kvalitetsmerke (Giant), og er sjeleglad for at jeg har et godt serviceapparat i ryggen.

Jeg er IKKE så sikker på at systemet med lukket, midtstillt Bosh-motor er tingen, den gir deg ikke fullverdig antall gir, og det kan du trenge om strømmen forsvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget en elsykkel til min sønn for ca. fire år siden. Bygget om en hybrid sykkel med et elsykkel kit fra Kina.

Den var veldig populær i et par år, men en dag stod den uten strøm i garasjen når poden skulle på skolen.

Jeg skulle bruke min syclocross så han fikk låne min åtte år gamle hybrid.

post-4220-0-30188600-1421197746_thumb.jp

 

Da jeg kom hjem fra jobben den dagen var det bare en ting som var interessant for ham. 

Kan jeg også få en sånn sykkel som du har.

Ok. Det tok to dager å gjøre et godt kjøp på finn.no, og ca, fire timer for å selge elsykkelen.

 

Jeg har syklet til og fra jobben, hele året, i over 20 år. Jeg har syklet to barn til barnehage i tilhenger og de siste åtte årene har jeg hatt ca. 15 km hver vei.

Det blir stadig flere elsykler å se på veien, men de som er konstruert i henhold til loven passerer meg bare i motbakkene. Noen av de som er mekket på kan oppnå en fart på nesten 50 km/t og de burde vel, hvis de var lovlige, vert registrert som moped. De kan nok være litt skumle siden verken hjul eller bremser er dimensjonert for denne farten.

post-4220-0-89981700-1421197198_thumb.jp

 

Jeg bytter ikke den vanlige sykkelen med en elsykkel før jeg ikke lenger klarer å sykle til jobben på vanlig sykkel. Det måtte i tilfellet være en Velomobil med el-motor.

http://www.trisled.com.au/avatar-supervelo.asp

post-4220-0-88000700-1421197222_thumb.jp

 

Denne modellen finnes det et par stykker av her i området, men det finnes bilder av mange andre flotte modeller på nettet.

http://dutchbikes.nl/

post-4220-0-86728500-1421197235_thumb.jp

post-4220-0-76693700-1421197497.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du frisk og rask, så er det ingenting i veien for at du kan sykle veien med en vanlig sykkel. Jeg vil tro du får en bedre prestasjonsfølelse også, og formen blir deretter.

 

Jeg har en mil til jobb, halvannen hjem, og sommerstid sykler jeg når jeg kan. Det er mye bakker, men det er også mye av det andre. Jeg bruker en time til jobb, hjem ca 1 time og 12 minutter. Det er veldig deilig å starte dagen på denne måten, kroppen blir så varm og tilfreds i motsetning til andre dager.

 

Begynn heller med elsykkel den dagen du ikke lenger klarer å sykle så mye med vanlig sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time på en mil nissemor? Det har ikke jeg tid til. Har 3 småbarn hjemme, skole og barnehage. Å sykle i motbakker under tidspress er veldig slitsomt, og derfor gjør jeg ikke det hver dag. Det er også nok av aktiviteter som skal igangsettes når jeg kommer hjem, så det er ikke så mye plass til dusjing og pust i bakken.

 

Den dagen jeg får bedre rom, så ser jeg fint for meg at jeg kan sykle hver dag. Enn så lenge så avlaster jeg med motorsykkel og bil. Med el-sykkel kunne jeg sannsynligvis syklet hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykler på cyclocross noe som gjør at 1mil fint tilbakelegges selv for de som sykler mer sakte på under 30. Selv har jeg en hvor det er mulighet for å montere bagasjebrett noe som er deilig å ha siden man kan da ha sidevesker som gjør at man slipper vekt på ryggen. Har selv en seig oppoverbakke hjem, men på min skiftet jeg kassetten til en som er litt mer klatrevennlig for å gjøre det litt mer behagelig opp bakker når jeg har vekt på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyclocross så effektivt ut det :-), har aldri prøvd det eller racer(så ikke forskjellen), og det er sikkert kjempegøy. Men dette er vel sykler beregnet for godt underlag og sommerføre? Sykkelen jeg har nå får gjennomgå med tanke på underlag. Snø/grus/trikkeskinner/sliten asfalt, det meste..

 

Jeg sliter forøvrig også med knærne når jeg sykler nå. Kutta ut sykkelsko i fjor når det ble for ille. 

Bagasjebrett er ett must. Jeg har også blitt veldig glad i sideveskene. Ufattelig mye bedre med noe der enn på ryggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyclocross så effektivt ut det :-), har aldri prøvd det eller racer(så ikke forskjellen), og det er sikkert kjempegøy. Men dette er vel sykler beregnet for godt underlag og sommerføre? Sykkelen jeg har nå får gjennomgå med tanke på underlag. Snø/grus/trikkeskinner/sliten asfalt, det meste..

 

Jeg sliter forøvrig også med knærne når jeg sykler nå. Kutta ut sykkelsko i fjor når det ble for ille. 

Bagasjebrett er ett must. Jeg har også blitt veldig glad i sideveskene. Ufattelig mye bedre med noe der enn på ryggen :)

Cyclocross eller racer blir ikke så mye lettere, men det går noe fortere. En cyclocross tåler ganske røffe forhold, men da hjelper det hvis du har muligheter til å spyle sykkelen når du parkerer den. Dette gjelder i grunnen alle sykler. Mye skitt og salt fester seg til ramme og drivverk og hvis du får spylt dette av når du parkerer så unngår du at dette tørker og virker som slipemiddel på sykkeldelene. 

Vinterstid er vel også piggdekk nødvendig de fleste stedene.

 

Sykling pleier å være bra for knærne.

Jeg hadde en meniskoperasjon for noen år siden og da anbefalte legen sykkel for å trene opp kneet igjen. Men da er det viktig at du er flink til å bruke giret. Legg deg på ca. 80 - 90 tråkk i minuttet og bruk giret flittig slik at det ikke blir tungt å trø.

Sykkelsko som klikkes fast i pedalene er kjempebra, men det trenger en liten tilvenning.

 

Jeg bruker en liten tettsittende sekk til og fra jobb. Akkurat stor nok til litt klær. men dette forutsetter at du har gode garderobeforhold på jobben, gjerne med et skap hvor du kan oppbevare ting som ikke trenger å flyttes frem og tilbake.

Tørkeskap for sykkelklær er også bra, særlig i den kalde og våte årstiden.

De fleste firma som har muligheten til dette er positive til å tilrettelegge forholdene for de som sykler. Dette er ofte en liten investering som gir god uttelling i form av god helse og lite sykefravær. 

 

P.s.

Her fant jeg plutselig et bilde av den elsykkelen som jeg bygget.

post-4220-0-90909400-1421230236_thumb.jp

 

Det finnes en del byggesett å få kjøpt. Her er et eksempel,

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=51211644

Og en installasjonsvideo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Res!

 

Til jobb, så kan det knapt gå fortere om jeg ikke skal være helt kokkos i trafikken, det er hjemover det er mulig å spare tid, ikke minst ikke være utslitt når jeg kommer hjem. Jeg ligger på ganske høy kadens, for jeg har lest om det ifbm knær en gang før. Føler at det går bedre, men sliter fortsatt. Prøver også forskjellige høyder på setet, for se om det gjør noe utslag.

 

Dessverre har jeg dårlig med vaskefasiliteter for sykkelen vinterstid, jeg har heller ikke noe garderobefasiliteter på jobb, her slenger jeg alt rundt meg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemulighet for sykkel er ett mindre problem. Du kan få kjøpt bærbar sykkelvasker du kan fylle i varmt vann å spyle over sykkelen med.

Det artige er at jo mer du sykler jo mindre sliten blir du. På min cyclocross med bagasjebrett har jeg kjørt med 2 sidevesker hjem fra matbutikken, jeg har stroppa fast en svær eske på toppen av bagasjebrettet og klart å sykle opp en temmelig seig bakke her. Tror jeg bruker rundt 6-7min opp bakken. Store fordelen er sykkelsko og er så tilvendt det her nå at jeg ikke sykler uten.

 

Og som REs sier. Rett justering av viktig. Man merker stor forskjell fra feil til rett justert sykkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sykkelvaskærn var jo helsjef :-)!!!!

Man blir like sliten, man bruker bare litt kortere tid :-). Det er umennesklig å ikke bli svett og sliten etter en drøy mil med klatring. Ikke særlig aktuelt å sykle hver dag, alternativet er å beholde MC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg blir raskere og mindre sliten, men sykler landevei om sommeren så jeg er spent på hvordan det blir å gå over til raceren igjen til sommeren når jeg trener... Var såvidt ute å luftet raceren en tur etter å ha syklet cyclocrossen en måneds tid og det føltes helt merkelig ut. Den var jo så lett, men så veier ikke raceren min all verden med en vekt på rundt 7kg mot cyclocrossen med alt pikk/pakk på ca. 12kg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time på en mil nissemor? Det har ikke jeg tid til. Har 3 småbarn hjemme, skole og barnehage. Å sykle i motbakker under tidspress er veldig slitsomt, og derfor gjør jeg ikke det hver dag. Det er også nok av aktiviteter som skal igangsettes når jeg kommer hjem, så det er ikke så mye plass til dusjing og pust i bakken.

 

Den dagen jeg får bedre rom, så ser jeg fint for meg at jeg kan sykle hver dag. Enn så lenge så avlaster jeg med motorsykkel og bil. Med el-sykkel kunne jeg sannsynligvis syklet hver dag.

NEIII! Selvfølgelig bruker jeg ikke en time på en mil!! :D Det er søndagstur det....med bestemor! Nei, legg på en mil, så blir det mer riktig. 2 mil til, 2,4 mil hjem... Drar hjemmefra halv syv, fremme halv åtte, har god tid til dusjings og skift, og er hjemme igjen før klokken er fem. 

Jeg har også barn, og derfor kan jeg ikke sykle hver dag. Men når været er fint og det passer greit med hverdagsaktivitetene, gjør jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde små barn så syklet jeg til barnehagen om morgenen med barn i tilhengeren. Tilhengeren ble parkert i barnehagen og så hentet kona barn og tilhenger med bil på hjemveien.

Grei arbeidsdeling siden det kunne være vanskelig å forutsi når jeg kunne gå fra jobben om kvelden.

Jeg jobbet da i et lite ingeniørfirma som var nødt til å "hoppe når kunden sa hopp".

Kona jobbet da i informasjonsavdelingen hos Statoil og det eneste som hindret henne i å følge klokka var store uforutsette hendelser som f.eks. når betongunderstellet til Sleipnerplattformen sank i Gandsfjorden. Ellers var det 8 til 16 jobb uten problemer.

Når minstemann var 5 år så ble han så stor og tung at jeg skiftet ut tilhengeren med en sånn tandemhenger. Den var veldig populær og så kunne poden hjelpe til litt i motbakkene.

post-4220-0-04446800-1421313063.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser av mitt forrige svar så var det altså en feil ;) Og veien hjem er lenger fordi jeg tar en annen vei da. 

Trodde du kanskje jobbet som bussjåfør, jeg, hehe. Men da måtte du jo ha sykkelen på bussen, og starte og stoppe på forskjellige steder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Vurderer sterkt å selge motorsykkel for å begynne med elsykling. Har en drøy mil til jobb med mye oppover hjem. Jeg sykler innimellom nå, men det blir for slitsomt/tregt å gjøre det hver dag. Nå har tanken om elsykkel vokst på meg lenge, og jeg ser for meg å sykle hver dag, hele året, også til øvrige aktiviteter.

Når jeg selger motorsykkelen, så kan jeg i grunnen ha fritt budsjett, siden jeg sparer masse uansett :-). Markedet ser ut til å være ganske bredt, mye å velge i, mange etablerte deleprodusenter. Ser også at innovasjonen har begynt å ta seg opp med f.eks lukket krankgir og beltedrift.

Noen som har erfaringer og/eller anbefalinger?

 

Hei.

 

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale el-sykkel. Spesielt til pendling.

 

Som mange andre også sier, velg en sykkel med en viss kvalitet. Skal sykkelen brukes en del, bør du vurdere en sykkel som koster veil. over 20.000,- Og som en del andre sier, velg en med sentermotor eller evt bakhjulsmotor. De er av erfaring mye bedre både med tanke på kvalitet og trekkraft. Plassering av batteri er også noe du bør tenke over. Et sentermontert batteri gir mye bedre balanse på sykkelen.

I tillegg er jo kvalitet og størrelse på batteri av stor betydning. Dette kommer jo an på hvor lang rekkevidde du trenger og hvor mye sykkelen skal brukes. Husk at rekkevidden vil gå betraktelig ned på din vei hjem om det er mye bratte bakker. Velg heller et batteri med litt ekstra rekkevidde. Da slipper du å lade hver dag. Det er ladingen som etter mye tid sliter på batteriet.

 

Når det kommer til el-sykkel kontra vanlig sykkel med tanke på trening/trim, så er det jo valgfritt hvor mye hjelp du vil ha. Det er jo uproblematisk å sykle over 25km/t med en el-sykkel, selv om motoren ikke gir deg hjelp til høyere hastighet enn det. Så det argumentet føler jeg faller litt i gjennom. Vekten på en el-sykkel er jo selvfølgelig mye høyere en en vanlig sykkel, men da får man jo se på det som enda bedre trening. ;-)

 

Ellers undersøkes det nå å å få godkjent sykler som går opp til 45km/t. Disse blir antageligvis å regne som moped og må registreres og forsikres. Men på den annen side blir de registrert som el-kjøretøy og vil bli momsfritt. Det er noe uklarhet rundt dette lovverket enda, så ta dette med en klype salt.

 

Ett godt tips før du går til annskaffelse av en el-sykkel; snakke med flere som har brukt det en stund og snakk med flere som selger det.

 

 =>  Lytt til erfarne el-sykkel-folk! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.