Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger til fjellski for nybegynner


Mikael NJ

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har såvidt rørt en fjellski i hele mitt liv og trenger litt hjelp. Jeg går på en skole nå som krever at jeg har fjellski som skal dekke behov for både langturer og toppturer. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode forslag eller erfaringer å komme med angående fjellski og type bindinger osv. 

 

Setter veldig stor pris på de som vil dele tipsene sine med en nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du også skal bruke skiene til langturerville jeg valgt noe lettere utstyr enn det Knutis anbefaler. Åsnes Amundsen eller Fischer E99 med BC magnum og f.eks Crispi Skarvet. Får du sansen for toppturer kan du etterhvert bytte til tyngre utstyr. På langtur vil du føle at kabelbinding og tyngre støvler vil gå ut over skigleden.

 

Lykke til med valget.

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å tenke på bruken ja. Er langturer førstepri bør du gå for bc binding slik som Eirik anbefaler. Her spiller skiferdighet inn også. Er du god på ski klarer du nedkjøringene på lettere utstyr enn hvis du er fersk. Det er fullt mulig å gå langtur med utstyret jeg nevnte, men det er klart lettere med bc. Hva de andre du skal gå sammen med har av utstyr kan du også tenke på. har alle utstyr som er lett å gå med for du det tungt med t4 og kabelbinding. Kjører de andre tyngre utstyr får du fort problemer når de andre setter utfor. Ettersom du er på en skole har du sikkert en ansvarlig lærer du kan spørre til råds. Vedkommende vet sannsynligvis bedre enn oss på forumet hva slags turer dere skal på og hva slags utstyr som funker. Har undervist mye i friluftsliv selv og ville absolutt foretrukket at elevene da spurte meg om råd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill! Jeg har en lærer som kan en del ja og har snakket litt med han også, men liker å få litt input og erfaringer fra forskjellige hold. Jeg vurderer å gå for Ingstad skiene, er flere på skolen som har sagt gode ord om de.

 

Men hvordan sko anbefaler dere? Jeg har sett at skisko fort kan koste rundt 2000 - 3000 kr. Trenger man virkelig så dyre sko eller finnes det gode alternativer til  under 2000? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå mye på topptur og mye på ski i oppkjørte løyper ville jeg vurdert å bite i det sure eplet og kjøpe to par ski. Alt annet enn støvlene til toppturskiene kan du vel kjøpe brukt. Du kan finne ski som går til begge deler, men du vil ikke ha det gøy hverken i langrenssporet eller på topptur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg låner denne tråden for et lite spørsmål. Skal kjøpe meg fjellski og har siktet meg inn på Åsnes Amundsen. Er litt usikker på hva slags lengde jeg bør velge, og vil høre fra noen som har erfaringer fra lignende ski. Jeg er ca 180 høy, og veier 85kg. Jeg kommer til å gå mest i fjellet, i en blanding av skare og løssnø, men mye i skogen også. Har ikke godt mye på ski generelt, så det tekniske nivået er lavt. Vil en skilengde på 194 være overkommelig å manøvrere, samtidig som den bærer forholdsvis greit i løssnøen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg låner denne tråden for et lite spørsmål. Skal kjøpe meg fjellski og har siktet meg inn på Åsnes Amundsen. Er litt usikker på hva slags lengde jeg bør velge, og vil høre fra noen som har erfaringer fra lignende ski. Jeg er ca 180 høy, og veier 85kg. Jeg kommer til å gå mest i fjellet, i en blanding av skare og løssnø, men mye i skogen også. Har ikke godt mye på ski generelt, så det tekniske nivået er lavt. Vil en skilengde på 194 være overkommelig å manøvrere, samtidig som den bærer forholdsvis greit i løssnøen?

Jeg har samme høyde/vekt og et par Åsnes "Rago", tror det er samme skia i eldre modell. Disse er 200cm og er suverene. Ville ikke hatt kortere, uten at jeg skal påstå at det ikke vil fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme høyde/vekt og et par Åsnes "Rago", tror det er samme skia i eldre modell. Disse er 200cm og er suverene. Ville ikke hatt kortere, uten at jeg skal påstå at det ikke vil fungere.

Takk, dumt at XXL da bare har igjen lengene 194 og 208... Får se hva jeg gjør, men jeg tenker selv at det er bedre med litt for korte enn litt for lange :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.