Gå til innhold
  • Bli medlem

DNT ungdom


Tom

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå begir jeg meg kanskje ut på farlig farvann, for Turistforeningen er vel ikke akkurat hjertebarnet til individualistene her inne. Men likevel spør jeg: Er det noen som har erfaringer med turer arrangert av ungsomsgruppa? Hvordan er i såfall de?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vurderer å melde meg på en tur. Har lyst til å bli kjent med noen som er like glade i fjellet som meg. Det er fint å gå alene, men jeg vil ikke BARE gjøre det heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var med i DNTu en del år, riktignok ikke i Oslo, men du begynner vel å bli litt for gammel Tom? Aldresspennet er nok større i Oslo riktignok, men hva med å prøve OSI fjell (universitet i Oslo), de har program på internett og har mange løselig organiserte turer, og tror ikke det er noen hindring dersom du ikke er student...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Når det gjelder ungdomsgruppa i Oslo er den åpen for alle under 30 år. Den gruppa på Universitetet kan jo alltids sjekkes ut.

Kim, kan absolutt ta følge med folk herfra. Men jeg trodde i hvert fall at du har plenty av følge til enhver tid...

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gjerne med, men avhengig av svaret på neste spørsmål:

Hvilken riking betaler flybilletten for meg fra Amsterdam til Gardermoen og videre til Fagernes + henter meg på flyplassen?

Ingen? Merkelig mentalitet der nordpå.

OK. Da får dere bare nyte turen og etterpå slenge inn en "bare se hvilken kjempetur du gikk glipp av" turrapport.

Heldiggriser !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim

Jeg er så heldig å mangle samtlige 2000-metere både i Rondane og på Dovre, så det finnes selvsagt ikke nei i min munn hvis noen ønsker mitt selskap disse steder :?:

Jeg har lyst til å gå mer utenfor sommersesongen fremover. Innser at jeg må kjøpe noe annet enn olabukse først :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å dra på tur da, ingen vits å ha betenkligheter med det! Dovrefjell i november: korte dager, lange netter, kaldt, hissig moskus og snø. Det blir spennende, men med olabukse? Ja kanskje du skulle prøve et annet plagg, Tom? :?:

Kjell Erik: Dovrefjell ligger et godt stykke fra Fagernes, hvis du tar en titt på kartet er nok Værnes et bedre alternativ til Gardermoen og f.eks. tog derfra (hvor lærte du norsk geografi?). Men ingen betaler nok det for deg... :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim:

Kanskje man må feige ut å ta det helt i slutten av oktober?.. Vi gjør det slik: Line går først og brøyter snø. Ung sprek jente av dalen slekta. Du går som nr. to og skyver Line litt i de tyngste partiene. Tom går i midten mens han forsøker å holde olabuksene snøfrie. Samtidig kan han som mobil og mms freak holde Kjell Erik oppdatert på progresjonen, mens jeg går bak og nyter naturen.

Snøbrøyting er dessuten verdens beste mosjon. Jeg husker en gang jeg og Julia reiste opp til flyplassen ved Fagernes, Leirin. Det var i januar, det var kommet masse snø 1-1.5 meter løs snø rett ned til bakken. Vi gikk en runde på ca. 250 meter i skogen, inkludert noen bratte oppstigninger. Gjett om vi svettet i de 7-8 kuldegradene da? Egentlig burde alle tøffinger og andre med ambisjoner legge vekk skiene av og til, ta på seg tøfler og gamasjer og ta seg en gåtur ut i skogen om vinteren. Det er nesten som å svømme i betongvelling....

Tom

Jeg unner deg av hele mitt hjerte noe annet enn olabukse

Kjell Erik

Insinuerer du dårlig givermentalitet her nord?

Vi er jo så snille :?: Men vi er ikke et rikt folk, og heller ikke dumsnille. Å betale flybillettene hjem for utvandrede nordmenn som enten frivillig eller på grunn av kjærligheten har flyttet, det kan ikke tilskrives dårlig og egoistisk mentalitet :?:

Nei det er en løsning:

Si opp jobben, overtal kone og barn og flytt til Øvre Bøverdale... De har ikke bredbånd der, men de har vei og vanlig telefon og et landpostbud med.. Her kan du drive med sjølberging i tillegg til at du kan ha et eget firma. Da blir ettermiddagsturene på Loftet og Storbreahø i stedet for "Van der Hügel" som nå.... Men på den annen side, fjell er jo ikke alt i livet.... Du kan jo reise på dagstur til Paris og London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hissig moskus

Oh shit, det hadde jeg glemt :?:

Tom går i midten mens han forsøker å holde olabuksene snøfrie.

Ok, du tar den tonen ja! La det være helt klart. Jeg kommer aldri så lenge jeg lever til å gå med noe annet enn olabukse sommerstid. Jeg kryper ikke til korset på noen som helst måte. Alle øvrige plagg er nymotens jåleri :?:

Det er ikke noe problem å holde buksene snøfrie, Morten. Har du hørt om å brette opp og benytte strømper/kuldekrem som erstatning? På den måten kan man bruke dette herlige, elastiske, varme, vind- og vanntette og fløyelsmyke gudsgavetilmenneskeheten-plagget året rundt..spøk til side...jeg vil gjerne bli med på turen, og skal skaffe meg ordentlig tøy. Jeg har jo skitøy, men det har jeg ikke skiftet ut siden 8.klasse eller deromkring (jo, jeg har skiftet undertøy) :)

mobil og mms freak

Ja, det glemte jeg å si. Mamma lar meg ikke gå på steder der det ikke er dekning, så vi må sjekke med telenor på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim.

Geografi på Stabekk videregående til og med 1. gym (mener jeg og huske). En utrolig lite inspirerende lærer så du kommer nok litt for nært inntil sannheten her. Jeg har nok lært mer om norsk geografi siden jeg flyttet til Nederland enn jeg lærte i de tredve årene jeg bodde i gamlelandet.

Forøvrig venter jeg fremdeles på mer muligheter for billigturer til Norge. Da blir det mulig å satse på sånne ville helge-turer. Så vidt jeg vet fins det kun en Ryan Air forbindelse fra London til Torp: ikke noe fra Amsterdam. Er det forresten noen som vet noe om positive utviklinger på det området??

Morten.

Interessant at du påstår at nordmenn ikke er rike. Det er kanskje litt påvirket av hva nordmenn selv synes om sin situasjon? Jeg hører jo mamma klage litt av og til når f.eks. strømprisene stiger og stiger og stiger. Hvis man leser internasjonale sammenligninger er Norge ikke akkurat et fattig land. Jeg leste nokså nylig også at Norge er nummer 1 i verden på listen når det gjelder levestandard.

Når det gjelder grunnen til at jeg for 17 år siden ble "deportert": ikke den enten - eller situasjonen som du nevner faktisk, men frivillig flyttet på grunn av kjærligheten. Du vet vel litt om den slags valg selv også? Jeg så på siden deres at Julia også er "importert". Var det ikke fra Tyskland? Var ikke Zugspitze bra nok?

Ellers har det jo absolutt også fjell-fordeler å bo her nede. Alpene er atskillig nærmere. Til sommeren håper jeg på noen turer i Ortler-området. Også der har man visst deler som er lite besøkt. Muligens en uke i Jotunheimen i august, med det er mer usikkert.

Når arrangeres forresten Fjellforums første landssamling på f.eks Leirvassbu? Der har de nemlig ved siden av massevis av fjell visst også en skikkelig god kokk.

Flytting til Norge?? Tja, tja. Jeg liker sommeren, men er ikke den store tilhenger av lange mørke vintre. Nå hjelper jeg jo allerede det jeg kan ved å støtte den sosial-økonomiske utviklingen av utkants-Norge ved å etterlate mine surt tjente penger på regelmessige ferier i Valdres. Pizza'n på Fagernes er god, men alt for dyr for oss turister.

Men kanskje også noen seriøse oppmerkinger om å flytte hjem igjen. Jo da. Jeg har jo tenkt slike tanker av og til. Jeg jobber bl.annet med integrale miljø-spørsmål (og konflikter) så jeg kan jo i og for seg jobbe overalt: til og med i Bøverdalen. Men kona får jeg nok ikke overtalt retning Norge. Største sjansen er det nok via min eldste sønn, som absolutt er et ute-menneske: seiling og vintersport. Hvis han slår seg ned i Norge har jeg jo en unnskylding for å komme litt oftere i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i min familie bestilte dame fra Nederland. De bor i Norge og hun trives godt :?:

Til dette med at Norge er et rikt land:

Det hjelper ikke å ha mange penger i banken når banken er stengt.

Det hjelper ikke å være rik bilkjøper når alt de har i butikken er Lada.

Har vi det godt i Norge? Ja

Har vi det godt i Norge i forhold til hva vi betaler for godene? Nei

Herved var valgkampen på dette forum avsluttet for mitt vedkommende :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh shit, det hadde jeg glemt :?:

Ikke noe problem Tom. Det er tross alt vinter i landet på den tiden og man går da ikke ubevæpnet rundt. Line som fortsatt, i likestillingenst navn, går foran og brøyter spor holder sin isøks med den spisse ende rett frem i et stramt grep i det Moskusen setter inn sitt hjernedøde og fåfengte frontalangrep.

Line og Kim som går først tar av for det meste av støtet, og mens disse to tapre krigere spytter Moskushår og får igjen pusten kan du Tom, ganske ubesværet børste snø av dine olabukser. Altså no shitting and don't worry... ( Jeg får lov til å spøke litt med deg Tom?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere får bra tempo om dere møter en hissig moskus i hvertfall! Bra trim sikkert også! :) Ellers har jeg hørt at et horn som blir blåst får fleste dyr til å forandre mening. Men tror det gjaldt flokk-dyr under bevegelse, ikke "fientlig instillt" med andre ord.. Blir nok noe annet med et dyr som er instillt på å hilse på akkurat deg! :?:

Line, du trenger ikke bekymre deg tror jeg! Ellers veit du vel hvor det er best å sparke? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.