Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett trekk til soveposen


anetteh

Anbefalte innlegg

HeI!

Jeg er ute etter vanntett/vannavvisende yttertrekk til vinterposen. Den er jo nogenlunde vannavvisende i seg selv, men liker å ha litt ekstra trygghet nå om vinteren mtp væromslag om natta når jeg sover under åpen himmel. Jeg er ikke noe særlig fan av Bergans, og finner ikke stort annet enn den foreløbig. Noen som er bedre på google enn meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei anetteh.

Du kan jo ta en titt på Ajungilak Grevling. Vanntett underside og vannavisende overside. Jeg har et selv (hauggammelt) som jeg har brukt en del tidligere i marka rundt om Oslo. Det eneste problemet er at det kan dannes kondens over turer på flere dager etter min erfaring.

Her er en link som viser overtrekket:

http://www.oslosportslager.no/produkt/mammut-ajungilak-grevling-yttertrekk-til-sovepose-5322.aspx

samt en link med omtaler:

http://www.fjellforum.no/topic/14848-ajungilak-grevling/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport har ett, men det er vel strengt tatt ikkje vanntett overdel, kun vannavvisande. Har likevel halde meg tørr enkelte fuktige netter. Trur nok at Bergans sitt i dermizax er tettare. Gå inn på ebay og søk på sleeping bag covers. Dukka opp mange produkt, utan at eg kan seie noko om kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formulerte meg dårlig ser jeg. Jeg trenger en vannavvisende/vanntett pose for å ha utenpå soveposen om natten når jeg ligger inni posen. :) Gjerne en som og leder fukt ut fra posen og..

 

Jeg vet ikke hva du har i mot Bergans, men jeg synes et av de soveposetrekkene de har ser helt supert ut. Det har membran, og er derfor vanntett, og membranen puster slik at det slipper ut noe fukt.

http://nettbutikk.bergans.no/soveposer/Sovepose-Tilbeh%C3%B8r111/Sleeping-Bag-Cover-Dermizax-Right-Green-430420-p0000001145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du mener med "leder fukt ut av posen". På vinteren vil jo gjerne nullpunktet være i foret på soveposen et sted, og da vil jo fuktighet fra kropp fryse nettopp der. Hva som er på utsiden hjelper i så måte lite sett opp mot fukt fra kropp. For å unngå dette må det eventuelt benyttes dampsperre.

 

Selv foretrekker jeg bivvy som jeg kan lukke helt igjen i skikkelig møkkavær. Slik jeg ser det lite poeng i en garantert vanntett variant til vinterbruk.

 

For øvrig havnet jeg selv på Black Diamond Twilight ved siste kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Mareng

Når dere ligger under åpen himmel eller tarp slik at regnet ikke vil treffe dere, bruker dere soveposetrekk da? Eller kan man like gjerne ligge uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
21 timer siden, Thomas E skrev:

Bruker noe sånt under tarp:

walled_net_main.jpg

Men med endevegger som er vannavvisende.

Denne så veldig smart ut. Myggbeskyttelse er jo også noe å tenke på. Ser tilsvarende på e-bay, ca 750 gram veier de, og da er det mesh i alle veggende. 

Hvor kjøpte du din med vannavvisende vegger? Vet du ca vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Mareng said:

Denne så veldig smart ut. Myggbeskyttelse er jo også noe å tenke på. Ser tilsvarende på e-bay, ca 750 gram veier de, og da er det mesh i alle veggende. 

Hvor kjøpte du din med vannavvisende vegger? Vet du ca vekt?

Jeg kjøpte av Trekkertent. De gjør spesialbestillinger, så jeg spesialbestilte i annet stoff(DCF) og med vannavvisende endevegger. Vekten er vel på cirka 250 gram (110 cm bredt). Valgte trekkertent da de er i EU og da slipper jeg ekstra moms (bor i Belgia for tida). Ellers er det flere andre som lager lignende telt:

Og sikkert flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Thomas E skrev:

Jeg kjøpte av Trekkertent. De gjør spesialbestillinger, så jeg spesialbestilte i annet stoff(DCF) og med vannavvisende endevegger. Vekten er vel på cirka 250 gram (110 cm bredt). Valgte trekkertent da de er i EU og da slipper jeg ekstra moms (bor i Belgia for tida). Ellers er det flere andre som lager lignende telt:

Og sikkert flere.

Se der ja, det var lav vekt. Det var også stive priser å ta med i vurderingen.

Fant nå lignende myggtelt på e-bay, 120 bredde, for 300kr 520 gram. De er sikkert grei nok for meg som bare bruker det noen få ganger i året, hvis kvaliteten er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen få telt kan det også være enkelt å bruke innerteltet helt for seg selv eller under en tarp - og er det amerikansk, er det stort sett myggnetting det består av. Det blir jo nesten en slags gratis ekstrafunksjon. Her er innerteltet til mitt Shangri-La 1, veier rundt 450g så vidt jeg husker :) :

post-16230-0-40894300-1434899395.jpg

Men etter at jeg kjøpte meg en Borah Bug Bivy blir det nok til at jeg tar med den i stedet, den er såpass enkel, kompakt og lett (long/wide er 175g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.