Gå til innhold
  • Bli medlem

Mellomlagsplagg sommer: Dun, ull eller fleece?


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Må få igang noe lettpakkingsdiskusjon igjen :D

 

Hva foretrekker du av dun, ull eller fleece som varmt mellomlagsplagg til sommerbruk?

 

Ja takk, begge deler er ikke et godkjent svar her ;)

 

I sommer brukte jeg en lett fleecejakke fra Helly Hansen på 270 gram. Men ser jeg kan spare 100 gram på å velge en ultralett dunjakke. Dunjakka vil nok i tillegg gi litt mer varme om jeg bruker den i soveposen enn fleecejakka gjør. Fordel med fleecejakka er at den tåler mer fukt om en bruker den under skalljakka og kanskje også noe mer komfortabel brukt sammen med skalljakke.

 

For min egen del blir mellomlag i ull for tungt. Bruker ull som innerste lag, men som mellomlag foretrekker jeg noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har med 4 plagg pluss ullundertøy for 3-sesongs tur.

Haglöfs L.I.M. II GTX jakke. 290g str. XXL

Norrøna Bitihorn Aero 100 vindjakke. 107g str. XXL

Arcetryx Atom LT vest syntetisk isolerende. 288g str. XXL denne bruker jeg når jeg går, og det er litt for kaldt med kun skalljakke og undertøy. tåler fukt bra.

Western Mountaineering Flash Hoodie dunjakke. 330g. str. XL denne brukes under tørre forhold. utsettes aldri for fuktighet(mer eller mindre).

Arcetryx vesten føler jeg gjør en bra jobb med å holde kjernetemperaturen oppe hvis det blir for kaldt, og samtidig tåler all svette jeg utsetter den for(det er ikke rent lite).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei einaste gongene eg treng noko mellomlagsplagg sumarstid, er når det er vått. I slike forhold stoler eg bare på ull. Og ulltrøya som vert brukt til dette veg 255g.

Dun er i alle fall heilt uaktuelt for min del, ettersom eg ikkje har bruk for plagget når forholda er slik at dun kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, förra inlägget jag skrev försvann visst...

 

Fleece skulle jag säga. Dels för att det fungerar skapligt när det är blött, drar inte gärna åt sig fukt och torkar fort.

 

Ull gillar jag inte alls. Fungerar ganska dåligt (lite värme i förhållande till vikt).

 

Dun ser jag mest som ett alternativ när det absolut inte finns något annat. Man skall vara snäll mot djur.

Dessutom fungerar dun dåligt när det är blött. Och i Norge kan man bli blöt när man minst anar det. Så kläder bör tåla fukt och torka fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vell lettpakkenoob å regne.. men fikk virkelig smaken for små sekker, og lette kilo nå i sommer..

Det jeg har brukt, er en arcteryx mellomtykk dunjakke, mener vekta er på rett under 500g, noe som er tungt i denne sammenhengen. sammen med ei ulltrøye, så er man jo rusta for det meste, men d blir fort litt varmt, når d er 10-12 grader (som er vanlig midtnorsk sommertemp).

Det jeg ser litt på, er noe i samme baner som det tronn bruker, bare motsatt. en arcteryx Atom Lt Hoody og dunvest. Sammen med den gode gamle ulltrøya, som alltid er med, så har man jo muligheter for å justere bekledninga, slik at man holder varmen i det man får servert på fjellet her i mai til september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei einaste gongene eg treng noko mellomlagsplagg sumarstid, er når det er vått. I slike forhold stoler eg bare på ull. Og ulltrøya som vert brukt til dette veg 255g.

Dun er i alle fall heilt uaktuelt for min del, ettersom eg ikkje har bruk for plagget når forholda er slik at dun kan fungere.

 

Ulltrøye på 255 gram, det er bare en vanlig ulltrøye da? Bruker du denne sammen med tynnere ull under eller som eneste isolerende plagg?

 

Jeg har pleid å ha med meg en brynje nettingtrøye i ull. Denne veier lite, og har jeg den under en annen lett ulltrøye så blir det ganske varmt under skalljakka, men liker å ha en av de tørre i sekken til å sove i tilfelle det en går i blir vått.

 

Går en i litt greit tempo skal det være ganske kaldt før en trenger noe mer enn tynn ulltrøye og skalljakke så om en har med dunjakke vil jo denne kun brukes i camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ulltrøye på 255 gram, det er bare en vanlig ulltrøye da? Bruker du denne sammen med tynnere ull under eller som eneste isolerende plagg?

 

Ettersom spørsmålet var om mellomlagsplagg, er svaret mitt det plagget eg kan ta på meg når det eg går med vert for lite. Trøya er ei relativt vanleg ulltrøye ja, men noko tjukkare enn kva eg går med til vanleg, også vinterstid.

Så eg har gjerne ei tynn ulltrøye med lange eller korte ermer under ja. Men dersom denne er våt, kan eg sjølvsagt ta ho av og bare ha på meg reservetrøya. Ull er i alle fall uendeleg meir behagleg mot bar hud, enn kva plastikfleece er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er i alle fall uendeleg meir behagleg mot bar hud, enn kva plastikfleece er.

 

Det er jeg enig, har alltid minimum et tynt lag av ull under fleece. Men fleecejakka mi på 270 gram føler jeg gir mer isolasjon enn en ulltrøye i samme vekt gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å ha med meg en brynje nettingtrøye i ull. Denne veier lite, og har jeg den under en annen lett ulltrøye så blir det ganske varmt under skalljakka, men liker å ha en av de tørre i sekken til å sove i tilfelle det en går i blir vått.

Trodde att en tröja med en massa hål i skulle vara lättast men när jag kollade upp det så var det inte så. En länk till tillverkaren, Houdini, och en länk till en butik då Aclima inte anger vikt på sin hemsida.

http://www.houdinisportswear.com/se/men/understall/men-airborn-crew

http://www.naturkompaniet.se/aclima-m-woolnet-crew

Skiljer nästan 50 gram! Gillar tanken på att silket gör den mer slitstark. Merinoull upplever jag som lite känslig då man går med ryggsäck, bälte och axelremmar.

 

När det gäller jacka så funderar jag på en sådan här.

http://www.thenorthface.com/catalog/sc-gear/mens-jackets-vests-insulated-thermoball/men-8217-s-thermoball-8482-hoodie.html?variationId=A0M&variationName=HIGH RISE GREY

Som fukttåligare ersättare till min dunjacka. Jag vill ha med något varmt även på sommarfjället, det kan bara vinter även då... En fleecejacka, sist jag vägde, är tyngre än detta och inte lika vindtät eller lika varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde att en tröja med en massa hål i skulle vara lättast men när jag kollade upp det så var det inte så. En länk till tillverkaren, Houdini, och en länk till en butik då Aclima inte anger vikt på sin hemsida.

http://www.houdinisportswear.com/se/men/understall/men-airborn-crew

http://www.naturkompaniet.se/aclima-m-woolnet-crew

Skiljer nästan 50 gram! Gillar tanken på att silket gör den mer slitstark. Merinoull upplever jag som lite känslig då man går med ryggsäck, bälte och axelremmar.

 

Har en slik Airborn trøye. Meget behagelig stoff, men nettingtrøya til brynje er ganske mye varmere. Airborn trøya er veldig mye tynnere materiale og derfor også lettere (samt at silke er lettere enn ull i samme tykkelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer som vinter bruker jeg ullnetting innerst, fleece mellomlag og mikrofiber ytterst.

 

Jeg svetter ekstremt mye så i aktivitet om sommeren vil jeg som regel bare gå i netting og bruke fleece/mikro som pauseplagg. 

 

Dun er kun pauseplagg i minusgrader, og trekkes utenpå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gillar tanken på att silket gör den mer slitstark. Merinoull upplever jag som lite känslig då man går med ryggsäck, bälte och axelremmar.

 

Mi erfaring er at ullnetting er langt meir slitesterkt enn vanlege ullplagg. Forklaringa er nok så enkel som at nettingen er av tjukkare trådar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som inner- og mellomlag om sommeren er det en tynn ulltrøye. For kjølige kvelder har jeg med en ekstra Primaloft varmejakke. Har dårlig erfaring med dun på sommeren, siden det ofte blir smårifter fra kroker, kratt og glør. Kunstfyll holder seg på plass selv om det blir et lite hull, noe duna ikke gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

För min del blir det fleece som mellanlager och merinounderställ, Aclima woolnet på vår, höst och vinter och noname från Coop på sommaren, det är lättare och svalare.

Ull som värmeisolering är tungt, och blir det vått blir det våldsamt tungt.

Dun är fuktkänsligt och fungerar stort sett bra på raster och i läger utan regn, det blir vått av svett vid vandring.

Då dunjackan är en del av mitt sovsystem är den också med på sommaren, men både dun och fleece var visst icke lov? ;-)

Både dunjacka och fleece väger runt 200 g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun er ikke sommerplagg i mi bok. Fleece som ekstra mellomlag gir etter min mening mest varme i forhold til vekt. Fleece sender også fuktighet utover. Jeg går med en netting innerst, enten ull eller syntet, alt etter temperatur og hvor hardt jeg skal gå. Så har jeg ei tynn ulltrøye som back-up.

Dunplagg inni soveposen er ikke å anbefale, da det kan samle fuktighet. I tilfelle må det være utenpå posen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunplagg inni soveposen er ikke å anbefale, da det kan samle fuktighet. I tilfelle må det være utenpå posen..

 

Kan ikke si meg helt enig der. Dunjakka har berget nattesøvnen en god del ganger når jeg har overnattet i litt kaldere temperaturer enn soveposen er beregnet for. I romjula brukte jeg både dunjakke, dunbukse og duntøfler når jeg sov i rundt -30 med en sovepose som går til -19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då dunjackan är en del av mitt sovsystem är den också med på sommaren, men både dun och fleece var visst icke lov? :wink:

Både dunjacka och fleece väger runt 200 g.

 

Har meg begge jeg også om jeg forventer at det blir kaldt, men på sommeren har det vært nok med fleecejakka. Har en med seg begge gir ikke det samme erfaringsgrunnlag som om en må velge i forhold til om det ene eller andre duger alene som eneste varmeplagg (sammen med ullundertøy). Ser at i USA er det mye vanligere å velge dun på sommeren, men der har de jo litt tørrere klima og i høyden er det ofte store forskjeller mellom temperatur dag og natt.

 

Hvilken fleece er det du har til rundt 200 gram? Har ikke klart å finne noe lettere enn HH jakka mi dersom en skal ha full glidelås. Har en stormberg genser med glidelås i halsen som er noen gram lettere, men der er det ikke samme kvaliteten på fleecen (imidlertid veldig god i forhold til pris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si meg helt enig der. Dunjakka har berget nattesøvnen en god del ganger når jeg har overnattet i litt kaldere temperaturer enn soveposen er beregnet for. I romjula brukte jeg både dunjakke, dunbukse og duntøfler når jeg sov i rundt -30 med en sovepose som går til -19.

Javisst kan det bli varmt inni soveposen, men du risikerer at dunjakka mister isolasjonsevnen etter hvert. Det er ikke tilfeldig at man bruker dampsperre inni dunposene når man er på langtur i kulda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dunplagg inni soveposen er ikke å anbefale, da det kan samle fuktighet. I tilfelle må det være utenpå posen..

 

Om soveposen også er isolert med dun, betyr det mindre om eit eventuelt dunplagg er inni soveposen og vert fuktig, eller om det er utanpå soveposen, så det er soveposen som vert fuktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meg begge jeg også om jeg forventer at det blir kaldt, men på sommeren har det vært nok med fleecejakka. Har en med seg begge gir ikke det samme erfaringsgrunnlag som om en må velge i forhold til om det ene eller andre duger alene som eneste varmeplagg (sammen med ullundertøy). Ser at i USA er det mye vanligere å velge dun på sommeren, men der har de jo litt tørrere klima og i høyden er det ofte store forskjeller mellom temperatur dag og natt.

Hvilken fleece er det du har til rundt 200 gram? Har ikke klart å finne noe lettere enn HH jakka mi dersom en skal ha full glidelås. Har en stormberg genser med glidelås i halsen som er noen gram lettere, men der er det ikke samme kvaliteten på fleecen (imidlertid veldig god i forhold til pris).

Min dunjacka är som sagt en del av sovsystemet, jag har en dunjacka och halfbag från PHDesigns, så om jag var helt tvungen att välja bara en hade det blivit dunjackan, men det är för min del att hamna i "stupid light"-fällan, vid kallt väder i vandringen får jag då öka takten istället för att svetta ner jackan, så jag missar en massa i flexibilitet.

Fleecen är en noname från Army shop i Oslo, microfleece med halv glidlås, så en på under 200 g med fullt glidlås har jag inte hittat, men borde inte vara väldigt svårt att hitta mellan 225-250 g.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få igang noe lettpakkingsdiskusjon igjen :D

 

Hva foretrekker du av dun, ull eller fleece som varmt mellomlagsplagg til sommerbruk?

 

Ja takk, begge deler er ikke et godkjent svar her ;)

 

I sommer brukte jeg en lett fleecejakke fra Helly Hansen på 270 gram. Men ser jeg kan spare 100 gram på å velge en ultralett dunjakke. Dunjakka vil nok i tillegg gi litt mer varme om jeg bruker den i soveposen enn fleecejakka gjør. Fordel med fleecejakka er at den tåler mer fukt om en bruker den under skalljakka og kanskje også noe mer komfortabel brukt sammen med skalljakke.

 

For min egen del blir mellomlag i ull for tungt. Bruker ull som innerste lag, men som mellomlag foretrekker jeg noe lettere.

 

Jeg foretrekker dun! Elsker dun!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.