Gå til innhold
  • Bli medlem

Brennevin mot kulde


Leaibolmmai

Anbefalte innlegg

Leste nettopp en artikkel i lokalavisa der en gammel fjellfant ga en beskrivelse av hvordan han ved et tilfelle pga nedkjøling ikke evnet å gjøre opp bål. Nedkjølingen forårsaket at hendene ikke fungerte - han maktet ikke tenne fyrstikkene. Redningen ble ei flaske brennevin. Etter å ha inntatt en solid munnfull alkohol ble han umiddelbart i stand til å håndtere fyrstikkene og få fyr på bålet.

 

Når jeg bringer dette til forumet er det fordi jeg vet å ha lest liknende tidligere. En eller annen oppdager, polarhelt, pelsjeger eller fangstmann har beskrevet hvordan han alltid i kaldt vær tok en støyt alkohol ved leirslagning for at oppsetting av telt og etablering av leir skulle gå smidig og smertefritt. Men nå husker jeg ikke hvem som skrev dette og hvor jeg har lest det, og jeg vender meg til forumet for hjelp.

 

Er det noen her på forumet som har lest det samme og husker hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alkohol utvider de blodårene som ligger nært huden, og det gjør at du føler deg varmere. Men da øker også varmetapet - og det er skummelt.

De fleste leger er enige om at alkohol og kulde er en dårlig kombinasjon.

Men bevares, du fryser neppe i hjel av en liten dram, og hvis det er det som må til for å fyr på bålet, så er det jo direkte helsebringende :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roald Amundsen bruker ganske mye plass i boka si om alkohol på veien til sydpolen. Amundsen var ikke noe hengehue eller superprektig, slik Nansen var, når det gjaldt alkohol. Men han slår fast at det ikke smakte, rett og slett, med alkohol underveis til sydpolen. De hadde med, og tok seg noen drammer innledningsvis, men sluttet. Han likte det ikke i kulden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipset Robinson, det kan det godt være at det var i ei av Nansens bøker jeg leste om dette :thumbsup:

 

Ellers er jeg ingen tilhenger av alkohol på tur selv, men jeg finner det interessant og sannsynlig at alkohol i begrenset mengde kan muliggjøre mer effektiv utføring av relativt kortvarige oppgaver i kaldt vær.

 

Nevnes bør også at en studie fra Army Reseach Institute of Environmental Medicine viser at alkohol får folk til å skjelve mindre.  

 

Uansett: Hvis det er andre som har lest (eller erfart) liknende ting er jeg lutter øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel , en virkning av alkohol er en følelse av velvære når jeg sitter ved bålet om kvelden og filosoferer over dagen som har gått.  Her virker alkohol å ha en gunstig effekt. Men det er viktig å holde dosene på ett tilpasset nivå, ellers vil det oppstå uheldige bivirkninger som svimmelhet og dårlig dømmekraft...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntak av alkohol medfører økt blodsirkulasjon i fingre, tær, armer og ben. Så det er nok bakgrunnen for dette fenomenet. Vet man hva man gjør er det sikkert en metode man kan bruke. Problemet med metoden er at alkohol øker puls og blodsirkulasjon i ytre lemmer, men kroppen "glemmer" de viktige indre organene. Man kan føle at man får tilbake varmen der man fryser mens man i realiteten er i ferd med å bli generelt nedkjølt. Man vet jo at høy promille medfører økt sjanse for å fryse i hjel. Grunnen er da todelt. Man mister dømmekraft pga. beruselse og promillen gjør at viktige kroppsfunksjoner settes ut av spill fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer nok det ja. Alkohol vil hjelpe kroppen å sende blod ute i fingre etc. Men samtidig trasporteres da kaldere blod tilbake til indre organer i større grad. Etterhvert blir man da avkjølt innvendig og da begyner man fryse mye. Så hvis man bare tar en liten støyt for å tine fingre litt for å få igang bål og siden har varme nok klær etc kan det nok ha noe for seg. Men fryser man og ikke har noen måte å varme seg på så er alkohol ikke å anbefale. Da er nok litt aktivitet bedre for å få opp varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at kroppens egne forsvarsmekanisme svekkes ved inntak av alkohol. Altså man får ikke skjelving og hakker tenner. Det er nok ingen god ide å innta alkohol i krevende situasjoner i kulden tror jeg heller. Men har man sterk nok sprit kan man jo bruke den til tennvæske på bålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart at alkohol øker faren for generell nedkjøling og kommer man i en slik situasjon så reduseres mulighetene for å gjøre de rette tingene for å overleve.

Hender og føtter får raskt lav prioritet hvis ikke kroppen klarer å holde seg varm, og hvis du da fyrer på med noen gode drammer så begynner kroppen å sirkulere kaldt blod inn til hjertet. Du tåler ganske mye nedkjøling i armer og bein, litt mindre av generell nedkjøling og hjertet tåler ikke mer enn et par grader under normaltemperatur før det kan bli komplikasjoner.

Det har faktisk forekommet tilfeller av at folk som er blitt begravd i snøskred har vert i live og i stand til å snakke med redningsmannskapene når de ble gravd frem, men har omkommet når de ble hentet ut på grunn av at bevegelsene i armer og bein har ført kaldt blod inn til hjertet.

Alkohol funker bra når du har kommet inn i varme omgivelser for å få opp varmen i hele systemet, men da må du ikke være mer enn sånn passe kald i armer og bein. 

 

Jeg opplevde en gang å være på telttur i februar hvor en jente ble så kald at hvis det ikkr hadde blitt oppdaget kvelden før første overnatting så hadde hun garantert frosset i hjel i løpet av natten. Hun var i ferd med å gå inn i den fasen som kalles moderat hypotermi. Dette er ingen hyggelig opplevelse.

 

http://home.online.no/~kneshei/hypotermi.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mythbusters "busta" den myten i 2012.

Leste briefen av episoden, det ser jo ut som den bekrefter akkurat det som diskuteres her? Kjernetemperatur går ned, men hudtemperatur går opp. Det som diskuteres her er ikke alkohol som et middel mot nedkjøling men for å få liv i de følelsesløse "kjøttklubbene" i enden av armene når du kommer til leir og skal gjøre opp bål etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg leste et sted at kroppens egne forsvarsmekanisme svekkes ved inntak av alkohol. Altså man får ikke skjelving og hakker tenner. Det er nok ingen god ide å innta alkohol i krevende situasjoner i kulden tror jeg heller. Men har man sterk nok sprit kan man jo bruke den til tennvæske på bålet?

 

Det er helt korrekt. Kroppen prioriterer å holde de vitale organene oppegående så lenge som mulig. Derfor vil kroppen prøve å holde overkroppen varm ved å minske blodstrømmen til ekstremitetene (blodet varmer organene, samtidig som blodet blir minst mulig nedkjølt i ekstremitetene), kroppen ofrer med andre ord hender og føtter. Inntakelse av alkohol vil få kroppen til å sende ut mer blod til ekstremitetene, og på den måten jobbe mot kroppen sin prioritering. Dette kan være nyttig hvis du trenger hendene dine for å berge livet, men det fungerer også bra å svinge armene fort rundt og rundt (som i butterflysvømming) slik at sentrifugalkraften tvinger blod ut i hender og fingre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste briefen av episoden, det ser jo ut som den bekrefter akkurat det som diskuteres her? Kjernetemperatur går ned, men hudtemperatur går opp. Det som diskuteres her er ikke alkohol som et middel mot nedkjøling men for å få liv i de følelsesløse "kjøttklubbene" i enden av armene når du kommer til leir og skal gjøre opp bål etc.

Ja, innspillet var ment om noen ville ha "dokumentasjon". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vert i kontakt med en nevrolog på vårt lokale sykehus og han kunne fortelle at når noen f.eks. har amputert eller på annen måte mistet kroppsdeler så opptrer ofte det som kalles "fantomsmerter". Altså smerter i deler av kroppen som ikke finnes lenger. Dette skjer på grunn av at det er noen nerver som begynner å leve sitt eget liv og sender falske smertesignaler til hjernen.

På slike smerter virker ikke vanlige smertestillende preparater som f.eks. morfin, men de behandles faktisk med preparater som går under betegnelsen "antidepressiva." Effekten som oppnås er faktisk en bivirkning av disse preparatene og ikke den virkningen som de var tiltenkt i utgangspunktet.

Men hva har så dette med alkohol å gjøre? 

Jo, alkohol har faktisk mye av den samme virkningen på nervesystemet. Den reduserer eller lammer nervesystemets normale funksjon og i forbindelse med kulde og også oppvarming etter nedkjøling så kan alkoholen føre til at viktige signaler som nervesystemet skulle sendt til hjernen faktisk ikke kommer frem.

Dette kan i verste fall føre til at effekten av alkoholen kan forverre situasjonen i stedet for å bedre den.

Men da snakker vi ikke om neglesprett eller kalde fingre og tær, men generell nedkjøling og forfrysning av en slik grad at de burde vært behandlet av spesialister på et sykehus.

 

Og når vi først snakker om spesialister eller eksperter.

En spesialist / ekspert er en som vet alt om litt, mens en amatør ofte er en som vet litt om alt.

Husk at Noas ark ble bygget av en amatør, mens Titanic ble bygget av flere hundre eksperter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.