Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose/liggeunderlag-kombinasjon vinter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Planlegger min første overnatting ute på vinterstid, og trenger med det litt råd og erfaringer rundt hva slags sovepose og liggeunderlag som trengs. Jeg har kun sommerutstyr, så må gå til innkjøp sovepose og underlag først.

 

Budsjettet er stramt, så jeg må ha et rimelig opplegg. Ser for meg at jeg kan komme til å overnatte ned mot -10 C, maks -15 C.

Har sett på disse: Mammut Kompakt Winter   sammen med Mammut Bamse Extreme liggeunderlag.

Vil dette duge ned mot oppgitte temperaturer (med ullundertøy, sokker, lue) eller er man avhengig av underlag type Exped Synmat og lignende på vinterstid? Overnattingen vel da skje i telt i skogområder nedenfor fjellet.

Hvis noen har andre anbefalinger rundt samme prisklasse (eller under... :-)) så setter jeg pris på det. Det viktigste for meg er at den holder meg varm (men dette kan gjerne tilpasses med klær under soving) og at prisen er god. Vekt spiller ingen stor rolle.

 

Tilleggsspørsmål: Jeg har kun et billig Norheim telt som jeg benytter, er det forsvarlig å bruke dette vinterstid hvis man holder seg i skogområder? Jeg trenger ikke utpregede vintertelt med mindre jeg skal opp på snaufjellet...?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liggeunderlaget har vært brukt på haugevis av overnattinger på vinterstid og er helt greit. Mange vil nok anbefale oppblåsbare av type exped i tillegg men nå har folk klart seg gjennom ganske ekstreme greier før exped begynte å fylle dun i liggeunderlag. Det er ikke noe must selv om ryggen gjerne setter pris på det og du kan "slippe unna" med litt dårligere sovepose.
Litt snau  komforttemp på soveposen kanskje. Det går nok bra men ikke se bort fra noen kalde morgener der du lurer på hva søttan du driver med (been there)
Angående telt mener jeg bestemt at det er helt forsvarlig å overnatte ute vinterstid uten telt. Det har faktisk en hel del fordeler. og ulempene kommer først om det blir helt ekstremt med vind og nedbør. Har vel et hundretalls overnattinger bak meg i alskens gapahuker med og uten regnponcho/tarp på, i huler, under veltede trær etc. Mesteparten i kystnære strøk i Nordland med alt hva det betyr av vær og vind.
(Fra 13 til 16 års alder bodde jeg knapt innendørs da jeg hadde fri, økonomien var en tragedie på den tiden så penger til utstyr kunne man se langt etter. En måtte finne på noe lurt med det man hadde)
Fordelen uten telt er at du kan fyre bål. Bygge opp en skikkelig varmereflektor av tømmer evt bare bruke en stor stein som står naturlig i terrenget som "bakgrunn" for bålet, bygge opp et lite nødly rett ved siden av, stort avlangt bål som gir varme på langs av kroppen, dytte varme steiner under granbaret du ligger på rett før du skal sove, koke opp vann og ha på ei flaske (feltflaske, brusflaske, nalgene...whatever) som du legger inn mellom bena så de store arteriene i skrittet funker som sentralvarmeanlegg for kroppen. (Pass på å ha noe tøy mellom flaska og hud) Vips trenger du knapt sovepose. Brukte en sovepose med nedre temperaturgrense på 5 plussgrader helt ned til 10-15minus med slike ninjatriks opptil flere ganger med godt hell i ungdommen. Anbefaler å ha en del erfaring før man prøver å tøye strikken så langt.

Et bilde fra noen år tilbake der gamle ninjatriks friskes opp i. Riktignok tatt en snøfri November måned men prinsippet er det samme året rundt.
10401109_41910700427_7387_n.jpg?oh=4c09e


 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er på utkikk etter en noe varmere sovepose så kikk hos www.isbjorn.no.

 

Dersom du velger modellene Jan Mayen eller Bjørnøya så har du en varmere sovepose enn den fra Mammut, men fortsatt til svært god pris. Temperaturene oppgitt av Isbjørn as er nok å regne som ekstremtemperaturer, men du har likevel en god og varm pose.

 

Jeg har selv Jan Mayen pose og har sovet komfortabelt i den til kaldere enn -30 uten annet tøy enn balaklava, ullundertøy og tjukke ullsokker. Underlag har vært billig 10 mm skumplast med reinskinn over. I tillegg bruker jeg en ofte ullgenser lagt ovenpå posen som dekke over ansiktet. Det skaper en god lomme av varmere luft å puste inn.

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.