Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt på Finse?


Hello

Anbefalte innlegg

Hei, dere! :) 

Jeg lurte på om noen her vet noe om hvordan mulighetene for å ligge i telt ved Finse nå er? Jeg har meldt meg på en tur i mars hvor det forventes at jeg blant annet er vant til å gå i upreparerte løyper med tung sekk. Det er jeg altså ikke, men jeg hadde tenkt å bruke ukene nå frem mot turen på å bli det. Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre dette i områder som Nordmarka (bor i Oslo), men her er det jo ikke rim engang, så jeg trenger en "plan B". 

 

Så jeg tenkte at jeg kanskje kunne dra til Finse og ligge i telt der. Tenker ikke å dra langt, litt unna togstasjonen eller ved Finsehytta til DNT, kanskje... Den er jo dessverre stengt. Poenget mitt er egentlig bare å teste telt og utstyr i snø og kulde, og bli vant til upreparerte løyper og tung sekk, men siden jeg har såpass lite erfaring vil jeg ikke ta noen risk ved å gå lengre turer heller. Så jeg tenker å sette opp et telt og gå litt "frem og tilbake", og fremdeles være såpass nærme togstasjonen eller sivilisasjonen at jeg kan dra hjem/inn om ting skulle bli altfor ille. 

 

Noen som har noen tanker eller forslag om dette? :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende det blir lengre enn du tenkte, men om du går opp nord for Finse mot Sankt Pål kan du f.eks. slå opp leir i nærheten av "vaffelhytten" som ligger der oppe. Klemsbu heter den. Mener det som regel kommer noen fra hotellet opp dit i helgene og bor der og selger vafler til folk som går inn dit. Fin trygghet å ha i nærheten, og du får litt trening i tung sekk på ski oppover og noen passe slake bakker ned til Finse igjen når du skal tilbake. Husker jeg ikke feil går du greit opp dit på en tre-fire timer, og går ned igjen på en drøy time.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja, kanskje Klemsbu hadde vært noe. :) Men ja, det er litt lenger enn jeg hadde tenkt… Min eneste erfaring er langrennski med liten sekk, og det tror jeg hadde gått fint den lengden, men siden jeg ikke vet… Kanskje jeg må ta flere turer. Er det kvistet opp dit? Jeg er bare litt redd for at noe skal skje, har hørt at vinterværet på fjellet kan skifte fra helt blå himmel til snøstorm på minuttet omtrent, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort da.. 

 

Men jeg ser også at på motsatt side av Finsevatnet er det noe som heter "Appelsinhytta", som ikke ligger like langt unna som Klemsbu. Noen som har kjennskap til den/det området? Er det utrygt å ferdes/ligge i telt her? (Siden noen har bygget en nødbu her, mener jeg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja, kanskje Klemsbu hadde vært noe. :) Men ja, det er litt lenger enn jeg hadde tenkt… Min eneste erfaring er langrennski med liten sekk, og det tror jeg hadde gått fint den lengden, men siden jeg ikke vet… Kanskje jeg må ta flere turer. Er det kvistet opp dit? Jeg er bare litt redd for at noe skal skje, har hørt at vinterværet på fjellet kan skifte fra helt blå himmel til snøstorm på minuttet omtrent, og jeg vet ikke hva jeg skulle gjort da.. 

 

Men jeg ser også at på motsatt side av Finsevatnet er det noe som heter "Appelsinhytta", som ikke ligger like langt unna som Klemsbu. Noen som har kjennskap til den/det området? Er det utrygt å ferdes/ligge i telt her? (Siden noen har bygget en nødbu her, mener jeg). 

Det er ganske vanlig å sette opp nødbuer mellom hytter og langs befordrede ruter for at det skal være kortere å komme seg i ly når man er under veis, i alle fall i Sverige. Fine å spise lunsjen i eller ha som et dagsturmål. Det var noen utlendiger som satte opp teltene i på flatmark i bunnen av skredterreng på sørenden av Finsevann foren del år tilbake, de fant man først til våren igjen, så husk å holde god avstand til brattere fjellsider dersom det er skredfare i området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å sette opp nødbuer mellom hytter og langs befordrede ruter for at det skal være kortere å komme seg i ly når man er under veis, i alle fall i Sverige. Fine å spise lunsjen i eller ha som et dagsturmål. Det var noen utlendiger som satte opp teltene i på flatmark i bunnen av skredterreng på sørenden av Finsevann foren del år tilbake, de fant man først til våren igjen, så husk å holde god avstand til brattere fjellsider dersom det er skredfare i området.

 

:shock:    ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe farligere der enn ellers, og det var helt særegne omstendigheter etter hva jeg husker, så du løper nok ingen fare, men det er alltid lurt å ha skred i bakhodet også når man velger leirplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å sette opp telt på andre siden av vannet. Der borte kan vinden ta skikkelig, så jeg anbefaler heller å legge deg nordvest for bebyggelsen på Finse, i dalen mot Lille Finsenut. Vestavind er rådende, og der borte er det stillere. Det lønner seg å komme noen meter høyere enn vannet, for den kalde lufta samler seg nederst. Finse 1222 (hotellet) merket en dedikert teltplass der oppe for noen år siden. Vet ikke om de gjør det enda.

Det er også mulig å leie andre hytter:

http://www.finse.com/overnatt.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for tips, dere! For et utrolig hyggelig forum. :) 

 

Nå har jeg i min ulykkelighet og desperasjon over snømangel i Nordmarka heldigvis funnet løsninger på "problemet" mitt, som vil gi meg en litt dyrere, men sikkert også en mye mer spennende, mer lærerik og flottere vinter enn hvis det hadde vært snø her. Så nå har jeg begynt å bare glede meg igjen. :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.