Gå til innhold
  • Bli medlem

Bästa vintertältet


Trappern

Anbefalte innlegg

Skall köpa mig ett tält för vinterbruk i fjället, skall brukas för jakt o fisketurer. Kommer att dra med mig en fjellpulken. Som ni ser så är jag svensk

Det är dåligt med erfaring här bland mina jakt o fiskekompisar därför vänder jag mig till nabolandet där alla i princip är född på ett par skidor

och har en enorm erfaring av att vara ute i naturen. Tacksam för tips!  Tältet skall vara för 2 personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hit! Tror du finner mange tråder på temaet om du bruker søkefunksjonen øverst og søker etter f,eks. vintertelt som enmeord. Du vil nok også finne god hjelp i f,eks utsidan.se. Med det sagt, du sier ikke noe om budsjett eller vektbegrensbinger og om du også ønsker å bruke det om sommeren. Jeg ville vurdert å kjøpe Hilleberg Keron 3, eller Keron 2GT. Du kan ha det delvis oppsatt i pulken (teltstengene i stangkanalen, delt i to) , det er vindstabilt nok, og gjennomsolid. I GT-utgave får du også god plass til evt jakthund, bagasje eller god plass til matlaging m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at du Kaitum ?

 

Ville du heller hatt ett Svea? (Om jeg husker rett at du har kaitum altså..)

 

Ja riktig det Walle. Etter en tur fra Finse til Haukeli med Helsport Spitsbergen 4camp (6kg og forgjengeren til Svea), der a: Det kom så mye våt nysnø at jeg ikke greide å dra pulken, og b: Jeg slet veldig alene med de 30 bardunene og det enorme vindfanget, så bestemte jeg meg for å kjøpe et lettere vintertelt med rette endevegger i innerteltet. Det ble altså Kaitum, en kompromissløsning. Bruker det litt som sommertelt også, så ønsker ikke å få sydd på stormmatter. Men foretrekker stormmatter på vinterfjellet. Spitsbergen bruker jeg fremdeles når vi er fler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig det Walle. Etter en tur fra Finse til Haukeli med Helsport Spitsbergen 4camp (6kg og forgjengeren til Svea), der a: Det kom så mye våt nysnø at jeg ikke greide å dra pulken, og b: Jeg slet veldig alene med de 30 bardunene og det enorme vindfanget, så bestemte jeg meg for å kjøpe et lettere vintertelt med rette endevegger i innerteltet. Det ble altså Kaitum, en kompromissløsning. Bruker det litt som sommertelt også, så ønsker ikke å få sydd på stormmatter. Men foretrekker stormmatter på vinterfjellet. Spitsbergen bruker jeg fremdeles når vi er fler.

Jeg har også erfaring med begge telt og deler din oppfatning. Jeg bruker Kaitum som helårstelt, og har fått Hilleberg til å sy på stormmatter rundt kun den ene kortenden, så setter jeg denne mot vinden (materialet de bruker er for øvrig av mye bedre kvalitet enn de Helsport leverer på sine). De eneste gangene jeg virkelig har vært glad for stormmatter har faktisk vært i sommerfjellet, på vinteren får jeg det som regel helt tett uten fare for at vinden skal få heft under uten bruk av stormmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at Bergans Helium dome er ekstremt bra! Veier kun 5 kg, er superlett å slå opp. Det er vel hovedsakelig ett ekspedisjonstelt, men det kan likevel brukes til alt mulig!? Det gjør vi i allefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste vintertelt er vel litt som å spørre hvilken farge som er finest.

Finnes mange bra vintertelt og mange ulike modeller, løsninger.

I bunn og grunn er mitt første tips at du velger ett 3 manns telt til 2 personer. Det finnes vel noen telt som er ekstra brede hvor du kan greie deg med 2 manns telt men for de fleste ville jeg valgt ett 3 manns.

Hilleberg og Helsport har mange telt.

 

Jeg har selv Svalbard3, men ikke High versjon. Den fantes ikke da jeg kjøpte. Ikke det teltet med aller mest plass men det tåler mye vær og vind.

 

Skulle jeg kjøpt nytt nå uten å tenke på vekt eller budsjett hadde jeg sett Helsport Svalbard3 high, Helsport Svea 3, Hilleberg kaitum 3, Hilleberg Keron 3. Liker du kuppetelt er f.eks HIlleberg Staika og Tarra noe å se på.

Alle de nevnte veier en del da. Men med pulk er ikke det krise.

Bergans Helium Dome ser og bra ut men jeg har ikke sett det "live".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himalaya 2, ser ikke så forskjellig ut fra et Hilleberg Jannu. Men noe av det mest bomnesikre tomannsteltet du får, som også har plass til 2 på vinteren er Hilleberg Tarra. Det har rette endevegger og sideveggene er bratte slik at mer eller mindre hele bredden på vel 1.40 kan brukes. Går du opp i Keron 3 får du enda større plass, i et Keron 3GT kan du pakke i pulken inne i forteltet.

Jeg så på Svea og Svalbard 3 high når jeg skulle ha mitt første seriøse telt. Endte opp med Keron 3GT, det er et supert telt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Helium dome er ROMSLIG. Vi sover også to voksne og to barn inni der samt kun to voksne. Det er ett lite fortelt, så det er ett minus, men hvis du skal ha det i pulk og til vinter er det perfekt spør du meg! :-)

Hvis du bor i nærheten kan du komme å se på det! Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans Helium dome er ROMSLIG. Vi sover også to voksne og to barn inni der samt kun to voksne. Det er ett lite fortelt, så det er ett minus, men hvis du skal ha det i pulk og til vinter er det perfekt spør du meg! :-)

Hvis du bor i nærheten kan du komme å se på det! Hehe!

Hei! Et par spm anivåene helium dome. Går det greit å pakke det sammen til pulk? Tenker altså på deling av teltstenger på halvveien og snurre sammen som man kan gjøre på mange telt. Også skriver du at forteltet er litt lite. Men høyden er såpass stor og ventilasjonsluker i taket, så det vil også funke med koking og bruk av primus inni teltet?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det funker. Vi koker og kokelerer, så det går helt fint. Det er to gode luker i taket. Mannen sier: hvis han bruker primus inni teltet på vinterstid med snø på stormmattene pleier han å lufte litt ekstra med utgangene. Det er utganger i begge endene.

Vi har ikke helt funnet ut hvordan vi skal gjøre den enkle pakkingen av teltet enda. Har blitt pakket i posen de gangene vi har brukt det til nå. Vi skal bruke det på Hardangervidda snart og da skal vi virkelig finne beste måte å pakke det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Himalaya 2 kommer ikke før 2016 sesongen. Men her er et bilde.
Dette er en prototype. Teltet er ikke ferdig utviklet.

 

Likner da vitterlig Hilleberg Jannu-teltet mitt. Bortsett fra at det mangler Jannus eminente klipssystem. Er spent på duk samt lufting på Himalaya'n, dette er ting som er meget bra på Jannu. Men jeg er veldig godt fornøyd med Jannu, og det duger godt ennå selv om det er 8 år gammelt, så jeg trenger strengt tatt ikke et likt et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för alla tips nu har man fått ännu mera huvudbry. Finns mycket att välja på men det är nog ett bra tips att köpa ett för 3 man. Kommer även att vara med på fisketurerna till sommaren och till rypjakten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himalaya 2 minner litt om et telt jeg har,selv om det er noen forskjeller. Type kuppen med ekstra bue i fortelt, ganske smal profil sett forfra så det takler snøfall godt.

Mitt har dog ikke stormmatter og så har det en ekstra stangbue på siden for stabilitet og spenne ut teltet litt mer.

Spent å se hvordagn det havner i vekt og pris

post-5331-0-87999000-1420972215_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.