Gå til innhold
  • Bli medlem

Hagle for nybegynner


Jente88

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig generelt men...
Det du trenger for å gå på jakt er en enkel og grei dobbeltløpet hagle. I de lavere prisklassene er øst-europeisk generelt mer driftssikker enn sør-europeisk, men ofte tyngre. Sør-europeiske har gjennomgående god kvalitet når du kommer opp i middels prisleie. Det absolutt viktigste er uansett at kolben passer deg så du naturlig får øyet på linje med sikteskinna med en gang når du slenger hagla opp i skuldra. Handler du på en faghandel fremfor et "kjøpesenter" kan de ofte være behjelpelig med å høvle og finpusse på kolben så den sitter perfekt.
Da jeg kjøpte hagle dro jeg innom flere butikker og kjente og fiklet før valget falt på en Sabatti Jakt. Kolben passet meg langt bedre enn f.eks. noen modeller av Lanber og Beretta. I tillegg var den noe billigere. Vinn-vinn. Men det er ikke sikkert kolben passer deg like bra. Det er bare å prøveholde flest mulig til du finner en som sitter som et skudd i skuldra. Veldig greit å ha med en erfaren hagleskytter som kan være med på vurderingen. Selv om mange ansatte rundt om sitter på mye kompetanse og ønsker fornøyde kunder kan selv de være litt påvirket av å ønske å få til et salg og kanskje aller helst det dyreste alternativet der det er tvil. Det er tross alt salget de lever av..
Vil sånn i utgangspunktet fraråde pumpehagler og halvautomatiske hagler. Det er mere teknisk dill med dem som kan gå i stykker og lage problemer uten at de egentlig tilfører noen fordeler.
Det er fortsatt kun tillatt med to skudd i våpenet på jakt uansett. Sikkerhetsmessig og "folkeskikkmessig" er det dønn trygt med ei hagle som "knekkes" når den ikke er i aktiv bruk også. Vådeskudd er tilnærmet umulig da og andre turgåere og jegere ser at våpenet ikke er ladd og klar for skudd allerede på langt hold. Halvauto hagler demper imidlertid rekyl noe. Det kan være praktisk på visse jaktformer som f.eks. gåsejakt fra "blinds" der man ligger kamuflert på rygg på bakken før man kjapt setter seg opp i ei ustabil sittende stilling og skyter. Rekylen kan da dytte deg såpass bakover at du kommer ut av balanse og ikke får utnyttet skudd nr 2 før gåsa er for langt unna. Fra stående stilling er generelt dette med rekyl et oppskrytt problem mener jeg.

Lykke til og velkommen i hagleklubben (etterhvert) :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det ikke selges hagler av dårlig kvalitet lengre, så du kan se på alle tilbud og heller legge vekt på at hagla passer deg. Hvis pris er viktigst kan dy trygt se på Baikal ( 2990,- G-sport). Er du liten og spe må du ha en hagle tilpasset dame/junior. Har du råd til det, er det supert å gå lange dager i fjellet med en lettvektsutgave som Lanber 2077 Lady (tilbud 9500,- hos Interarms), eller Sabatti Lady (7990,- hos Jakt & Friluft). Dette er anerkjente merker, men du finner sikkert flere tilbud hvis du kikker på nettet.

 

Lykke til med jakten i dobbelt forstand!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke mye feil om du velger ei o/u hagle fra Baikal. Men jeg må bare si meg uenig med kommentaren om at halvauto og pumpehagler er mer upålitelig enn brekkhagler. Tvert imot vil jeg nesten si. Men jeg vil også mye heller ha ei dobbeløpet hagle enn ei pumpe/auto hagle , siden det bare er lov å jakte med to patroner i hagla , uansett. Selv om jeg har begge deler da. Men dobbeløperen blir mye mer med på tur enn pumpehagla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IZH-27-haglene fra baikal har jeg veldig lite til overs for. Men det er med de som med så mye annet at man får hva man betaler for.  Mekanismen går seg noe til over tid, men prøv å finne en med noe grad av tilpassing mellom stokk/skjefte og resten, og sjekk at treverket er av noe kvalitet, det hender at forskjeftet sprekker. Det er mulig det finnes bedre varianter av denne i omløp enn izh-27, og at det er av disse dere over sikter til. 

 

Med det sagt, sett at du hadde hatt +/-3000 til rådighet det er min mening at du får mye mer valuta for pengene om du kjøper en remington 870 pumpehagle eller tilsvarende. Det var mitt første våpenkjøp og jeg ville gjort det på nytt i dag. Det er klart noen rypejegere ser litt skjevt på deg, men bedre allrounder får du ikke.  Et alternativ i dette prisleiet er å kjøpe over/under brukt, men da ville jeg hatt en våpenkyndig person til å hjelpe deg i kjøpsprosessen. Du bør kunne klare å finne noen kurante sabatti,silma e.l.

 

Med +/-7000 til rådighet ville jeg også kjøpt over/under, men da nytt. Sett gjerne av 500-1000 kr for å få den tilpasset, en god våpenselger bør kunne se hvordan den sitter på deg, og eventuelt måle hvor mye du trenger å justere lengde, høyde, cast on/off på bakstokken. Finn en hagle som passer deg nogenlunde i utgangspunktet. Og kjøp klikkpatroner og start tørrtreningen.

 

Om du er usikker på hva du vil ha kan du ta deg en tur på leirduebanen og få hjelp av en skyteinstruktør. Der har de gjerne flere typer hagler få kan låne og prøve. Ring NJFF fylkeskontoret der du bor og spør, de hjelper deg gjerne med å finne sted/instruktør. Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg!

Jeg har nettopp kjøpt min første hagle og kan derfor dele mine erfaringer.

Jeg vet ikke hva du mener om prisnivå, men du spør etter en nybegynner-hagle med god kvalitet i forhold til pris?

I min verden er ord som dyrt og billig alltid brukt feil (min ydmyke mening) og jeg gir derfor noen tips om mitt resonnement.

Med bestått jegerprøve og to ivrige/dyktige jegere som sjefer løp jeg ivrig inn i en våpenforretning i Oslo for prøving.

På daværende tidspunkt kom det greit frem at jeg ikke kan montering av hagle i det hele tatt.
Får hjelp til dette og ser selv at haglene selger vil at jeg skal prøve ikke passer det spor.

Selger mener, på lik linje som meg at det viktigste er å finne en hagle som passer optimalt med en gang.
Grunnen til at jeg har vært så opptatt av dette er nettopp fordi jeg ikke enda er noen erfaren skytter. Det er mye enklere å lære å skyte riktig med en gang med noe som passer enn å lære seg å skyte med noe halvveis der hodet ligger på skakke og kolben sitter fast i oppkastet.

Selger forteller meg at han fint kan tilpasse kolbe til meg slik at det blir optimalt men at jeg (med lang hals og smalt ansikt) må kjøpe våpen med høy nok gradering i stokken til at den kan bøyes og vris som nødvendig.

Jeg hadde på forhånd bestemt meg for beretta, pga historien (følelser), utvalget og annenhåndsverdi.

Haglene jeg nå ble forespeilet i butikken begynte på 30.000.-

På mange måter OK det hvis jeg visste at dette var det jeg skulle bruke all min tid på osv, men med en så custom stokk som jeg ble forespeilet kunne jeg ikke forstå hvordan jeg ville finne en kjøper til denne haglen dersom det ble ønskelig å selge. 

Jeg brukte mye tid på finn for å lære meg både nypris-nivå og bruktpris-nivå samt filmer på YouTube om hagler og hvordan en hagle skal passe osv.
På denne måten ble jeg ikke et lite lett bytte som første gangen.

Jeg dro til en annen forretning i Oslo-området med tilhørende skytebane.
Der fikk jeg god hjelp og prøvde en del våpen før vi fant et med en stokk som passet nærmest mulig. Selgeren som også er instruktør tok meg med ut slik at jeg fikk prøve våpenet og det ble mange treff, naturlig nok.

Jeg fikk en god pris (lavsesong nå) og to stk tilpasninger. En etter jeg har skutt litt mer, og en senere når jeg har funnet min stil og våpenet blir da perfeksjonert til denne.

Valget ble en beretta 686 silver pigeon 1.
De er pene å bruke, driftsikre som få, med god deletilgang, garantier og den nevnte annenhåndsverdi.

Men viktigst, det passer meg nå, og i fremtiden.

Kjøpesummen og annenhåndsverdi gjør at hvis jeg selger, så har det trolig ikke vært en høyere kostnad enn en Star baikal... Men jeg eier en beretta i mellomtiden og det føles godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ikke bli skremt til å tro at du må ut med 30 000,- for å få ei god hagle! Baikal og lignende er helt OK, men maskineringen (tilpasningen mellom de ulike våpendelene) kan være litt ujevn. Kommer du opp i 6-7000 (Silma, Lanber osv) får du gode våpen som er godt lagd og som vil vare et langt jaktliv om de tas godt vare på.

Jeg har ikke tro på å kjøpe seg til gode jaktskudd. Den treffer mye som øver mye. Ja, man må ha ei hagle som passer, men med litt prøving så finner man det. Så handler det om å trene, trene, trene, trene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, ikke bli skremt til å tro at du må ut med 30 000,- for å få ei god hagle! Baikal og lignende er helt OK, men maskineringen (tilpasningen mellom de ulike våpendelene) kan være litt ujevn. Kommer du opp i 6-7000 (Silma, Lanber osv) får du gode våpen som er godt lagd og som vil vare et langt jaktliv om de tas godt vare på.

Jeg har ikke tro på å kjøpe seg til gode jaktskudd. Den treffer mye som øver mye. Ja, man må ha ei hagle som passer, men med litt prøving så finner man det. Så handler det om å trene, trene, trene, trene..

Enig i alt dette. Jeg kjøpte ikke hagle til 30.000.- men det var det første selger forsøkte å overbevise meg om. 

Jeg endte med en hagle som koster 16.000 kliss ny. Den billigste på finn idag koster 11.000 og er 12 år gammel. Vanlig pris for disse er 12-14.000 brukt. 

 

Det jeg sier er; At hvis du selger haglen på et senere tidspunkt, så vil reell kostnad være ca.4000.- 

Hvis du ikke selger den, så er det fordi du er fornøyd, og du har hagle for livet. 

 

Quality you buy once. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja vet ikke om det regnestykket blir helt riktig. Prisene på finn er vel ment som utgangspunkt for pruting.. Og generell prisstigning må også tas hensyn til.

Uansett. Det viktigste er å finne noe som passer. Til meg passa ei star bajkal meget bra. Hatt den i 15 år, ikke vært veldig snill med den. brukt den i regn og søle, ramle i steinura på fjellet og ripa opp kolben etc. Aldri hatt problemer med den. Det finnes også mye bra bruktvåpen hos de større våpenbutikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 uker senere...

Det er ikke så enkelt å vite hva man skal kjøpe, jeg spekulerte i et halvt år før jeg kjøpte.

Alle har forskjellige meninger om hva man bør ha.....

Jeg kjøpte meg en fin brukt hagle en Fair Light Lux justerbar 12/76 O/U.Den hadde bare blitt brukt til demonstrasjon og var som ny.

Har prøvd den noen ganger og gleder meg til å trene på leirduebanen med den. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.