Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka på langs på skøyter?


ost

Anbefalte innlegg

Hei og godt nytt år! 

 

Førstkommende helg skal jeg treffe noen venner på en hytte ved Mylla. Planen var å ta skiene fatt fra Oslo og nordover, langsetter en relativt rett syd-nord linje i marka. Denne planen måtte dessverre forkastes grunnet det ufyselige mildværet vi fikk i romjula. Så har jeg oppdaget at vannene fryser til, og stiene i marka er forholdsvis greie å gå på, eventuelt med brodder. Derfor har tanken om å forsatt ta turen nordover gjennom marka ikke blitt helt forkastet, men endret ved at skiene byttes ut med hokeyskøytene. Derav kommer spørsmålet, er det noen som har gått marka på langs på skøyter?

 

Ruten jeg ser for meg er følgende:

 

Bussen inn i Maridalen til Skar, trasking opp til Øyungen. Skøyter over vannet, trasker over til Gåslungen - skøyter - traske over til Rottungen - skøyter over og trasker opp til Bjørnholt. Det går en sommersti fra vestenden av Rottungen opp til Bjørnholt. Fra Gåslungen går det en vintersti fra vestenden og opp til veien.

 

Fra Bjørnholt på skøyter over Bjørnsjøen til Kikut. Går veien opp til Hakola og skøyter opp til Flatmyrvika. Går veien videre opp til Sandungen. SKøyter derfra vestover til Sandungen gård og turens lengste gåetappe opp til Katnosa. Derfra på Skøyter igjen over Katnosa - Aklangen og bushing opp til Pershusvann. Så skøyter over Pershusvann og Skarvevann, bushe over til Tverrsjøen og skøyter til Tverssjøstallen. Derfra vei opp til Ølja og turens siste skøyteetappen over dette vannet.

 

Jeg er usikker på sti mellom Aklangen og Perhusvann, alternativt også innhom Finntjernet. 

 

Sikkerhetsmessig ser jeg for meg følgende:

 

1. Jeg legger ikke ut på turen alene. En forutsetning er at minst en av mine hytteturkamerater blir med.

2. Jeg tar meg pigger i snor rundt halsen, i tillegg til staver. Stavene vil få et teipmerke nederst ved x og y antall cm slik at jeg kan måle istykkelse. Må søke litt på nett for hva jeg bør ha, men har et inntrykk av at 6 og 10 cm er farbare mål. 

3. Tørt skift fra A til Å pakkes i vanntett pose i sekken. Dette skal vel da i teorien fungere som et flyteelement hvis jeg går igjennom isen, i tillegg til å være tørt tøy å få på seg

4. Nok mat, skøytemuskulaturen er ikke den beste, det kan bli slitsomt etterhvert. Energi blir viktig.

 

Er det noen som har gjort noe lignende, eller som sitter inne med annen erfaring som kan være til hjelp?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ivar Formo gjorde noe lignende. Han kom aldri hjem igjen.. Is er skumle greier, men det virker som om du har tenkt på sikkerheten. Går man gjennom er det greit å være nær land, så jeg ville lagt opp til å gå sånn ca 10 m utpå. (bortsett fra ved osene da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Bjørnsjøen, @tronn? Isen eller rutevalget? Rutemessig er det her det største usikkerhetsmomentet er. Alternativet mitt er rett nord fra Øyungen og labbe opp til Helgern eller ta Gåslaungen og så nord over Myrtjern og Fortjern. Da utelates Bjørnsjøen helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at jeg skal være fornuftig og tenke før hvert veivalg. Om ikke pyse, så i hvert fall forsiktig. Går man igjennom isen er konsekvensene mye større enn om man kjører ut av løypa på ski. Så det er ikke dumt å tenke seg om både tre og fire ganger @tronn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er det nok supre forhold for skøyter, men vær obs på at det er meldt mildvær de neste dagene. Kan godt hende isen holder fint. Ellers funker det bra med piggede sko i marka nå. Har bare vært i Østmarka i det siste, men uansett, på stiene er det ikke så ille, stort sett finner man feste og tidvis er det barfrost, som gjør det lettere å gå raskt. 

Grusveiene er verst. Her ligger det et tjukt lag med is nesten overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å være obs på at isen kan ligge lagvis med overvann mellom de to lagene. Dette er ikke mer enn noen millimeter dypt, men det var nok til å frike meg ut et par ganger :D

 

Godt poeng. Med det regnet som er varslet i morgen vil dette fort bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den triste realiteten et faktum. Det ble ikke skøytetur. Primært fordi jeg måtte jobbe, sekundært fordi jeg ikke fikk selskap og dermed ikke kunne overholdt mitt sikkerhetspunkt nr. 1. 

 

Hadde jeg fått selskap på turen skulle jobben min slitt hardere med å holde meg i kontorstolen i dag, men når jeg var alene fikk jobben komme i første rekke. 

 

Akk ja

 

Det blir vel vinter andre år også, kanskje jeg får en ny mulighet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er den triste realiteten et faktum. Det ble ikke skøytetur. Primært fordi jeg måtte jobbe, sekundært fordi jeg ikke fikk selskap og dermed ikke kunne overholdt mitt sikkerhetspunkt nr. 1. 

 

Hadde jeg fått selskap på turen skulle jobben min slitt hardere med å holde meg i kontorstolen i dag, men når jeg var alene fikk jobben komme i første rekke. 

 

Akk ja

 

Det blir vel vinter andre år også, kanskje jeg får en ny mulighet da...

 

 

Det var kjedelige greier :-/

Men vinteren er nå ikke over enda vil jeg påstå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper veldig på at det blir mer skøyteis i løpet av vinteren, drømmer om en dagstur innover i Østmarka i naturreservatet. Men som deg @ost så vil jeg ikke gå alene - bytt ut Nord med Øst og bli med meg når forholdene klaffer igjen? :)

 

God ide. Jeg skal ha det i bakhodet. Du får slenge ut en føler/PM hvis anledningen byr seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.....

1. Jeg legger ikke ut på turen alene. En forutsetning er at minst en av mine hytteturkamerater blir med.

2. Jeg tar meg pigger i snor rundt halsen, i tillegg til staver. Stavene vil få et teipmerke nederst ved x og y antall cm slik at jeg kan måle istykkelse. Må søke litt på nett for hva jeg bør ha, men har et inntrykk av at 6 og 10 cm er farbare mål. 

3. Tørt skift fra A til Å pakkes i vanntett pose i sekken. Dette skal vel da i teorien fungere som et flyteelement hvis jeg går igjennom isen, i tillegg til å være tørt tøy å få på seg

4. Nok mat, skøytemuskulaturen er ikke den beste, det kan bli slitsomt etterhvert. Energi blir viktig.

 

Er det noen som har gjort noe lignende, eller som sitter inne med annen erfaring som kan være til hjelp?

 

5. Livline ?

https://speider-sport.no/livline-komplett.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.