Gå til innhold
  • Bli medlem

Toppturski nybegynner


enot

Anbefalte innlegg

Annonse

Sko: viktigste er å finne sko som sit godt på foten din. Det er stor forskjell på sko. Gå i butikk og prøv (og kjøp) sko her som du veit passer.

Ski: Skal du gå masse eller skal du kjøre masse trekk men vil ha muligheten til å gå? Er lette ski veldig viktig eller vil du dra på ekstra vekt for å ha ekstra moro nedover? Gode allroundski er ofte rundt 90 mm på midten. Smalare ski er lettare men gjer deg mindre flyt og breiare ski er tyngre men kan vera utfordrande på hardt føre. 90-95 mm breidde på midten er eit greit kompromiss meiner eg. Lengde på ski er ofte rundt kroppslengde +/- 10 cm. Korte ski er veldig gode til manøvrere og lette å svinge med men kan bli ustabile i stor fart, lengre ski er tyngre å svinge på små flater men gjer deg stor stabilitet ved høg fart. Personleg går eg for ski omtrent i kroppslengde. Finnes eit hav av ski, blir din personlege smak som avgjer, det er egentlig liten forskjell. Kjøper du dynafit, dynastar, Rab, k2 etc etc så er det nok ok ski. Dynafit Manaslu er lett og god toppturski ifg venner (har ikkje prøvd denne sjølv)

Bindinger: ein dynafit type eller liknande, ikkje gå for tunge alpin-look-alikes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bruke gamleskia dine. Korleis twintipski er bygd opp varierar, men om du har brukt dei i heile skianlegget, og veit at du kan kjøre dei på det meste av underlag, er det berre å få hola plugga og montert på ny binding :)

Eg trur tilogmed du kan få montert techsole på dine gamle alpinstøvlar, slik at dei vert dynafitkompatible :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke ha ski lenger enn deg. Så 156 ski er nok det mest fornuftige. Beste er å gå til en som driver med ski og som kan det h*n driver med.

Helt uenig her, men de trenger ikke være mye lenger enn deg. +/-10cm er nok et fornuftig råd hvis du tar bort "-"-delen

Med rocker i tupp og tail er lengre ski mye lettere å styre enn de var i gamle dager, så du kan gå for noe et sted mellom 157 og 167, avhengig av hvor mye rocker det er. Mye rocker -> lengre ski, lite rocker/spenn gjennom hele skien-> kortere ski

Fordelen med korte ski er at de er lettere på vei opp, fordelen med lange ski er at det gir bedre flyt og kontroll i fart.

 

Som det har blitt nevnt: kjøp en eller annen techvariant.

Du finner sikkert noe på tilbud hvis du leter litt, du klarer deg jo i massevis med de som går til DIN 10, og trenger ikke kjøpe de dyrere variantene som beast og den slags

 

Ellers støtter jeg absolutt det å bruke tid og penger på å finne gode støvler.

Bruk gjerne mesteparten av budsjettet ditt her, og det kan være en god plan å bruke dine gamle ski sånn budsjettmessig.

Da kan du klare deg med å bare kjøpe støvler og bindinger i første omgang, og så kjøpe nye ski senere.

 

Som en klok mann en gang sa:

You date your skis, but you marry your boots :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke så lett å finne ski som var så korte...Er det mulig å bruke twin tip ski ( som jeg har fra før) og skifte ut bindingene?...

Du kan skruva bort bindningen som sitter på nu och montera inserts.

Skaffa dynafit bidningar och montera även dom med inserts. Då kan du köra med samma skidor med 2 par bindningar. Väldigt praktiskt. Mycket bättre än att plugga hålen där dom gamla bindningarna satt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

 

Visst det du har er reine parkski så er nok dei så som så i forhold til å køyre og gå med på topptur vil eg tru. Dersom du likar å gå litt så vil du fort enda opp med å kjøpre deg toppturski uansett så eg ville tatt den investeringa no med ein gong.

 

Er masse ski under 160 cm (men du kan sikkert trygt gå for opp til 165 cm).

http://www.oslosportslager.no/produkt/dynafit-manaslu-20-women-toppturski-dame-1415-34482.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-talkback-88-toppturski-dame-1415-34426.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-wayback-82-toppturski-1415-34422.aspx

http://www.oslosportslager.no/produkt/atomic-backland-drifter-toppturski-1415-34348.aspx

Søk på sportconrad.de på ski 150-159 cm:

http://www.sport-conrad.com/tourenski/2/

Og her får du ein del rimelege ski i korte lengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil definitvt anbefale å kjøpe ski/binding/feller fra utlandet. Har gode erfaringer med http://www.telemark-pyrenees.com, http://www.sport-conrad.com og snowinn.com.

Veldig ofte ski i "ukurante" størrelser på salg i disse nettbutikkene. Sammen med en av de enkleste dynafit-bindingene har du mye skiglede foran deg.

Sko bør du som mange nevner over prøve godt først. Du kan eventuelt være så "frekk" at du prøver i Norge og bestiller fra utlandet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler, støtt dei lokale butikkane dersom du brukar kompetansen deira. Det er gull verdt å ha nisjebutikkar som veit kva dei sel og kan gje deg veldig gode råd, ikkje berre store kjeder og utanlandske nettbutikkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Da endte jeg opp med dette: dynafit manaslu women ski, dynafit tlt6 sko, tlt radical bindinger......

 

Gi meg et lite vink om det høres ut som "katta i sekken" ;D

 

Hvordan er det å kjøre i slalombakker med randoski?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du lider noen nød på hverken Völkl eller Dynafit, for å si det sånn. Har selv Dynafit-ski (Mustagh Ata) og er i alle fall fornøyd med dem. Har en venn som har et par Dynafit Denali med den nye designen deres, men vet ikke hvor mye det egentlig har å si for kjøringa. Vi kommer oss ned på mer eller mindre elegant vis begge to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på volkl aura..eller bare å ta de dyanfit manaslu:D skjønner jo at det er ytelsen som er viktig, men synes ikke de har fått det til helt på designet. Kan fort bli Veldig "80-90" talls om 2 år. Volkl aura vs. manaslu?

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auraene vil jo flyte noe bedre i løssnø, samt at de har noe mindre svingradius. 

 

Men de veier da også cirka 600 gram mer per ski (avhengig av hvilken størrelse du velger), noe som faktisk er en del å dra på. 

 

Fellesystemet til Dynafit er forøvrig veldig bra, kan anbefale å kjøpe de spesialtilpassede fellene om du velger Manaslu.

 

PS: synes forøvrig ikke designet på Manaslu-skiene er så ille, men så er jo ikke jeg akkurat noe stilikon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.