Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan sag bruker du på tur?


Anbefalte innlegg

Annonse

Morsomt at du skulle spørre, jeg kjøpte ny tursag i dag, Bahco Laplander. Tilbud hos Jula til 179, de ligger på rundt 400 ordinært. Av rimeligere tursager er den holdt for å være kanon, men den når selvsagt ikke en Silky-sag opp til knærne. 

 

Det går i foldesager, tidligere har jeg brukt en uttrekkbar fiskars foldesag, samt en amerikansk variant jeg ikke husker navnet på i farten. Jeg har sett på å kjøpe EKA Viking kombisag ( http://www.eka-knivar.se/en-us/products.aspx?cid=326&pid=4599&pmid=496 ) men det er sjelden jeg har behov for så mye sag, og jeg tar mye heller med en mellomstor øks.

post-6310-0-07635300-1420321327_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en sammenleggbar sag fra Eagel. Den er lett og veldig skarp- Jeg har også kjøpt inn et lite lager med ekstra blad. Jeg bruker den også hjemme, i hagen og andre plasser hvor jeg skal kutte noe som ikke trenger presisjon. Den tåler ikke spiker eller andre metallgjenstander og derfor har jeg noen ekstra blad liggende.

post-4220-0-88843500-1420363925.jpg

Jeg fikk en gang en tilsvarende sag som var kjøpt hos Jernia, den hette Fixit, men den var ikke brukende til noe som helst. Tung og lite skarp.

Hvis ikke tennene på sagen er "vikket" slik at tennene bøyer litt ut til hver side så blir kuttet for smalt og sagbladet kiler seg. Sagen fra Jernia var slik. Den setter seg fast når du sager noe som er tykkere enn bredden på bladet. det gjør ikke sagen fra Eagel.

 

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=358&prodid=15281&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Outdoor%20Eagle%20Sharp%20tursag,%20TurboCut%20Ori

post-4220-0-42960300-1420364558_thumb.jp

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på turen. 

 

Er det overnatting som krever en del ved, tar jeg med ei full Biltema buesag i bunnen av pulken. Er det dagstur med kaffebål, har jeg med ei sammenleggbar greinsag jeg kjøpte på Europris for 49,50 for 3 år siden...men bruker den siste veldig lite. Greinene jeg gidder å bruke energi på å sage med ei sånn sag er så tynne at det går fortere å bruke joikesabelen...

 

Men er ute etter en sånn her til litt finere sløyd når man er på tur :-)

evowoodranger.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne saga i høst http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article1485436.ece

Har ikke fått prøvd den på tur men var flott til å sage planker med ivertfall. Får lange fine drag. Tykkelseln på det du skal sage begrenser seg med dette designet så den blir spennende å prøve i felten. Noen andre som har den?

Det er fra den samme testen som jeg viste til fra Villmarksliv over her. De har visst samarbeidet om testen, ser det ut til. Virker som ei brukbar sag det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en som jag köpte på magasinet i Drammen. Har ingen aning om vad det är för märke. Säkert kinesisk. Den har liksom dubbla rader tänder, så den sågar ganska bra. Den fungerar bra för småpinnar i den storlek man har normalt i en honey stove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Biltemas campingsag til bare 80 kroner kom svært godt ut av en test som Villmarksliv hadde i august. Noen som har prøvd den?

 

Jeg kjøpte en slik før jul. Prøvd den et par ganger og er veldig fornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eka Viking 21" syns jeg er ei god sag å ha med om jeg vet at det skal sages til litt mer enn til et lite kaffebål. En test her: www.klikk.no/helse/trening/tester/article1485436.ece

Flere sager testet, se: www.klikk.no/helse/trening/tester/article1484908.ece.  Ellers blir det ei lita grensag som blir med, om noen, ei Fiskars SW73. Ikke fordi jeg tror den er best, men fordi den er liten og lett ,... og det er nå den jeg har :)

 

PS: denne tråden burde vel ligge under Utstyr/Alt annet utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har litt forskjellig sager.

 

Frisportsaga.

Ganske god sag som er lett. Litt knot at den må monteres, kan nok være litt kjipt med kalde fingre. Sagbladet er litt for grovtannet til tørt trevirke men helt ok. Greit at man kan kjøpe ekstra blader.

 

Razorsaw

Sag med "pistolgrep" sopm jeg kjøpte på villmarksmessa for et par år siden. Den saga jeg har brukt mest. Sylskarp og takler det meste av ved godt. Har hempe for å henge i beltet. Ingen montering, bare å sage.

Den begybber bli sløvere nå så jeg skal se om jeg finner en ny slik. Den ligner veldi gpå Fiskars sin modell http://www.fiskars.no/Hage-og-Utendoersprodukter/Produkter/Traer-og-grener/Sager/123840-Grensag-Soft-grip men vet ikke om fiskars har samme type sagblad. Er så tett med tenner at det er vel umulig å slipe den opp igjen uten riktig verktøy.

 

Biltema Foldesag

Faktisk en god sag til prisen. Er litt lengre enn mange andre foldesager så man får litt bedre saglengde. Har dog ikke brukt den så mye da den har ligget på hytte til småjobber.

Eneste negative er at bladet ikke kan låses i lukket possjon, kun i sagposisjon. Der er dog låsen god.

 

Pocket Chainsaw

Veldig effektiv sag når kjedet er nytt. Den er rask å sage med. Fin på tørt trevirke. Men man blir litt mer sliten av den enn en god håndsag når man skal sage mye. Fordel er lengde på kjede så den kan da rimelig store træt ved behov. Tar liten plass, pakker jo i størrelse "Snusboks" . Har ikke brukt den så mye senere tid da kjedet begynner bli slitt. Se om jeg får slipt det opp.

 

Neste sag i innkjøp er nok en buesag fra Biltema eller noe med fint blad for tørt trevirke. Veier ikke så mye og det er kjekt med god sagkraft vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Frisport - saga og Bahco Laplander. Om vi er flere på tur tar jeg med frisport -saga siden den den fungerer bra med 2 arbeidere. Kommer mye lettere gjennom grovere ved og sosialt er det jaggu og :-) Men kan bekrefte at den er litt styr å montere med votter / tykke hansker (gjør det oppå skumliggeunderlaget i tilfelle jeg mister noe). Er spent på bestandighet mot rust etter et par års bruk i kajakk.

 

Bahco - saga er genialt enkel og er ofte med på turer hvor jeg bare skal ha litt ved til kaffe- / kveldsbålet. Sager tynnere greiner bra men ønsker meg litt lengre sagblad ved saging av rekved (planker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Biltemas campingsag til bare 80 kroner kom svært godt ut av en test som Villmarksliv hadde i august. Noen som har prøvd den?

 

 

Hei

 

Har biltema sagen som er ganske lang, lett og sager bra. Bra til prisen og like bra som Bahco sagen, som jeg har hatt en gang. korrekt at den ikke låses lukket, men låsen OK åpen.

 

Hilsen Elgen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Trailblazer Sawvivor, www.sawvivor.com. Saga er lett, tar liten plass og er svært effektiv i bruk. Har brukt saga i snart 3 år, overhodet ingen problemer, virker svært solid!

 

Dessverre er nok Sawvivor ikke lenger i produksjon og umulig å få tak i. Hadde kikket lenge på den selv men da jeg endelig kom til at jeg ville kjøpe den var den ikke lenger i salg. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.