Gå til innhold
  • Bli medlem

Liggeunderlag, beste lettvekter med komfort


Anbefalte innlegg

Har i den siste tiden tatt opp igjen teltlivets gleder etter mange års opphold!

Jeg har i de siste årene kjøpt meg en god del lett-utstyr, men har måttet gått tilbake på endel pga problemer med sovekomfort.

Alderen ser ut til å slå feil ut ja  :)

 

Sover for det meste på siden og har brukt NeoAir XLite og NeoAir Xtherm- modellene fra Therm-A-Rest. 

Disse underlagene har jo i utgangspunktet en suveren liggekomfort, men jeg har lyst til å prøve Exped`s SynMat UL modeller for å se om de er enda ett hakk bedre på komfortsiden.

 

 

Er det noen som har prøvd, og merket forskjell i komfort på NeoAir-modellene og Exped SynMat UL 7 ?

 

 

Er det noen som har prøvd og merket forskjell mellom Exped`s SynMat UL 7 og SynMat UL 9? Er det noe å hente i den ekstra tykkelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har SynMat 7 UL og DownMat 9. Føler SynMat 7 UL har hentet ut potensialet mtp liggekomfort i den serien, så vil heretter kun dra frem DownMat 9 om jeg trenger det pga ekstra isolasjon eller robusthet (siden 9eren ikke er UL-konstruksjon) og har den ekstra kapasiteten som trengs på pakkvolum og vekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette er litt på siden, men dersom du tar turer under tregrensa, har du vurdert hengekøye?

De aller fleste turer går på høyfjellet, så hengekøye utgår dessverre for min del.

 

Ikke enkelt dette med å finne det letteste produktet, som samtidig skal oppfylle kravet til ok søvnkvalitet. Ihvertfall ikke når slike ting er så forskjellig fra person til person. Er viktig å få kvilt godt ut om nettene ved lengre turer.

 

Puter:

Prøvde meg først  på en ultralett hodepute: http://antigravitygear.com/shop/sleep-systems/flex-air-ultralight-pillow/

Den forsvant opp i feilkjøp-kassa etter en natt. Var jo som å ligge på yoga-ball! :)

 

Neste var denne: http://www.cascadedesigns.com/ie/therm-a-rest/pillows-and-bedding/ultralite-pillow-case/product

Ok, men fremdeles litt for slapp for meg.

 

Har endt opp med denne i str smal: http://www.cascadedesigns.com/ie/therm-a-rest/pillows-and-bedding/down-pillow/product

Bra, men fremdeles på søken etter pute-nirvana...

 

Galskap, kostbart og gøy. Akkurat sånn hobbyer skal være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at dette er litt på siden, men dersom du tar turer under tregrensa, har du vurdert hengekøye?

Sukk, du skal nå alltid komme trekkenes med disse hengegreiene du da Tor Magnus... :-P

 

Her i huset har jeg både Therm-a-rest Neoair Xlite, Exped synmat lite 5 M, downmat 7 og 9. 

Den første forskjellen jeg la merke til mellom NeoAir og Synmat er at Neoair'n er glattere på overflaten samt at den bråker noe mer. Kanalene på neoair er mindre og tverrgående mens det på synmat er større kanaler som er langsgående. Personlig foretrekker jeg Synmat grunnet mindre støy ved bevegelse og at den som sagt er mindre glatt.

Komfortmessig når man ligger har jeg ikke merket andre nevneverdige forskjeller.

Dersom du virkelig har lyst til å sove som en konge og ikke bryr deg nevneverdig med 500 g. mer i sekken så kjøp heller en Downmat 9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener synmat UL er mye glattere enn neoair x-lite. Var ei uke på tur med tre unger (8, 8 og 13 år). De byttet litt på å bruke synmat UL og x-lite. Det skjedde ikke at ungene lå oppå synmaten om morgenen. Med x-liten var det annerledes. 

Jeg prøvde downmat 7 og neoair en periode for å finne ut hvem jeg foretrakk, og for meg ble det neoair. Jeg føler at alle bevegelser forplanter seg mer i kanalene i downmat/synmat slik at man gynger mer. 

Mange klager på at neoair x-lite knitrer mye. Det stemmer for så vidt, men det plager ikke meg. Lyden som dannes når en som sover urolig gnir soveposen mot en synmat UL syntes jeg er mye mer plagsom.

Jeg foretrekker også den simplere ventilen på neoair. Lettere å blåse opp og tømme for luft, samt lettere å justere lufttrykket i løpet av natta. (både ved å blåse inn mer luft og å slippe ut).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har downmat ul7 samt samme i 9 cm, (og en synmat ul 7 på vei i posten fra Outdoorfair pga godt tilbud, tiltenkt minstemann). Fordelen med 9 cm er når underlaget ikke er helt jevnt, og du kan fylle den mindre, så den blir mykere uten at du får kuldebroer. Da ligger i alle fall jeg mer stabilt samtidig som isolasjonen holder i massevis. Bruker en liten cellesak fra Jysk til 50 kr som ikke veier noe under for å beskytte tynne ul-saker, samt hindre at de glir i teltet. Alle er litt kortere enn meg, men bruker schnozzlebag med dunjakk eller tøy i til pute. Akkurat dette siste er ikke noe som maksimerer komforten, men jeg syns vekt- volum- og prisforskjellen borger for det. Hadde Long and wide før jeg byttet til UL, og savner tidvis boltreplassen, men ikke vekta og volumet. Synmat og downmat har "øyer" i hodeenden så man kan feste hva enn man bruker som pute, og da blir regular lang nok for meg på 190, men med litt mer mikk enn en long and wide, så om det er 20 blå og vottevær ofte, ville jeg vurdert det. 

 

https://www.outdoorfair.de/p-en-331-exped-synmat-basic-ul-75-save-22-discontinued-model-.aspx?VariantID=890

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til hodepute stabler jeg gjerne et eller annet stæsh , f.eks. sko og jakke eller ryggsekken under hodeenden på underlaget og ruller sammen en fleece-genser (mest komfortabelt) eller en tynn dunjakke inni hetta på soveposen. Fungerer fint uten at jeg trenger enda en gadget å holde styr på (og bære på).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne kombinasjonen en stund: http://sticksblog.com/2013/04/14/goosefeet-gear-stuff-sack-down-pillow-case-large-exped-ul-air-pillow/

 

Pute med duntrekk kommer på ca 100g og er veldig komfortabelt.

Puta mener jeg å huske jeg kjøpte på Fjellsport.no, mens trekket ble bestilt fra USA.

Det fungerer også greit å tre f.eks en T-skjorte eller fleecegenser etc. utenpå den oppblåsbare puta.

 

Når det gjelder Liggeunderlag så har jeg hatt Synmat UL i et par sesonger og sover veldig godt på den, neste gang vil jeg nok velge Xlite/Xterm.

Har sovet på et en gang og likte bedre at "luftpølsene" gikk på tvers istedenfor på langs, det er bedre friksjon en på Synmat + at vekta er lavere.

 

En stor fordel (i mine øyne) med Synmat er at man kan pumpe det opp med en schnozel bag, noe jeg synes fungerer veldig bra, den fungerer jo også til puta.

Denne posen bruker jeg også til å pakke innhold i sekken som skal holdes tørt.

Vet at Thermarest har noe lignende, men har lest at det ikke fungerer like bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Exped Synmat 7 UL Regular og Downmat 9 LW. Sover like godt på begge, så sommerstid ser jeg ikke noe poeng i å dra med seg noe tyngre enn 7 UL.

 

Tenker å prøve ut noe enda lettere til sommeren, men det gjenstår å se om jeg finner noe som gir god nok komfort til å være verdt 200 gram mindre i sekken.

 

Angående pute har jeg prøvd litt forskjellig inkludert kombinert pute og pakkpose (ZPacks sin), men jeg havner alltid tilbake til å bare bruke noen klær til pute, synes det blir mest komfortabelt med min sovestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putenirvana er nok vanskelig å finne, men jeg syns sea to summit sin reisepute er fin.

Kan justeres i hardhet, er lett og tar liten plass/er beskyttet sammensnurpet.

Fungerer fint når det er kaldt også.

http://komplettfritid.no/product/sea-to-summit-reisepute

Nettopp kjøpt Exped oppblåsbar pute på tilbud som skal testes etterhvert, men skeptisk til luftfylte puter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nsb slenger gratis oppblåsbare puter etter deg på nattog, de er helt greie, så lenge man er litt forsiktig med ventilen når man blåser opp. Sikkert mulig å lime de om de ryker også. Jeg har noen sånne, og de passer godt i hetta på soveposen, om man foretrekker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den puta jeg bruker nå er en slik gikk tilbake til den etter 2 netter med en Exped AirPillow UL 

den er relativ lett 270g og relativ liten sammen pakket. det blir nok denne jeg kommer til og bruke frem over i lang tid.

 

Ang liggeunderlag så merket vært fall jeg forskjell på syn mat 7 ul vs syn mat 9 ul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skumgummi madrasser ?

 

 

de fleste som ikke er luft i er vel ganske tynne, tykkeste jeg vet om er Ajungilak Bamse Extreme som er 1,4 cm

Skumgummi virker litt upraktisk å drasse med seg :P 

Jeg har bamse, men synes ikke akkurat det er behagelig å ligge på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse er eit av dei hardaste liggeunderlaga. Isolasjonsmessig er det bra, for då oppstår det ikkje kuldebruer. Mange av dei tunnare liggeunderlaga er meir behagleg å ligge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe liggeunderlag som ikke er oppblåsbart, men har god liggekomfort? 

Denne er ikke oppblåsbar, men det blir litt volum.

http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/liggeunderlag/bergans-sleeping-mat-extreme-liggeunderlag-71-nord/p/1088500_1_style

 

Jeg var innom XXL i går og tittet på noen underlag. det var et fra Ajungilak som virket litt ok. Er det noen som har erfaring med denne?

http://www.xxl.no/villmark/soveposer-og-underlag/liggeunderlag/ajungilak-light-pump-mat-underlagsmatte/p/1060376_3_style

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe liggeunderlag som ikke er oppblåsbart, men har god liggekomfort?

Når eg veit at det ikkje vert hardt (berg) eller meir enn nokre få blå, tek eg like gjerne thermarest ridgerest åleine som noko anna. Langt betre komfort enn eit "flatt" underlag. Evt thermarest sitt "eggekartong"-underlag. Ved supplering av oppblåsbart med skum pga kulde eller sikkerheit på lengre tur er den også fantastisk. Legg den då oppå den oppblåsbare, og får ein slags overmadrasseffekt. Då kan ein også greie seg med langt tynnare oppblåsbar. Båe er greie å kappe slik at du berrehar torsolengde. For min del er det optimale på kalde vinterturar ein exped downlite 5 med ein ridgerest oppå. Evt kappa i to om volum/vekt er særs viktig #prinsessapåerta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Jeg prøver å veie alt og legge det i lista mi på LighterPack.com med en gang det kjøpes inn, så har jeg det tilgjengelig til enhver tid.

Tok noen timer (les: en helg) å veie og føre inn alt første gangen da. Skal innrømme såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.