Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny skallbukse


cho oyo

Anbefalte innlegg

Hei og godt nytt år

 

Siden min velbrukte Trollveggen salopette begynner å få en del brukspreg så er jeg på jakt etter en ny bukse i samme segment. Har sett og prøvd de nye modellene til Norrøna både i gore tex og dri 3 men både passform og pris har jo forandret seg kraftig. Ser meg derfor rundt etter andre modeller og kom til at Arc`teryx sabre full bib kunne ha vært en grei erstatter.

Er det noen på forumet som har erfaring med denne modellen så vil jeg gjerne ha innspill.

 

På forhånd takk :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vært på sport1 i dag å sett dovre buksa med goretex, synd den ikke har lufting hele veien. Så også litt på den bergans breheimen layer, den kjentes veldig god ut, virker til å tåle en del, men den har lufting på innsiden av låret. Er ute etter en bukse som kan brukes hele året, på barmark i ruskevær og vinteren. Har en norrøna dovre hevy duty jeg skal bruke i vinter, tror den vil fungere bra i kulda ialfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på sport1 i dag å sett dovre buksa med goretex, synd den ikke har lufting hele veien. Så også litt på den bergans breheimen layer, den kjentes veldig god ut, virker til å tåle en del, men den har lufting på innsiden av låret. Er ute etter en bukse som kan brukes hele året, på barmark i ruskevær og vinteren. Har en norrøna dovre hevy duty jeg skal bruke i vinter, tror den vil fungere bra i kulda ialfall.

Jeg har brukt Norrøna Dovre i mange år. Den siste utgaven (nå utgått) var slitasjemessig den beste. De buksene varer i hvertfall 20-30 prosent lenger en den gamle.

Før jeg tok i bruk Dovre, forsøkte jeg en del andre merker, men havnet på Norrøna.

Den siste utgaven virker tynnere enn de gamle, men tåler omtrent det samme. Bruker buksa både sommer og vinter.

Kan du fortsatt få tak på denne modellen, så løp og kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også så det ikke blir en tråd til:) noen som har erfaring med denne, Mountain Equipment Kamchatka Salopette Black?

 

Ser jeg er litt for treig, siden du endte opp med noe annet, men svarer likevel i tilfelle andre lurer.

 

Jeg kjøpte denne på salg for 1-eller 2 år siden (dog i blå, men samme modell).

Var litt skeptisk, men den har fungert strålende. God passform for meg - kjøpte str. xxl og er 190 høy. Buksa er akkurat lang nok.

Bruker buksa til skikjøring, toppturer, bålturer generelt friluftsliv. Den har vært gjennom hard bruk, med leiking med valp og diverse annet. Holder meget godt!

Zipper lufting langs hele siden av buksa - god vanntetthet. Ingen lekasjer så langt!

 

Eneste som mangler på denne buksa er noen flere lommer, så hadde den vært perfekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gikk for falketind gore tex. Har prøvd buksa litt nå å den virker til å være ei solid bukse. Bruker seler på buksa nå. Dette er min første skallbukse å syns den virker solid i stoffet. Skal brukes alle årstider utenom på sommeren i varmen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd falketind buksa i både sludd og snøvær i mange minus, å buksa har vært helt vanntett, eneste er at ytterstoffet ser ut til å bli bløtt. Er det vanlig for gore tex?

Ja, ytterstoffet er ikke vanntett. Membranen sitter innenfor ytterstoffet, og hindrer vann i å komme videre inn. Du kan impregnere ytterstoffet med sprayimpregnering beregnet for GoreTex, det gjør at vann preller av til en viss grad. Men i øsregn blir ytterstoffet bløtt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoreTex, Dermizax og andre membraner er i utgangspunktet vanntett, men over tid og med tungt bruk slites membranen og vanntettheten kan reduseres. Sprayimregnering av ytterstoffet bør gjøres når du ser at vannet ikke samler seg i små dråper, men flyter ut og trekker inn i ytterstoffet. Du impregnerer ikke membranen på den måten, men hindrer vann i å nå den. Noen produsenter fraråder vask-inn impregnering siden det kan tette membranen, men det finnes impregnering som påstås å ikke gjøre det.

 

Hovedproblemet med membranplagg er de puster temmelig dårlig, så det er lett å bli våt innenfra under høy aktivitet. Bruk alle luftemuligheter (glidelås under armene og på lårene) når været tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg også. Vurderer både falketind-buksa og trollveggen dri3. Trollveggen-buksa virker for meg å være litt mer 2-i-1, da den har avtagbar bib. Noen som sitter med bruker erfaring på denne? 

Og til deg som kjøpte falketind-buksa: er det hemper for norrønas seler på den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har selv gått til innkjøp av en ny vinterbukse i år og kan anbefales på det sterkeste Roc Hard buksa fra Haglöfs, litt dyr men får en slitesterk bukse med mange geniale løsninger for vinterbruk. Hvis ikke kan Norrøna trollveggen gtx buksa også anbefales på det varmeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Min 10 år gamle Berghaus Gore-Tex skallbukse forsvant på fjellet, så jeg trenger ny. Bruksområde er vår, sommer og høst/senhøst på fjellet. Når det ikke regner vil jeg primært bruke en Lundhags Traverse fjellbukse http://www.xxl.no/klar/klar-herre/bukser/lundhags-traverse-pants-turbukse-herre/p/1061090_2_style

 

Jeg vurderer en tynn Gore-Tex packlite skallbukse som tas utenpå når det regner en del, ev. en tykkere Arc'teryx Beta AR skallbukse med glidelåser langs beina. Sist nevnte brukes da kun med superundertøy/ull-longs under. Hva gir minst kondens? Mulig litt kraftig til 3-sesongs bruk. Alternativ kan være en http://www.xxl.no/klar/klar-herre/bukser/skallbukser/haglofs-vandra-ii-2l-gtx-skallbukse-herre/p/1090303_1_style Haglöfs Vandra II 2L GTX, skallbukse med mesh. Er ambivalent til mesh - mulig den blir for varm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.