Gå til innhold
  • Bli medlem

multiverktøy


Lars-Ivar

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har kun erfaring med Wave av de du nevner. Det er et fantastisk verktøy. Jeg bruker det mye på jobb. Men jeg antar du skal bruke det på tur? Hvis det er tilfellet, så ville jeg revurdert behovet for en Leatherman. Jeg vet mange liker å ha det med, men det er ytterst sjeldent man har behov for en, og det er stort sett kun tanga man får bruk for da.

Det finnes mindre, billigere og lettere utgaver som har kniv og tang, som egentlig er de eneste tingene man kan måtte trenge på et multiverktøy for friluftsliv.

Dette er nå mine tanker :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monsen er ikke begeistret for Leatherman Wave, og muligens Leatherman generelt. Tror han ødela 4 Wave før han gav den opp. Når det gjelder Skeletool, så er den i praksis bare en tang og en kniv, samt en øljekk. Bitssett-holderen er ikke verd mye på villmarkstur med mindre du har med spesielt utstyr med spesielle behov. Wave har mange flere ting du kan få bruk for (bl.a. boksåpner, saks, en syl-lignende sak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet først: har ingen erfaring med charge,annet enn at jeg har endt opp med å kjøpe sidekick i stedet for når jeg har kjøpt gaver.  Ellers har jeg førstegenerasjons wave, og jeg har ikke klart å ødelegge den selv med mye juling. 
 
Spørsmålet mitt tilbake er om du trenger et fullstørrelse multiverktøy? Wave min blir igjen hjemme når vekt har betydning. Som det kan sies om mange andre ting: det beste multiverktøyet i verden er det du har med deg. Jeg har erfart at jeg kommer minst like langt med Leatherman Juice S2 eller Juice XE6, og de er en god del mindre i vekt og størrelse. Jeg har for øvrig alltid et eller annet multiverktøy på meg, sjekk f.eks. Gerber Dime, jeg får ikke reparert en bilmotor med den, men det er utrolig hvor mye du får gjort med et mikromultiverktøy.
 

Jeg har kun erfaring med Wave av de du nevner. Det er et fantastisk verktøy. Jeg bruker det mye på jobb. Men jeg antar du skal bruke det på tur? Hvis det er tilfellet, så ville jeg revurdert behovet for en Leatherman. Jeg vet mange liker å ha det med, men det er ytterst sjeldent man har behov for en, og det er stort sett kun tanga man får bruk for da.
Det finnes mindre, billigere og lettere utgaver som har kniv og tang, som egentlig er de eneste tingene man kan måtte trenge på et multiverktøy for friluftsliv.
Dette er nå mine tanker :)

 

Jeg er ikke helt enig med deg, men enig i at man sjelden trenger fullstørrelse multiverktøy. Hvis du skal være i stand til å gjøre helt enkle reparasjoner på utstyr mener jeg du i tillegg trenger en syl (sy og borre/lage nye hull i skinn/plastikk/lettmetall o.l. og en multifil/rasp samt en flatt/philips kombinasjonstrekker (det hyutroligmyhav det vi har med oss som har skruer). Det er også veldig vanskelig å finne noe som duger i stedet for pinsett når man trenger det, men der kan tanga eller en nål fungere til nød. Kanskje har man en dedikert pinsett i førstehjelpssettet. Til dag til dag friluftsliv bruker jeg også sagen på multiverktøyet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.