Gå til innhold
  • Bli medlem

Cubentelt Duomid, Trailstar, Hexamid etc. i vinterstorm


Fjellfilmeren

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har noen av dere lettpakkere gjort dere noen erfaringer med disse lettvektsteltene/tarpene/pyramidene i skikkelig ekkelt røskevær?

 

Det ene er jo stabilitet, rivestyrke og generell holdbarhet mot storm.

 

Det andre jeg er nysgjerrig på er komforten. Hvordan er det å ligge i disse på tredje dagen når det blåser surt inn under duken? Det er vel ikke uten grunn at de fleste ekspedisjoner bruker telt på 5kg +.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Hei,

 

løfter denne tråden igjen. Ser det er trådar om erfaringar med desse lettvektarane men ikkje så mange som gjeld erfaringar etter ein del  bruk. Korleis er det med f eks hexamid eller duomid i sterk vind på høgfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen telt er jo for å spare vekt og effektivisere forflytningsfasen. Vil man kose seg så finnes det jo ekspedisjonstelt på 5 kg og vel så det.

 

Jeg er spent selv på hvordan Duomiden oppfører seg i styggevær. Jeg bestilte min i mai i fjor, og fikk den nesten i september. (Bestill tidlig!). Jeg rakk ikke å få testet den ut i styggevær, men satser på at det blir litt ekstra kjipt vær snart. For ordens skyld så bestilte jeg med påsydd myggskjørt rundt hele Duomiden. Det vil bremse vinden litt. I tillegg har jeg kjøpt innerteltet som består av SilNyl bunnduk og myggnetting ellers. OK passform. Bedre liggelengde enn Helsport Ringstind Superlight.

 

Men jeg er både nysgjerrig og skeptisk til myggnettingen i vind. Det er ikke uten grunn at nordiske teltprodusenter bruker relativt tette innertelt, som gir litt beskyttelse mot vind draget under teltduken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var to stykk som gikk Pacific Crest Trail (gjennom hele USA fra Canada til Mexico) med et duomid nå i vinter. Burde være ganske lett å sette på stormmatter på et slikt telt. Men selv om de opplevde nokså tøffe forhold vil det nok ikke helt tilsvare norske forhold. Her i landet er mye telting over tregrensa og det gir jo langt tøffere forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er både nysgjerrig og skeptisk til myggnettingen i vind. Det er ikke uten grunn at nordiske teltprodusenter bruker relativt tette innertelt, som gir litt beskyttelse mot vind draget under teltduken.

 

Min erfaring med Hexamid er at myggnettingen ikke hjelper noe mot vind. En høy bathtub vil hjelpe endel, men det vil være bedre å gå for en løsning uten innertelt og heller ta med en bivy om en skal ha best beskyttelse mot vinden på samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo verdt å merke seg bloggeren keithfoskett.com. Han benytter hexamid så lenge det er meldt om bra vær, men bytter til Tarptent contrail (som nettopphar kommet i en forbedret versjon - protrail) når det er snakk om grisevær. Og det er etter 2x el camino, PCT og AT. Kan være han sier noe mer om det på bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min Trailstar i sterk vind og heftig regnvær. Jeg synes komforten er bra og utsikten suveren.

Det er selvfølgelig mer komfortabelt å sove i et stort toduks telt, men ikke så mye mer komfortabelt at jeg gidder å drasse det med meg

 

Om jeg setter opp Trailstar bardunert tett mot bakken og åpningen vekk fra vinden er det helt vindstille inni, om vinden skulle snu tar det meg 20-30sekunder å flytte åpningen.

Når været er bra så setter jeg opp TS så høyt og luftig som mulig og bruker den egentlig mer som sol skjerm på de heteste dagene

 

Har innertelt og bivy med vannavisende og pustende topp, men foretrekker egentlig bug-bivy sammen med TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skurken brukte vel eit solomid, som er halvparten så stort som duomid. Ville tru at dei fleste ville setje pris på litt plass til matlaging og slikt på ein så lang tur, men det kan eg ikkje sjå for meg det er plass til i ein solomid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duomid er på størrelse med et Helsport Ringstind 2.

 

Ringstind er forsåvidt et telt jeg har vært utrolig godt fornøyd med hva plass og komfort angår. Det har egentlig vært et perfekt lite hjem for meg på lengre soloturer. Men det har også huset både meg og min kone på 14 dagers. Hun har likt det bedre enn senga hjemme!

 

Jeg har en torturtest på Duomiden pågående i hagen akkurat nå. Det snør godt her på nordvestlandet, så nå får det kjørt seg. Jeg har oppdaget noen svakheter allerede. Det må være veldig godt oppsatt i snøvær for å tåle vekta! Akkurat nå har jeg begge gåstavene + koblet fra innerteltet på de trangeste punktene.

 

Jeg må nok inn i teltet senere og skjøte på med ekstra strikk for det "innernet" teltet gjør at man ikke får strammet ytterduken ordentlig. Det kunne også være et problem på Helsport Rinstind 2 da, så ikke noe nytt sånnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

At Skurka går god for Duomid etter erfaringene i Alaska-Yukon klimaet gjorde at jeg kjøpte et selv for å teste. Men jeg mistenker at Skurka er et par hakk vassere selvpiner enn de fleste av oss her inne.

Har inte testat Duomid, och har just fått Zpacks Hexamid Solo hem, så gläder mig att testa den.

Skurka är väl en av de mest balanserade av amerikanska profiler med lättpackning som grundpelare i packningsfilosofin. Han är upptagen av lätt men funktionell utrustning på turen och är inte rädd för att något är 50-100 g tyngre om det medför en förbättrad turupplevelse. Han är heller inte upptagen av att packningen ska uppnå någon speciell viktgräns. Selvpining är definitivt inte ett av hans varumärken. ;-)

Att han har använt Doumiden i Alaska borgar för att det är ett fungerande alternativ också i Norge, naturligtvis under förutsättning att man kompenserar för de svagheter ett lättviktstält har.

Val av lägerplats är en del av kunskapsbanken (skill-set) vid lättpackning, Duomid eller andra superlätta alternativ kan inte sättas upp mitt på en vindpinad slätt under en storm, men 5 minuters extra letande efter lägerplats kan spara över 4 kg i ryggsäcken jämfört med ett expeditionstält, och om det är en god trade-off får var och en avgöra, jag vet vad jag väljer. :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.