Gå til innhold
  • Bli medlem

"singel wall" telt


EivindSt

Anbefalte innlegg

Hei og godt nyttår. Sitter her og vurderer sw-t. og lurte på om noen av dere har erfaring med dette på vinterstid på fjellet. Kondens? Holdbarhet? Har i første rekke tenkt på Rab/Integral designs MK2+fortelt (Et alt. til H Jannu?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har et SW telt som er i bruk nå første vinter. Mountain hardwear Direct2.

Selfølgelig er det kondens i 15-20 minus men det var jeg fulstendig klar over før kjøp.

Hadde en Bergans Cho Oyo tidligere. Samme greia med den.

Direct2'en for å kjapt slå opp og komme seg inn. Riste kondensen ut på morgenen og fortsette turen.

Skal du ligge å lure han av så ville jeg nok ta en dobbel duker.

post-709-0-92681700-1420049591_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får man best tak i et Direct 2-telt (det virker som et greit telt, det var nylig ett på finn, som jeg ville kjøpe, men fikk det ikke)? Har derfor skaffet meg Helsport Trolltind, men etter litt testing gir dette absolutt ingenting med tanke på varme, kan likegreit droppe å bære det med seg og heller sove uten telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et SW telt som er i bruk nå første vinter. Mountain hardwear Direct2.

Selfølgelig er det kondens i 15-20 minus men det var jeg fulstendig klar over før kjøp.

Hadde en Bergans Cho Oyo tidligere. Samme greia med den.

Direct2'en for å kjapt slå opp og komme seg inn. Riste kondensen ut på morgenen og fortsette turen.

Skal du ligge å lure han av så ville jeg nok ta en dobbel duker.

Jeg fikk æren av å dele et Bibler I-Tent på første vinterhenget for litt over et år siden.

Til min store forskrekkelse var det ikke fnugg av kondens på duken når jeg våknet neste morgen. Var dette heksekunst, eller er det en helt annen teltduk med magiske egenskaper?

Skal sies at det blåste litt den natten, men ikke mye.

I-Tent veier i overkant av 2kg, så det kan ikke helt sammenlignes med Direct 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jag köpa 1-dukstält för vinterbruk skulle jag köpa ett från Crux. Och då med extra förtält. I alla fall om det var för en person, vintertid och minusgrader.

 

För 2 pers vinner man inte så jättemycket procentuellt på att köra med endukstält om man inte skall ha ett pyttelitet ett. För 2 pers känns Jannu som ett mycket bra alternativ. En bär inner och uttertält, en annan pinnar, snöankare och stänger, så delar man upp vikten. Helt OK och man slipper problemen med duk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rab sitt, og er kjempefornøyd. Duken funker konge i regvær, det blir ikke sauna i teltet like fort på sommeren, og kondens har jeg ikke sett noe til enda (men har ikke testet teltet i under -10).

eneste negative med slike telt, er jo at døra skrår oppover, så prøver man å lufte, så regner d rett inn i stua.. Det kan jo ornes med å montere på fortelt, men nå prøver jeg å spare litt vekt, og har klart meg fint uten.

 

eneste jeg er litt skeptisk til på rab sitt telt, er festene til stengene ("stankanalene") er borrelås. Jeg er litt usikker på om disse vil være like fine etter 100 oppsettinger..

 

en ting som er ett must på slike telt, er bardunfester på langsida, da regnet og vinden ofte kommer samme vei, så slipper man å våkne med duken klistret inntil posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at mange skryter av Exped Polaris, spesielt til vinterbruk. Duken puster godt, men har likevel en vannsøyle på 10 meter. Det har også gode ventilasjonsmuligheter, og fortelt. Jeg har såvidt prøvd det, men ikke nok til å komme med noen erfaringer. Men det er ikke spesielt lett, rundt 3 kg tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polaris veier rett under 3 kilo. Det er ikke et telt for generell bruk men er noe av det mest solide som er å få kjøpt.

Fire luftemuligheter hvorav to er i toppen av taket gir minimalt med kondens så sant det er litt trekk i lufta.

Det fine med teltet er at det er langt nok for mine to meter uansett snø og vindforhold.

post-8270-0-20272300-1420144752_thumb.jp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.