Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-skalljakke


Magávi

Anbefalte innlegg

Til min store sorg har jeg innsett at min gamle arvede ekspedisjonsjakke har sagt takk for seg etter fjorvinteren, og derfor må jeg finne meg en ny - men jeg er altså ikke særlig glad i å handle jakker. Kan jeg få litt hjelp?

Jakka skal brukes på fleredagers skiturer i fjellet, i tillegg til litt som generell allværsjakke. Selv om jeg gjerne skulle gått for noe behagelig og pustende som bomull, så er jeg denne gangen ute etter nok vanntetthet til at jeg ikke må ha med regnjakka i sekken.

 

Det viktigste kravet er absolutt at den er lang nok, den må helt ned over den frøsne stompen min. Ellers hadde det vært fint om kragen gikk godt opp over ansiktet når man lukker både den og hetta, og det hadde ikke skadet med en stormklaff over glidelåsen, men jeg får se hva det fins å velge i. Hvis det går an å slippe unna goretex-knitringa som er i en del jakker, men allikevel ha vanntetthet og litt slitestyrke, så sier jeg ikke nei til det heller.

 

Damejakke hadde vært fint, men tar en herremodell om det ikke fins alternativ.

 

Har du noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skulle ombestemme deg og gå for ei rein vinterjakke som ikkje er særleg egna i fuktig ver kan eg trygt anbefale Fjãllrãven Tur. Men ser det er lite aktuelt.

Det er vel nesten umogleg å oppfylle samtlige av kriteria dine. Har eit veldig godt tips som oppfyller det meste, men den har ikkje stormklaff og den har den vanlege goretex-knitringa.

Arcteryx Theta AR finst i eigen damemodell, Theta SVX er vel hakket kraftigare, men den ser ikkje ut til å finnast i anna enn herremodell.

Fjellsport.no har tilbud på Theta AR, om enn i ein litt sær farge: http://www.fjellsport.no/arc-teryx-theta-ar-jacket-women-s-carnelian.html

Den finst også i andre fargar, men så vidt eg ser ikkje dei på tilbud.

 

Eg kjøpte samme jakka (i herreversjon), og hadde stort sett dei samme kriteria som dine. Herreversjonen er litt stor i str, usikker på om dette gjeld også for dameversjonen.

 

Uansett ein knallbra jakke som eg kan anbefale på det varmaste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forsalget om Theta SVX, det er en "rustning" som bekytter godt i dårlig vær. En kraftig og robust jakke, og den er litt lengre enn de fleste andre skalljakker. Den har ikke glidelåsklaff, men det er veldig sjelden problemer med glidelåsen på toppmodellene til Arcteryx. En ypperlig allround turjakke, spesielt i ruskevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å se på Klattermusen Glaser, den burde oppfylle alle kravene du stiller her, og litt til.  Den er laget i trelags utan stretch av gjenvunnet polyester, går langt nok ned, har stormklaff, høy vannsøyle, og føles omtrent som en tynn softshell å ha på (og knitrer ikke), og den sitter veldig bra på. Eneste minuset jeg ser at den har er slitestyrke. 

 

http://klattermusen.se/produktsida.php?lang=SE&ID=1048&sex=1&curr=NOK

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn

Klättermusen allgrön är jag väldigt nöjd med. Går dock kanske inte tillräckligt långt ned.

Låt dig inte luras av att jackan kännst hård och konstig i butik, för det gör den. Efter en tids användning blir den mjuk och bra.

Den sopar banan med samtliga 3-lagers Gore-Tex jackor jag provat.

 

Tung. Väger 6 hekto. Slitstark. Förstahandsval för fjällturer på höst, vinter och vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan varmt anbefale Arcteryx Theta AR jakker! 

Har over tid prøvd mye forskjellig, deriblant Bergans Glittertind. Denne holder kanskje mål første året i bruk, men deretter faller den helt gjennom uansett vask og impregnering. Min Theta AR er nå i bruk på tredje året og jeg kan ikke lovprise den nok. Den holdt meg tørr i seks timer med heftig regnvær i høst, puster bra, er vindtett, har en utmerket hettekonstruksjon, er relativt lett og har lite pakkevolum, men knitrer nok litt ved bevegelse. 

Når eg finner slike gode produkter så ser eg ingen vits i å bytte/etterprøve den mot andre merker. 

Lykke til i valg av allværsjakke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg også, istedet for en ny tråd om samme temaet.

 

Det jeg lurer på er om noen(i tillegg Vidar56) sitter med tips og brukererfaring om noen av disse jakkene?:

 

- Arcteryx Theta AR/SV/SVX

- Arcteryx Beta AR

- Norrøna Falketind Gore-Tex-jakke

- Norrøna Trollveggen dri3

 

Har vært og prøvd alle disse jakkene siste tiden og har vanskelig for å bestemme meg. Theta satt som støpt, men er dyr. Beta satt ganske godt, men er merkelig bred over armene og har en overdimensjonert hette. 

Falketind jakka sitter også som støpt men er usikker på kvaliteten. Dri3-jakken virker litt posete over magen. Alle jakkene unntatt Falketind virker veldig stive i stoffet, men vil ikke dette "mykne" litt etter noe bruk? 

 

Bruken vil først og fremst være fjellturer/skogsturer og hverdagsbruk på de verste dagene. 

Er selvfølgelig åpen for tips om andre modeller/merker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag kan ju inskjuta att jag i somras köpte ett set från Norheim på G-sport med en 2-lagers jacka och byxor (2 lagers med nylon eller PP foder). Jackan har nät och nylon eller PP-foder. Jag har nästan bara använt jackan, det var den jag var ute efter.

Den har fungerat mycket bra. Eftersom den är 2-lagers så blir man inte alls lika otäckt svettig i den som en 3-lagers. Det var därför jag köpte den. Kvaliteten och slitstyrka är inte riktigt på samma nivå som klättermusen, men helt OK, särskilt med tanke på priset (600 för hela setet, på salg). Enda haken är att den är lite tung. En 2-lagers blir alltid tyngre än en 3-lagers jacka.

 

Jag kommer att använda den jackan mycket åren som kommer.

Men Norheim kanske inte är tillräckligt fiint? Duger åt mig i alla fall. Och jag är i överkant kräsen när det gäller jackor (jag har en hel del men dom bästa jag köpt sedan min Tierra Denali som jag köpte 1993 är just denna Norheim-jackan och Klättermusen Algrön jag nämnde ovan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Johan2000, det skal være fint i den forstand at det skal tåle vann, den skal slippe ut svette og den skal tåle gnissende reimer fra ryggsekk fra tid til annen. Jeg har stort sett alltid nøyd meg med billigere jakker før, blant annet stormberg. Stormberg er jeg igrunn fornøyd med tanke på membran og vanntetthet, men dog noe klamt. Grunnen til at jeg vil prøve noe "høyere ansett", er holdbarhet. For når snorstrammingen i livet eller hetten ryker på første draget på alle produktene fra det samme merket, så er det noget irriterende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eg kjøpte min Arcteryx Theta AR, leste eg denne testen - http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article360997.ece

Den er vel noe utdatert nå, men produktet er jo ikke blitt dårligere av den grunnen. 

Vurderte også denne fra samme testen, men valgte altså AR - http://www.klikk.no/helse/trening/tester/article361257.ece

 

Tidligere har eg brukt både Bergans-/H2O-/Stormberg-produkter og vært bra fornøyd - i begynnelsen, men holdbarheten og kvaliteten kan ikke måle seg med Theta AR. Bergans-produktet fikk stadig gjennomslag av vann ved regnskyll og det ble nødvendig å også ta med ekstra regntøy på fjellet. Trenger ikke det nå, for Arcteryx Theta AR har til nå holdt meg tørr.

Jentene mine brukte lenge bare Bergans-produkter. Når de fikk lekkasjer (etter ca. 3mnd), sendte de det bare inn til Bergans-fabrikken og fikk nye, men slikt er slitsomt i lengden. Nå bruker de Norrøna og Arcteryx. Disse produkter koster mer, men en slipper å kjøpe nye hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Vidar56 var det gortex eller "dri/derimax" eller noe annet? Gortex skal jo være rimelig likt ville jeg tro?

Kjenner meg igjen i beskrivelse med og sende inn til bergans gjort det 3 ganger med ei jakke. Var derimax og glidelås som røyk har og godt over til norrøna tar ikke sjansen flere ganger og reise på tur med det.

Er vel en topic om det her problemet og bergans verdt å lese,dvs dårlig kvalitet. Greit med garanti med passer ikke alltid bra og ha ei jakke som svikter ;-) og Være uten jakke flere uker er heller ikke opptimalt. Norrøna har service sted i Oslo sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden jeg også, istedet for en ny tråd om samme temaet.

Det jeg lurer på er om noen(i tillegg Vidar56) sitter med tips og brukererfaring om noen av disse jakkene?:

- Arcteryx Theta AR/SV/SVX

- Arcteryx Beta AR

- Norrøna Falketind Gore-Tex-jakke

- Norrøna Trollveggen dri3

Har vært og prøvd alle disse jakkene siste tiden og har vanskelig for å bestemme meg. Theta satt som støpt, men er dyr. Beta satt ganske godt, men er merkelig bred over armene og har en overdimensjonert hette.

Falketind jakka sitter også som støpt men er usikker på kvaliteten. Dri3-jakken virker litt posete over magen. Alle jakkene unntatt Falketind virker veldig stive i stoffet, men vil ikke dette "mykne" litt etter noe bruk?

Bruken vil først og fremst være fjellturer/skogsturer og hverdagsbruk på de verste dagene.

Er selvfølgelig åpen for tips om andre modeller/merker :)

Har sjølv Theta Ar og er rett og slett veldig fornøgd med alt. Det einaste eg saknar er stramming av kragen uten å stramme hetta, men det er ikkje noko stort problem.

Hetta er veldig stor også på denne, men den kan justerast og strammast i alle moglege retningar så det er null problem. Årsaken er at den skal vere hjelmkompatibel. Eg brukar ikkje klatrehjelm, men det er veldig greit når regnet høljar ned og eg syklar til jobb eller barnehagen! [emoji3]

Ang. Norrøna:

Har ikkje prøvd dei sjølv, men sambuaren fekk Trollveggen dri3 til jul. Det stod mellom den og Falketind gtx. Endte opp med Trollveggen på tross av at mange påstår at dri3 er mindre slitesterk. Stoffet som heilheit virka derimot langt meir solid (og slitesterkt) i Trollveggen enn Falketind på tross av membranen. Stoffet i Falketind virka rett og slett så tynt og spinkelt at eg er redd det hadde revna i kontakt med første einerbusk. Trollveggen framstod også som ei meir gjennomført jakke til allsidig bruk, med m.a. litt betre lengde og stramming i livet.

Av jakkene du har lista opp, som ei jakke som skal brukast til "alt", ville eg valgt Theta AR. Den kostar litt meir (om du kan vente til den er på tilbud finn du den nok ned mot 3500 på f.eks Sportsnett eller Fjellsport.no), men ikkje SÅ mykje meir. Då har du jakke i mange år!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utrolig mange svar og gode tips!

I denne omgang ser det ut som jeg sniker meg unna det store valget ved å kjøpe en litt for tung, men billig, brukt jakke av en venninne - bare så jeg kan få tankefred fra all beslutningsvegringen.

Men jeg er fortsatt nysgjerrig på et par ting. Jeg gikk og prøvde Arcteryx Theta AR og SVX i en butikk og hørte på den grusomme knitringen fra Gore-Tex Pro - er det noen her som har hatt en Gore-Tex Pro jakke over tid og kan fortelle om knitringen avtar etterhvert? Altså ikke bare om man blir vandt til lyden, men om det blir mindre av den?

 

Også lurer jeg på om du har noe egenerfaring med Klättermusen Glaser jakka @seventh? Jeg holdt nemlig på å kjøpe den i høst, men så fikk jeg høre fra en som har den at stoffet hadde nuppet seg frampå brystet etter at kartmappa hadde gnikket på det i vinden på en ukestur. Dermed fikk jeg kalde føtter i forhold til holdbarheten, men egentlig tror jeg den passer veldig godt inn i det jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på om du har noe egenerfaring med Klättermusen Glaser jakka @seventh? Jeg holdt nemlig på å kjøpe den i høst, men så fikk jeg høre fra en som har den at stoffet hadde nuppet seg frampå brystet etter at kartmappa hadde gnikket på det i vinden på en ukestur. Dermed fikk jeg kalde føtter i forhold til holdbarheten, men egentlig tror jeg den passer veldig godt inn i det jeg er ute etter.

 

 

Jeg har ikke det @Magávi , men det er svært stor sannsynlighet for at det blir den neste jakken jeg kjøper, bare jeg kommer over den til riktig pris. Jeg har hatt Arcteryx til nå men heller ikke de er uslitelige og den trenger en ersatatter. Jeg hadde en lengre prat med en trivelig kar på klättermusenbutikken i Åre, og han sier at du ikke kommer utenom at du må over på polyamid om du skal ha en mer slitesterk jakke, men at det er også den eneste ulempen Glaser har. De ansatte for øvrig en ny designer i fjor, og det ryktes at det er noen interessante nye produkter på vei, deriblant en ny Gere-bukse og muligens en ny jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.