Gå til innhold
  • Bli medlem

Fyring i Hilleberg Jannu (Små kuppeltelt).


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat gått til innkjøp av Hilleberg Jannu.
Desverre har ikke dette teltet det største forteltet i verden akkurat, og i den sammenheng så lurer jeg på hvordan dere som har lignende telt (eller muligens samme) løser dette med fyring inne i forteltet (hovedsaklig snakk om vinter).
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg grev alltid ei grop i forteltet. Slik vert det betre plass. Denne gropa gjer også at eg får ein trygg plass å ha primusen. Der er det bare snø rundt primusen, og god avstand til brennbar teltduk. Når eg sit i innerteltåpningen med føttene ned i gropa, sit eg godt og har det passe varmt. Når eg smeltar snø, kan enkelt puste inn frisk luft frå teltåpningen for å unngå CO-forgifting.

Dersom det er aktuelt med fyring på barmark, kan ein sjølvsagt ikkje grave seg ned i snøen. Då er det bare å hekte ned litt av innerteltet for å få litt meir tumleplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyrer alltid i telt, som regel i yttertelt og så lenge det er ca 25-30 cm klaring over primusen har det gått greit til nå, og da på full guffe med min Omnifuel.

 

Staika har ikke mye plass i "fortelt" går fint der,

Men så fyrer jeg også endel inne i innerteltet, da har jeg bare primusen oppe en stekepanne eller skjerebrett fra Biltema (smelter fort) så skal gå over til pleksiglass :)

 

Og utifra tegningene på hilleberg.se så ser fyring med primus uproblematisk ut. hadde for en tid tilbake ett Hilleberg unna og i det forteltet klarte jeg også og fyre, men der vært trangt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koking og tenning gjør jeg uansett helst i ytterteltets åpning. Skal man ha noe effekt av fyring må det skje i innerteltet.

 

Jeg har gjort det enkelt for meg selv ved å erstatte Omnifuel med en Coleman(like enkelt som gass). Jeg bor i Storgata på Lillestrøm om du vil ha en demonstrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koking og tenning gjør jeg uansett helst i ytterteltets åpning. Skal man ha noe effekt av fyring må det skje i innerteltet.

 

Jeg har gjort det enkelt for meg selv ved å erstatte Omnifuel med en Coleman(like enkelt som gass). Jeg bor i Storgata på Lillestrøm om du vil ha en demonstrasjon.

Hvilken type Coleman har du`? og hva er det som er enklere med den? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coleman 442 også kalt Feather.

 

http://www.uniflamesupply.no

 

Det er to hovedfordeler med denne.

Tank og brenner er en enhet, altså ingen koblinger eller slanger som kan lekke og skape søl. Det skal være veldig kaldt før den trenger noen form for forvarming. Blir det kaldere enn 20 minus pleier jeg å holde den et halvt minutt over et telys.. Dette gir en enkel og svært sikker brenner som er med meg både sommer og vinter.

 

Konstruksjonen har to svakheter. Da brenneren sitter over tanken blir den ustø med store kjeler og man må la brenneren kjøle seg ned noen minutter før man fyller tanken.

 

Derfor blir Omnifuelen min brukt når det er flere en to-tre som skal ha mat og om det må fyres kontinuerlig i store telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyrere ofte i BD firslight telt (http://eu.blackdiamondequipment.com/en/tents-and-bivys/firstlight-tent-BD810151WASAALL1.html) det er ikke noe fortelt i men det ikke problem og tenne opp med bensinbrenneren (MSR simerlite) ute og så flytter den inn på "blanken" brent over lang tid slik,men har aldri kokt vann etc har kun brukt det til fyring til varme,har da med små barn på tur (3 år) men hvis jeg var aleine kunne jeg fint kokt vann slik og,uansett så trenger man ikke mere enn 30cm over brenneren så lenge man forbrenner.

har og et lite tunnel telt (3 mans) fyrer og koker vann i fortelte er ikke noe problem så lenge man _ALLTID_ forbrenner på utsiden av telte :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er lite høyde over primusen pleier jeg å finne meg en stein å legge på brenneren. Dette tar unna ganske mye direkte varme uten at det reduserer varmeefekten. Bare vær obs på at steinen er varm LENGE og kan sprekke i to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er lite høyde over primusen pleier jeg å finne meg en stein å legge på brenneren. Dette tar unna ganske mye direkte varme uten at det reduserer varmeefekten. Bare vær obs på at steinen er varm LENGE og kan sprekke i to.

Jeg er ikke ekspert på dette men for meg høres det kanskje litt skummelt ut. Er det ikke en viss sjanse for at steinen kan sprekke ganske eksplosivt hvis den er ganske våt og primusen er på full fyring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er lite høyde over primusen pleier jeg å finne meg en stein å legge på brenneren. Dette tar unna ganske mye direkte varme uten at det reduserer varmeefekten. Bare vær obs på at steinen er varm LENGE og kan sprekke i to.

Du er inne på noe jeg faktisk har tenkt litt på.

Jeg har sett at man kan få tak i "quietstove" til primus, noe som i all hovedsak senker lydnivået på primusen, men også (etter hva jeg har lest senker effekten litt).

Det jeg derimot synes er interessant er at konstruksjonen gjør at flammehøyden blir lavere.

Er det noen av dere som vet om det finnes en lignende konstruksjon som er litt mer tiltenkt det med flammehøyde (med tanke på sikkerhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Coleman 442. Den bråker ikke, så det er ikke noe behov for å dempe den, og den brenner rent med en gang. Det betyr at det ikke er fare for flamme ved oppstart. (det kan være en 5 cm flamme i noen få sekunder, men hvis man vil unngå det er det bare å forvarme med ei fyrstikk..). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.