Gå til innhold
  • Bli medlem

Lavvo vinterstid


Fjellfrøkna

Anbefalte innlegg

Velger dere å bruke bunn og innertelt i lavvoen på vinteren, eller dropper dere det? Hva med sommerbruk? Har alt, men er jo litt styr med tørking av det hele om vinteren:).

Sommeren så er det vel nesten ikke vits, men ønsker man å unngå mygg må man vel?

Vinter: Dersom det er mye løs snø begynner jeg med å ta bort litt øverst. Deretter tråkker jeg ned litt, og det er viktig å - om det blir hardt - å få det jevnt. Reiser sen lavvoen.

Sen har jeg en rimelig tarp, som jeg brer ut over kun bakre delen av gulvet. Det er snøfri sone :-) Snøen under blir fort hard; det er derfor man ønsker å ha det litt jevnt. Setter ovnen på en gammel ovnsplåt, som da ikke står på en plastbunn. Setter esken til ovnen mellom inngang og ovn; der sitter den som lager mat og eller er fyringsvakt.

Sommerstid har jeg brukt uten bunnduk , med bunnduk, og med innertelt. Alt går bra, men blir det masse vann på bakken så legger jeg to tapper underst, deretter innerteltet med bunn oppe på. Maximalt tørt, minimal slitasje på innerteltet, og enklest tørk etterpå.

Har ikke vært på de verste myggplassene, så jeg vet ikke hvor viktig bunn er ved slike forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, kan fortelle litt om min erfaring når det kommer til lavvo. Den jeg har er hjemmesnekra i "tarp"stoff. Denne lavvoen har ikke innertelt. Har hatt noen turer nå i vinter med varierende temperaturer fra -5c til -15c. Har både hatt kald biuvak og fyrt litt med ved. Siden denne er av kunststoff har jeg opplevd litt kondens inni teltet men ikke nevneverdig. 

 

De erfaringene jeg har tatt med meg er at lavvo er veldig praktisk. Med en litt lavere lavvo får du greit med varme inn i teltet samt at den er enkel å henge opp i trær osv. Jeg har kun hatt med meg lavvo duken og "hengt" lavvoen opp i en grein med tau, eventuelt funnet en påle/lagd en påle for oppsett. Når du henger toppen av lavvoen til en grein holder den godt imot vind så lenge du bardunerer skikkelig på bakken. Har ikke fått testa den skikkelig i ruskevær men den sto greit imot liten til middels kuling i kastene ene natta. Når det kommer til bardunering i løssnø eller dårlig skare er ski, staver, småbusk osv. kjekt å bruke. Det kan også lønne seg å velge campsted litt taktisk.

 

For meg ble det lettere å ta med lavvo en telt siden den veide mindre og tok mindre plass. Men dette er nok ikke tilfeller for de litt større lavvoene med innertelt, stenger osv. Når det kommer til båling i lavvoen synes jeg det fungerte greit å bare lage seg ei lita bålgrop med noe solid ved i bunnen. Anbefaler å ikke fyre så mye med gran siden dette spraker fælt og gir fra seg mye glør som ikke er så digg å få på soveposer og lignende. 

 

Når det kommer til gulv har jeg bare lagt meg rett på skare med liggeunderlag, det fungerer greit. Som nevnt ovenfor er tarp heller ingen dårlig løsning om det er mye sne. Jervenduken fungerte bra som underlag, men en billig tarp er nok å foretrekke. 

 

Uansett hvilken lavvo du går for blir du nok fornøyd, jeg syntes ivertfall det var deilig med god plass og muligheten for å båle litt på kveldene i skogen/lavfjellet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavvo og bål kan være kjempekos.  Vil si at det da er bommulslavvo som gjelder så slipper man å være så redd for gnister osv.  Stillere duk i vind og mindre kondens så man slipper innertelt.  MEN man er avhengig av tørr ved for at det skal bli kos ellers blir det bare røyk og det blir ikke veldig varmt siden man for det første bør prøve å unngå veldig store bål, for det andre må ha inn en del luft for at bålet skal brenne skikkelig og for det tredje så må man ha ett svært høl i taket som varmen forsvinner i.  Men når man ligger i soveposen og ser på bålet så er det ingenting som slår det heller.    Skal man få det varmt er det nok ovn med pipe som gjelder. Mye enklere å få det varmt i ett lite telt altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ovn, så varmt blir det:). Men tenkte kanskje at innertelt og bunn ikke er vits om vinteren,men da får man vel kondens på duken... Om sommeren så er jo innertelt og bunn kjekt med tanke på mygg.

Det som er kjett med lavvo om vinteren er jo at det er sinnsykt mye duk å tørke opp etter en tur... Tenker trolig en tur med poden på 4.5 år ila helga bla, og da må man jo ha varme:). Vurderte bare tarp og bål oxo, men da blir det nok kun en natt. Med lavvo og ovn kan man fint ta en helg:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gruppeturen jeg arrangerte i desember (hvis du har lest rapporten) brukte jeg lavvo. Uten innertelt, bunnduk eller fyring, men med en billig presenning som gulv med hull klippet ut i midten til stanga. Et alternativ du kan gjøre er å legge et godt lag med granbar på bakken der lavvoen skal stå, det pluss liggeunderlag og en god sovepose burde holde. Evnt presenning/tarp over granbaren. Masse pledd og skinnfeller er selvfølgelig deilig luksus, men mye å bære på :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linker til en gammel ting om lavvu: http://www.fjellforum.no/page/articles.html/_/utstyrstester/telt-soveposer-og-liggeunderlag/tentipi-safir-bp-7-pers-og-fibi-style-teltovn-r12

 

Om varme uten røyk - og man ser elden - og har inget stort hull I taket: http://www.fibistyle.ch/index.php/fibi-zeltofen-iv  Jeg har version 3, og har brukt den bade med og uten innertelt I plast. Virker fint. Ovnen har glassdør, pipeoppbevaring inne I ovnen, kokeplate.

 

Inget av de jeg refererer til oven er I kategori lettpakking eller rimelig ( :-( )- det er mer glamping. Fungerer bra med pulk eller sykkelvogn, men er ikke for å bære langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at mange dropper innertelt om vinteren... Da får man noe kondens, men samtidig er kanskje ikke det så farlig. Lager man en god bunn av granbar så holder jo det, men økt komfort med lavvogulvet ( bunnduken) kanskje. Kan godt være at behovet for innerteltet er større om sommeren hvis mye mygg etc.

Om vinteren er det jo kjekt å slippe å tørke alt sammen, tar jo litt plass når det må henges opp:). Sommeren tørker det jo ute.

En annen ting er jo vektbesparelse når man skal bære dette. Dropper man innertelt og evnt stang/plugger så veier det jo ikke så mye. Da må man jo lage en stang av ett tre, men men:). Hvor lang er stanga til 8-10 manns lavvoen?

Har foreløpig ikke kjøpt noe reinsskinn, men noen billige liggeunderlag på xxl, samt de evigvarende Ajungilak (bamse het de før) liggeunderlagene. Skal holde lenge dette, så får vi se om det blir noe skinn under mart'nå her i Elverum eller under jakt og fiskedagene i august:). Skal prøve å få tak i en allykano etterhvert oxo, så må være litt fornuftig med pengebruken:).

Men, er jo tross alt friluftslivets år, og med småbarn trenger jo far litt utstyr:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg testet lavvotur med poden i to sammenhengende netter hvor vi måtte gå et stykke på ski for å komme frem til plassen jeg hadde planlagt å ligge.

Utstyret ble pakket i en pariserpulk med taudrag samt ryggsekk. Taudrag fungere bra sålenge man pakker smart, men opplevde på vei inn at pulken bikket flere ganger. Bedre på vei hjem da jeg pakket noe annerledes. Vedovn og bunnduken ble med, men droppet innertelt. Ble minimalt med dugg, så det var ikke noe problem. Uten innertelt så blir jo lavvoen endel større, ergo ikke fult så varmt ved fyring. Ovnen tar også stor plass i pariserpulken. På vei inn sto den oppreist, men da bikka pulken ofte, la den på siden ( litt skrå pga for brei i forhold til pulk) på hjemturen noe som fungerte bedre.

Ikke noe granbar under bunnduken, men kun snø. Hva gjør folket her når snøen er vanskelig å komprimere? Jeg lot det være en liten øy i midten hvor ovnen sto på ( noen vedkubber under ovnsbeina). Så gravde jeg til en gåplass rundt denne øya. Sengeplasser rundt på sidene nærmest duken, samme høyde som øya. Fungerte bra det.

Så var det fyring. Hadde fokus på å finne tyrived da dette er kanon ved bål. Men oppdaget etter demontering av pipa at det nesten var tett med sot. Tenker da at kanskje man bør fyre med annen ved, evnt kun bruke tyri ved opptenning. Hva tenker dere?

et annet tips jeg erfarte er at det tar litt tid å koke opp feks litt vann på denne ovnen, derfor bør man planlegge matlagingen litt før barna er sultne:). Kanskje gass kan være kjekt å ha med:).

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe granbar under bunnduken, men kun snø. Hva gjør folket her når snøen er vanskelig å komprimere? Jeg lot det være en liten øy i midten hvor ovnen sto på ( noen vedkubber under ovnsbeina). Så gravde jeg til en gåplass rundt denne øya. Sengeplasser rundt på sidene nærmest duken, samme høyde som øya. Fungerte bra det.

Tråkker du området flatt med skia, så lar det sette seg en halvtimes tid, så vil det bli ganske hardt etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt det, og noe man bør ta seg tid til. Problemet nå var bare at klokka nærmet seg skumring og jeg hadde med meg poden på 4.5 år:). Måtte bare få opp lavvoen og finne noe ved:).

Hehe, ja ikke alltid man har tid/ork til å gjøre ting som man burde :) Det er bare snakk om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Lavvo fra helsport, campmodell. Uten innertelt.

Jeg fant også ut at mye varme bare forsvant ut toppen (bruker ovn) så jeg har laget en varmereflektor. Brukte varmeskjold fra Biltema og ståltråd for å "sy" sammen slik at platene er rettet mot sengeplassene. Har ikke prøvd dem enda men har trua på at det blir litt varmere nede i lavvoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei:)

Jeg er ny her inne. Skal gå til innkjøp av lavvo nå til to voksne og to barn (inkl en firbent) og har lest litt i denne tråden nå. Vil ha Comfort og kvalitet til best mulig pris. Så er det noen som har noen linker å dele? Noen å anbefale? Vi skal bruke lavvoen mye i sommer, men også mot høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
seventh skrev (På 28.12.2014 den 9.29):

Lavvo er kjekt på tur! Om dere er mange på tur kan faktisk lavvo være et lettere alternativ enn telt. Du bør se om du kanskje vil ha innertelt dersom du skal bruke den mye på vinteren (du får senket takhøyden, noe som gjør det lettere å holde varmen med f.eks. brenner eller lavvoovn, og du får mindre kondens). Jeg har kjennskap til Helport sine Varanger, Finnmark og Dividal (xxls billigere variant av Varanger, stålstang i stedet for alustang bla.a.), de to første fås med innertelt. Skal du ha en fast leirplass over lengre tid kan lavvo med canvas-duk og /eller rammeverk eller rajer være noe å vurdere (tåler f.eks. snøbelastning bedre, og du kan få mindre kondens. Se f.eks.på Frisport sine modeller. Hvis du ikke har noe i mot å være litt utradisjonell så får du et veldig godt vekt/plass-forhold med Hilleberg Altai (aldri prøvd den, men rette sidevegger ser veldig forlokkende ut). http://hilleberg.se/sv/product-family/altai.

 

Dersom vi skulle kjøpt ny lavvo for familien akkurat nå ville vi vurdert Helsport Dividal camp 8-10 og bunnduk. God pris, passe størrelse, og den ekstra baldakinen i front gjør at du kan utnytte plassen inne i selve lavvoen mye bedre (i en tradisjonell lavvo forsvinner ofte så mye som opp mot fjerdel av "kakestykket" , plassen under selve åpningen er ikke særlig anvendbar, og du trenger en skitten sone og sted til lagring av ved, utstyr og mat)

 

lykke til!

Hei. Ser dette er en gammel tråd, men like fullt nyttig for meg. Har Helsport Dividal 8-10 Lavvo og har lyst å prøve vintercamp med den (ved- og pizzaovn), men frykter kondens siden det ikke er innerduk på denne varianten. Bør jeg droppe det? 

image.png.d25344ede1ce9a75e82c9866a90bfe3e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidole skrev (19 timer siden):

Hei. Ser dette er en gammel tråd, men like fullt nyttig for meg. Har Helsport Dividal 8-10 Lavvo og har lyst å prøve vintercamp med den (ved- og pizzaovn), men frykter kondens siden det ikke er innerduk på denne varianten. Bør jeg droppe det? 

image.png.d25344ede1ce9a75e82c9866a90bfe3e.png

Kan vel lage/kjøpe bunnduk eller inmertelt? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Kan vel lage/kjøpe bunnduk eller inmertelt? 🤔

Har bunnduk ja. Går nok å få ordnet innerduk også, men spørs om det da er like greit å kjøpe ny komplett. Lurte mest på om det frarådes å vintercampe uten innerduk pga kondens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du fyrer med ovn så tørker teltet fullstendig opp, så kondens skal du ikke være redd for. Verken med eller uten innertelt.

Skal man investere i innertelt, sjekk om du kanskje vil ha komplett innertelt med fast bunn.

Jeg kjører varanger camp 8-10 med helsport sin ovn, vår,vinter,høst.

Du aner ikke hvor deilig det er å ha vært ute for å fiske. Blitt litt småkald og returnerer til camp.

For så å komme inn å man kan kle av seg fordi det er så varmt og godt i lavvoen. Tørket opp klær og sko.

Innertelt bedrer komforten betraktelig!!!, og jeg vil aldri bruke det uten bortsett fra veldig varme sommerdager. Myggnetting i ytterduken anyway, så den kommer ikke inn.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.