Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt Telt Igjen! Lite vintertelt med 2 høye veintiler


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Ser på nytt telt som vanlig og denne gangen leter jeg etter ett "lite" vintertelt som har 2 høye ventiler.

Det skal bare brukes solo og vekt og pris er ikke så viktig, har egentlig kommet fram til att det enten blir Helsport Fjellheimen Camp eller Hilleberg Kaitum 2.

 

men så er det sikkert noen her som har hatt disse teltene eller har noen tips :)

 

 

Eller så kunne det vært mulig og fått på sydd en ny ventil på baksiden av Nallo teltet mitt. men vet ikke hvem/ hvor jeg kan ordne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller så kunne det vært mulig og fått på sydd en ny ventil på baksiden av Nallo teltet mitt. men vet ikke hvem/ hvor jeg kan ordne det.

 

Hilleberg kan nok ordne dette, eller kanskje henvise deg til noen som kan :)

 

Skader ihvertfall ikke å sende dem en mail.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har Fjellheimen 2 camp. Brukte det masse i sommer og høst. Desverre bare hatt det på 1 vintertur til nå så kan si lite om teltet i slike forhold. Det var vertfall ingen kondensproblemer med de 2 store ventilene.

Jeg syntes nå ikke dette er noe lite telt akkurat. God plass til meg selv og bagasje i teltet. Stort Fortelt til oppbevaring og matlaging. Går sikkert ann å kjøre en pulk inn her uten problemer.

Men til vinterbruk er ikke x-trem utgaven å foretrekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Fjellheimen og Kaitum. For meg er det totalt uaktuellt å bruke noe annet enn Kaitum om vinteren da det er så mye bedre i snø og vind. På Fjellheimen reduseres liggelengden når det pakker seg snø på den skrå endeveggen, mens Kaitum ikke påvirkes av dette pga rette endevegger og to fortelt.

 

Da Kaitum har åpning i begge ender er det også greiere å fyre opp primusen inne. Koking skjer i enden bort fra vinden slik at fuktigheten går ut av teltet. Fyring skjer i enden mot vinden slik at varmen trekker gjennom hele teltet. Sko, yttertøy og annet nødvendig utstyr ligger alltid i motsatt ende av primusen dersom det skulle bli behov for å evakuere ved brann. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både Fjellheimen og Kaitum. For meg er det totalt uaktuellt å bruke noe annet enn Kaitum om vinteren da det er så mye bedre i snø og vind. På Fjellheimen reduseres liggelengden når det pakker seg snø på den skrå endeveggen, mens Kaitum ikke påvirkes av dette pga rette endevegger og to fortelt.

 

Da Kaitum har åpning i begge ender er det også greiere å fyre opp primusen inne. Koking skjer i enden bort fra vinden slik at fuktigheten går ut av teltet. Fyring skjer i enden mot vinden slik at varmen trekker gjennom hele teltet. Sko, yttertøy og annet nødvendig utstyr ligger alltid i motsatt ende av primusen dersom det skulle bli behov for å evakuere ved brann. 

Er det Gt eller standar du har av  Kaitum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det som solotelt og har derfor standardutgaven for å spare litt vekt. Det er enkelt å hekte ned halvparten av innerteltet de gangene jeg ønsker bedre plass i forteltet. Men om vinteren får jeg som regel nok plass ved å grave grop i et av forteltene slik at jeg kan sitte i åpningen til innerteltet.

 

Skulle jeg gjordt noe anderledes måtte det vært å kjøpe den litt bredere tremannsutgaven da jeg ikke har noe problem med å få varmen med min Featherlight i 20 minus. 

 

 

 

Både Kaitum og Fjellheimen er tunnelkonstruksjoner og dermed enkle å håndtere alene. Men jeg vil bemerke Hillebergs utvendige stangkanaler som har en del fordeler.

-Det er lettere å tre i stengene.

-Ved stangbrudd blir det som regel bare hull i kanalen, teltet er fortsatt tett og det er mindre sjanse for at duken revner.

-Mindre ising i kanalene.

Jeg har også et Exped Polaris som er et bombesikkert telt som tåler alt av uvær, men det har flate og kryssende kanaler som er mer utfordrende i bruk. Det blir derfor bare brukt på toppturer og ved fare for ekstremvær.

Jeg hadde et Svalbardtelt som hadde mange gode egenskaper, men dette ble solgt da Kaitum var suverent enklere å håndtere alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilleberg kan nok ordne dette, eller kanskje henvise deg til noen som kan :)

 

Skader ihvertfall ikke å sende dem en mail.

 

kan sende mail ja,men får nok ikke så bra svar,ønsket og få gjort det her på mit nallo 4GT telt har enda ikke brukt mitt telt på vinteren,men ser ut til det blir snart da alle 4 i familien skal snart på vintertur,blir spennede med lufting :)

 

fikk følgende svar,så tror man må kjøpe korrekt telt med en gang når det gjelder hilleberg ;)

 

"

Vi har ingen möjlighet att utföra extra ventilation på Nallo, tyvärr.  

Det skulle också bli risk för läckage i sömmarna då man syr allt i fel ordning.

Att vi syr stormmattor på telten är inte alls detsamma som att konstruera nya ventiler i tält.

Rulla upp bak på yttertältet , öppna lilla takventilen på innertältet och se till att endast nätet är stängt på innertältets ingång ( stäng inte gula dörrdelen)

Det skall räcka för att få god ventilation."

 

s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netting stenger ikkje ute mykje snø¹, så det er ikkje så interessant for vinterbruk. Spørsmålet er om ventilane kan stengast.

¹Dette fekk eg enkelt demonstrert i Nammatj-teltet mitt som har både tett, men ikkje heilt lufttett duk og myggnetting i ventilane. Då eg lot begge delane vera att i ventilen mot vinden, la det seg eit tjukt snølag mellom nettingen og den tettare duken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

 Netting stenger ikkje ute mykje snø¹, så det er ikkje så interessant for vinterbruk. Spørsmålet er om ventilane kan stengast.

 

Kaitumen har ikke konvensjonell netting i ventilene (myggnetting) men noe vilt finmasket stoff som slipper inn litt luft men ikke snø.

Så, ventilene kan stenges, men vil fortsatt ventilere, på sett og vis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.