Gå til innhold
  • Bli medlem

Enkel men samtidig lærerik tur ?


Karlsen88

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Ny her på forumet, og ganske så ute av trening når det gjelder (fjell)turer.

 

Har dere noen anbefaling til en fersking som meg når det gjelder å ta turen ut, gjerne 1-3 dager i skog / fjell eller mark her i Norge?

 

Ideelt sett burde man være flere, men jeg har ingen jeg kjenner eller vet om noen som driver noe særlig på med dette her, så lurer jo også på om det er flere som har tatt seg en kortere eller lengre tur aleine?

 

Driver å leser litt rundt om på forumet her, og det er mye inspirasjon å hente.

 

 

PS.

Hvorfor er det lagt restriksjon på antall innlegg jeg kan opprette når jeg er ny bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til fjellforum! Her tror jeg du kan få svar på mange spørsmål. 

 

Hva er det du vil ha anbefaling på, egentlig? Sted/område? Utstyr? Tenker du vintertur eller sommertur? Vinter krever gjerne litt mer av utstyret.

 

Det er mange her som har vært på solo-turer. Selv har jeg også noen aleneturer, men som regel går jeg sammen med datteren min. Jeg manglet også tur-nettverk da jeg startet opp, og det er veldig fint å ha et sted å stille spørsmål og kvalitetssikre planer. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til fjellforum! Her tror jeg du kan få svar på mange spørsmål. 

 

Hva er det du vil ha anbefaling på, egentlig? Sted/område? Utstyr? Tenker du vintertur eller sommertur? Vinter krever gjerne litt mer av utstyret.

 

Det er mange her som har vært på solo-turer. Selv har jeg også noen aleneturer, men som regel går jeg sammen med datteren min. Jeg manglet også tur-nettverk da jeg startet opp, og det er veldig fint å ha et sted å stille spørsmål og kvalitetssikre planer. 

 

Lykke til!

 

Takk, takk.

Områder, utstyr først og fremst. Og tenker da turer om vår / sommer / høst.

Vinter er utelukket pga helseårsaker.

 

Har i grunn svært lite utstyr, har kun en gammel sovepose (må nok investere i en ny en til anledninger fremover) og jeg har en fiskestang.

 

Trekanten i Rondane er perfekt sommer som vinter. Relativt korte dagsmarsjer, muligheter for toppturer og mye folk.

 

Rondane høres flott ut, og absolutt et sted jeg kunne tenkt meg å utforska.. Skammer meg over at jeg i en alder av 26 ikke har opplevd slike perler av norsk natur.

(Var for øvrig på hurtigruta i sommer på strekningen Tromsø-Kirkenes tur/retur, som var en fantastisk tur).

 

I og med at Rondane er en del av et fredet område og nasjonalpark så er det vel ganske strengt på hva som er lov i forhold til å slå opp telt og fisking, blant annet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i all hovedsak lov til å slå opp telt hvor som helst. Du må bare holde deg unna innmark og være minst 150m fra bebyggelse. Der kan du være i to døgn før du må flytte på deg. Løvtrær kan du også nyttegjøre deg av til bål og slikt men ligg unna plantefeltene med granskog ellers blir grunneier fort rimelig grinete om du ikke har fått tillatelse på forhånd. På høyfjellet langt fra bebyggelse kan du så vidt jeg vet oppholde deg på ubestemt tid. Vil uansett oppfordre til å praktisere prinsippene om sporløs ferdsel for er det mange av oss friluftsfolk som raserer områder, feller trær for å bygge gapahuker og lager ny bålplass når det er 4 gamle innen 20 meters radius blir det vel innskrenkninger på dette etterhvert.

Spekteret av aktiviteter man kan bedrive under paraplyen friluftsliv er såpass bredt at det er vanskelig å gi deg noen konkret råd om områder og utstyr. Toppturer i Rondane, fisketur i femundsmarka, kryssing av finnmarksvidda med hundeslede, rypejakt i indre troms og bestigning av himalayas høyeste topper eller bare daffe ut i lokal villmark for litt bålkos er jo ganske så ulike aktiviteter.
Anbefaler deg å pløye gjennom turrapporter her på forumet, lese turblogger og se noen episoder Lars Monsen og andre på nett-tv så du etterhvert ser hva slags friluftsliv som frister deg mest.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Flott at du vil ut på tur. Jeg er enig med Bjarne HS; start med en tur på Skrim.

Begynn med en tur som er innenfor komfortsonen din og utvid etter hvert. Ikke kjøp deg opp til Antarktisnivå når det gjelder utstyr. kjøp heller mer etterhvert som du føler behov. Tren på å fyre små bål, det gjør deg mer bevisst på hva som brenner godt  enn store bål. Der vil alt ta fyr, så du finner ikke ut hva som brenner godt.

Bruk kart og kompass aktivt så du har kontroll på hvor du er. Plutselig en dag trenger du denne ferdigheten.

Et greit forslag til en tredagerstur er å kjøre opp Digerhaugveien i Paasebekk fredag. Der har du kort vei til Ivarbu hvor du kan overnatte til lørdag. Derfra ligger alle muligheter åpne; overnatting under åpen himmel på Styggemann, helleren ved Urdstjern eller i telt . På Skrim har du heller ikke lang vei til ei seng på en av Turistforeningens hytter.

 

God tur!

EirikW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du seier ikkje noko om prisnivå på utstyr. Dersom du er på eit trangt budsjett så sjekk ut bruktmarkedet eller gå på outlet til helsport eller Bergans, her er det ein del bra utstyr til ein rimeleg penge, i allefall i forhold til det som er fullpris i butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å ta noen helgeturer litt på sparken når værmeldingen lover godt vær. Er så mye enklere å starte turlivet i fint vær, det stiller mindre krav til utstyret og det er lett å sitte igjen med en god opplevelse. Fredag kveld til søndag ettermiddag er er lenge nok for mange fine opplevelser, spesielt om en kan utnytte nærområdene så en slipper å bruke mesteparten av tiden i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også @Bjarne H.S. sitt forslag om Skrim.

Mitt tips er å holde seg i skogen de første turene. Da slipper du å bil overrasket av skikkelig ufint vær mens du fortsatt prøver å bli kjent med nytt utstyr.

I Skrimfjella har du litt snaufjell du kan prøve deg på om du skulle føle behovet uten å måtte stupe ut i det. Ellers er det veldig idyllisk og fredelig med lite folk andre folk.

Dersom du vil på tur med andre vil jeg anbefale fjellforumtreff. Der kan du få en solid innblikk i hvordan andre gjør ting på tur, også får du kanskje noen nye turkamerater.

Her finner du de fleste forumtreffene vi har hatt de to siste årene:

http://www.fjellforum.no/topic/34122-oppsummering-av-fjellforums-treff-2013-og-2014/

Ellers kan du lage en egen tråd hvor du ber om turfølge i ditt område eller til en spesifikk tur.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Mange gode råd i denne tråden. Jeg vil anbefale at du setter opp en læringsplan for deg selv, der du også setter milepæler og går systematisk til verks. Sett opp en plan som omhandler emner som du vil lære mer om, eller oppøve ferdigheter i f.eks bekledning, navigasjon, mat, overnatting og hva som skal til av utstyr. Jeg pleier å definere noen mål og så gjør jeg det som trengs av trening for å nå dette målet, når jeg har nådd målet er det overlæring som må til, dette for at jeg skal f. eks kunne fyre primusen min selv om det er mørkt og jeg er sulten, sliten, kald og hodet ikke er med. Systemene dine (utstyr) og rutiner, eller sett av ferdigheter må være godt innarbeidet, slik at du ikke setter deg i en potensielt ukomfortabel (eller farlig) situasjon. Flotte opplevelser får en overalt i Norge, de fineste gjerne i nærområdet, så min anbefaling er å bruke nærområdet, bli kjent med det og seg selv for senere å utvide "territoriet" sitt. Jeg har liten haug ca 3. km hjemmefra som jeg besøker hele året, mange flotte opplevelser der! Ellers er det helt ok å gå alene, jeg opplever det som tryggest, faktisk. Dessuten går en gjerne stillere og får oppleve mer. Når det gjelder utstyr har min filosofi vært å kjøpe billig og enkelt først, for så å oppgradere når ferdighetene, behovene og tryggheten på seg selv øker. En trenger ikke så mye utstyr egentlig, legg turen opp etter det du har og sørg for å holde deg varm og tørr, noe som er bedre enn vår og kald!

God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrim er sikkert fint, men dette er tross alt et fjellforum. Som kjent er det på fjellet man får utsikt, utsyn til vidder og nye perspektiv på livet. 

Rondane er ellers et trygt valg av en annen grunn, mye folk. Her på forumet vil jo mange, meg inkludert, mene at det er en ulempe. Men for en første fjelltur er det ikke så galt å vite at det sannsynligvis dukker opp noen langs den t-merkede ruta om du har problemer. 

Dette gjelder selvsagt andre områder også, som for eksempel Jotunheimen og deler av Hardangervidda. Fordelen med Rondane er at terrenget er relativt lett, men med muligheter for avstikkere og toppturer, samt at man lett kan lage en sløyfe for å få en fin tre-fire dagers tur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.