Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til GPS problem


REs

Anbefalte innlegg

Endelig skulle også jeg bruke min GPS til noe annet enn ekstra vekt i sekken.

Jeg fikk en Garmin Dakota 20 til jul for to år siden, men har faktisk aldri brukt den til noe fornuftig.

Det følgte med ekstra kart. Norgesserien for Garmin GPS, Sørnorge Vest.

 

Spørsmål 1:

Det katet som fulgte med GPSen er ganske detaljert, men kartene fra Norgesserien er bare et grovt hvitt flatt kart uten annen info enn vann og noen veier.

 Er dette riktig?

 

Spørsmål 2:

I henhold til bruksanvisningen i kartpakken så har jeg lastet ned programmet "Basecamp" fra www.garnin.no

Kartpakken for Sørnorge Vest er også lastet inn på PCen.

Når jeg prøver å bruke turplanleggeren i dette programmet så sier den bare at den ikke finner kompatible kart og at jeg må gå på nettet å kjøpe kart.

 

Hva er det som er feil her, Meg, GPSen eller programvaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

REs. Jeg er nok ikke rette person til å svare her. Men da jeg ser det drøyer med svar fra de som kan dette, kommer jeg med noe her.

 

Jeg har samme GPS og er godt fornøyd. Jeg bruker ikke Base Camp, da jeg fikk anbefalt Map Source, som også kan lastes ned gratis fra Garmin.  Det er nå ca. 3 år siden jeg satt opp min GPS, så det er ikke sikkert jeg husker helt rett. Og programmet jeg bruker er noe anderledes. Men, prisnippene er kanskje likt.

 

Tror jeg lagret mine Topo kartpakker på pc først. Lastet så ned MS. Når du starter BC, må du hente opp (søke, de lagrede kartfilene på pc), så BC vet hvor disse kartene ligger. Først da, er kartene disponible i programmet. Trolig går du på "Fil", så "søk" (eller "åpne"). (Det er sikkert info.  i BC, om hvordan du gjør dette) Hos meg kan jeg se hvilke kart som er "tilknyttet" ved å gå inn på en "rullgardin", som viser alla kart som er tilknyttet (også via Fil). Velger så kart, jeg ønsker å se på, eller jobbe med.  

 

Jeg bruker ikke turplanlegger. Men vil tro, at det er bedre å hente opp kartet som ligger på din GPS (via USBkabel) for å lage, samt lagre en rute, direkte på denne enheten. Men, dette står sikker beskrevet i BC programmet.

 

1) Mine Topo kart viser like mye info, som vanlige tropografiske kart fra Kartverket. Bare å "zome" inn, eller ut. Både på pc og GPS. Og det vises også samme farger, som på papirkartene.

 

2) Har jeg vel allerede beskrevet. Programmet vet ikke hvor dine kartfiler er.

 

Håper dette hjelper deg noe videre. Ellers så kommer det nok mer info, fra de som kan dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, jeg får prøve dette og se hvordan det går, men i går krasjet harddisken på pc'en min så jeg må se når jeg er på nett igjen. Kanskje det går å fikse den eller kanskje jeg må kjøpe en ny pc. Nå kommuniserer jeg bare med verden der ute med telefonen. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen data, eller GPS nerder, som ser denne tråden da? :) Vet det er flere på forumet, som kan mye om GPS. Men, så langt ingen reaksjon. :(

Jeg er datanerd og har flere Garmin GPS'er. Det jeg kan si er at dårligere programvare enn Garmin's Windows-programvare skal du lete lenge etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være enig med @atari her, både Basecamp og Mapsource er rimelig røtne programmer. :)

@REs, kom GPSen med cd'er med kartene på eller var kartene kun lagret på et SD kort?

Nå er det en stund siden jeg har vært inne i MS eller BC selv så jeg må dra dette litt ut av et julerustent minne, men jeg mener at det er flere måter MS/BC kan gjøres oppmerksom på kartene når de installeres fra CD. Dersom kartene ble installert først så synes jeg å huske at de skal bli oppdaget automatisk. Dersom du legger de inn etter MS/BC så mener jeg også at de skal registreres automatisk. Dersom de ikke er registrert automatisk så har du et menyvalg et eller annet sted der oppe hvor du kan "Manage maps" eller noe slikt. Kanskje du kan finne de via det? Husk også at kartene er delt opp i soner slik at innenfor en sone så må du først velge riktig kart for en sone før du ser detaljene for den sonen.

Når det kommer til BC så har den også noen utvidede funksjoner (og dette var kanskje i forbindelse med planlegging) som krever en annen type kart med mer informasjon i dem, (synes å huske at det var noen full-3D kart greier) og jeg tror ikke disse er tilgjengelig for Norge? Veldig usikker nå og har ikke mulighet til å sjekke da jeg sitter på hytta. :)

Smør deg med tolmodighet så kommer det nok flere svar etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men jeg må nok vente litt før jeg prøver på noe mer. Harddisken på pcen krasjet for noe dager siden, min kones pc,  :oops:   så nå er det litt andre ting som har høyeste prioritet.

Min sønn jobber som "helpdesk" på Randaberg videregående skole og han mener at han kan ta den ødelagte pcen med på jobben og forsøke å hente ut filene ved bruk av en annen type programvare.

I mellomtiden låner jeg hans pc og beregner å kjøpe meg en ny selv slik at jeg slipper å bruke konas. Kanskje det kommer noen gode tilbud over nyttår. Den gamle pcen min ble faset ut for lenge siden og det har vert konas pc som har fungert siden den gang. 

Når ny pc er på plass får jeg innstallere de nødvendige kart og programvarer og så får vi se hvordan det går.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.