Gå til innhold
  • Bli medlem

Innertelt Hillberg Nammatj


Robin Rambo

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal gå for innkjøp av et meget solid vintertelt og etter litt søking på fjellforum, samt google har jeg vel kommet fram til 2 telt.

Telt 1: Helsport Fjellheimen X-trem 2
Telt 2: Hilleberg Nammatj 2GT

PS: som tilleggsinformasjon, så vil jeg være alene på 90% av turene mine. uten bikkje eller annen form for selskap.


Har sett at kvaliteten på disse to teltene er tilnærmet lik i form av rivestyrke, vindstyrke ect.
Det som får meg til å tippe litt over på Nammatj er vel at det er et telt som er mere egnet som "et helårstelt", da FH x-treme blir litt "overkill" ved bruk på sommerstid.

Mitt avgjørende spørsmål for valg av telt er vel rundt den praktiske lengden på innerteltet.
Jeg har et "Exped Downmat 9LW" som jeg bruker i vinterstider, og spørsmålet er om jeg kommer til å ligge med føttene mine presset mot innerteltet.

Takker for svar :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er avhengig av kor lang du er, og kva retning du ligg.

Dersom du er like lang som meg (altså ca 190cm) og ligg med hovudet mot forteltenden, er svaret ja, heilt uavhengig av kva slags liggeunderlag du har. Sjølv måtte eg ligg med føttene langt ut i forteltet for å ha plass i mitt Nammatj 3 vintertid. Ettersom eg hadde ei djup grop i forteltet, var det utelukka å ligge med hovudet i den enden. Eg kan ikkje seie at eg savnar det teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er avhengig av kor lang du er, og kva retning du ligg.

Dersom du er like lang som meg (altså ca 190cm) og ligg med hovudet mot forteltenden, er svaret ja, heilt uavhengig av kva slags liggeunderlag du har. Sjølv måtte eg ligg med føttene langt ut i forteltet for å ha plass i mitt Nammatj 3 vintertid. Ettersom eg hadde ei djup grop i forteltet, var det utelukka å ligge med hovudet i den enden. Eg kan ikkje seie at eg savnar det teltet.

Jeg er vel 182cm, og ligger som oftest midt i teltet (ikke diagonalt).

Helsport sitt telt (fjellheimen) er lengere, men der har du mindre plass i enden av teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nammatj 3GT og er 188,og det soveposen subber i teltduken så det kan bli litt fukt der. Trenger dog ikke å ligge halveis ute i forteltet☺

Nammatj er vel ikke mindre extreme telt enn helsport teltet? For å avspore litt: hva med H Kaitum 2/gt2? Rette vegger, like langt innertelt to innganger og ikke tyngre- men litt langt som GT versjon. Har samme duk og stenger i min Nammatj versjon og det har tålt både snø og vind midtvinters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj er vel eit av dei aller mest vindsterke tunelltelt som er å oppdrive, så dersom ein har plass, er det eit veldig bra vintertelt.

Det som gjer liggelengda veldig kort vintertid, er når vinden legg snøen oppå teltenden og presser denne mot bakken. Då forsvinn det raskt 10-20 cm liggelengde.

Sumartid hadde eg akkurat plass i teltet mitt (tremannsversjonen) når eg låg diagonalt, på tynt liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nammatj er etter hva jeg har sett ekstremt vindsterke ja.

Angående kaitum 2gt, så er ikke det en dum idè. Men hvis jeg skal gå for den typen, så har jeg mere lyst til å kjøpe keron 3, da dette har høyere kvalitet.
Problemet jeg ser med dette er at det kanskje blir litt kaldt på vinterstid hvis jeg skal varme opp et 3-mannstelt alene.

Det er også sidespørsmål: Hvilket negative sider er det ved å velge et 3-mannstelt hvis man er en person (sett bortifra vekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du stort sett skal dra på turer alene, så kan du risikere å oppleve at det i lengden virker litt meningsløst å drasse rundt på et for stort 3-mannstelt. Forskjellen på Nammatj 2 og 3 (GT) er rettnok ikke veldig stor, men forskjellen i høyda på innerteltet på 10 cm kan være av betydning.

 

Tre ulemper med Nammatj som du neppe blir å oppleve så ofte:

 

- Tunneltelt stå ikke så godt mot store snymengder på taket som kuppeltelt.

- Liggelengden på teltet kan bli kortere og kortere når snyen presser duken ned.

- Nammatj er i større grad skapt for å "arbeide" med vinden, og i mindre grad "arbeide" mot vinden som f.eks Helsports telt. Dette gir mer blafring i teltduken. Hvis vinden dreier etter oppsett, slik at den treffer langsiden av teltet, så kan nattesøvnen ryke. Eg solgte mitt Nammatj etter en søvnfri natt - Man blir jo handlekraftig etter søvfrie netter...

 

Hvis du blir å dra ofte på teltturer hele året, så vil du kunne oppleve at det ideelle helårsteltet ikke finnes i et telt, men i to eller flere..   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut akkuratt det du sier, at det ikke finnes et perfekt telt, men mange som er sterke på forskjellige områder.

Nammatj er fortsatt et meget godt alternativ for min del.
Men det jeg er mest usikker på, er vel liggelengden til teltet.

Er vel derfor jeg sporet inn på Keron 3, da disse har vertikale vegger, men da vil vekten også være betraktelig høyere.

Har et sommertelt som jeg er fornøyd med, men mangler et vintertelt.
Det jeg krever av vintertelt er:
- Bra liggelengde
- OK høyde (rundt 100cm)
- Meget vindstabil
- grei størrelse på fortelt
- enkelt oppsett alene er også et pluss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron er også eit sikkert valg. Sjølv valgte eg Tarra til å erstatte Nammatj. Ettersom eg kjøpte det usett, var eg spent på korleis kroksystemet fungerte i praksis. Erfaringa mi er at det fungerer svært betryggande. Oppsettet er veldig enkelt og ryddig utan flagrande telt i vinden, men det tar lenger tid enn å setje opp Nammatj. Men så er det dobbelt så mange stenger også. Tarra vert derimot ikkje levert med stort fortelt som Keron GT og Nammatj GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm.

Men hvordan er det å ligge alene i et 3-mannstelt, slik som f.eks keron3.?
Og hvordan takler Kaitum 2GT å være oppe i fjellet på vinterstid? Vet den er veldig sterk mot vind, og jeg er vel ikke ute etter det mest ekstreme. Men jeg vil føle meg sikker, selvom naturen kaster noen kraftige kast mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du er usikker på feks. Kaitum ring og snakk med Hilleberg, de er veldig greie. Evt. Kjøp Jannu(Viss det er Hilleberg som gjelder) da er du sikker når det gjelder vær og vind. Litt lite fortelt med viss du er aleine eller dere vandt til å ligge i vintertelt er det etter min erfaring ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men hvordan er det å ligge alene i et 3-mannstelt, slik som f.eks keron3.?

 

Romsleg. Men forskjellen frå 2-mannstelt er bare 30cm i breidda. Då har du så stor plass at du kan ta med deg ein person ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker selv Nammatj 2GT som helårstelt, og på mange av turene er jeg alene. Jeg kan anbefale dette teltet varmt. Det har tålt utrolig mye vær uten å ta skade av det, har hatt det i 6 år nå. Det er helt greit å bruke et ekstremtelt om sommeren også. Jeg har opplevd storm og tordenvær med heftige vindkast sommerstid, og da har jeg vært glad for å ha et solid telt. Liggelengde har jeg ikke tenkt så mye på siden jeg har god plass i lengden med mine ca. 177 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Etter mye fram og tilbake, så har jeg nå kjøpt meg telt.
Valget falt på Hilleberg Jannu.

Dette teltet ser ut til å tilfredstille alle mine behov, utenom stort fortelt (noe som er nesten fraværende).
Men som nevnt tidligere her så kan man ikke få det perfekte telt.

Men dette teltet virket å være det beste valget for meg, da jeg måtte ofre minst mulig.

Takker så mye for hjelpen fra dere andre!
Blir morsomt å se hvordan dette teltet er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.