Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Vi innfører ikke noe nytt. Sneskuten har vi hadt siden 1960. Det er det er snakk om er bedre tilrettelegging for å minimere ulovlig kjøring.

Er ikke det ett mål for dere og, begrense skuteren til egne områder, samt ha mulighet for myndighetene og få dette kontrollert.

Å begrense / stoppe sneskuteren tror jeg ikke går. Det har vært prøvd de siste 20 år, uten at bruken har minket eller antallet har blitt redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scooterbestanden I Norge er fordoblet siste 20 år, og med folks gode økonomi samt den teknologiske utviklingen på scooterne som gjør dem mere behagelig og miljøvennlig både for sjåfør/passasjer og omgivelser så er det da utvilsomt at bestanden vil fortsette å øke, om enn ikke eksplosivt.

Den eneste måten å møte dette på for samfunnets beste er å få det inn i ordnede former med lovlige løyper og/eller områder. Det nytter ikke å stikke hodet i sanden lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Decibel var ikke brakt inn i debatten av meg - det kom fra snøscooter-hold, som mener at nye stillegående scootere med lavere (ikke så lavt allikevel, viser det seg) bensinforbruk nærmest er en berikelse for fjellheimen.

Og de siste innleggs sammenligning av forurensing fra flytrafikk og snøscootere er relativt fjern.

Både som argument i seg selv, og generelt - noe som er påpekt flere ganger tidligere - det er IKKE et argument for å innføre et (nytt) negativt element at det finnes negative elementer fra før.

F.eks. i ruspolitikken - alkohol er farlig det og - innfør fri hasj.

Alltid artig å lese dine innlegg, det skal du ha :wink:

Det er jo motstanderne som klager over en forskrekkelig lyd osv...

Den gemene hop som flyr til syden opptil flere ganger i året forurenser jo mye mere enn en stakkars skuter globalt sett. Jeg har vært en gang i syden siden jeg ble kjønnsmoden....

Vi skal ikke innføre noe som helst nytt, vi skal bare få det som eksisterer inn et bedre system slik at man unngår disse stadige konfrontasjonene. Er ikke det til alles beste ? Jeg begynner alvorlig å lure på om alle disse skutermotstanderne virkelig mener det de sier seriøst, eller om de bare er provokatører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen !

Først dette til "YES" Jeg konsentrerer mine innlegg til den del av debatten som gjelder argumenter "for - mot" bruk av snøscooter. En diskusjon om lokale politikeres "makt og myndighet" er interessant (og meget viktig), men den er litt "off topic" i denne sammenheng. Jeg har vel imidlertid allerede avslørt at min tillit til enkelte av dem i enkelte saker er meget svak. Det er etter min, og majoriteten av det norske folks mening, viktig at kontrollen blir værende hos de sentrale myndigheter. Det er nok å vise til den villmannskjøring som allerede eksiterer for å bli overbevist om det. Nok om dette tema her.

Så til "YES" og "teerex" som så vidt jeg skjønner har "skikkelige doninger" som de koser seg med. Jeg har inntrykk av at de vil framstå, og bli akseptert, som akverdige og lovlydige borgere. Da visste dere vel også hvilke premisser som lå og ligger til grunn for bruken av doningen ?

Jeg har personlig intet i mot at funksjonshemmende og bestemor får en scootertur en gang i blant. Det kan vi "scooterhatere"tåle. Jeg vil tro at det er det mulig å få tillatelse til på samme måte som når det gis samtyke til transport av varer inn til turisthyttene. (Jeg kan ikke reglene) Men det sier seg selv at her kan det ligge en kime til misbruk som det kan bli vanskelig å kontrollere. Vi vet jo, ikke minst fra innleggene her på forumet (se ovenfor) at ulovlig trafikk foregår i stort omfang. Det er denne ulovlige, og tildels farlige trafikken ikke minst for utøverne selv, vi "scooterhaterne" vil til livs. Grunnen er kort og godt støyen fra maskinene. Det er naturligvis utopisk og naivt å tro at vi innen overskuelig framtid kan få så støysvake maskiner som det skrives om ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brage har tydeligvis ikke den tekniske innsikt eller til hensikt å sette seg inn i støynivået på en moderne 4-takts scooter, så da er det jo liten hensikt å diskutere noe videre med ham om det...

Han er vel mest tjent med at scootermotstanderne oppfatter støynivået som så høyt at han kan bruke dette som argument mot scooterkjøring, enkelt og greit. Uavhengig av om dette er fakta eller ikke!

Jeg har forøvrig den glede å vedlegge følgende link til støytest utført av Statens Vegvesen i fjor, publisert i bladet Scooter Norge nr 3/2005. Konklusjonen er følgende:

Markedets raskeste scooter som til overmål er en 2-takter er samtidig den mest støysvake!

"Moderne snøscootere er ingen støykilde. Den tiden er definitivt forbi"!

Les og lær:

http://www.scooternorge.no/vr2/tester/diverse/stoytest.pdf

Som tabellen viser ligger støynivået for de fleste skutrene på mellom 50 og 70 dB på 20 meters avstand. Dette er lavt og man kan jo tenke seg hvor lavt nivået vil være på 100-200 meters avstand som ofte vil være aktuellt dersom en skiløper nærmer seg en skuterløype f.eks.

Til sammenligning er en vanlig samtale 60 dB og en telefon som ringer på 1 m avstand 70 dB.

Brage er kanskje tilhenger av en politistat der mest mulig skal forbys, iallefall alt som kan lukte av frihetsdyrkelse og uavhengighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "teerex"

Takk for henvisningen til interessant artikkel, men de måleresultatene som der blir vist svarer ikke så godt til konklusjonen i ditt innlegg.

Hvis jeg leser måleresultatene riktig så kan vi vel for korthets skyld si at de ligger mellom 60 og godt over 70 decibel for en scooter i fart. Til orientering: Kravet fra samferdselsetaten i Oslo er et nivå, hvis jeg husker rett, på noe over 60 dersom det skal gis støtte til støydempingstiltak i boområder. Da er støyen ganske sjenerende i alle fall i mine ører.

Ellers merker jeg meg at undersøkelsen primært er en sammenligning av støyproduksjonen fra hhv 2-takts og 4-takts motorer og forskjellige modeller som alle er , så vidt jeg kan se, av nyere dato.

Lenger opp i tråden er det referert tall for antallet eldre modeller som allerede forpester fjellheimen.

Jeg husker ikke tallet, men er det ikke i alle fall 5-sifret ? Ingen tror vel at alle disse gamle beistene blir skrotet selv om det nå finnes noen med lavere støynivå.

Jeg oppfordrer "teerex" og "YES" og en del andre scooterfans om å forsøke å se saken i et større perspektiv enn bare det de ser fra sin egen doning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "teerex"

Takk for henvisningen til interessant artikkel, men de måleresultatene som der blir vist svarer ikke så godt til konklusjonen i ditt innlegg.

Hvis jeg leser måleresultatene riktig så kan vi vel for korthets skyld si at de ligger mellom 60 og godt over 70 decibel for en scooter i fart. Til orientering: Kravet fra samferdselsetaten i Oslo er et nivå, hvis jeg husker rett, på noe over 60 dersom det skal gis støtte til støydempingstiltak i boområder. Da er støyen ganske sjenerende i alle fall i mine ører.

Ellers merker jeg meg at undersøkelsen primært er en sammenligning av støyproduksjonen fra hhv 2-takts og 4-takts motorer og forskjellige modeller som alle er , så vidt jeg kan se, av nyere dato.

Lenger opp i tråden er det referert tall for antallet eldre modeller som allerede forpester fjellheimen.

Jeg husker ikke tallet, men er det ikke i alle fall 5-sifret ? Ingen tror vel at alle disse gamle beistene blir skrotet selv om det nå finnes noen med lavere støynivå.

Jeg oppfordrer "teerex" og "YES" og en del andre scooterfans om å forsøke å se saken i et større perspektiv enn bare det de ser fra sin egen doning.

Du glemmer dette med avstand.... disse målingene er gjort på 20 meters avstand. Det er ganske nært da... Støyen avtar kraftig om du fem eller tidobler avstanden, spesiellt i snø. Det er forresten ingen som bor 20 meter fra ei skuterløype 8)

70 dB er forøvrig langt under kravene til f.eks. en MC.

Det er naturligvis helt utopisk og urimelig å forutsette at alle eldre skutere skal skrotes og at alle må kjøpe ny skuter før reglende kan endres... det forstår du nok :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nå er scooteren god å ha!!!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182517

Dobbelmoral er dobbel så bra!

Og hvordan er det relevant i denne diskusjonen? I redningsaksjoner bruker man det mest hensiktsmessige verktøyet, det være seg helikopter, sneskuter eller andre kjøretøy. Du vil vel ikke påstå at rekreasjonsflyging med helikopter er greit fordi det brukes til redning?

Det er ingen dobbeltmoral i å godta noe i redningsaksjoner og samtidig være imot rekreasjonsbruk etter min mening i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er scooteren god å ha!!!

Dobbelmoral er dobbel så bra!

Jeg går ut i fra at du forsøker å få sympati for ditt scootersyn her på Fjellforum. Da kan man være litt mere ydmyk.

Som jeg har nevnt før har denne debatten gitt meg mer og mer "stuggæ" (som vi sier i Brønnøysund) til scooterfolket.

Det er 451 innlegg i denne debatten, hvorav over 150 er av deg, teerex og YES, og dess mer usaklighet du/dere skriver, dess flere motstandere blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut i fra at du forsøker å få sympati for ditt scootersyn her på Fjellforum. Da kan man være litt mere ydmyk.

Som jeg har nevnt før har denne debatten gitt meg mer og mer "stuggæ" (som vi sier i Brønnøysund) til scooterfolket.

Det er 451 innlegg i denne debatten, hvorav over 150 er av deg, teerex og YES, og dess mer usaklighet du/dere skriver, dess flere motstandere blir det.

Har jeg vært usaklig? Forklar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Og hvordan er det relevant i denne diskusjonen? I redningsaksjoner bruker man det mest hensiktsmessige verktøyet, det være seg helikopter, sneskuter eller andre kjøretøy. Du vil vel ikke påstå at rekreasjonsflyging med helikopter er greit fordi det brukes til redning?

Det er ingen dobbeltmoral i å godta noe i redningsaksjoner og samtidig være imot rekreasjonsbruk etter min mening i alle fall.

Eks: Mitt søskenebarn var med i røde kors, han stilte seg selv og snescooteren sin til disposisjon i påsker og ved leteaksjoner.

Det er ofte private skutre som brukes, og lokalkjente folk ved leteaksjoner, ras og lign.

Da er skuteren og skuterkjørere god og ha.

Hvordan har disse blitt lokalkjente? Ofte må du være rutinert skuterkjører for å komme fram, ulendt tereng, dårlig vær osv.

Du kan ikke sette en som ikke har kjørt skuter før, til å gjøre disse oppdragene.

Det mener jeg er dobbelmoral. Skutere og skuterbrukere forbannes, men straks det er noe, så forventes det (og selvfølgelig gjør vi det, har selv kjørt skadet skiløper ned fra fjellet, skulle bare mangle) at vi stiller opp med kunnskap og utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan er det relevant i denne diskusjonen? I redningsaksjoner bruker man det mest hensiktsmessige verktøyet, det være seg helikopter, sneskuter eller andre kjøretøy. Du vil vel ikke påstå at rekreasjonsflyging med helikopter er greit fordi det brukes til redning?

Det er ingen dobbeltmoral i å godta noe i redningsaksjoner og samtidig være imot rekreasjonsbruk etter min mening i alle fall.

Det skulle bare mangle at vi som har snøscooter skulle trå til når noen trenger hjelp, det som er så fortvilt er at vi som er med i hjepekorps baserer oss på dugnad og at medlemmene stiller med egne snøscootere, hvis ingen skal få kjøre scooter tviler jeg at noen kjøper en for å ha i garasjen for å kunne rykke ut i fjellheimen ved behov. Foreningene rundt i landet har ikke råd til å kjøpe scootre nok for å opprettholde beredskap. Sier ikke at dette er en grunn for å lempe på reglene, men det er fortvilende for oss som prøver å holde i gang et hjelpekorps basert på medlemmenes private snøscootre ute i distriktene.

Spesielt vanskelig blir det når Norges Røde Kors går ut aktivt å bruker sine medlemstall mot snøscooter. Vi blir brukt mot oss selv, jeg er medlem av både turistforening, jeger og fisk og Røde Kors, ironisk nok blir mine medlemskap i disse foreningene brukt mot snøscooteren.

Så på papiret når disse foreningene skriver fordømmelsesbrev i i øst og vest om snøscooteren og henviser til enorme medlemstall er jeg 3 av de medlemmene helt alene og jeg er ikke engang scootermotstander.

Jeg lurer på hvor mange tusen andre dette gjelder, her jeg bor gjelder det nesten alle medlemmene i disse foreningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg går ut i fra at du forsøker å få sympati for ditt scootersyn her på Fjellforum. Da kan man være litt mere ydmyk.

Som jeg har nevnt før har denne debatten gitt meg mer og mer "stuggæ" (som vi sier i Brønnøysund) til scooterfolket.

Det er 451 innlegg i denne debatten, hvorav over 150 er av deg, teerex og YES, og dess mer usaklighet du/dere skriver, dess flere motstandere blir det.

Med en gang jeg mener at dere har dobbelmoral Kjiver, så er jeg usaklig?

Har nettopp forklart hva jeg mener med min usaklighet.

Stygga er ett utrykk vi bruker i Troms og Finnmark også, skjønner hva du mener, men orker ikke utdype det nærmere. Om det blir flere og flere skutermotstandere så blir det flere og flere brukere også.

Hva tror du vokser raskest blant ungdommen? For / mot skuter.

Det er ikke alle av dere som forklarer sin usaklighet med dreping og skyting og bare gud og han selv vet hva?

Han prøver visst men blir stadig moderert 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.. Må jeg lete lenge nå da..

Måtte ikke lete så lenge... 8)

Hva i all verden var usaklig med det? Det er faktisk fakta, når man kommer sigende i 20 etter løypa med en scooter som, mulig jeg er usaklig igjen, lager lite lyd, har mange skiløpere nevnt at de skvatt av at jeg kom så nært før de hørte/så meg, nå må jeg skynde meg å si at det ikke var kommentarer som var negativ eller positivt ment, det var bemerket i samtaler mellom meg(som snøcooterfører) og skiløpere.

Det var ikke min mening å være usaklig og beklager at jeg ordla meg slik at du misforstod. Var egentlig ment for å vise at det er skiløpere der ute som er possitiv til snøscooteren også, ikke bare slike som deg!

Jeg har egentlig prøvd å være saklig, men når folk farer med direkte løgn kan det være vanskelig å ikke spissformulere litt, men det er ikke å være usaklig.

Men for all del, det plager ikke meg om du synes jeg er usaklig, godt mulig jeg klemmer inn ett innlegg som du med rette kan kalle usaklig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre scootere og avstand mellom scooter og skiløper

"teerex" sier til meg at "du forstår nok" at det er utopisk å regne med at alle eldre scootere vil bli skrotet. Ja, det er nettop det jeg gjør mens du og andre bare skryter av de moderne "støysvake" som dere kaller det.

Vi er altså enige om at det fortsatt befinner seg og for lang tid framover vil befinne seg flere tusen gamle brølende beist i fjellet dersom den liberalisering som dere forfekter skulle bli gjennomført.

Det bor nok ikke så mange fastboende langs scootersporene, men det er da heller ikke dem som det er snakk om her. Det er skiløpere i de samme traseer som scooterne vil kjøre.

I Nord Norge som jeg skjønner "YES" og "teerex" ferdes er det kan hende enkelte steder mulig å legge løyper for scootere og skiløpere som ikke kommer i konflikt med hverandre, men jeg tror vel også at vi her er vi inne på ønsketenkning om en ordning som ikke lar seg praktisere og kontrollere på en effektiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre scootere og avstand mellom scooter og skiløper

"teerex" sier til meg at "du forstår nok" at det er utopisk å regne med at alle eldre scootere vil bli skrotet. Ja, det er nettop det jeg gjør mens du og andre bare skryter av de moderne "støysvake" som dere kaller det.

Vi er altså enige om at det fortsatt befinner seg og for lang tid framover vil befinne seg flere tusen gamle brølende beist i fjellet dersom den liberalisering som dere forfekter skulle bli gjennomført.

Det bor nok ikke så mange fastboende langs scootersporene, men det er da heller ikke dem som det er snakk om her. Det er skiløpere i de samme traseer som scooterne vil kjøre.

I Nord Norge som jeg skjønner "YES" og "teerex" ferdes er det kan hende enkelte steder mulig å legge løyper for scootere og skiløpere som ikke kommer i konflikt med hverandre, men jeg tror vel også at vi her er vi inne på ønsketenkning om en ordning som ikke lar seg praktisere og kontrollere på en effektiv måte.

Her kuttes det i setninger og meninger over en lav sko :?

Jeg skrev at det er utopisk å tro at folk vil skrote sine skutere umiddelbart og uten kompensasjon, for å få løyper. Folk har da tross alt betalt for skutrene og avgifter til staten.

Og du skjønner sikkert også at utskiftningstakten vil øke når det kommer løyper. For hva er vel vitsen med å ha en ny flott skuter og betale avgifter til staten for den uten at den kan brukes ???

Jeg ferdes forøvrig ikke i Norge på skuter, foreløpig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan skrive sig til sympati eller det motsatte. For snøscooterfolket synes det siste å være tilfella :?

Vi er vel ikke ute etter sympati, bare logikk og rettferdighet :) Noe som enkelte her inne synes å ha vanskelig for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå blir det mye flisespikkeri rundt desibel og gamle og nye sneskutere, for min del blir det lite relevant.

Spørsmålet jeg heller vil stille er vil vi ha motorisert ferdsel i naturen? (les utenfor bilvei)

Etter min mening er svaret et ganske klart nei, og da tenker jeg på alle typer kjøretøy, det være seg lavtflygende fly, helikopter, sneskuter, terrengående hjulkjøretøy i ulike varianter osv. Det er klart at noe vil man aldri kunne unngå som redningsaksjoner, forvaltningsoppgaver og vedlikehold/forsyning av anlegg/bygg ute i terrenget, men motorisert rekreasjonsferdsel har jeg lite til overs for.

For meg er dette et verdispørsmål; ønsker vi et naturlandskap mest mulig fritt for inngrep og kjøretøyer, eller er det greit å risikere å møte på en eller annen kjørende eller flygende doning rundt hvert hjørne? Skal vi ta et standpunkt og verne om den naturen vi har, eller skal vi godta stadig økende inngrep som reduserer ytterligere den villmarken vi har igjen? Her kan man selvfølgelig legge til andre ting som voksende hyttelandsbyer, skianlegg og lignende også.

Selfølgelig skal vi og har vi retten til å være ute i og nyte den naturen vi har, men det burde vi utmerket klare slik vi alltid har gjort det, til fots/ski/kano etc. uten å bruke motor. At funksjonsfriske mennesker krever å bruke motoriserte kjøretøyer fordi de ikke gidder å gå får de ingen forståelse for hos meg. Til argumentet om motorinteresserte friluftsmennesker så har jeg å si at dere får skille dette i bane og natur, og heller nyte en ting om gangen.

Argumenter som at sneskutere kan være stillegående og ikke setter like varige spor etter seg blir dermed ikke relevant etter min mening, de representerer like fullt en type motorisert ferdsel. Snarere tvert om, sneskutere representerer vel den type kjøretøy det virkelig kan bli mye av ved en liberalisering, grunnet overkommelige priser og lett tilgjengelighet.

I den konkrete saken om å tillate rekreasjonskjøring med sneskuter i en eller annen form, er min mening at her burde Norge gå foran med et godt eksempel og totalforby dette i utmark. At Sverige er mer liberale her er ikke noe argument, snarere tvert imot burde vi kunne være bedre.

Nå kommer vel Teerex og Yes til å kommentere i fleng, men til det kan jeg bare si at dette er min mening, og tviler på at dere har noe å si som vil rokke ved den. Snarere tvert om, etter å ha lest 18 sider med mange innlegg fra dere har jeg gått fra å ikke tenke på det til å ha en sterk mening om saken. Til syvende og sist er det jo på ingen måte min mening som avgjør om dere får kjøre sneskuter heller. Det er det jo den politiske summen av det norske folks meninger som gjør, og nå har nei siden økt med en ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøscooterfolket er det "nye" folket. Motstanderne blir nok færre etterhvert som teknologien tar hånd om noen av de få ankepunktene som var. Man må heller prøve å leve med det på beste måte. Nytter ikke å kjempe totalt i mot. Da blir det bare kaos for alle parter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.