Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen !

Jeg har tro på at ansvarlige norske rikspolitikere ikke vil tillate den samme utviklingen her i landet som f.eks i Sverige hvor snøscooteren ble introdusert lenge før den kom til vårt land. Min tillit til lokale politikere, som kanskje selv eier en scooter, er ikke like stor.

Selvfølgelig finnes det noen "voksne" scootereiere som opptrer ansvarlig og ikke i nevneverdig grad ødelegger trivselen for oss "scooterhatere", men de er i mindretall.

Jeg vil hevde at "scooterfolket" stort sett IKKE først og fremst er interessert i friluftslivet på fjellet, men i hovedsak er MOTORINTERESSERTE som liker fart og spenning. Det må de gjerne ha for meg, men de må la oss andre være i fred, ikke minst på fjellet.

Det er et ubestridelig faktum at mange scooterfans driver villmannskjøring når de tror seg å være alene. Jeg har selv opplevd to joikende (og fulle) eksemplarer av arten en vinter jeg gikk over Finnmarksvidda og i Lappland har man en job om sommeren med å samle inn tomme "ølburkar" og annet søppel som ligger i scooterløypene.

I Sverige har beklageligvis utviklingen kommet så langt at det er blitt meget vanskelig å reveresere den. Det er alt for mange som eier en scooter og presser på for å få bruke den.

Vi ser klare tendenser her hos oss også. Såkalte "ansvarlige" lobbyister, som også kan være ganske veltalenede, er til stadighet frampå med sine argumenter som i visse situasjoner og på visse steder kan ha noe for seg. Det de ikke er klar over er at de bokstavelig talt brøyter løype også for alle de uansvarlige villmennene og fartsfantomene som ingen greier å få tak i.

Ja ,du viser jo virkelig at du ikke vet hva du snakker om, jeg er også friluftsmann, og jeg garanterer deg at jeg er mer ute i naturen enn du, jeg går nok mer på ski enn du også(selv om det er en påstand), og garantert kjører jeg mer scooter enn du. Men jeg kjenner meg ikke igjen i noen ting av det du sier, mer ensporet egosentrisk mening enn det du forfekter har jeg nesten ikke sett, når skal det bli slutt på disse fullstendig meningsløse innleggene om at noen har sett en gang to stykker på snøscooter som..................osv, og når de to gjorde det gjør nok de andre 40000 scooterkjørerne også det. Slike påstander er for dumme til å kommentere.

Bare en saksopplysning til deg, hva får deg til å tro at scooteren kom til Sverige før Norge? Stemmer nok hvis du bytter ut Norge med SørNorge, men som jeg nevnte tidligere var nok Norge først, beltekjøretøy beregnet for snø ble tatt i bruk i Norge tidlig på 50 tallet. Det ble bygd snøscooter med motorsykkelmotorer av privatpersoner midt på 50 tallet i Norge. De første snøscooterene i Nord Sverige ble hentet fra Nord Norge. Men det er flott at dere som du selv kaller det "scooterhatere" uttrykker dere på denne måten, for deres troverdighet blir fullstendig borte. Det som er synd er at dere ødelegger for de motstanderene som faktisk holder seg til fornuft og prøver å få det beste ut av situasjonen, det er faktisk flere av de på dette forumet. Klart at det ikke skal vrimle med snøscootre over alt, det sier seg selv. Men en tillrettelegging som gjør at den bruken av snøscooter som du refererer til forsvinner, det er både i min og din interesse.

Jeg kan love deg at din løsning, som jeg antar er totalforbud, garantert ikke løser dette problemet. Men du er nå voksen så du avgjør jo selv, men fortsetter du med den menigen du har nå oppnår du absolutt ingen ting. Vil tro at alt det du nevnte av scooterkjøring faktisk er ulovlig i dag! Så da er det prøvd, neste prøve kan jo være å sette dette i et system og se om den "ville" aktiviteten blir redusert.

Hilsen fortsatt skiløper, men ikke fanatisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Hei alle sammen !

Jeg har tro på at ansvarlige norske rikspolitikere ikke vil tillate den samme utviklingen her i landet som f.eks i Sverige hvor snøscooteren ble introdusert lenge før den kom til vårt land. Min tillit til lokale politikere, som kanskje selv eier en scooter, er ikke like stor.

Selvfølgelig finnes det noen "voksne" scootereiere som opptrer ansvarlig og ikke i nevneverdig grad ødelegger trivselen for oss "scooterhatere", men de er i mindretall.

Med hvor sneskuteren kom først har allerede YES klarlagt. Men med ansvarlige politikere mener du politikere som mener slik som deg.

Da kommer vi i bunn og grunn til demokratiet i Norge, vi stemmer på de politikerne og de partiene som kommer nærmest vårt eget syn, og som apellerer til oss. Nå er det uheldigvis slik at de fleste rikspolitikere kommer sørfra og har "kansje" noe av det samme syn som dere. Men de tør ikke å gi bastant klarsvar på dette. Heldigvis er det noen partier som ikke er like restrektive som enkelte andre. Bedre tilrettelegging for skuter er både god lokalpolitikk, både med tanke på trivsel, ungdomsaktivisering, turisme og opprettholdelse av innbyggertallet.

Jeg vil hevde at "scooterfolket" stort sett IKKE først og fremst er interessert i friluftslivet på fjellet, men i hovedsak er MOTORINTERESSERTE som liker fart og spenning. Det må de gjerne ha for meg, men de må la oss andre være i fred, ikke minst på fjellet.

Dette er vell en påstand som du ikke har ryggdekning for. De fleste i min familie og venner som bor i Nord-Norge har skuter. Og jeg kan love deg at godt under halvparten kansje 3/4 ikke er motorinteresserte i det hele tatt. For de er skuter en fremkomstmiddel og arbeidsredskap.

Og mer eller mindre alle som kjøper skuter er friluftsinteresserte, hvorfor skal de ellers kjøpe skuter?

Det er et ubestridelig faktum at mange scooterfans driver villmannskjøring når de tror seg å være alene. Jeg har selv opplevd to joikende (og fulle) eksemplarer av arten en vinter jeg gikk over Finnmarksvidda og i Lappland har man en job om sommeren med å samle inn tomme "ølburkar" og annet søppel som ligger i scooterløypene.

Har ingen planer om å¨begynne og forsvare samer, fyllekjøring på skuter tar jeg avstand fra. Har selv opplevelser med skistavslående skifolk, selv om jeg vet at ikke alle er slik.

I Sverige har beklageligvis utviklingen kommet så langt at det er blitt meget vanskelig å reveresere den. Det er alt for mange som eier en scooter og presser på for å få bruke den.

Vi ser klare tendenser her hos oss også. Såkalte "ansvarlige" lobbyister, som også kan være ganske veltalenede, er til stadighet frampå med sine argumenter som i visse situasjoner og på visse steder kan ha noe for seg. Det de ikke er klar over er at de bokstavelig talt brøyter løype også for alle de uansvarlige villmennene og fartsfantomene som ingen greier å få tak i.

Det må skje noe med tilrettelegging og flere løyper, ellers blir det bare verre. det selges stadig fler og fler skutre, men det opprettes lite løyper og plasser og bruke skuteren.

I Tromsø f.eks er det 1600-1700 sneskutre og ikke en meter løype. Det blir ulovlig kjøring av slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til "YES" og "SRX"

Det ble litt mye på en gang og jeg kan ikke kommentere alt her og nå. Men "YES" er åpenbart en av de mer veltalende som jeg hadde i tankene, og som jeg anser som de "farligste" scooterfansene. Det var derfor jeg skrev mitt innlegg.

Som jeg sa: Jeg tror gjerne at "YES" og kanskje noen andre også oppfører seg relativt skikkelig med sin scooter, men også hans scooter lager, i mine ører, forferdelige lyder som de færreste av oss som ferdes i fjellet syns noe særlig om.

Har "YES" og "SRX" tenkt over at det må da være en grunn til at så mange missliker scootertrafikken.

For mitt eget vedkommende er det altså den forferdelige lyden.

Jeg har vært andre steder enn på Finnmarksvidda og i Lappland bl.a. ved Grøvelsjøn i Sverige. Der er det innført restriksjoner på scooterkjøring, men jeg reiser aldri mer dit på vinterstid.

Jeg syns det kan være all right med scootertransport av varer inn til f.eks. betjente og ubetjente DNT og andre hytter. Men vi kjenner alle ordtaket: "Gir man først Fanden lillefingeren, så tar han hele handa". Jeg er ganske sikker på at et "frislepp" av scootere i fjellet i form av "autoriserte" løyper vil være "døden" for det meste av virkelig friluftsliv i fjellet. "YES" vil kanskje respektere reglene, men garantert ikke alle de 15 - 1600 personene som det blir opplyst har scooter i Nord Norge. Vi vet da så alt for godt at det i praksis vil være komplett umulig "å ta" alle villmennene som, jeg hevder fortsatt, først og fremst er motorinteresserte for ikke å si motorgale. Det er ikke deres "friluftsinteresse" som trekker dem til fjells. Det er sjansen til å bruke hestekreftene i fri utfoldelse. Dette er ikke et surmaget oppstøt og hjernespinn fra min side. Det er en korrekt beskrivele av et faktisk forhold som vi alle leser om i avisene og enkelte av oss selv har opplevd.

Jeg gjentar: Jeg håper og tror at ansvarlige rikspolitikere ser mulighetene til å "kvele" all vettløs scootertrafikken, i alle fall i Sør-Norge.

Spørsmålet om hvem som har gått mest på ski og er den mest friluftsinteresserte av undertegnede og "YES" får utstå til et senere innlegg i den grad det er relevant for denne diskusjoen som dreier seg om, var det ikke "SCOOTERTRAFIKK" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt eget vedkommende er det altså den forferdelige lyden.

"YES" vil kanskje respektere reglene, men garantert ikke alle de 15 - 1600 personene som det blir opplyst har scooter i Nord Norge.

Ja nå kan vi jo glede deg med at den forferdelige lyden etterhvert vil forsvinne.

Om du har hørt en moderne 4-takts scooter så vil du forstå hva jeg snakker om. Men dette er kanskje ikke godt nytt i motstanderkretser ? :wink:

http://www.scooternorge.no/vr2/tester/diverse/stoytest.pdf

Forøvrig er det jo ikke bare 1600 i nordnorge som har scooter, dette tallet gjaldt Tromsø kommune.

I Norge idag er det vel ca 50.000 scootere. Brorparten er vel i nordnorge/svalbard, iallefall halvparten kanskje. Har ikke noe tall der.

I Sverige er det vel ca 250.000 scootere såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg er ganske sikker på at et "frislepp" av scootere i fjellet i form av "autoriserte" løyper vil være "døden" for det meste av virkelig friluftsliv i fjellet.

Nå er jeg ikke helt med, er virkelig friluftsliv kun å gå på ski? Det er noe som irriterer meg, det virker på meg som om at dere ser på dere selv som bedre enn oss (skuterkjørere) og mer og bedre friluftsfolk. Hvor henter dere slike ideer fra? Ganske mange av skuterkjørerne er erfarne fjellfolk, både vinterstid og sommerstid og som mange kan ha noe og lære av.

Liten reportasje fra Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article1911994.ece

Vi vet da så alt for godt at det i praksis vil være komplett umulig "å ta" alle villmennene som, jeg hevder fortsatt, først og fremst er motorinteresserte for ikke å si motorgale. Det er ikke deres "friluftsinteresse" som trekker dem til fjells. Det er sjansen til å bruke hestekreftene i fri utfoldelse. Dette er ikke et surmaget oppstøt og hjernespinn fra min side. Det er en korrekt beskrivele av et faktisk forhold som vi alle leser om i avisene og enkelte av oss selv har opplevd.

Hvor har du ryggdekning for slike surmagete oppstøt? Og hvor henter du din korrekte beskrivelse av faktiske forhold?

Enkelte kan nokk være rimelig motorinteresert og om ikke motorgale. Men slik du beskriver det virker det som alle skuterførere er motorgale og villmenn. Og der tar du grundig feil.

Jeg gjentar: Jeg håper og tror at ansvarlige rikspolitikere ser mulighetene til å "kvele" all vettløs scootertrafikken, i alle fall i Sør-Norge.

Spørsmålet om hvem som har gått mest på ski og er den mest friluftsinteresserte av undertegnede og "YES" får utstå til et senere innlegg i den grad det er relevant for denne diskusjoen som dreier seg om, var det ikke "SCOOTERTRAFIKK" ?

Her kommer demokratiet på banen igjen. Med fler og fler skuterere og brukere, scooterklubber, undertegnslister for flere løyper og kommunepolitikere som har dette på valgprogrammet, så ser det ut som om at enkelte rikspolitikere også innser at skuteren er kommet for å bli. Nytter ikke å knipe øynene igjen og håpe at snescooteren blir borte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til "YES" og "SRX"

Det ble litt mye på en gang og jeg kan ikke kommentere alt her og nå. Men "YES" er åpenbart en av de mer veltalende som jeg hadde i tankene, og som jeg anser som de "farligste" scooterfansene. Det var derfor jeg skrev mitt innlegg.

Som jeg sa: Jeg tror gjerne at "YES" og kanskje noen andre også oppfører seg relativt skikkelig med sin scooter, men også hans scooter lager, i mine ører, forferdelige lyder som de færreste av oss som ferdes i fjellet syns noe særlig om.

Har "YES" og "SRX" tenkt over at det må da være en grunn til at så mange missliker scootertrafikken.

For mitt eget vedkommende er det altså den forferdelige lyden.

Jeg har vært andre steder enn på Finnmarksvidda og i Lappland bl.a. ved Grøvelsjøn i Sverige. Der er det innført restriksjoner på scooterkjøring, men jeg reiser aldri mer dit på vinterstid.

Jeg syns det kan være all right med scootertransport av varer inn til f.eks. betjente og ubetjente DNT og andre hytter. Men vi kjenner alle ordtaket: "Gir man først Fanden lillefingeren, så tar han hele handa". Jeg er ganske sikker på at et "frislepp" av scootere i fjellet i form av "autoriserte" løyper vil være "døden" for det meste av virkelig friluftsliv i fjellet. "YES" vil kanskje respektere reglene, men garantert ikke alle de 15 - 1600 personene som det blir opplyst har scooter i Nord Norge. Vi vet da så alt for godt at det i praksis vil være komplett umulig "å ta" alle villmennene som, jeg hevder fortsatt, først og fremst er motorinteresserte for ikke å si motorgale. Det er ikke deres "friluftsinteresse" som trekker dem til fjells. Det er sjansen til å bruke hestekreftene i fri utfoldelse. Dette er ikke et surmaget oppstøt og hjernespinn fra min side. Det er en korrekt beskrivele av et faktisk forhold som vi alle leser om i avisene og enkelte av oss selv har opplevd.

Jeg gjentar: Jeg håper og tror at ansvarlige rikspolitikere ser mulighetene til å "kvele" all vettløs scootertrafikken, i alle fall i Sør-Norge.

Spørsmålet om hvem som har gått mest på ski og er den mest friluftsinteresserte av undertegnede og "YES" får utstå til et senere innlegg i den grad det er relevant for denne diskusjoen som dreier seg om, var det ikke "SCOOTERTRAFIKK" ?

Hei Brage

Jeg må få si at jeg kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse av snøscooterfolket, og du skal slippe å plages av lyden fra min scooter, med mindre du sitter på da, for da hører du den, men står du 20 meter unna er det ikke rare lyden skal du vite. Jeg har kjøpt en av de nye 4-takterene til Arctic Cat og det er ikke mye lyd av de. Skulle gjerne sett att alle kjørte med 4-takt, men for å få det til må folk få lov til å kjøre.

Du nevner at det er så mange som misliker snøscooteren, har du reflektert over hvor de fleste som misliker snøscooteren bor i forhold til hvor snøscooteren brukes? Det er faktisk slik at jo nærmere du kommer områder hvor snøscooteren brukes minsker motstanden, mon tro om ikke det betyr at dere som bor lengst unna snøscooteren har noen litt forvridde fordommer mot dette kjøretøyet?

Nok en gang skal jeg ikke kommentere mange av dine påstander, da de faller på egen urimelighet og ikke har fotfeste i virkeligheten i det hele tatt.

Det er nok bare de mest ihuga motstanderene som tror på og mener noe sånt, de er nok vanskelig å snu, men heldigvis er dere få! De fleste nordmenn har et avslappet forhold til snøscooter.

Så til deres redsel for å legge forvaltningen av snøscooterbruk til kommunene, kommunepolitikere er folkevalgte og er et resultat av hva velgerene i en kommune stemmer, kommunestyret skal være et forminsket speilbilde av folkets mening. Grunnen til at dere er så redde for kommunal selvråderett må jo være at dere selv tror at det er et flertall av innbyggerene som er for snøscooterkjøring.

Så da faller deres påstand om at de fleste er mot snøscooterbruk! Bare en liten refleksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også svært mange uregistrerte scootere her i Norge, og disse føres ikke nødvendigvis opp i statistikken. Og de som kjører uregistrert kjører i utgangspunktet ulovlig (unntatt på bane) Det er ganske logisk at folk gir faen i å registrere kjøretøy når mulighetene for lovlig kjøring er tilnærmet null. Kommer politiet vil man stikke av, dersom det mislykkes vil man uansett få en så stor bot at det vil svi (derfor satser de aller fleste på at dette ikke vil skje!). Jeg er rimelig sikker på at tilrettelegging av løyper/scooterområder vil føre til at registreringsstatistikken blir mer representativ i forhold til reellt antall snøscootere. Registrering av snøscooter blir fort 20-30 000 kr rett i statskasse, i tillegg kommer årlige avgifter. Husk at det også er vanlig med løypeavgift på svenske scooterløyper. Med en gang det blir snakk om løypeavgift på norske skiløyper blir det garantert høylytt sutring (uten at jeg har tatt noe standpunkt i denne saken...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis den store skrekken for dei som er ute på turski er å møte ein snøskuter, så er jo skuterløyper en fin tanke. Turski i dalføre A, Snøskuter i dalføre B. Då kan begge partar få utfolde seg utan sjenanse for motstridande interesser.

Er sjølv både skiløpar og motorinteresert. Kan ikkje sei at det plagar meg å høyre ein skuter, eller sjå eit spor etter ein skuter.

Ulovleg køyring i utmark vil då vel også begrensatst ved at der finst områder for bruk av snøskuter???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den store skrekken for dei som er ute på turski er å møte ein snøskuter, så er jo skuterløyper en fin tanke. Turski i dalføre A, Snøskuter i dalføre B. Då kan begge partar få utfolde seg utan sjenanse for motstridande interesser.

Er sjølv både skiløpar og motorinteresert. Kan ikkje sei at det plagar meg å høyre ein skuter, eller sjå eit spor etter ein skuter.

Ulovleg køyring i utmark vil då vel også begrensatst ved at der finst områder for bruk av snøskuter???

Ja nettopp, det var jo en enkel og logisk uttalelse. Håper de fleste innser dette etterhvert :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "YES"

Du sier at din scooter vil jeg ikke høre noe fra dersom jeg er 20 m borte. Ja, hvis det er riktig så er jeg villig til å diskutere videre hva som kan gjøres for scooterfolket. Men, ærlig talt: Jeg tror deg ikke og da er jeg ikke så interessert i å diskutere saken videre med deg.

Trolig er du offer for en slags selvsuggesjon. Støyen plager ikke deg når du sitter på doningen og da tror (ønsker) du at den heller ikke skal plage andre. Det er da ikke derfor du er ute og morer deg ?!

Jeg blir heller ikke i nevneverdig grad plaget av støyen fra min egen bil når jeg er ute på veier og gater. Og, jeg kjører stort sett fornuftig uten å bryte trafikkreglene, så hvorfor skal vi (samfunnet) da bruke store penger på mittrabatter og hva det nå er for å holde fartsbøllene i riktig fil ?

Jeg er stygt redd for at alle de 1500 - 1600 doningene som det er opplyst befinner seg i Tromsø slett ikke er så støysvake akkurat. Det er vel nettop en av grunnene til at det ikke er laget løyper for dem.

Alle de snøscooterne jeg har sett, og ikke minst hørt, kan til tider bråke noe helt infernalsk. Det er da ikke noe rart at både myndigheter og folk som ferges i fjellet vil ha bort denne forurensningen når den bare er der for kjørerens egen fornøyelses skyld.

Det er bare scooterføreren som selv sitter på kjøretøyet og styrer som syns kjøreturen er morsom. Til orientering: Jeg har vært passasjer en gang (i Lappland) da folkene på fjellstasjonen trodde jeg hadde kommet til skade og derfor hentet meg med scooter. Jeg var dum nok til å si ja takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei "YES"

Du sier at din scooter vil jeg ikke høre noe fra dersom jeg er 20 m borte. Ja, hvis det er riktig så er jeg villig til å diskutere videre hva som kan gjøres for scooterfolket. Men, ærlig talt: Jeg tror deg ikke og da er jeg ikke så interessert i å diskutere saken videre med deg.

Trolig er du offer for en slags selvsuggesjon. Støyen plager ikke deg når du sitter på doningen og da tror (ønsker) du at den heller ikke skal plage andre. Det er da ikke derfor du er ute og morer deg ?!

Jeg blir heller ikke i nevneverdig grad plaget av støyen fra min egen bil når jeg er ute på veier og gater. Og, jeg kjører stort sett fornuftig uten å bryte trafikkreglene, så hvorfor skal vi (samfunnet) da bruke store penger på mittrabatter og hva det nå er for å holde fartsbøllene i riktig fil ?

Jeg er stygt redd for at alle de 1500 - 1600 doningene som det er opplyst befinner seg i Tromsø slett ikke er så støysvake akkurat. Det er vel nettop en av grunnene til at det ikke er laget løyper for dem.

Alle de snøscooterne jeg har sett, og ikke minst hørt, kan til tider bråke noe helt infernalsk. Det er da ikke noe rart at både myndigheter og folk som ferges i fjellet vil ha bort denne forurensningen når den bare er der for kjørerens egen fornøyelses skyld.

Det er bare scooterføreren som selv sitter på kjøretøyet og styrer som syns kjøreturen er morsom. Til orientering: Jeg har vært passasjer en gang (i Lappland) da folkene på fjellstasjonen trodde jeg hadde kommet til skade og derfor hentet meg med scooter. Jeg var dum nok til å si ja takk.

Du sier du ikke er interesset i å diskutere videre med meg, og det er greit for meg, du blir vel svar skyldig :twisted:

Men hvorfor kommenterer du ikke noen av de tingene jeg tar opp? For eksempel selvråderetten, har jeg rett, er du redd for at du er i mindretall?

Lyden på min scooter skal du slippe å diskutere, men i følge andre skiløpere går den for stille, de synes jeg er for nært før de hører meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå skal vi se:

Jeg tror det vil bli et problem om scooteren blir for stillegående. Den vil da bli forbudt fordi skiløperne vil tro at vi sniker oss innpå dem og de kan bli skremt av det plutselige synet :twisted:

Vi må derfor i samarbeid med skigåerne om å finne det rette desibelnivået pr. avstand slik at de hverken blir forarget eller skremt :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Virker som om at mange av dere harde skientusiaster og skutermotstandere ikke vil diskutere temaet på ett åpent nivå i det hele tatt.

Hvis du kommer i en diskusjon til ett punkt, hvor det er bom stopp og neste alternativ er å bryte forhandlingene / diskusjonen. Så er ofte eneste løsningen og ta ett skritt tilbake, ta en pause og se på saken på nytt, og helst også prøve å se den fra motpartens side.

Her synes jeg det mangler noe fra deres side. Vi har argumentert og argumentert og argumentert, med ungdom, med friluftsinteresse, med utvikling, med bruk, med bedre tilrettelegging for å minske ulovlig kjøring. Med lover, regler, paragrafer og eksempler.

Men det virker som det er lite gehør, og lite empati. Hva med å prøve å sette dere inn i vårt ståsted............... tenk.

De fleste av oss er ordentlige folk. Treffer du oss på gata i Oslo f.eks kan ikke du plokke oss ut som skuterkjørere. Tror dere vi er banditter og miljøsvin hele gjengen? I så fall er sikkert 50-80% av befolkningen i Finnmark og Troms miljøsvin?

Hva er det som skjer at dere ikke klarer å sette dere inn i vårt ståsted? Vi har ingen problem å sette oss inn i deres? Vi har alle gått på ski.

Hovedargumentet fra dere er liksom skuterens bråk, spor og deres egen følelse av uberørt natur.... Mye av dette virker på meg som ren egoisme. Jeg forventer aldri å ha fjellet for meg selv. Og om jeg går på ski eller kjører skuter, så liker jeg å stoppe og prate med folk. Uansett på hvordan måte de har kommet seg på fjellet.

Skjønner ikke at dere assosierer snescooter med bare negative ting, det er en helt ny verden som åpner seg når det gjelder friluftsliv og muligheter. En kamerat av meg har en funksjonshemmet gutt, som han har disp for å kjøre på tur med. Gutten er aldri så glad som når han er på skutertur og bålkos. Er dette også galt? En annen jeg vet av tok mor si med på skutertur på 75 årsdagen hennes, opp på fjellet, er dette også galt?

Jeg.... jeg blir oppgitt, jeg har gått, og går mye på ski (konkurrert aktivt også) har heldigvis ikke mistet interessen og gleden av å gå ski.

Men dere prøver ikke engang å se saken fra vår side. Å stoppe skuteren med argumenter om naturforstyrrelse etc. etc. blir litt tynt og det lar seg nokk heller ikke gjøre. Snescooteren blir ikke borte, det selges stadig fler og fler, politikerne begynner og å ta oss mer seriøst, bare det blir mange nok av oss. Det eneste løsningen slik jeg ser det er å tilrettelegge for sneskuterbruk. Snescooteren blir ikke borte uansett hvor mye dere forbanner den og ønsker den aldri ble oppfunnet. Utviklingen vil fortsette med bedre og bedre skutere som fler og fler har lyst på, og det blir mer og mer status blant ungdom og ha skuter, og flere og flere generasjoner vil det bli som er oppvokst på og med snescooter. Dere fører en krig dere bare må tape på lang sikt. Hvorfor ikke da heller prøve å få dette inn i kontrollerte former og tilrettelegge. Før det blir helt jævlig med skuterspor og skuterbruk like ulovlig overalt. Det er nødt til å bli mer løyper og mer tilrettelegging, for slik utviklingen er så blir det ikke færre skutre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevdes at det nå finnes stillegående og "miljøvennlige" (det er vel relativt?) snøscootere, og dette brukes som argument for liberalisering av regelverket. I så fall; vil dere scooterentusiaster gå inn for at kun denne stillegående typen skal tillates, og at alle gamle bråkemaskiner skal skrotes, og at de som trosser en slik bestemmelse skal bøtelegges og fratas scooteren? Hvis ikke, har vel argumentet begrenset relevans, det hjelper lite med en håndfull snille scootere hvis tusenvis av dem bråker og spyr eksos som før? Eller vil dere utsette liberaliseringen til alle gamle scootere er skiftet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hevdes at det nå finnes stillegående og "miljøvennlige" (det er vel relativt?) snøscootere, og dette brukes som argument for liberalisering av regelverket. I så fall; vil dere scooterentusiaster gå inn for at kun denne stillegående typen skal tillates, og at alle gamle bråkemaskiner skal skrotes, og at de som trosser en slik bestemmelse skal bøtelegges og fratas scooteren? Hvis ikke, har vel argumentet begrenset relevans, det hjelper lite med en håndfull snille scootere hvis tusenvis av dem bråker og spyr eksos som før? Eller vil dere utsette liberaliseringen til alle gamle scootere er skiftet ut?

Det at det finnes stillegående og mere miljøvennlige scootere er ikke noe som "hevdes". Det er jo et faktum som enhver som gidder kan sette seg inn i. Som kjent er det i de senere år kommet stadig strengere miljøkrav når det gjelder alle typer motoriserte land/sjø-baserte framkomstmidler. Ikke minst fra USA som er det største markedet for bil, snøscooter, båtmotorer osv. Dermed må produsentene innrette seg etter dette, og de samme miljøvennlige modellene selges dermed over hele verden.

Man kan naturligvis ikke forlange at folk som har kjøpt og betalt scootere som ikke tilfredstiller de nyeste kravene skal skrote disse sånn uten videre uten noen form for kompensasjon. Det blir det samme som med biler, vi har heller ikke forlangt at alle som eier eldre biler skal skrote disse uten kompensasjon.

Levetiden for eldre 2-takts scootere er forøvrig lavere enn for f.eks. biler/MC og formodentlig også nyere 4-takts scootere. Dermed vil det bli en naturlig utskiftning som vil øke på dersom det blir flere lovlige løyper. De fleste med eldre scootere ser ikke noe stort poeng i å sponse staten med avgifter for å kjøpe en ny scooter som det ikke er lov å bruke i Norge. Mange (deriblant undertegnede) har betydelige kostnader forbundet med reise/transport av scooteren til Sverige/Finland, isteden for at disse pengene kunne ha vært brukt på en moderne støysvak scooter med lavt utslipp.

Et brukbart alternativ er at man får en viss refusjon/reduksjon av avgiften på ny scooter dersom man skroter den gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Da er vel imidlertid situasjonen p.t. slik at det vesentlige av scooterparken består av bråkende

gammeldagse maskiner, noe som uansett medfører at liberalisering av regelverket for tiden ikke er aktuelt.

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt liberalisering bør skje i forbindelse med utskifting av maskinparken, og hvordan en slik utskifting evt skal foregå. Spørsmålet blir i så fall i hvilken utstrekning scooterkjøring da skal tillates. Personlig mener jeg at det uansett bør være svært strenge restriksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Diskuterer dere virkelig desibel.

Er alle problemene som dere ser på med skuterbruk lyd og desibel?

I så fall er det billigste og enkleste å sponse skigåere med gule sov i ro puter :twisted:

Regnet ikke med at dere kommenterte mitt forrige innlegg. Det traff vell for godt vil jeg tro :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Da er vel imidlertid situasjonen p.t. slik at det vesentlige av scooterparken består av bråkende

gammeldagse maskiner, noe som uansett medfører at liberalisering av regelverket for tiden ikke er aktuelt.

Så kan man selvsagt diskutere hvorvidt liberalisering bør skje i forbindelse med utskifting av maskinparken, og hvordan en slik utskifting evt skal foregå. Spørsmålet blir i så fall i hvilken utstrekning scooterkjøring da skal tillates. Personlig mener jeg at det uansett bør være svært strenge restriksjoner

Heldigvis er det ikke opp til deg å bestemme hva som er aktuelt for tiden ;)

Tidsaspektet er relativt, og i mellomtiden fortsetter den ulovlige kjøringa med tildels bråkete, tildels moderne scootere. Utskiftningen av eldre scootere skjer jo naturligvis ikke over natta så lenge ingenting er sikkert om framtiden for scooterløypene.

Enten må man ta tak i tingene og legge en plan for framtiden eller så får det bare fortsette som idag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det finnes stillegående og mere miljøvennlige scootere er ikke noe som "hevdes". Det er jo et faktum som enhver som gidder kan sette seg inn i. Som kjent er det i de senere år kommet stadig strengere miljøkrav når det gjelder alle typer motoriserte land/sjø-baserte framkomstmidler. Ikke minst fra USA som er det største markedet for bil, snøscooter, båtmotorer osv. Dermed må produsentene innrette seg etter dette, og de samme miljøvennlige modellene selges dermed over hele verden.

Man kan naturligvis ikke forlange at folk som har kjøpt og betalt scootere som ikke tilfredstiller de nyeste kravene skal skrote disse sånn uten videre uten noen form for kompensasjon. Det blir det samme som med biler, vi har heller ikke forlangt at alle som eier eldre biler skal skrote disse uten kompensasjon.

Hvor mye bensin bruker egentlig en miljøvennlig snøscooter? Vanlige snøscootere bruker vel 2-3 liter på mila. Vil ikke kalle det veldig miljøvennlig.

Når eldre biler ikke lenger er gode nok i følge statens krav, skrotes de. Kompensasjonen er på 1500 kr. Hvorfor skal ikke dette gjelde for snøscootere?

SRX skrev:

Skjønner ikke at dere assosierer snescooter med bare negative ting, det er en helt ny verden som åpner seg når det gjelder friluftsliv og muligheter. En kamerat av meg har en funksjonshemmet gutt, som han har disp for å kjøre på tur med. Gutten er aldri så glad som når han er på skutertur og bålkos.

Så snart noen har disp til å kjøre, blir saken en helt annen. De fleste av skeptikere her inne er negative fordi vi stort sett bare har opplevd negative ting med scooter som vi ikke ønsker mere av. Svært få av de jeg kjenner som har scooter kommer ikke til å holde seg til løyper eller innenfor angitte områder selv om de får tilgang på det. Det betyr ikke at jeg er totalmotstander av scooterløyper eller områder, men jeg tviler på om det vil funke så godt som vi håper. Skal jeg endre standpunkt må langt flere scooterkjørere begynne å vise folkeskikk, både verbalt og i løypa ;) .

SRX skrev:

Regnet ikke med at dere kommenterte mitt forrige innlegg. Det traff vell for godt vil jeg tro

Selv om noen innlegg står ukommentert betyr det ikke nødvendigvis at du traff spikeren på hodet. Det er ikke alt jeg har skrevet her inne som er kommentert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hvor mye bensin bruker egentlig en miljøvennlig snøscooter? Vanlige snøscootere bruker vel 2-3 liter på mila. Vil ikke kalle det veldig miljøvennlig.

Når eldre biler ikke lenger er gode nok i følge statens krav, skrotes de. Kompensasjonen er på 1500 kr. Hvorfor skal ikke dette gjelde for snøscootere?

En miljøvennlig skuter bruker ikke så stort mye mindre. Fra 1,7 og oppver til 2,5 vil jeg tro. Men jeg tror ikke forurensning med sneskuter er det store problemet her. Det er bare en avsporing. Uansett så er det minimalt en skuter eller 1000 forurenser kontra alle andre kjøretøygrupper vi har. Vil dere spare inn på forurensning kan dere heller krige mot flytrafikken f.eks.

Svært få av de jeg kjenner som har scooter kommer ikke til å holde seg til løyper eller innenfor angitte områder selv om de får tilgang på det. Det betyr ikke at jeg er totalmotstander av scooterløyper eller områder, men jeg tviler på om det vil funke så godt som vi håper. Skal jeg endre standpunkt må langt flere scooterkjørere begynne å vise folkeskikk, både verbalt og i løypa ;) .

Dere får ivertfall begrenset ulovlig og ukontrollert kjøring. Og har muligheten til å få dette inn i kontrollerte former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å kjøre en 4-takts scooter på godt under 1,5 l/mil.

I denne sammenheng må man også ta i betraktning at en gjennomsnitt skuter kjøres kanskje 1000-1500 km pr år, dvs en bare en tiendedel av en gjennomsnitts bil. Så det er altså små tall man snakker om.

Sammenlign 2 mill. biler med 50.000 scootere. Dvs at antall km tilbakelagt på scooter er ca 0,2 % av bilparkens utkjørte distanse. Og kanskje halvparten av disse kilometrene kjøres i Sverige og Finland. Da sitter vi tilbake med at scootrene kjører i Norge bare 0,1 % av

bilenes totale distanse. Altså 1 promille :shock:

Faktum er at jeg bruker like mye drivstoff på å komme meg til Sverige og tilbake med henger, som med selve skuterkjøringa ;)

Så debatten om evt. drivstofforbruk kan vi like godt legge død her og nå. Løyper dessuten vil føre til mindre veislitasje og bilulykker fordi det reduserer ned antall kjørte km på i trafikken.

2-takterne bruker foreløpig noe mere pr.mil men det kommer ny teknologi her også. Se bare på de nye påhengsmotorene fra Evinrude med direkteinnsprøytning. De bruker faktisk mindre drivstoff enn tilsvarende 4-takter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Vedr. eksos fra Snescooter.

Her er en undersøkelse som ble foretatt i forbindelse med miljøet på Svalbard.

SkutersvalbardIIIII.jpg

Her ser dere hvor mye sneskuteren forurenser totalt.

Sammenlignet med flytrafikk er det bare peanøtter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterer dere virkelig desibel.

Er alle problemene som dere ser på med skuterbruk lyd og desibel?

I så fall er det billigste og enkleste å sponse skigåere med gule sov i ro puter ;)

Regnet ikke med at dere kommenterte mitt forrige innlegg. Det traff vell for godt vil jeg tro :shock:

Decibel var ikke brakt inn i debatten av meg - det kom fra snøscooter-hold, som mener at nye stillegående scootere med lavere (ikke så lavt allikevel, viser det seg) bensinforbruk nærmest er en berikelse for fjellheimen.

Og de siste innleggs sammenligning av forurensing fra flytrafikk og snøscootere er relativt fjern.

Både som argument i seg selv, og generelt - noe som er påpekt flere ganger tidligere - det er IKKE et argument for å innføre et (nytt) negativt element at det finnes negative elementer fra før.

F.eks. i ruspolitikken - alkohol er farlig det og - innfør fri hasj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.