Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Nå er der diskutert ulovlig snøscooterkjøring på 14 sider her på Fjellforum! Bortkastet tid!

Jeg synes tiden er inne til at Fjellforum overlates til fjellfolk som nyter fjellet uten uten å ødelegge opplevelsen for andre med bråket deres.

Er det mulig å henstille bråkmakene til å søke annet forum for synspunktene deres?

Det er da helt frivillig for deg om du vil lese disse 14 sidene eller ikke. Nå blir det forresten 15 sider :wink:

Eller syns du kanskje at argumentene faktisk begynner å tale til fordel for scooterløyper, men ikke vil innse sannheten ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har inntrykk av at de fleste skuterkjørerne her inne er nordlendinger. Skutermiljøet der oppe er sikkert flott, dere kjører fornuftig og nesten alle(unntatt teerex) holder seg til lover og regler. Flott!

Hva i huleste mener du med at nesten alle unntatt jeg holder seg til lover og regler??? Nå har jeg nettopp gjentatt gang på gang at jeg ikke har kjørt en meter ulovlig i Norge, men isteden drar til Sverige :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange flere grupper enn snøscootergjengen som må finne seg i at det legges hindringer i veien for deres aktiviteter, f.eks hjemmebrennere, spritsmuglere, fartsgale rånere etc etc. Det er vel til og med partiet ditt enig i.

Og det partiet du er så glad i og håper skal hjelpe deg til å vromme over større områder, profilerer seg så vidt jeg har oppfattet bl.a. på respekt for lov og orden. Derfor regner jeg med at partiet og dets medlemmer må forstå at respekt for lov og orden gjelder også dette partis medlemmer

og sympatiøsrer. Da synes jeg du iallefallbør ta avstand fra nøscooterentusiaster i denne debatten

som har gitt uttrykk for at det for dem er OK å bryte loven.

Forøvrig har vel danske Bjarne et poeng - nå kan vel håndfullen scooter-frelste finne seg et annet forum, det vrimler av motorblader og fora. Her omvender dere ingen, snarere tvert imot.

Det er en kulturforskjell ute og går.

Som nevnt tidligere har jeg enda ikke brutt loven om snøscooterkjøring, da jeg kun har kjørt i Sverige. Hadde jeg vært oppvokst med scooter hadde det kanskje vært anderledes. Men det er jo noen som meg som oppdager gleden og verdien med scooterkjøring også i voksen alder. Å sammenligne scooterkjørere med spritsmuglere og rånere er jo latterlig og fortjener ingen kommentar.

Jeg tar naturligvis avstand fra de som bryter loven dersom det eksisterer lovlige løyper i relativ nærhet. Tar også avstand fra de som kjører slik at det sjenerer f.eks. skigåere dersom dette enkelt kan unngås.

Det finnes imidlertid også dem som ikke har et løypetilbud i nærheten, og de kjører kanskje ulovlig på tider av året eller i områder der det ikke er skigåere. Allikevel blir de bøtelagt hinsides enhver fornuft om de blir tatt for dette. Det er dette som ikke stemmer overens med sunn fornuft og rettferdighetssans, og dermed må det lovendringer til. Noe som jeg håper Frp vil fortsette å arbeide for.

Det interessante med å holde debatten her inne er jo at vi får se hvilke holdninger og hvilket kunnskapsnivå de såkalte fjell- og friluftsfolk representerer m.h.t. scootersaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi slike miljø(og slike mennesker som teerex) en skuterløype vil i prinsippet være det samme som å gi etter for terrorister. Jeg kan ikke se noen grunner til å belønne slike folk.

Er du syk mann ? Var ikke dette en gang i tiden en debatt på et dannet plan, eller er du kompis med vår alles kjære Tom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i huleste mener du med at nesten alle unntatt jeg holder seg til lover og regler??? Nå har jeg nettopp gjentatt gang på gang at jeg ikke har kjørt en meter ulovlig i Norge, men isteden drar til Sverige :wink:

Tenker da på sitat som dette:

Ja vi kan ikke bare godta alt duste-norge prøver å tre over hodene våre. Vi er jo heldigvis tenkende og krevende vesener

og dette:

Neste sesong planlegger jeg muligens å kjøpe en stillegående og kjapp 4-takts scooter som er både miljøvennlig og lett å snike seg uhørt avsted på. Da blir det nok kjøring i Norge også. Begynner nemlig å bli lei av å kjøre 28 mil tur/retur til Sverige bare fordi noen har bestemt at det skal være slik.

Kanskje jeg burde brukt Srx som eksempel i steden. Han er "verre" enn deg. Fint at du holder deg til loven å kjører i Sverige.

Er du syk mann ? Var ikke dette en gang i tiden en debatt på et dannet plan, eller er du kompis med vår alles kjære Tom ?

I prinsippet skrev jeg. Ikke trekk sammenligningen for langt. Det er ikke god oppdragelse å gi de ungene som hyler høyest det de vil ha :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om snøskuterkøyring er meir lovleg i Sverige, verkar ikkje denne aktiviteten mindre negativt på dyrelivet og det enkle friluftslivet i Sverige enn i Norge for det, eller same kor på kloden det vert køyrt snøskuter for den del. No forundrar det ikkje at dette vert brukt som argument FOR snøskuterkøyring i Norge, men eg stiller heller spørsmålet om snøskuteren i det heile burde vore oppfunne (eller motoren for den saks skuld, for å setja det på spissen), tross nytteverdien av reiskapen, for når ein kjenner det negative med snøskuterbruk i utmark, har iallfall eg grunn til å spørja om snøskuteren skulle ha eksistert. Det er kun i vår tid at dette har eksistert, og menneskeheita overlevde likevel før dei fann opp snøskuteren.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om snøskuterkøyring er meir lovleg i Sverige, verkar ikkje denne aktiviteten mindre negativt på dyrelivet og det enkle friluftslivet i Sverige enn i Norge for det, eller same kor på kloden det vert køyrt snøskuter for den del. No forundrar det ikkje at dette vert brukt som argument FOR snøskuterkøyring i Norge, men eg stiller heller spørsmålet om snøskuteren i det heile burde vore oppfunne (eller motoren for den saks skuld, for å setja det på spissen), tross nytteverdien av reiskapen, for når ein kjenner det negative med snøskuterbruk i utmark, har iallfall eg grunn til å spørja om snøskuteren skulle ha eksistert. Det er kun i vår tid at dette har eksistert, og menneskeheita overlevde likevel før dei fann opp snøskuteren.

Helsing Stuttjukken.

Du sier du kjenner det negative med scooterbruk i utmark, kan du utdype det litt?

Det viser seg nemlig det at dyr får høyere hjertefrekvens, altså blir mer stresset, av skigåere enn snøscootre. Så da får vi forby skigåing også nå da, for det er vel dyrene du er bekymret for eller bruker du den vinklingen for å slippe å si at det er deg selv du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du kjenner det negative med scooterbruk i utmark, kan du utdype det litt?

Det viser seg nemlig det at dyr får høyere hjertefrekvens, altså blir mer stresset, av skigåere enn snøscootre. Så da får vi forby skigåing også nå da, for det er vel dyrene du er bekymret for eller bruker du den vinklingen for å slippe å si at det er deg selv du tenker på.

Dette er et argument jeg har hørt gjentatt her inne av andre skuterførere, det kunne vært interessant å vite hvilken studie du refererer til?

Ellers når det gjelder negativ påvirkning av snøskutere (konflikten med andre brukere av naturen er holdt utenom) :

Utslipp :

  • * Direkte utslipp av drivstoff (for en to-takter kan det være opp mot en tredjedel). Uforbrente hydrokarboner som dette har sterkt negativ effekt på luft, vann og jordsmonn.
  • * Utslipp av en rekke andre forurensende stoffer som f.eks: aldehyder, benzen, polycykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), 1,3-butadiene.

  • * Utslipp av CO, NOx og partikkelstøv


Påvirkning på dyreliv :
  • * Direkte påvirkning : plaging og jaging av vilt. Ikke noe stort problem håper jeg, men enkelte gjør det rett og slett fordi de kan

  • * Indirekte : Stress. Økt hjertefrekvens som gir høyere metabolisme.
  • * Indirekte : Støy. Støy bærer lang, og induserer stressreaksjoner.

  • * Aldri før har så mange kunnet nå så langt på så kort tid. Tidligere sparsomt besøkte områder kan fort bli "travle" med de negative effekter det har på viltet.


Påvirkning på utmark :
  • * Kjøring i tider hvor snødekket er lite/sparsomt gir skader på vegetasjon

  • * Komprimering av snødekket påvirker vegetasjon og småvilt negativt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et argument jeg har hørt gjentatt her inne av andre skuterførere, det kunne vært interessant å vite hvilken studie du refererer til?

Ellers når det gjelder negativ påvirkning av snøskutere (konflikten med andre brukere av naturen er holdt utenom) :

Utslipp :

  • * Direkte utslipp av drivstoff (for en to-takter kan det være opp mot en tredjedel). Uforbrente hydrokarboner som dette har sterkt negativ effekt på luft, vann og jordsmonn.
  • * Utslipp av en rekke andre forurensende stoffer som f.eks: aldehyder, benzen, polycykliske aromatiske hydrokarboner (PAH), 1,3-butadiene.

  • * Utslipp av CO, NOx og partikkelstøv


Påvirkning på dyreliv :
  • * Direkte påvirkning : plaging og jaging av vilt. Ikke noe stort problem håper jeg, men enkelte gjør det rett og slett fordi de kan

  • * Indirekte : Stress. Økt hjertefrekvens som gir høyere metabolisme.
  • * Indirekte : Støy. Støy bærer lang, og induserer stressreaksjoner.

  • * Aldri før har så mange kunnet nå så langt på så kort tid. Tidligere sparsomt besøkte områder kan fort bli "travle" med de negative effekter det har på viltet.


Påvirkning på utmark :
  • * Kjøring i tider hvor snødekket er lite/sparsomt gir skader på vegetasjon

  • * Komprimering av snødekket påvirker vegetasjon og småvilt negativt

Nå er jo jeg skigåer også, så jeg liker nesten ikke å si dette, men bortsett fra utslippene gjelder det samme for skigåere, tror nesten vi må sette oss foran tv'en i stedet for å ferdes i naturen hvis det er så skadelig for den. Jeg kommer langt innover uberørte vidder på ski og jeg ser jo at dyrene rømmer unna når jeg kommer, noe de faktisk mye sjeldnere gjør når jeg kjører scooter.

Når jeg går på ski kan jeg ferdes hvor jeg vil, og kan belaste den naturen og dyrene som måtte være der helt uten at noen er kritisk med tanke på det, men skal man opprette en stakkars scooterløype som går på den mest skånsomme plassen og dekker en promille av fjellet er det stor oppstandelse blandt enkelte menneskegrupper.

Men ser ikke dere motstandere, at ved å regulere snøcooterkjøringen på en fornuftig måte og få scootertrafikken kanalisert i løyper vil vi bli kvitt mye av det som dere irriterer dere over.

Får vi dette til, samtidig som vi klarer å få scooterbrukerene organisert slik at vi kan påvirke scooterbrukerene innad og benytte oss av selvjustis er vi kommet langt med tanke på at dere skal få gå i fred. Dette med å ikke kunne gi lillefingeren er jo bare tull, den har vi jo fått for lenge siden :D:D så nå får dere gi litt av hånden også. :wink::wink: Nei, spøk til side, vi må bruke fornuft og ikke prøve å fortrenge saken å tro at snøscooteren forsvinner om vi bare fornekter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet skrev jeg. Ikke trekk sammenligningen for langt. Det er ikke god oppdragelse å gi de ungene som hyler høyest det de vil ha :wink: .

Nå er jeg vel ingen unge, idet jeg har passert 40 år :wink:

Skal forøvrig hilse fra Sverige, har vært og kjørt scooter der i dag :D Og jeg er helt sikkert på at vi får våre løyper her i Norge også etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv om snøskuterkøyring er meir lovleg i Sverige, verkar ikkje denne aktiviteten mindre negativt på dyrelivet og det enkle friluftslivet i Sverige enn i Norge for det, eller same kor på kloden det vert køyrt snøskuter for den del. No forundrar det ikkje at dette vert brukt som argument FOR snøskuterkøyring i Norge, men eg stiller heller spørsmålet om snøskuteren i det heile burde vore oppfunne (eller motoren for den saks skuld, for å setja det på spissen), tross nytteverdien av reiskapen, for når ein kjenner det negative med snøskuterbruk i utmark, har iallfall eg grunn til å spørja om snøskuteren skulle ha eksistert. Det er kun i vår tid at dette har eksistert, og menneskeheita overlevde likevel før dei fann opp snøskuteren.

Helsing Stuttjukken.

Nei burde noe som helst ha vært oppfunnet da ? Hadde det ikke vært bedre om vi alle sammen fortsatt var huleboere, eller kanskje ikke eksisterte i det hele tatt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I dag hadde jeg en flott tur med snøscooteren i Trollheimen. Tok hensyn, kjørte i områder jeg vet det ferdes lite skifolk.

Traff absolutt ingen på denne turen, har heller ikke gjort det tidligere når jeg har kjørt i samme område. Kan ikke si at jeg har vært til sjenanse for noen. Dette er et klart eksempel på at det er mulig med scooterområder til liten sjenanse for skifolk.

Jeg går også en del på ski, og synes selvfølgelig det er godt med stillhet. Likevel er nok mye av sutringen blant skifolk ren og skjær avundsjuke!

Jeg poster dette som gjest siden jeg innrømmer lovbrudd. Kan si såpass mye at jeg også er registrert bruker av fjellforum, med mange skiturer på samvittigheten og kondis over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo jeg skigåer også, så jeg liker nesten ikke å si dette, men bortsett fra utslippene gjelder det samme for skigåere, tror nesten vi må sette oss foran tv'en i stedet for å ferdes i naturen hvis det er så skadelig for den. Jeg kommer langt innover uberørte vidder på ski og jeg ser jo at dyrene rømmer unna når jeg kommer, noe de faktisk mye sjeldnere gjør når jeg kjører scooter.

Når jeg går på ski kan jeg ferdes hvor jeg vil, og kan belaste den naturen og dyrene som måtte være der helt uten at noen er kritisk med tanke på det, men skal man opprette en stakkars scooterløype som går på den mest skånsomme plassen og dekker en promille av fjellet er det stor oppstandelse blandt enkelte menneskegrupper.

Men ser ikke dere motstandere, at ved å regulere snøcooterkjøringen på en fornuftig måte og få scootertrafikken kanalisert i løyper vil vi bli kvitt mye av det som dere irriterer dere over.

Får vi dette til, samtidig som vi klarer å få scooterbrukerene organisert slik at vi kan påvirke scooterbrukerene innad og benytte oss av selvjustis er vi kommet langt med tanke på at dere skal få gå i fred. Dette med å ikke kunne gi lillefingeren er jo bare tull, den har vi jo fått for lenge siden :D:D så nå får dere gi litt av hånden også. :lol::wink: Nei, spøk til side, vi må bruke fornuft og ikke prøve å fortrenge saken å tro at snøscooteren forsvinner om vi bare fornekter den.

Jeg har lukket øynene flere ganger og kan, desverre, skrive under på at skuteren ikke forsvinner av den grunn :?

Med unntak av stress og tildels komprimering av snødekket ser jeg vanskelig hvordan faktorene kan overføres til skiløpere ? Mitt poeng er at snøskuteren er langt ifra så uskyldig som den ofte framstilles, hvorvidt det er nok til at noen lar skuteren stå og velger andre løsninger der dette er mulig er et verdispørsmål.

Når det gjelder skuterløyper, tiltross for at det er et mulig kompromis, får jeg mindre og mindre tro på at det er løsningen. Viljen, blandt endel skuterførere, til å bryte loven akkurat når det passer dem er skremmende stor. Utsagn fra folk her og erfaringer fra prøveprosjektet som har foregått noen år viser at etablering av løyper har en begrenset effekt på ulovlig kjøring. På bakgrunn av det virker et totalforbud lettere å håndheve, tiltross for at det vil være negativt for de av skuterførerene som har respekt for både loven og andre brukere av fjellet?

Hvordan, sett fra en skuterførers ståsted og tatt i betraktning at dagens ordninger har liten effekt, skal en evt hindre ulovlig kjøring dersom det ble etablert løyper rundtom i landet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg en flott tur med snøscooteren i Trollheimen. Tok hensyn, kjørte i områder jeg vet det ferdes lite skifolk.

Traff absolutt ingen på denne turen, har heller ikke gjort det tidligere når jeg har kjørt i samme område. Kan ikke si at jeg har vært til sjenanse for noen. Dette er et klart eksempel på at det er mulig med scooterområder til liten sjenanse for skifolk.

Jeg går også en del på ski, og synes selvfølgelig det er godt med stillhet. Likevel er nok mye av sutringen blant skifolk ren og skjær avundsjuke!

Jeg poster dette som gjest siden jeg innrømmer lovbrudd. Kan si såpass mye at jeg også er registrert bruker av fjellforum, med mange skiturer på samvittigheten og kondis over gjennomsnittet.

Først av alt er det prisverdig at du har integritet nok til åpent å stå for de lovbrudd du faktisk gjør, framfor å gjemme deg bak en gjestekont.....nei, forresten, stryk det.

Det som imponerer meg er din evne til å føle, der du sitter innpakket under en hjelm og på en støyende skuter, hvorvidt du er til sjenanse eller ikke for andre personer i fjellheimen. Det er en grad av årvåkenhet og nærvær vi andre bare kan misunne deg.

Ellers treffer du spikeren på hodet med tanke på avundsjuken. Det er nok det som er grunnen, vi har rett og slett ikke råd til de 60 -70.000 vi kan få en brukt skuter for. Hadde du enda kommet med det gullkornet tidligere så kunne vi spart oss disse 15 sidene med diskusjon. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om jeg skulle vært til sjenanse for folk på denne turen er jeg rimelig sikker på at noen måtte ha sittet godt skjult og lyttet etter scootere. Men jeg så ingen skispor, så dersom det er tilfelle måtte de nok ha ligget der et par uker... Hva som skjuler seg over horisonten vet jeg jo ikke, men der blir ihvertfall støynivået omtrent borte. Jeg har såpass erfaring selv med å gå skiturer og lytte til støy at jeg faktisk vet hva jeg snakker om.

Avundsjuke er ofte tilfelle. Det har jeg en rekke konkrete eksempel på! Men ikke misforstå meg, det gjelder selvsagt ikke alle. Jeg har stor respekt for at folk ikke har interesse av scooter og synes det er bortkasta penger. Og det er det jo dersom man ikke har glede av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss snu spørsmålstillingen en smule; Norge har et relativt begrenset (og minkende) areal utmark/villmark. Det er ikke noe mål i seg selv at ferdselen her skal øke. Bortsett fra i spesielle tilfeller er det allikevel ikke aktuelt med reguleringer av tradisjonell ferdsel, og folk må således kunne bruke områdene på samme måte som man alltid har gjort.

Derimot må det kunne hevdes at man må være tilbakeholden mht å øke tilgjengeligheten, og derigjenom oppmuntre til større trafikk enn nødvendig. Et element i en slik strategi vil naturlig nok være strenge restriksjoner mht inngrep i naturen, motorferdsel o.a. Det betyr bl.a. restriksjoner mht hyttebygging, løypelegging - og i en slik sammenheng er det etter min mening innlysende at rekreasjonskjøring med snøscooter kommer svært langt ned på listen over hva man tenkes å akseptere.

Og for å ta et annet eksempel: For en tid siden var det oppe en sak vedr at hotellene på Høvringen ikke lenger skulle få lov til å frakte gjestene sine med beltebil fra Høvringen inn til nasjonalparkgrensa. Nå er jeg ikke helt oppdatert på hvordan denne saken endte, men her var det altså snakk om å fjerne en rettighet disse hotellene har hatt i store deler av etterkrigstiden, i en løype på noen få kilometer.

Uansett hvordan det gikk med dette, bare at saken ble disutert, gjør at det ville det virke fullstendig ulogisk dersom man samtidig skulle gå inn for å liberalisere snøscooterbruken i samme område.

Snøscooteren er nok kommet for å bli. Det er mye som er kommet for å bli. Det betyr imidlertid ikke at alt mht bruk av det som er kommet for å bli, skal være så liberal som mulig. Mht snøscootere

ser jeg ingen grunn til annet enn at det bør være så restriktivt som mulig. De som er glad i fart, motor og eksos har/bør få andre muligheter for å få utløp for sine interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøscooteren er nok kommet for å bli. Det er mye som er kommet for å bli. Det betyr imidlertid ikke at alt mht bruk av det som er kommet for å bli, skal være så liberal som mulig.

Mht snøscootere ser jeg ingen grunn til annet enn at det bør være så restriktivt som mulig. De som er glad i fart, motor og eksos har/bør få andre muligheter for å få utløp for sine interesser.

De som er glade i motor og fart bør få kunne utløp for sine interesser på et mangfoldig plan. Isteden for å svi gatelangs med bil eller MC som er mere forstyrrende og langt farligere for helse og miljø (enn scooterlivet på vidda), er det jo mye bedre om friluftsliv/natur og motorinteresse kombineres. Og til dette formål er snøscooteren ypperlig.

Nei, alt mht bruken av snøscooter skal ikke være så liberalt som mulig, det er ingen seriøse mennesker enige i. Derfor må det legges til rette slik at alle blir mest mulig fornøyde. Dette kalles et kompromiss, og er også nødvendig i andre deler av samfunnet for at det skal fungere.

Det virker forøvrig som om de fleste skutermotstandere ikke kjenner ordet kompromiss. Isteden virker det som om ordet diktatur kan være kjent. Vi snøscooterekjørere skal dikteres og stoppes nesten for enhver pris. Slikt kan det jo bli det krig av.

Når vi vet at dagens nye og særlig morgendagens scootere er miljøvennlige og har svært lavt utslipp av både støy og eksos, er bare dette grunn nok til å ta opp til debatt scootersaken på et nytt plan. Motstanderne har ialle år klaget over støy og eksos. De nekter å innse at disse argumentene sakte men sikkert mister mening. Det nytter imidlertid ikke å kjempe mot framskritt, man må kjempe med framskrittene og lage lover og regler som alle kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, teerex, for det beste for naturen er at mennesket ikkje eksisterer, for då er naturen sjølv ansvarleg for det den gjer.................

Helsing Stuttjukken.

Ser at du har 373 innlegg på forumet her. Da skulle man jo tro at du var en fornuftig og vis mann. Du mener altså at naturen skal eksistere for sin egen del, og at mennesket helst ikke burde ha eksistert for da ville naturen bare hatt seg selv ? Men nå er det nå engang ikke slik.

Hvorfor eksisterer naturen ? Hvorfor eksisterer mennesket ? Er det ikke naturlig at mennesket benytter naturen til noe fornuftig og terapeutisk?

Er det f.eks. bedre og mere fornuftig å jakte og drepe dyr enn å nyte naturen uten å ødelegge eller endre fysisk på den.

Er det f.eks. bedre å la forsvaret valse ned naturen både sommer og vinter sammenlignet med å kjøre seg en scootertur som er fullstendig reparerbar for naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker da på sitat som dette:

og dette:

Kanskje jeg burde brukt Srx som eksempel i steden. Han er "verre" enn deg. Fint at du holder deg til loven å kjører i Sverige.

Ja det er vel fint at jeg kjører i Sverige. Men hvor er logikken som gjør det fint at jeg kjører i Sverige? Om ikke dette kan kalles duste-Norge så vet ikke jeg. Er det fint å kjøre tusenvis av forurensende km hver vinter med bil for å komme til Sverige, fordi det ikke kan lages løyper i Norge ???

Det er såvidt meg bekjent ingen som har kalt Sverige for duste-Sverige. Svenskene er vel et litt mere vennlig og fornuftig folkeslag virker det som.

Kanskje man skulle forby flere ting og håpe at hel Norge drar til Sverige ??? Da kan vi jo legge ned hele landet til slutt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teerex da - du vet jo utmerket godt at å svi gatelangs ikke er det eneste alternativ til snøscooterkjøring for folk som synes fart og motor er stas. Er dette det eneste objektive argumentet du kan komme opp med for at villmark med snøscooter er bedre enn villmark uten snøscooter?

For det er jo det saken i bunn og grunn dreier seg om, og da er svaret ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teerex da - du vet jo utmerket godt at å svi gatelangs ikke er det eneste alternativ til snøscooterkjøring for folk som synes fart og motor er stas. Er dette det eneste objektive argumentet du kan komme opp med for at villmark med snøscooter er bedre enn villmark uten snøscooter?

For det er jo det saken i bunn og grunn dreier seg om, og da er svaret ganske enkelt.

Det er da slett ikke alle steder det finnes brukbare alternativer. Forøvrig trenger det jo ikke være bare fart og motor som er stas, det kan jo like gjerne være naturopplevelsen, eller den samlede opplevelsen som fenger ?

Og dette er da slett ikke det eneste argumentet, det må du da ha fått med deg dersom du har fulgt med i debatten her.

Poenget er ikke at villmarka er bedre eller dårligere med eller uten ditt eller datt, men at villmarka er for alle, og at de som ønsker å oppleve villmarka med snøscooter skal ha denne muligheten på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Foreslår heller dere tar med scooterne og flytter til Sverige, jeg. Skjønt, svenskene hater visst norske scootergjenger som pesten...

Bortsett fra til nytteformål (rekreasjon regnes ikke som nytte, enten den skjer på ski , til fots eller med motor i denne sammenheng), har motorisert ferdsel vært forbudt i Norge siden 1977. Så dere som har kjøpt dere scooter (eller ATV som nå kommer for fullt - ennå verre) siden da uten å ha et rimelig og i loven anerkjent nytteformål, har bevisst kjøpt den for å begå lovbrudd, og bør slutte å syte over å bli behandlet deretter. Unntaket blir da Nord-Troms og Finnmark, som har hatt fiskeløyper siden vi fikk en nasjonal forskrift (89 tror jeg, gidder ikke slå opp i kveld).

At en gruppe med makt prøver å tilta seg en rettighet på bekostning av størstedelen av befolkningen, på tvers av vedtatte lover osv. må møtes med midler som kan være tøffe skjønner de fleste som ikke stemmer FRP. Og en del av disse også - heia, Tom!

Denne debatten er svært lik røykedebatten. (Scooterkjørere/røykere versus friluftsfolk/ikke-røykere). Problemet er at den støyende / forurensende siden har alle maktmidler unntat loven på sin side, og har alle muligheter for å presse - det er de som har de fysiske maktmidlene. Sånn sett får vi prøve å se på hvordan vi oppnådde det som er oppnådd når det gjelder røyking, og se om metodene kan tillempes her.

Forsøket med styring av scooterkjøringa gjennom kommunal planlegging er definitivt ikke bare vellykket, sett med øynene til de som mente det ville få skikk på scooterkjøringa. Mitt stalltips er at regjering og Storting i stedet strammer inn. Men scooterfolket anser vel det som udemokratiske organer...

Da heller Snøfor - finansiert av de som selger scootere. Det er demokrati det. Fyller pressen med ulovlig annonsering for utmarkskjøretøy, for å skape inntrykk av at det er OK. Og håver inn. Salgssjefen i firmaet som importerer Arctic Cat økte nettoinntekt (den du finner i ligninga) fra 10 til nesten 20 mill 2000 - 2004... (De importerer også Suzuki, men sier litt om pengeflyten i bransjen. han er hverken øverste eller ensete sjegf i den butikken)

At scooter er så mye bedre enn folk til fots i fht. vilt er en sannhet med modifikasjoner. Skal komme med ref. seinere. Dessuten - jo mer scooter, jo reddere vil viltet bli etterhvert. Om ikke kjøringen er mye mer disipinert enn jeg tror dere kan drømme om.

Scooter er et kjempenyttig redskap i mange sammenhenger, men fri og bevare oss for frislepp.

Det som er tragisk er at slike som deg skal sitte og forvalte scooterpolitikken ikke bare i egen kommune, men også andre kommuner i andre fylker. Får virkelig håpe at du baserer dine konklusjoner på et mer objektivt grunnlag, for her viser du at ditt hat mot snøscootere er langt større enn hva som er representativt for den norske befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da slett ikke alle steder det finnes brukbare alternativer. Forøvrig trenger det jo ikke være bare fart og motor som er stas, det kan jo like gjerne være naturopplevelsen, eller den samlede opplevelsen som fenger ?

Og dette er da slett ikke det eneste argumentet, det må du da ha fått med deg dersom du har fulgt med i debatten her.

Poenget er ikke at villmarka er bedre eller dårligere med eller uten ditt eller datt, men at villmarka er for alle, og at de som ønsker å oppleve villmarka med snøscooter skal ha denne muligheten på lovlig vis.

De fleste steder er det mulig å få utløp for fart/motor-dilla i rimelig nærhet. Der det ikke er det, får man organisere seg og sørge for at tlbudet fremskaffes.

Jeg skrev det eneste objektive argumentet. Jeg ser ingen andre objektive argumenter.

Til ditt argument om at det ikke bare er fart og motor som fenger, men også naturopplevelsen.

Jamen kjære deg da - den er der like godt (minst) uten snøscooter 8)

Og jo, poenget er nettopp at villmarka skal være mest mulig villmark - det er det snøscootermiljøet ikke aksepterer - de vil at villmarka skal eksistere på deres premisser.

Jeg fastholder at det ikke eksisterer objektive argumenter for liberalisering av privat snøscooterkjøring i utmark - at scooterindustrien og dens salgsledd naturlig nok driver lobbyvirksomhet både lokalt og nasjonalt for å oppnå slik liberalisering - og at scootereiere og en del andre motorinteresserte støtter opp om dette - nettopp fordi de mener at villmarka skal eksistere på denne interessegruppas premisser.

Som det er sagt av flere her på tråden før; dess flere innlegg som kommer fra nevnte interessegruppe, dess mer blir min oppfatning av saken bekreftet. I tillegg til de som har holdt på en stund, vil jeg derfor også rette en takk til sist ankomne snøscooter-fan "Dovregubben".

Og det var vel det for en stund, kanskje.

Dere får håpe at Khalid Hagen får makt og fjerner motor/farts/utslipps- og en rekke andre restriksjoner i tillegg til en del frittrennende vassdrag, verneområder etc, så får dere det landet dere lengter etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.