Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Ja det finnes sikkert mange kreative måter å bryte norsk lov på. Godt jobba.

Javisst, og når en lov oppleves som urettferdig av flere hundre tusen innbyggere, da er det jo ikke rart at den brytes. Dessuten bør jo en slik lov tas opp til revurdering slik at man kan gjøre nødvendige tiltak for å unngå at lover brytes. Slik som i Sverige med vannscooterloven. EU-regelverket tilsa at svenskenes vannscooterlov var urettferdig og feil. Dermed måtte de legge om loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)

Men det kan jo ikke helt overses dersom et par millioner av landets innbyggere mener loven har mye eller svært mye for seg.?

Ett par millioner er kansje å ta litt vell hardt i da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan jo ikke helt overses dersom et par millioner av landets innbyggere mener loven har mye eller svært mye for seg.?

Tror neppe disse millionene hverken har satt seg inn i problematikken eller har blitt forelagt relevant uhildet informasjon. Det har vel heller ikke vært noen slags folkeavstemning i saken. De fleste fornuftige mennesker vil jo se logikken i saken og at eneste løsning på ulovlig kjøring er løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror neppe disse millionene hverken har satt seg inn i problematikken eller har blitt forelagt relevant uhildet informasjon. Det har vel heller ikke vært noen slags folkeavstemning i saken. De fleste fornuftige mennesker vil jo se logikken i saken og at eneste løsning på ulovlig kjøring er løyper.

Det er mye mulig at en viss tilrettelegging i form av løyper er en del av løsningsbildet som man bør jobbe mot. Men det er samtidig flere hensyn å ta her. Satt på spissen er det sikker også flere hundre tusen nordmenn som er i mot andre lover:

Fartsgrenser bil. Skattelover. Avgiftslover. Bygge og reguleringslover. Etc. noen av disse bryter dem sikkert også. Noen vil også hevde at enkelte lovbrudd innen noen av disse områdene i enda mindre grad vil være til sjenanse for 3. part enn brudd på bestemmelsene om motorisert ferdsel i utmark. Likevel er det vel en generell oppfatning blant de fleste at det ikke uten videre er greit å heve seg over lover og regler selv om man (og kanskje mange andre) er uenig. Dersom det er så veldig mange som er uenig i lover vil man uansett ha en god sak i et lovlig arbeid mot endringer av lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på om jeg helt entydig oppfatter hva snøscooterfolket egentlig er ute etter. Er det viktigste å kjøre scooter med vroom vroom og hele pakka og leke Petter Solberg på snø, så må det vel som flere er inne på, gå an å få lagd noen løyper for slik aktivitet -og da lokalisert slik at det forstyrrer minst mulig - eller til steder som allikvel er ødelagt - f.eks. Beitostølen :lol: .

Hvis det viktigste er å komme seg inn i fjellheimen uten å bli svettevåt på ryggen, sier jeg: Glem det.

Man har greid seg uten snøscootere før, og vil gjøre det også i fremtiden. Det tilfører INGEN positive elementer.

Strengt nødvendig nyttekjøring etter vurdering av objektiv instans kan unntas.

En annen sak: Forøvrig er selvsagt dansken meningsberettiget, men jeg oppfattet hans innlegg mer som en fleip - iallefall satt på spissen for å provosere? Noe dansker jo er flinke til :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg må for egen del svare som Ole Brum: Ja takk begge deler.

Jeg er ikke sikker på om jeg helt entydig oppfatter hva snøscooterfolket egentlig er ute etter. Er det viktigste å kjøre scooter med vroom vroom og hele pakka og leke Petter Solberg på snø, så må det vel som flere er inne på, gå an å få lagd noen løyper for slik aktivitet -og da lokalisert slik at det forstyrrer minst mulig - eller til steder som allikvel er ødelagt - f.eks. Beitostølen :shock: .

For ungdom og for oss litt eldre ungdom som enda ikke har tørket inn. Er det behov for å leke Petter Solberg og vromme litt av og til. Eneste måten å unngå at dette blir kun ulovlig kjøring, uten noe som helst kontroll, er å tilrettelegge for dette.

Hvis det viktigste er å komme seg inn i fjellheimen uten å bli svettevåt på ryggen, sier jeg: Glem det.

Man har greid seg uten snøscootere før, og vil gjøre det også i fremtiden. Det tilfører INGEN positive elementer..

Nå har vi gjentatte ganger nevnt her på forum at utviklingen går fremover.

Ting og muligheter er ikke som det var 50 år siden lengre. Det er noe som alle må innse. Motorisert ferdsel lar seg ikke stoppe. I hvor mange år har det vært på det politiske plan å begrense biltrafikk, og satse mer på kollektiv trafikk. Stengning av bykjerner osv. til tross for dette øker bare antall biler i Norge! Det virker som at dette er en tapt kamp, slik jeg ser det.

Nå er det og en til to generasjoner i Nord - Norge som er oppvokst på skuter, du får ikke disse til å selge skuteren og bare bruke ski.

Hva dere sliter med sørpå i fjellheimen og Beitostølen og alt det der, det vet ikke jeg.

Jeg kan godt slite meg svettevåt på ski på fjellet, men alt til sin tid.

Skal jeg selge skuteren, og kun på gå på ski. Så sier jeg: Bare glem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX - du skriver at utviklingen går fremover. Javel. Den gjør kanskje det.

Men tusenvis av snøscootere i fjellheimen er så definitivt ikke noe uttrykk for det.

Snarere tvert imot.

Jeg synes du får være fornøyd med å vromme i mer halvurbaniserte strøk, og la fjellvidda hvile i fred.

(Hadde jeg vært dikator, er det mulig du ikke hadde fått vromme i det hele tatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRX er vel litt på fjellviddene når han sammenligner biltrafikk langs våre veier og rekreasjonskjøring på fjellviddene.

SRX er dessuten et bevis for at det er ikke bare lillefingeren (les enkelte scooterløyper for lovlig kjøring) mange er ute etter, men hele lanken og litt til (les kjøre hvor vi vil når vi vil).

Det er vel et større samfunnsprobleme med fysiskhelseforfall enn at noen ikke kan vroome hor de vil når de vil med scooteren sin.

Og litt på sidelinja: Hvem skal betale alle helseutigftene og uføretrygdene til alle 40 og 50 åringer om en del år når resultatene av tiår uten større bevegelse uten hjelp av motor begynner å vise seg.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å si det, men den undersøkelsen er verdiløs. De spør om tilatelser for motorkjøretøy i utmark, det inkluderer både bil og ATV, to kjøretøyer alle vet kan lage svært stygge spor i naturen. Selv jeg som scooterentusiast hadde måtte svart nei på den undersøkelsen om jeg skulle vært ærlig!

Ingen grunn til å beklage, no har vi jo begge påpekt at spørsmålet gjaldt "motorisert ferdsel" generellt.

På den annen side sa 59% av de spurte seg helt uenig i spørsmålet, dersom en var for skuterbruk og mot ATV/4WD så ville en sagt seg delvis uenig. Problemet er at det finnes ikke noen landsdekkende statistikk som eksplisitt dekker spørsmål vedrørende snøskuterbruk.

Østlandsforsking gjorde i 1999 en undersøkelse i Trøndelagsfylkene "Synspunkter på støy i friluftsområder".

Grunnlag: 1200 personer, skala 1(Uviktig) til 7(Svært viktig)

"hvor viktig er det å slippe motordur og støy når du er i:"

  • 1. Nasjonalparker : 5.9
  • 2. Urørte skogs og fjellområder : 5.7

Eller undersøkelsen "Den norske turkulturen, Ola Vaagbø".

"Meget eller ganske viktige grunner for turgåing"

  • 1. Oppleve naturens stillhet og fred : 87%
  • 2. Frisk natur vekk fra støy og forurensing : 85%

Så jeg vil fortsatt hevde at det ikke kun er min naturopplevelse som ødelegges av skuterkjøring.

Dessuten er det nesten ingen her som etterlyser tilatelser, men derimot løyper som er åpne for alle. Det er to helt forskjellige ting.

Løyper en generell tillatelse til skuterkjøring i et område, så jeg vil si det er nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
SRX - du skriver at utviklingen går fremover. Javel. Den gjør kanskje det.

Jeg synes du får være fornøyd med å vromme i mer halvurbaniserte strøk, og la fjellvidda hvile i fred.

(Hadde jeg vært dikator, er det mulig du ikke hadde fått vromme i det hele tatt).

Heldigvis er ikke dere diktarorer :)

Hvorfor skal skuterbrukere/kjørere nektes å komme seg ut på fjellet?

Nå er det tilrettelagt en del løyper for dette, og flere vil det bli etterhvert som skutertettheten øker.

SRX er vel litt på fjellviddene når han sammenligner biltrafikk langs våre veier og rekreasjonskjøring på fjellviddene.

SRX er dessuten et bevis for at det er ikke bare lillefingeren (les enkelte scooterløyper for lovlig kjøring) mange er ute etter, men hele lanken og litt til (les kjøre hvor vi vil når vi vil).

Det er vel et større samfunnsprobleme med fysiskhelseforfall enn at noen ikke kan vroome hor de vil når de vil med scooteren sin.

Og litt på sidelinja: Hvem skal betale alle helseutigftene og uføretrygdene til alle 40 og 50 åringer om en del år når resultatene av tiår uten større bevegelse uten hjelp av motor begynner å vise seg.?

På viddene er jeg så ofte jeg kan, men sammenligningen var for å belyse at begrensning av motoriserte kjøretøyer lar seg vanskelig begrense og ganske umulig å stoppe.

Men lillefingeren er jeg delvis enig i. Det som trenges først og fremst er bedre tilrettelegging av løyper og crossmuligheter for ungdom.

Aller helst vil alle skuterkjørere ha fri kjøring, hvem vil vell ha løyper som de er nødt til å følge.

Nå er det med løyper en tapt kamp, skuterløyper kom på 80 tallet, og slik vil det nok fortsette med.

Fysisk forfall er jeg langtfra enig i. Det er ikke lett å kjøre skuter. De fleste som kjører/bruker skuter er friluftsintereserte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ungdom og for oss litt eldre ungdom som enda ikke har tørket inn. Er det behov for å leke Petter Solberg og vromme litt av og til. Eneste måten å unngå at dette blir kun ulovlig kjøring, uten noe som helst kontroll, er å tilrettelegge for dette.

No er det ikke mange innleggene siden du sa at selv med etablerte løyper i ditt nærområde, så ville du kun følge dem 50% av tiden. Så du er jo det beste eksempelet på at å tilrettelegge for skuterkjøring ikke vil oppnå noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk forfall er jeg langtfra enig i. Det er ikke lett å kjøre skuter. De fleste som kjører/bruker skuter er friluftsintereserte folk.

Det er vel ingen som betviler at hard scooterkjøring kan være fysisk krevende, og noe annet enn å kjøre en bil (som også kan være hardt om man kjører rått nok), men det er jo en forholdsvis statisk aktivitet likevel da, som ikke akkurat stimulerer beveligheten til folk. Så hvis en kjapp tur over Vidda med vidunderet er det som er av fysisk aktivitet vil jeg nok tro at man ikke er i så god form.

At Nintendo og DVD+Potetgull er enda mindre fysisk fostrende forhindrer ikke at et folk som i stadig mindre grad beveger seg for egen maskin også er et folk i fysisk forfall.

At den norske befolkningen er i fysisk forfall viser jo tall fra forsvaret og stadige artikler i avisene. Jeg skal på ingen måte legge skylda for dette på snøscooteren, men å bevege seg for egen maskin er i alle fall veldig god medisin mot fysisk forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Tull, oppførsel deres beviser noe annet!

Rimelig usaklig argument. Har nokk gådd mer på fjellet i Norge enn deg.

Dere skjønner visst ikke at vi fordet om vi kjører skuter er vi mange av oss ivrige brukere av naturen, og er glade i den

Skjønner ikke at det for dere er kun ski , ski og atter ski som gjelder, hvorfor tror dere at man må gå på ski for å være ekte friluftsfolk.

Går selv både på ski, jakt og fisketurer om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst, og når en lov oppleves som urettferdig av flere hundre tusen innbyggere, da er det jo ikke rart at den brytes. Dessuten bør jo en slik lov tas opp til revurdering slik at man kan gjøre nødvendige tiltak for å unngå at lover brytes.

Hvis jeg følger ditt argument, så mener du at jeg fritt kan bryte loven hvis jeg, og andre med meg, er misfornøyd med den? Så hvis vi er nok skutermotstandere som er misfornøyd med dispensasjonspolitikken her til lands så skal vi løpe rundt og herpe flest mulig skutere?

Når det gjelder tilltak så er det jo to veier en kan ta:

Oppmykning av regelverket eller hardere håndhevning. Og det er vel der noe av uenigheten vår ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
At den norske befolkningen er i fysisk forfall viser jo tall fra forsvaret og stadige artikler i avisene. Jeg skal på ingen måte legge skylda for dette på snøscooteren, men å bevege seg for egen maskin er i alle fall veldig god medisin mot fysisk forfall.

Er enig i dette, er tragisk i det som skjer. Men sneskuteren har neppe skylden for dette.

De av ungdommen som kjører skuter er de som er aktive, og ikke sitter foran pc'een.

Tar du bort sneskuteren får du ikke alle til å gå ski!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

No er det ikke mange innleggene siden du sa at selv med etablerte løyper i ditt nærområde, så ville du kun følge dem 50% av tiden. Så du er jo det beste eksempelet på at å tilrettelegge for skuterkjøring ikke vil oppnå noe som helst.

Nå er jeg oppvokst med frikjøring, og savner tilbake til den tiden. Hva angår min ulovlige kjøring og evt. kostnader vedr. dette så er det et valg jeg gjør.

Men får du begrenset min kjøring med minimum 50%, og kansje alle andres kjøring med 50% (spørs hvordan løyper blir tilrettelagt). Kansje noen slutter helt å kjøre ulovlig hvis det kommer flere løyper, ja hva da, er ikke dette ett kjemperesultat.

Tilrettelegger man bedre for ungdom med crossbaner, og friområder forsvinner enda flere % dit. Til slutt har du bare noen få som gir svarte og kjører dit de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg oppvokst med frikjøring, og savner tilbake til den tiden. Hva angår min ulovlige kjøring og evt. kostnader vedr. dette så er det et valg jeg gjør.

At det er et valg du gjør har du gjentatt flere ganger, men faktum er at du gjør det med fullstendig forakt for andre brukere av fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
det er vel ingen som protesterer mot crossbaner i bebygde strøk? men er det eit argument for ferdsel i utmark? at SRX ikkje gidd å følgje lova og meiner det er eit val me skal respektere, er noko av det dummaste eg har høyrt!

Har du flere crossbaner vil det begrense ferdsel i utmark. Hvis det ikke finnes lovlige områder å kjøre på, blir det kjørt uansett. Og da betyr det ingenting hvor du kjører, ulovlig er det uansett.

Har ikke forlangt at du det skal respekteres noe som helst. Hvis du har valgt å kjøre i 110 i alle 90 soner med bil er det ett valg du gjør. Jeg trenger ikke å respektere det. Men jeg poengterer at jeg er ansvarlig for mine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

At det er et valg du gjør har du gjentatt flere ganger, men faktum er at du gjør det med fullstendig forakt for andre brukere av fjellet.

Nå er jeg heldigvis så heldig at jeg bor i Nord- Norge og her er holdningene noe annerledes til bruk av sneskuter.

Det er veeeeldig langt imellom de som forakter skuterkjørere, og de få som gjør det er ofte tilflyttet hit.

Når andre brukere av fjellet her oppe ikke forakter skuterkjørere så kan ikke jeg se at det er problem, og helt feil å påstå at jeg forakter andre brukere.

At det av og til kommer (unnskyld uttrykket) en søring og forventer urørt mark og en opplevelse helt alene, og kansje jeg ødelegger den!!!

Hva så, jeg bor her, både i mørketid, snestorm, minusgrader, og enkelte somre som kan virke så korte at jeg mistet å være på do mens den var her.

Noen fordeler burde vi ha, vi som klorer oss fast her. Til tross for mer og mer sentralisering.

Ikke slik å forstå at jeg vil fløtte sørover, langt i fra, det har jeg prøvd, og komm tilbake.

Men en av de fremste årsakene til at jeg bor her er naturen, sneen og sneskuteren. Uten sneskuteren hadde mye av min mening med å bo her opp forsvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg følger ditt argument, så mener du at jeg fritt kan bryte loven hvis jeg, og andre med meg, er misfornøyd med den? Så hvis vi er nok skutermotstandere som er misfornøyd med dispensasjonspolitikken her til lands så skal vi løpe rundt og herpe flest mulig skutere?

Når det gjelder tilltak så er det jo to veier en kan ta:

Oppmykning av regelverket eller hardere håndhevning. Og det er vel der noe av uenigheten vår ligger.

Samme for meg om det blir hardere eller ikke hardere håndhevning så lenge det ikke fins løyper, siden jeg ikke kjøre ulovlig i Norge (foreløpig). Derimot er det jo nødt til å komme en oppmykning av regelverket, det skjønner jo enhver med litt mindre enn middels sagmugg under topplokket. Det finnes ingen annen måte å få scooterkjøringen inn i ordneder former. Den som sier noe annet lider av tankevegring, hvis det er noe som heter det da :)

Neste sesong planlegger jeg muligens å kjøpe en stillegående og kjapp 4-takts scooter som er både miljøvennlig og lett å snike seg uhørt avsted på. Da blir det nok kjøring i Norge også. Begynner nemlig å bli lei av å kjøre 28 mil tur/retur til Sverige bare fordi noen har bestemt at det skal være slik.

Forøvrig er det jo kriminelt og sykt hærverk dersom skutermotstandere begynner å herpe flest mulig skutere. Da vil det nok komme til blodigere episoder enn kanskje selv en muhammed-tegning kan forårsake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme for meg om det blir hardere eller ikke hardere håndhevning så lenge det ikke fins løyper, siden jeg ikke kjøre ulovlig i Norge (foreløpig). Derimot er det jo nødt til å komme en oppmykning av regelverket, det skjønner jo enhver med litt mindre enn middels sagmugg under topplokket. Det finnes ingen annen måte å få scooterkjøringen inn i ordneder former. Den som sier noe annet lider av tankevegring, hvis det er noe som heter det da :)

No ser det no ut til at konkurransen om høyest sagmugginnhold er mer enn åpen fortsatt.

Skuterløyper finnes, om enn mest i Finnmark. Det er også tildels liberal dispensasjonspolitikk, årlig innvilges omlag 3000 dispensasjoner bare i Nordland fylke, og dette er i tillegg til kjøring hjemlet i paragraf 4 av "lov om motorferdsel....

Det pågår også et forsøk med ny forvaltningspraksis i utvalgte kommuner i 2002-(2005)2007 med bla etablering av rekreasjonsløyper. For enkelte av kommunene, som Fauske, er nivået på ulovlig kjøring uendret fram til no. Mens for kommuner som Hattfjelldal, der en fikk en nedgang i ulovlig kjøring i begynnelsen av forsøket har omfanget etterhvert økt igjen. Dette tyder på en kortvarig og/eller begrenset effekt av oppmyking av regelverket.

Neste sesong planlegger jeg muligens å kjøpe en stillegående og kjapp 4-takts scooter som er både miljøvennlig og lett å snike seg uhørt avsted på. Da blir det nok kjøring i Norge også. Begynner nemlig å bli lei av å kjøre 28 mil tur/retur til Sverige bare fordi noen har bestemt at det skal være slik.

Forøvrig er det jo kriminelt og sykt hærverk dersom skutermotstandere begynner å herpe flest mulig skutere. Da vil det nok komme til blodigere episoder enn kanskje selv en muhammed-tegning kan forårsake.

Ellers er dine juridiske betraktninger underholdende lesning. Du hevder altså at å bryte paragraf 3 og 8 "lov om motorferdsel i utmark og vassdrag" er helt greit, mens brudd på straffelovens paragraf 391 "Forseelser mod Formuesrettigheder." er både sykt og kriminellt.

I din ekspertvurdering, hvilken ytterligere lovparagrafer står vi fritt til å bryte, dersom vi er lei av den aktuelle loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.