Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Srx (Ron)

Svar til Ylving:

At snøen smelter er heller irrelevant, det er heller ikke om sommeren at snøskuteren plager meg.

Villmarksliv, for meg, er bland annet:

*Fravær av støy

*Fravær av "sivilisasjon"

*Fravær av forstyrrende elementer

*Følelsen av utilgjengelighet

*Følelsen av ro og fred

Og for meg, forringer skuterkjøring alt dette.

Dette er for meg ett egoistisk argument. Klager dere på andre båter også når dere er på sjøen, kansje disse ødelegger inntrykket.

Dette viser bare at dere ikke har imot skuteren fordi den skader naturen, men fordi den ødelegger (for å si det stygt) den romantiske boblen mange har om å komme til uberørt natur.

Helt greit det, men hva med de stakkers motorinteresserte, naturelskende snøhatende ungdommen da? Hva skal de finne på ? Helikopter til fjells? Og hva med motorisert naturelskende ungdom om sommeren ? De må jo ha noe å kjøre til fjells på da og eller? 4WD eller ATC ?

Poenget mitt er at selv om en har flere interesser, i dette tilfellet motor og natur, så er det ikke nødvendigvis gitt at en overallt skal kunne kombinere dem.

Mange som bedriver snøscootercross driver med motorsport om sommeren også. Crosssykkel, ATV er ikke så utbredt.

Helikopter er for dyrt.

Vi kan selvfølgelig ha en pissekonkurranse om hvem som er mest i ett med naturen, men jeg stemmer for at det er bortkastet tid.

Enig med du, men æ pisse langt.....

Jeg tror kansje du ikke helt har forstått bakgrunnen for at vi har lover, regler og bøter/straff knyttet til dem. Det er ingen handleliste, der du står fritt til å bryte de lover du finner for godt, så lenger du betaler boten eller soner straffen. Meningen er at de skal virke prevantivt. De skal stoppe personer som ikke klarer å innrette seg i samfunnet de lever i, i å bryte loven.

Du er jo et godt eksempel på at for snøskuterkjøring så fungerer ikke det nåværende straffenivået. Altså må straffenivået heves betraktelig med høyere bøter og/eller konfiskering av kjøretøy for å stoppe deg i å bryte loven?

Det fungerende straffenivået er allerede alt for høyt.

Slik det er nå får du mer for å kjøre skuter utafor løypa, enn om du springer rundt med narkotika.

Kan du forsvare hvorfor det er slik, vi ødelegger din følelse, ikke annet.

Blir bøtenivået høyere og verre ,og det kan bli aktuellt med konfiskering av snøskutere så melder jeg meg ut, drar til Sverige eller Svalbard.

Men så galt kan det vell aldri bli. Ikke i Norge engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår argumentet ditt.

Men vi skal ikke så langt tilbake i tid, før det var lov og kjøre skutere overalt.

Og på hvilket grunnlag kan du påstå at det er direkte kriminelt og kjøre skuter.

La meg sette det i perspektiv.

Hvem skader du:

- Sneen, dette er for dumt.

- Utmark, på hvilken måte da?

- Andres inntrykk, hvilken lover gjelder for dette da?.

Det eneste loven du bryter er lov om ferdsel i utmark og vassdrag, og så lenge du ikke ødelegger noe, kan ikke jeg se at at det gjør noe skade.

At jeg bryter en lov som ikke på noen måte gjør at jeg føler meg kriminell er mitt valg.

Men jeg kjører hverken bil, motorsykkel eller ATV sommerstid i utmark. Det setter spor det :!:

Jeg er skeptisk til at folk selv skal bestemme hvilke lover og forordninger det er OK å bryte. Folk er forskjellige og kan ha ulike agendaer, og det prinsippet du forfekter vil ha uante konsekvenser.

Eller mener du at det bare er en mann - du - som skal ha rett til å vurdere lover etter forgodtbefinnende? Eller skal alle ha det? Skal de som mener hasj ikke er skadelig kunne sette seg over loven? De som mener alkoholavgiftene er for høye drive spritsmulgling? O.s.v.

Til ditt spørsmål om hva jeg mener med nyttekjøring: Det er mulig jeg kunne brukt et mer presist ord, men la oss ikke lage dette til en filologisk diskusjon - jeg tror du skjønner hva jeg mener - og jeg mener ikke isfisketur :)

Og jo, jeg har bil- en funksjonell stasjonsvogn som bringer meg dit jeg ønsker å komme som utgangspunkt for turer inn i fjellet. Men at det ligger i menneskenaturen at motoriserte kjøretøy hos alle utløser et instinkt om å konkurrere om størst, sterkest og fortest???? Snakk for deg sjøl - men at du føler det slik forklarer selvsagt langt på vei din innstilling i scooter-debatten. Raskest, sterkest, størst - jeg lurer på om folk har komplekser for ett eller annet når jeg konfonteres med et slikt verdisyn. Sorry :)

Og helt til slutt; jeg tror ikke Tom mener bokstavelig alt han skriver - han er ute etter å provosere og sitter sikkert og ler høyt når folk reagerer med å bli sinte. Tom er nok et lite (nett)-troll, ikke

så rart når man tenker på hans romantiske innstilling til tradisjon og gamle dager :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Svar til Gjende:

Jeg er skeptisk til at folk selv skal bestemme hvilke lover og forordninger det er OK å bryte. Folk er forskjellige og kan ha ulike agendaer, og det prinsippet du forfekter vil ha uante konsekvenser.

Eller mener du at det bare er en mann - du - som skal ha rett til å vurdere lover etter forgodtbefinnende? Eller skal alle ha det? Skal de som mener hasj ikke er skadelig kunne sette seg over loven? De som mener alkoholavgiftene er for høye drive spritsmulgling? O.s.v.

Selvfølgeli mener jeg ikke at folk kan velge og vrake hvilke lover de ønsker å følge , men (det er ett men) jeg bryter av og til lov om motorisert ferdsel i utmark og vassdrag på samme måte som folk bryter veitrafikkloven og sjøloven (va det nå kalles). Mener det ikke går å likestille dette.

Og jo, jeg har bil- en funksjonell stasjonsvogn som bringer meg dit jeg ønsker å komme som utgangspunkt for turer inn i fjellet. Men at det ligger i menneskenaturen at motoriserte kjøretøy hos alle utløser et instinkt om å konkurrere om størst, sterkest og fortest???? Snakk for deg sjøl - men at du føler det slik forklarer selvsagt langt på vei din innstilling i scooter-debatten. Raskest, sterkest, størst - jeg lurer på om folk har komplekser for ett eller annet når jeg konfonteres med et slikt verdisyn. Sorry :)

Jeg snakker ikke for meg selv heller, da hadde jeg ikke hadt en gammel 2001 modell som skuter, ikke trimmet engang. Men en ny og verst råtass med flere hundre HK.

Men det kan ikke sparkes under en stol at mennesker til alle tider bestandig har konkurrert.

Og helt til slutt; jeg tror ikke Tom mener bokstavelig alt han skriver - han er ute etter å provosere og sitter sikkert og ler høyt når folk reagerer med å bli sinte. Tom er nok et lite (nett)-troll, ikke

så rart når man tenker på hans romantiske innstilling til tradisjon og gamle dager :)

Æ trur Tom e syk oppe i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tom jeg skjønner ikke helt hva problemet ditt er. Du bor i Oslo, hvis jeg ikke tar helt feil er mesteparten av snøscooterkjøringen lenger nord en hovedstaden. Så du blander det inn i noen du nesten ikke er påvirket av. Dette mener jeg er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderert

Tom, du er en skikkelig skøyer. Koselig at du kommer med dine innerste tanker, fortsett med det. Jeg setter pris på dine innlegg, de hjelper meg med min sak mer enn mine egne innlegg.

Fortsetter du på denne måten så tror jeg scootermotstanderene har mistet all troverdighet.

Tusen takk, kom med mer av dine innerste hjertesaker, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk si akkurat det samme om en skiløper eller mennesker i naturen generelt. En familie ut på skitur med slitne unger er en ikke ubetydelig støyklide :) Dessuten forflytter de seg så sakte at støyen vedvarer lenge...

Er det et problem for meg? Nei. Jeg kan flytte på meg i likhet med alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for meg ett egoistisk argument. Klager dere på andre båter også når dere er på sjøen, kansje disse ødelegger inntrykket.

Dette viser bare at dere ikke har imot skuteren fordi den skader naturen, men fordi den ødelegger (for å si det stygt) den romantiske boblen mange har om å komme til uberørt natur.

Jeg har aldri sagt at skuteren skader naturen. Min motstand mot skuteren er basert på at den strider mot mitt verdigrunnlag med tanke på friluftsliv. Den ødelegger min tid og mine opplevelser i naturen. Du må gjerne kalle det en romantisk boble, jeg vil heller si takk og pris for romantikken.

Videre ser jeg ikke at din kyniske og kalde tilnærming til naturbruk er mindre egoistisk enn min romantiske, snarere tvert imot. Din bruk av naturen ødlegger for svært mange andre, og tiltross for det insisterer du på å fortsette.

Det fungerende straffenivået er allerede alt for høyt.

Slik det er nå får du mer for å kjøre skuter utafor løypa, enn om du springer rundt med narkotika.

Kan du forsvare hvorfor det er slik, vi ødelegger din følelse, ikke annet.

Hvordan kan du mene at det er altfor høyt? Du bryter jo loven akkurat når det passer deg, det tyder vel på akkurat det motsatte? Dersom vi senket straffenivået ville du jo bare bryte den ennå oftere, eller?

Jeg kan faktisk si akkurat det samme om en skiløper eller mennesker i naturen generelt. En familie ut på skitur med slitne unger er en ikke ubetydelig støyklide. Dessuten forflytter de seg så sakte at støyen vedvarer lenge...Er det et problem for meg? Nei. Jeg kan flytte på meg i likhet med alle andre.

Har jeg sagt at snøskutere er den eneste støykilden i fjellet? Neppe, og hvis du mener at skrikete småbarnsfamilier overalt i fjellheimen kraftig forringer ditt friluftsliv, så er det fritt fram for å kjempe for en lovendring slik at kun blide unger slipper til fjells. Vi lever tross alt i et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg har familie, skulle jeg gjerne gidd addressen min til Tom.

Skulle gidd han litt "skutermotstand" :-(

Jeg synes egentlig du burde lære deg det norske språk før du begynner å skrive på nettet. Ble du kastet ut av folkeskolen allerede første året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ylving:

Jeg har aldri sagt at skuteren skader naturen. Min motstand mot skuteren er basert på at den strider mot mitt verdigrunnlag med tanke på friluftsliv. Den ødelegger min tid og mine opplevelser i naturen. Du må gjerne kalle det en romantisk boble, jeg vil heller si takk og pris for romantikken.

Ja, men kan ikke se at jeg skal la være å bruke min sneskuter kun fordi det skader ditt inntrykk. Slik jeg ser det er jeg heldigere/rikere enn mange av dere siden jeg kan nyte naturen både på ski og med skuter.

Med skuter har jeg muligheten til å dra på steder du ikke orker å gå på ski. Fiske på vann som ligger langt unna, og dra på nye steder. Oppleve naturen på en annen måte, uten stor oppakning og alt en langtur på ski fører med seg. Frihetsfølelsen er stor når jeg drar på langtur med skuter.

Gleden jeg har av å gå på ski, trenger jeg neppe å informere dere om, men jeg kan noe dere ikke kan.

Jeg kan gå på ski, og storkose meg, uten å ergre meg over skuterkjørere, dette bidrar kansje til at jeg tross alt har det bedre :-(

Ylving:

Videre ser jeg ikke at din kyniske og kalde tilnærming til naturbruk er mindre egoistisk enn min romantiske, snarere tvert imot. Din bruk av naturen ødlegger for svært mange andre, og tiltross for det insisterer du på å fortsette.

Kan ikke se at det ødelegger noe som helst å lage spor i sneen. Hva du mener med kald og kynisk forstår ikke jeg. I motsetning til mange andre hiver jeg aldri søppel fra meg, og liker ikke barmarkskjøring med motorisert kjøretøy. Dere forstår visst ikke at de fleste av skuterkjørere er friluftsfolk vell så gode som det dere er.

Ylving:

Hvordan kan du mene at det er altfor høyt? Du bryter jo loven akkurat når det passer deg, det tyder vel på akkurat det motsatte? Dersom vi senket straffenivået ville du jo bare bryte den ennå oftere, eller?

Hvordan kan man forsvare ett bøtenivå som ikke hører hjemme i stil med forbrytelsen? Det blir det samme (for å sette ting på spissen) som om at hvis du skyter flere ryper enn du har lov til på baglimiten. Så blir børsa konfiskert og du får Kr. 15.000,- i bot. Det er og naturkriminalitet, synes du det er rettferdig? Eller hører i stil med forbrytelsen?

Det blir helt feil når bøter for å kjøre skuter er høyere, enn om du begår vold, tyveri, ran, narko eller det som verre er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg synes egentlig du burde lære deg det norske språk før du begynner å skrive på nettet. Ble du kastet ut av folkeskolen allerede første året?

Nåvell, nå er jeg vant til å skrive mye dialekt på nett. Forum og msn.

Fordet om norsk ikke er min sterkeste side, så vil jeg tro at jeg har flere år på skolebenken enn deg :oops:

På den annen side, hva har det argumentet med saken å gjøre? Siden du har svart meg, har du forstått meg!

Har ikke dere ikke andre argument mot skuterkjørere enn rettskriving, så har vi egentlig ikke noe problem.

Personangrep prøver jeg etter beste evne å holde meg for god til.

Enda man til tider blir rimelig provosert i dette forum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kan ikke se at jeg skal la være å bruke min sneskuter kun fordi det skader ditt inntrykk. Slik jeg ser det er jeg heldigere/rikere enn mange av dere siden jeg kan nyte naturen både på ski og med skuter.

Med skuter har jeg muligheten til å dra på steder du ikke orker å gå på ski. Fiske på vann som ligger langt unna, og dra på nye steder. Oppleve naturen på en annen måte, uten stor oppakning og alt en langtur på ski fører med seg. Frihetsfølelsen er stor når jeg drar på langtur med skuter.

Hadde det kun vært mine naturopplevelser du hadde forringet, så skulle jeg vært tilbøyelig til å være enig. Iflg siste undersøkelse utført av TNF gallup (2005) er 87% helt eller delvis uenig i at det "bør bli lettere å få tillatelse til å bruke motorkjøretøy i norsk utmark". Fra 2001 til 2004 lå samme tallet på 84%. No kan selvsagt statistikk diskuteres opp og ned og i mente, men det antyder ganske sterkt at det ikke er kun mine opplevelser som ødelegges.

Og videre, du kan tross alt dyrke din interesse for skuterkjøring på f.eks lukkede baner og evt langs veger ol, der annen motorisert ferdsel foregår. Tilsvarende mulighet har ikke jeg. Dersom den norske fjellheimen åpnes for skuterkjøring og andre former for motorisert ferdsel, så har ikke jeg andre steder å dyrke min form for friluftsliv.

Til sist, så har jeg ennå tilgode å finne det sted jeg ikke orker å gå på ski :D

Kan ikke se at det ødelegger noe som helst å lage spor i sneen. Hva du mener med kald og kynisk forstår ikke jeg. I motsetning til mange andre hiver jeg aldri søppel fra meg, og liker ikke barmarkskjøring med motorisert kjøretøy. Dere forstår visst ikke at de fleste av skuterkjørere er friluftsfolk vell så gode som det dere er.

Kald og kynisk, som motsats til romantisk, som du mener min tilnærming til friluftsliv er. Der du øyensynlig mener at utviklingen ikke kan stanses og at motorisert ferdsel til fjells er kommet for å bli, så mener jeg at utvikling er noe som styres og at noen verdier, som f.eks stillheten og det enkle friluftsliv, er verd å forsvare mot samfunnets "framskritt".

Ellers gleder det meg at du, som meg, har et bevisst forhold til forsøpling i og ødleggelse av naturen. Som jeg har sagt før, skuterførere flest er likandes folk, de er bare litt forvirret hva gjelder motorisert ferdsel fjells :oops:

Hvordan kan man forsvare ett bøtenivå som ikke hører hjemme i stil med forbrytelsen? Det blir det samme (for å sette ting på spissen) som om at hvis du skyter flere ryper enn du har lov til på baglimiten. Så blir børsa konfiskert og du får Kr. 15.000,- i bot. Det er og naturkriminalitet, synes du det er rettferdig? Eller hører i stil med forbrytelsen?

Det blir helt feil når bøter for å kjøre skuter er høyere, enn om du begår vold, tyveri, ran, narko eller det som verre er.

Jeg skal gi deg delvis rett i at et bøtenivå på 10.000+ er for høyt i forhold til "forbrytelsen". På den annen side så sier jo du, at tiltross for bøtenivået, så respekterer ikke du gjeldende regelverk, og velger å kjøre når og hvor det passer deg. Så noe må gjøres.

Hyppigere kontroller ? Vil kreve masse resursser som ikke finnes i kommune-norge, og vil koste samfunne uforholdsmessig dyrt. Og vi begge vet at en skuterfører på en "værstingskuter" ikke har store problemer med å unslippe politiet.

Høyere bøter/konfiskering ? Som sagt så blir da straffen uforholsmessig høy iforhold til forbrytelsen, for de som uheldig nok til å bli tatt, og det vil sjelden være "værstingene".

Modernisere kontrollmetodene ? Det har vært foreslått, og teknologien finnes, der en kan merke alle skutere med en "datachip". Da kan lovbrytere identifiseres og lokaliseres med enkelt utstyr. Kansje det mest interessante alternativet. Da kan straffenivået holdes nede, 3-5.000, samtidig som sjansen til å bli tatt ville økt betraktelig.

Kan hende tilogmed du ville latt skuteren stå dersom du på hver andre eller tredje tur mottok en faktura på 5.000 i posten :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Ylving:

Jeg skal gi deg delvis rett i at et bøtenivå på 10.000+ er for høyt i forhold til "forbrytelsen". På den annen side så sier jo du, at tiltross for bøtenivået, så respekterer ikke du gjeldende regelverk, og velger å kjøre når og hvor det passer deg. Så noe må gjøres.

Hyppigere kontroller ? Vil kreve masse resursser som ikke finnes i kommune-norge, og vil koste samfunne uforholdsmessig dyrt. Og vi begge vet at en skuterfører på en "værstingskuter" ikke har store problemer med å unslippe politiet.

Høyere bøter/konfiskering ? Som sagt så blir da straffen uforholsmessig høy iforhold til forbrytelsen, for de som uheldig nok til å bli tatt, og det vil sjelden være "værstingene".

Modernisere kontrollmetodene ? Det har vært foreslått, og teknologien finnes, der en kan merke alle skutere med en "datachip". Da kan lovbrytere identifiseres og lokaliseres med enkelt utstyr. Kansje det mest interessante alternativet. Da kan straffenivået holdes nede, 3-5.000, samtidig som sjansen til å bli tatt ville økt betraktelig.

Kan hende tilogmed du ville latt skuteren stå dersom du på hver andre eller tredje tur mottok en faktura på 5.000 i posten :-(

Dere vet ikke helt hva dere snakker om, når det gjelder prioriteringer her nord, så må politiets skuterbudsjett være rimelig stort. De er ofte ute både i ukedager og i helger. Mest med bil, henger og skuter, men også med helikopter.

Jeg synes det er for galt at mine skattepenger skal gå til slikt, og ikke til virkelig kriminalitet. Er det ellers lovbrudd av noe slag hører man bare at politiet ikke har kapasitet og midler.

En chip vil ikke fungere, hvordan skal du kunne forsvare noe slikt, og hvem skal følge det opp?

Ett eget organ som sitter og glor på ett norgeskart, og kaller ut politiet straks de ser en skuterforbryter? :oops:

Må og huske på at det er mye motorinteresse blant skuterungdom, fjerne en chip må jo være den enkleste sak.

Dette forslaget er totalt drømmeri og fører nok bare på ett blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en chip er utvilsomt løsningen, iallefall for meg som ikke kjører ulovlig i Norge inntil videre.

Skulle jeg ønske å kjøre ulovlig i Norge så kjøper jeg bare en skuter fra sverige og lurer den over grensa så kan dere jo bare chippe så mye dere vil for meg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for galt at mine skattepenger skal gå til slikt, og ikke til virkelig kriminalitet. Er det ellers lovbrudd av noe slag hører man bare at politiet ikke har kapasitet og midler.

Det er jo ironisk da, at grunnen til at dine og mine skattepenger kastes bort og politiressursene strekkes for tynt, er din ulovlige kjøring.

Ja en chip er utvilsomt løsningen, iallefall for meg som ikke kjører ulovlig i Norge inntil videre. Skulle jeg ønske å kjøre ulovlig i Norge så kjøper jeg bare en skuter fra sverige og lurer den over grensa så kan dere jo bare chippe så mye dere vil for meg

Ja det finnes sikkert mange kreative måter å bryte norsk lov på. Godt jobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det kun vært mine naturopplevelser du hadde forringet, så skulle jeg vært tilbøyelig til å være enig. Iflg siste undersøkelse utført av TNF gallup (2005) er 87% helt eller delvis uenig i at det "bør bli lettere å få tillatelse til å bruke motorkjøretøy i norsk utmark". Fra 2001 til 2004 lå samme tallet på 84%. No kan selvsagt statistikk diskuteres opp og ned og i mente, men det antyder ganske sterkt at det ikke er kun mine opplevelser som ødelegges.

Beklager å si det, men den undersøkelsen er verdiløs. De spør om tilatelser for motorkjøretøy i utmark, det inkluderer både bil og ATV, to kjøretøyer alle vet kan lage svært stygge spor i naturen. Selv jeg som scooterentusiast hadde måtte svart nei på den undersøkelsen om jeg skulle vært ærlig!

Dessuten er det nesten ingen her som etterlyser tilatelser, men derimot løyper som er åpne for alle. Det er to helt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er heilt klart behov for massiv overvåking, evt. via satellitt, slik disse kjedelige typer kan bli fanget og straffet

Og hvor skal du hente midler til for å få finansiert dette, og hvem skal følge det opp.

Skal dere lure politikere (Krf, AP, Sv) til å stemme fram ett eget skuterorgan eller skuterpoliti for å fange store kriminelle.

Dette er nok totalt urealistisk.

Diskusjonen hvem som er kjedelige typer, er kansje noe vi bør utrede videre i debatten!

En annen side av saken Bjarne er vell det at det er stund tilbake siden vi i Norge godtok at Dansker hadde noe med styre og stell her og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen side av saken Bjarne er vell det at det er stund tilbake siden vi i Norge godtok at Dansker hadde noe med styre og stell her og gjøre.

Det er vel for så vidt riktig, men unødvendig å poengtere. Dansker har ingen direkte styringsrett / stemmerett i Norge, men de kan jo fritt delta i den offentlige debatten. Hvis jeg hvert år ferierte langs den danske kysten ville jeg sikkert også kunne komme til å delta i offentlig dansk debatt omkring temaer som har innvirkning på den aktuelle naturen. På samme måte er det da fullt legitimt for dansker som ferier regelmessig i Norge og bruker mer tid i den norske fjellnaturen enn en gjennomsnittlig nordmann, å delta i en åpen debatt om temaer som man er engasjert i. Synes derfor den bemerkningen var litt under beltestedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.