Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Det faktum at X antall hundre tusen tenkende voksne mennesker i dette landet vil ha snøscooterkjøringen inn i ordnede former (som faktisk vil gjøre de fleste fornøyd), er jo grunn god nok til at et logisk tenkende politisk parti også vil støtte dette.

I rest my case (jeg rister min kasse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Denne gang trenger ingen å beskyttes mot seg selv,FORNUFTIG snøscooterbruk er ikke noe stort problem, egentlig!!!!!!!!!!!

Problem for hvem? For deg? Sikkert ikke, tatt i betraktning at du er for snøscooterbruk. For meg og for andre, hvis naturopplevelse blir forringet av snøscooterbruk så er det et problem...

Problemet ligger nok hos de som får psykiske problem av å høre eller se en snøscooter. Nå sier ikke jeg at den personen som plages av snøscooteren ikke skal få si sin mening, men muligens den personen bør gå litt i seg selv å vurdere hva det egentlig er ved snøscooteren som plager han. Er det sporet i snøen? Lyden fra motoren? Synet av noe som kommer seg lettere frem i terrenget en skigåeren selv?

Jeg vil vel tro at du er relativt inhabil, hva angår objektiv fordeling av skyld/psykologiske problem i denne saken, all den tid du er en part i den. Når det gjelder å gå inn i seg selv, så kan jeg ikke snakke for andre snøscootermotstandere, men for min egen del så vet jeg veldig godt hva som plager meg med hensyn til snøscooteren. Og ja, både synet og lyden er del av det som ødelegger min naturopplevelse.

Snakker vi om en form for egoisme/sjalusi?

Eller finner du egoismen hos snøscooterførere som vil fortsette sin aktivitet tiltross for at de forringer naturopplevelsen til et stort antall mennesker?

Hvorfor blir noen så sint når de ser en snøscooter at de slår scooterføreren med skistaven uten noen annen grunn enn at han kjørte snøscooer forsiktig forbi skiløperen. Hva er det som gjør at noen kan tillate seg å reagere på en slik måte?

Ikke godt å si, tullinger finner du overalt. Kansje det er noe av samme tankegangen som ligger bak at enkelte snøscooterførere synes det er greit å kjøre fritt, hvorsomhelst i fjellheimen, sålenge en kjører fort nok til å slippe unna politiet.

Det faktum at X antall hundre tusen tenkende voksne mennesker i dette landet vil ha snøscooterkjøringen inn i ordnede former (som faktisk vil gjøre de fleste fornøyd), er jo grunn god nok til at et logisk tenkende politisk parti også vil støtte dette.

Det avhenger vel av hvor stor andel av X som ser det som det minste av flere onder, og forsåvidt også av definisjonen på ordnede former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har liten hensikt. Det er to forskjellige verdener som møtes. Problemet er at dere snøscooterfolk ikke opplever natur på samme måte som oss som misliker snøscooteren. For oss er villmark noe som ikke er belemret med andre lyder enn naturens egne. Og selv om vi ikke er tilstede der, er bevisstheten om at det finnes en villmark, noe som gir inspirasjon også når vi sitter heime i stua eller er på jobb. Og hvis denne villmark skulle være belemret med motorkjøretøyer, er det jo ingen villmark lenger. Det er dette vi er så engstelige for å miste ettersom den synes å tæres mer og mer på.

Jeg hørte nettopp en Svalbardveteran som mente at store deler av Svalbard på en måte var ødelagt som et sted for naturopplevelser når en på turer langt ute i terrenget møtte lange karavaner av snøscootere. Det kan jeg godt forstå.

Jeg vil sitere et par vers av naturfotografen og naturelskeren Jon Østeng Hov (fritt etter hukommelsen):

”Skal hilse fra fjellet

Jeg kommer med bud

Det lyste så herlig der inne

På flyene vogga myrduna brud

mens vindene lekte så linne

Skal hilse fra fjellet

det evige land

hvor moskus og jerven har bo

Min lengsel der inn er blitt som en brann

Kun der har jeg fred og får ro”

Men dette er vel gresk for scooterfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er vel gresk for scooterfolket.

Ja her viser du med klare ord at du totalt mangler forståelse for andre mennesker og du tydelig vis ikke vet hvem som er hovedbruker av snøscooter, her hvor jeg bor i alle fall. Tror du at vi scooterfolket, som du kaller oss, ikke går på ski? Klart vi gjør, i alle fall mange av oss, og jeg tror faktisk jeg kjenner fjellene jeg ferdes i og jeg kan love deg at jeg setter like mye pris på naturen og dyrene der som du gjør. Du skjønner i mine øyne blir det for dumt at du sitter midt i en by og krever at jeg som bor i naturen skal leve som vi gjorde for 50 år siden her. Tiden går her også skjønner du og jeg mener jeg har rett til å kunne frakte proviant og andre ting til hytten min, uten at du skal sitte i Oslo å kreve at den naturen du TENKER på ikke er berørt av motorisert ferdsel, jeg blir helt matt av sånne egoistiske tanker , for det er det det er og ingenting annet.

Med fare for å gjenta meg selv vil jeg si, det er plass til oss alle, du skal få ha din uberørte natur og vi ønsker egne regulerte løyper for vår aktivitet, dette er fullt mulig bare vi ikke opererer som egoister og skal ha alt for oss selv.

Og hvis du ikke kan godta at snøscooteren er kommet for å bli og bli brukt, så har du et problem, og det er selvpåført!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her viser du med klare ord at du totalt mangler forståelse for andre mennesker og du tydelig vis ikke vet hvem som er hovedbruker av snøscooter, her hvor jeg bor i alle fall. Tror du at vi scooterfolket, som du kaller oss, ikke går på ski? Klart vi gjør, i alle fall mange av oss, og jeg tror faktisk jeg kjenner fjellene jeg ferdes i og jeg kan love deg at jeg setter like mye pris på naturen og dyrene der som du gjør.

At du, på din måte, setter pris på naturen og dyrene i den er det vel ingen som betviler heller. Men det er også fullstendig åpenbart at din opplevelse av naturen er ikke den samme som min, og sannsynligvis ikke den samme som "ods"s, uten at jeg snakker på vedkommendes vegne. Hadde du hatt samme verdisyn og opplevelse av naturen som meg, så ville vi ikke hatt denne diskusjonen, ville vi vel?

Du skjønner i mine øyne blir det for dumt at du sitter midt i en by og krever at jeg som bor i naturen skal leve som vi gjorde for 50 år siden her. Tiden går her også skjønner du og jeg mener jeg har rett til å kunne frakte proviant og andre ting til hytten min, uten at du skal sitte i Oslo å kreve at den naturen du TENKER på ikke er berørt av motorisert ferdsel, jeg blir helt matt av sånne egoistiske tanker , for det er det det er og ingenting annet.

Det blir også for dumt at du hevder at ens postadresse skal ha noen som helst relevans for ens meningsberettigelse, hva gjelder forvaltning av våre felles naturressurser. Og med mindre det er din jobb å reise til og fra hytten din med proviant på snøscooteren så antar jeg det er fritiden din du tilbringer i naturen? Det er isåfall nøyaktig samme fritiden som en mer urbant bosatt nordmann tilbringer i naturen, men allikevel mener du at det kun er du som er meningsberettiget?

Videre håper jeg at en del av framskrittene, oppnådd siden 1956, og som vi nyter godt av i mer urbane strøk også har nådd landsbygden? Isåfall tror jeg frykten din for å bli satt 50år tilbake i utvikling av et snøscooterforbud er ubegrunnet.

Uavhengig av hvor mye du føler det angriper din (medfødte?) "rett" til å kjøre scooter til og fra hytten, så har mange av oss et annet forhold til naturen og villmarken rundt oss enn du tilsynelatende har. På samme måte som den økende bruken av helikoptertransport til og fra hytta ødlegger en dimensjon ved både rype og reinsjakten for meg, så har urørt natur og villmark en egenverdi, det handler om kultur, om tradisjon, om historie, om avstand til "sivilisasjonen". Med nok snøscootere på fjellet så er det ikke lenger villmark, bare en fjellovergang med jævlig dårlig utbygd infrastruktur.

Med fare for å gjenta meg selv vil jeg si, det er plass til oss alle, du skal få ha din uberørte natur og vi ønsker egne regulerte løyper for vår aktivitet, dette er fullt mulig bare vi ikke opererer som egoister og skal ha alt for oss selv.

Uavhengig av regulerte løyper, så finnes det nok av dem som vil gi blanke og kjøre der det passer dem. Det er bare å se på hvor mange som kjører ulovlig idag, eller truer med å gjøre det hvis ikke lovverket tilpasses dem... Kraftig regulert nyttekjøring samt forbud mot rekreasjonskjøring på fjellet mener jeg er riktige løsningen. Derimot kjøring med snøscooter på "lukkede" baner og langs/på veier må det gjerne være fritt fram for.

Og hvis du ikke kan godta at snøscooteren er kommet for å bli og bli brukt, så har du et problem, og det er selvpåført!

Snøscooteren er kommet for å bli, ingen uenighet der. Bruken derimot diskuteres fortsatt, og heldigvis er motstanden økende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det mye jeg kunne tenkt meg å kommentere, men det vil bli et alt for langt innlegg.

Men det som provoserer meg litt er din tro på at jeg har dårligere verdier i livet enn deg, i alle fall når det gjelder natur og naturopplevelser. Jeg vil heller si at jeg er litt mer nyansert i mitt syn på motorisert ferdsel, jeg mener ikke at det skal være scootre over alt i fjellet, jeg vil ha løyper de kan kjøre i og andre deler av fjellet skal vær uberørt. Scooterløpene skal ikke være så mange at det blir noe problem å finne områder hvor det verken skal sees eller høres en scooter.

Jeg ferdes med snøscooter i min fritid til min hytte, og jeg mener det bør være lov, og jeg bryr meg ikke om hvilken adresse du måtte ha, jeg ville være uenig med deg uansett hvis du mener jeg skal bære alt til hytta bare for at du skal få ha dine verdier i fred. Men hvis du var en jeg møtte på vei til hytta ville jeg godta at du hadde et annet syn og ga uttrykk for det, men at du skal sitte på et kontor i Oslo å føle at drømmen din blir ødelagt av at jeg muligens kjører scooter til hytta blir i mine øyne for dumt.

Jeg sitter igjen med en følese av at du/dere setter oss scooterførere i bås, og ser på oss som noen som absolutt ikke går på ski og opplever denne formen for friluftsliv, og at vi ikke aner hva det vil si å gå på ski i naturen nyte utsikt og den fantastiske opplevelsen det er, men det gjør mange av oss. Vet du egentlig hvem som er den"vanlige" scooterbruker? Det hadde vært gøy om du kunne skrive her om hvilke typer mennesker du mener kjører snøscooter.

Nå hadde jeg ikke tenkt å gå inn på dette, men til din opplysning har jeg vokst opp med skiturer fra jeg lå i pulken bak min far, 2 år gammel begynte jeg å gå litt selv. 8 år gammel vant jeg mitt første sonerenn, etter det har jeg vært kretsmester, områdemester flere ganger og har 2 andreplasser og en tredjeplass i Nord-Norsk mesterskap og tro det eller ei, det er på ski. Jeg går fortsatt mye på ski og deltar på flere turrenn hver sesong. Jeg går fast 3 mil hver tirsdag, torsdag og søndag. I tillegg blir det mange rolige fine turer innover viddene. Jeg noterer lengden hver gang jeg er ute på ski og har allerede passert 500 km denne sesongen (fra november). Så jeg kan gå på ski, og jeg vet å bruke naturen på den måten også, men hvorfor du skal tvinge meg til å bruke skiene med provianten på ryggen når jeg skal til hytta forstår jeg ikke.

Nei, bruk hodet og gå i den flotte naturen vi har, ikke irriter deg over de scooterene du ikke ser og ikke hører de kan ikke ødelegge for deg. Å skulle du være så heldig at det kom en scooter der du går, nyt synet og bruk sporet etter den for å øke gleden ved å gå på ski. :)

Det er fortsatt plass til alle!!!!!!!!

PS: Villmanskjøring og annen uvettig snøscooterbruk er jeg og andre scooterbrukere imot, og denne formen for scooterbruk må vi komme til livs, men det gjør vi ikke med å forby snøscooteren enda mer. Nei, legg tilrette for bruken å la selvjustis og kontrollmyndighetene holde orden på det. Bøtelegg eller ta utyret fra de som forbryter seg, så skal du se at det blir lite scooterkjøring der det ikke skal være snøscootere. Da får du dine områder i fred og ro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eg stussar mest på er logikken bak "snøscooteren finst, derfor skal det lempast på bestemmelsane om motorisert ferdsel i utmark"?

YES: om du går på ski eller ikkje er fullstendig irrelevant for kva eg meiner om at du vil kjøre snøscooter. personleg foretrekker eg å sleppe preparerte skiløyper og!

men eg ser altså ikkje logikken bak at vi skal opne for scooterbruk i fjellet fordi scooterbruken finst. skal vi doble fartsgrensa på vegane og, sidan mange bilar idag går mykje fortare enn bilar gjorde før? skal vi tillate narkotika? det er jo nokon som har raffinert kunsten å lage artig kvitt pulver! ting tyder jo på at det er komme for å bli og...

som du sikkert skjønner er eg rimeleg skeptisk til dette med motorkøyretøy i utmark. blant desse er definitivt ikkje snøscooteren nokon versting når det gjeld spor og slikt, men gir ein fanden fingeren, så tek han heile handa :) det neste blir at 4-hjulingar er komme for å bli?

ein ser det godt i nesten alle bilreklamar for tida, volvo xc90 kryssar vegen, istadenfor å køyre på han osv... det er ei utvikling eg ikkje likar! der vi har hytte er det grusvegar altfor langt opp i liene etter min smak. og desse vert stadig utvida, og no har dei byrja vinterbrøyting og, slik at der det var skiløype før, er det grus og fandenskap no... kommunen vil anlegge heilårsopen veg opp i snaufjellet, og byggje hytter og skitrekk for ein halv milliard på ein av dei finaste toppane på "mi" side av kvamskogen! så i utgangspunktet kan ein vel sei å sleppe snøscooter kanksje ikkje er så ille, men så kjem det noko meir, og så noko meir...

og når det gjeld hytte: det at du har bygd så langt frå vegen at du synes det er kjipt å bære maten din dit, skal det gi deg privilegium til å køyre meir med scooter? skal eg kunne bygge ein garasje på stølen til slekta, og krevje å få køyre inn dit med 4WD?

har vel kanskje sett ting litt på spissen her,,, men ville berre poengtere mitt standpunkt mot motorisert ferdsel i utmark, ikkje mot scooterfolk. du verkar då som ein ok fyr du og YES... og om det å køyre scooter i seg sjølv er målet, så har eg ingenting imot lukka scooterbaner a la bilcrossbaner og slikt. men eg støttar ikkje rekreasjonskøyring med snøscooter i fjellet, eg ser det som unødvendig bruk av motorkøyretøy... men slapp av, skistaven min vert aldri slengt etter scooterfolket, det er ein umoden reaksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eg stussar mest på er logikken bak "snøscooteren finst, derfor skal det lempast på bestemmelsane om motorisert ferdsel i utmark"?

YES: om du går på ski eller ikkje er fullstendig irrelevant for kva eg meiner om at du vil kjøre snøscooter. personleg foretrekker eg å sleppe preparerte skiløyper og!

men eg ser altså ikkje logikken bak at vi skal opne for scooterbruk i fjellet fordi scooterbruken finst. skal vi doble fartsgrensa på vegane og, sidan mange bilar idag går mykje fortare enn bilar gjorde før? skal vi tillate narkotika? det er jo nokon som har raffinert kunsten å lage artig kvitt pulver! ting tyder jo på at det er komme for å bli og...

som du sikkert skjønner er eg rimeleg skeptisk til dette med motorkøyretøy i utmark. blant desse er definitivt ikkje snøscooteren nokon versting når det gjeld spor og slikt, men gir ein fanden fingeren, så tek han heile handa :) det neste blir at 4-hjulingar er komme for å bli?

ein ser det godt i nesten alle bilreklamar for tida, volvo xc90 kryssar vegen, istadenfor å køyre på han osv... det er ei utvikling eg ikkje likar! der vi har hytte er det grusvegar altfor langt opp i liene etter min smak. og desse vert stadig utvida, og no har dei byrja vinterbrøyting og, slik at der det var skiløype før, er det grus og fandenskap no... kommunen vil anlegge heilårsopen veg opp i snaufjellet, og byggje hytter og skitrekk for ein halv milliard på ein av dei finaste toppane på "mi" side av kvamskogen! så i utgangspunktet kan ein vel sei å sleppe snøscooter kanksje ikkje er så ille, men så kjem det noko meir, og så noko meir...

og når det gjeld hytte: det at du har bygd så langt frå vegen at du synes det er kjipt å bære maten din dit, skal det gi deg privilegium til å køyre meir med scooter? skal eg kunne bygge ein garasje på stølen til slekta, og krevje å få køyre inn dit med 4WD?

har vel kanskje sett ting litt på spissen her,,, men ville berre poengtere mitt standpunkt mot motorisert ferdsel i utmark, ikkje mot scooterfolk. du verkar då som ein ok fyr du og YES... og om det å køyre scooter i seg sjølv er målet, så har eg ingenting imot lukka scooterbaner a la bilcrossbaner og slikt. men eg støttar ikkje rekreasjonskøyring med snøscooter i fjellet, eg ser det som unødvendig bruk av motorkøyretøy... men slapp av, skistaven min vert aldri slengt etter scooterfolket, det er ein umoden reaksjon...

Du har mange gode poeng her, jeg ser du har satt de litt på spissen, men det er greit for det gjør jo jeg også, litt for å poengtere hva man mener og litt for å få reaksjoner. Jeg er helt enig at vi skal verne om naturen, det er derfor jeg ønsker løyper som scooteren kan brukes i,disse løypene trenger ikke å gå i samme område som skiløperene går. Jeg mener heller ikke at scooteren skal være på fjelltopper slikt, men en løype gjennom et område ødelegger faktisk ikke naturen, og hvis vi snakker om dyrene må vi forby skigåing også. Ski er jo også en nyvinning som øker tilgjengeligheten for mennesker i naturen,hvis man ser langt tilbake i tid. For dyrene er dette like urovekkende som en snøscooter.

Jeg har valgt å ha hytten der jeg trives, jeg bruker den å går lange skiturer fra den i helgene og i ukene når jeg har mulighet. At jeg foretrekker å knyte skiene og privianten på sleden, når jeg er ferdig på jobb fredag kveld, en mørk februardag er rett å slett som du sier av bekvemelighet, det innrømmer jeg lett. Men når dette ikke skader naturen, ikke plager dyrene mer enn om jeg gikk på ski, og det er få skiløpere jeg møter der, de jeg møter bruker jeg å hjelpe med provianten sin, har aldri hørt noen klage på det. De som bor her og har hytte her er ikke mot snøscootre, det er pussig nok dere som ikke er her som klager over snøcooterbruken her. Nå mener jeg ikke at du "jarle" har klaget over scooterbruk her, men det noen i byene her også som nevner det samme som du. Så du er ikke alene, desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg er då verkeleg ein slags bybuar sjølv :) og som student er vel ikkje akkurat sjansen til å flytte "på bygda" reell før eg er ferdigutdanna om mange år...

poenga mine om hytteområdet mitt, som litt langt frå scooterland, sentralt plassert i hordaland som det er, er at inngrepa kryp lenger og lenger opp og vekk frå riksvegen :( og det er fordi det er gradvise frislepp av diverse motorferdsel, hovudsakeleg fordi folk vil ha hytte langt frå vegen, men ikkje gidd å bere med seg maten. så skal dei altså byggje enno lenger vekk frå vegen, og så har vi det gående...

og det er dette som bekymrar meg mest, at mange bekkar små vert ei forferdeleg stor å. berre sjå på volga...

dessutan er jo ski noko vi sannsynligvis har hatt sidan me var "avanserte dyr", og kan reknast meir som ei forlenging av foten, enn det ein scooter kan :) litt mindre drastisk, skulle eg meine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

E enig med YES om at dere skigåere setter oss skuterkjørere alt for fort i bås.

De fleste skuterkjørere går / og eller har gått på ski tidligere.

Har selv ganske nye treningsski som jeg bruker flittig, har trent aktivit langrenn i tenårene, og liker å holde meg i form med å gå på ski.

Vurderer (skal) å kjøpe meg fjellski for jakt og turbruk.

Om sommeren går jeg mye på fjellet og ser på meg selv som en rimelig rutinert fjellmann, både sommers og vinterstid. Jakt og fiske er det jeg bedriver.

Skal innrømme at den skuteren jeg har er nokk det dere vil karakterisere som en verstingmaskin, men jeg får familien med på tur med den, samtidig som den appellerer til meg.

Ett moment som dere ikke har tenkt på, og jeg har nevnt det flere ganger tidligere i tråden.

Hva gjør vi med ungdommen? Jeg har selv en datter, og jeg skal prøve å gi henne den samme frilufts og fjellgleden som jeg har. Og håper at hun vil vokse med det, og ha glede av det når hun blir voksen.

Men mitt moment er: Det er mange ungdommer: Adrenalinjunkies, fartsgale, "hyperaktive", motorintereserte, og fjellglade. Jeg vet at mange har blitt "berget" eller kansje heller si ledet (de fleste går mer enn frivillig) inn i motorsportmiljøer. Dette er sunne miljøer og dyre miljøer, og de berger mange ungdommer fra interesser som vi ikke vil ha de inn i.

Det eneste er at vi må kontrollert dette, løyper, baner og friområder.

Det som provoserer meg når jeg følger denne tråden, er den romantiske boblen enkelte har om naturen: At den er og skal være urørt, og dere forventer og nesten krever at dere skal få lov til å være alene der hvor dere ferdes. Vi som bor i Nord og lever innpå naturen har ikke denne romantiske boblen om naturen. Jeg er litt over 30, og slik jeg ser det har naturen "alltid" vært utsatt for motorisert ferdsel. Fjellfinner har benyttet motorisert kjøretøy i over 40 år. Under virksomhet / oppsetting av gruvedrift, elektrisitetsnett, og telefonlinjer er det spor etter og det benyttes motorisert kjøretøy.

Den eneste grunnen som jeg ser det til at enkelte skigåere ikke liker skuter, er fordi:

1. Deres inntrykk av naturen som uberørt ødelegges.

2. De er misunnelige (se hvor lett de kommer fram)

3. Skuterkjørerne kjørere som svin.

1. - Jeg ser på dette som tåpelig egoisme. Hvem eier fjellet. Kansje dere ødelegger skuterkjørerens inntrykk?: Nei se der har vi skigåere igjenn, de ødelegger idyllen med sporene deres, og så liker ikke de oss, og derfor liker vi ikke de heller.

2. - Dete er bare for dumt.

3. - Dette er jeg tils dels enig. Enkelte kjører som svin. Når jeg er på fjellet hvor andre ferdes mye, eller jeg treffer på noen bremser jeg alltids opp, og kjører pent. Skigåere pleier jeg å være ekstra varsom med, enda jeg egentlig lurer på hvorfor. Som oftest i nord er skigåere også skuterkjørere og de har ingenting imot oss. Men enkelte har blikk som kan drepe, og jeg har til og med blitt slått med staver etter meg, disse er ofte ikke folk som er oppvokst i Nord-Norge men folk som er på besøk, eller har flyttet hit for å oppleve "uberørt" natur.

Slik jeg ser det er den romantiske boblen en illusjon, den er ikke og har ikke eksistert siden vi fikk motorkjøretøy som kunne ta seg frem i utmark. Og da er vi plutselig bortimot 50 år tilbake i tid. Mange av dere virker på meg som om at dere forsøker å stangnere utviklingen, og lever i en tid som aldri kommer tilbake.

Nå vil heller ikke jeg ha fri kjøring, men jeg vil ha ett løypenett og områder som vi skuterkjørere kan leve med. Slik jeg bor har jeg en time med bil og henger før jeg kan kjøre skuter. Dette fører til at det orker jeg ikke hver gang jeg har lyst på en skutertur. Da kjører jeg heller ulovlig, og da betyr det ingenting for meg hvor jeg kjører, det er like dyrt uansett. (unntatt på vei, der er det rabatt, lov om ferdsel i utmark og vassdrag gjelder ikke der)Da jeg begynte å kjøre skuter kunne vi kjøre lovlig hvor vi ville.

Dette med mangel på løyper er ett problem, finnes det flere lovlige løyper vil det innskrenke kjøring "overalt" betraktelig. Hadde jeg hadt løype nærmere der jeg bor, ville jeg sikkert kjørt ivertfall 50% i disse, kansje mer, spørs hvor de gikk. Skuterkjørere "er" ikke kriminelle folk. Selv om dere ser slik på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"sixpacksnurråtvaring"

adrenalin: har store planar om å droppe utfor baksida av fuglafjellet på ski i påska, omtrent der arnt synest det vart for bratt å gå opp sommarstid. i nord kan de reise til lofoten, lyngsalpene, osv og klatre/surfe osv... då kjem friluftsinteressa! og så vert det neste at du sit der med hjartet i halsen når dottera di har vorte toppturjunkie :mrgreen: forhåpentligvis utan helikopterlift...

og når det gjeld samar og og naturvett: insisterer dei ikkje på å halde omtrent 2 gongar så mykje rein som finnmarksvidda toler???

"sixpacksnurråtvaring slutt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et EU-medlemskap er tingen for Norge ?

Svenskene måtte gi slipp på vannscooterforbudet sitt pga at det stred mot EU-reglementet, og innførte tillatelse til å kjøre vannscooter i avgrensede områder, dvs i dette tilfelle skipsleia.

Norge har fortsatt et idiotisk totalforbud for vannscootere. Spesiellt her i nordnorge virker det jo helt uforståelig. Hvor mange velfylte badestrender er det om sommeren her nord hvor idyllen kan ødelegges av dette ? Hva er forskjellen på en vannscooter og en speedbåt om begge brukes uvettig ???? Nada.

I land med lav befolkningstettet og mye snø og fjellområder vil jeg hevde at det må være en viss rett for befolkningen til å få benytte de framkomstmidler som er laget for dette formål, både til nyttekjøring og rekreasjon.

Det er over 50.000 snøscootere i Norge pluss et ukjent antall tusen uregistrerte (mange tatt inn fra sverige?). Mange vil ikke betale avgifter til staten når det ikke legges til rette for lovlig kjøring.

Det selges ca 1500 nye snøscootere i Norge hvert år (pluss import med eller uten registrering). Scooterbestanden er såvidt jeg har lest svakt økende. Jeg aner ikke hva snittalderen er men den er nok for høy, tatt i betraktning at det kun er de siste 3-4 år at virkelig miljøvennlige og støyvennlige maskiner har vært i handelen. Naturlig nok blir utskiftningstakten lav så lenge løypetilbudet de fleste steder ikke eksisterer.

Hvor stor andel av scooterparken som brukes i reindrift samt ren nyttetrafikk, eller hvor stor del som benyttes til rekreasjonkjøring vet jeg ikke. Kanskje det finnes noen tall på dette ?

Mange vil nok prøve å begrense unødige investeringer i et kjøretøy som ikke kan brukes i Norge. Isteden blir vi jo belastet med transportkostnader for å frakte oss, bil, henger og scooter til Sverige eller Finland for å kjøre. For kjøre vil vi og kjøre skal vi! En scooterbestand verd flere milliarder har vi for å bruke den. Ikke for å ha til pynt.

Er det positivt å presse flest mulig scootere til Sverige og Finland ? Er dette godt naboskap? Kanskje de ikke vil ha "alle" nordmenn dit på scooter?

Og å legge igjen penger i disse landene som kunne ha vært brukt i Norge er vel heller ikke det beste for oss? Og dermed støtte opp om andre lands scooterturisme isteden for å utvikle vår egen!

Sverige, Finland, Canada og USA er eksempler på at det er fullt mulig å ordne opp i scooterproblematikken og tilrettelegge for alle parter.

Hvorfor skal det da ikke være mulig i Norge ? Er det fordi Norge alltid vil være "anderledeslandet" ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Jeg har delt Jarle's avsnitt opp, for å svare:

"sixpacksnurråtvaring"

1. adrenalin: har store planar om å droppe utfor baksida av fuglafjellet på ski i påska, omtrent der arnt synest det vart for bratt å gå opp sommarstid. i nord kan de reise til lofoten, lyngsalpene, osv og klatre/surfe osv...

2. då kjem friluftsinteressa! og så vert det neste at du sit der med hjartet i halsen når dottera di har vorte toppturjunkie :mrgreen: forhåpentligvis utan helikopterlift...

3. og når det gjeld samar og og naturvett: insisterer dei ikkje på å halde omtrent 2 gongar så mykje rein som finnmarksvidda toler???

"sixpacksnurråtvaring slutt"

1. Skjønner ikke dere at bredden av ungdom ikke er interessert i "toppturar" og "tinderangling" eller hva dere kaller det.

Enkelte ser gleden i dette, og bra er det.

Selv er jeg en rimelig praktisk og enkel mann, jeg kan telle på en hånd de langturer jeg har gått på fjellet uten fiske eller jaktutstyr, i ett tidsrom på over 20 år.

Jeg liker ikke å gå bare for å gå, sitte på en topp og kike rundt meg i halvtimestid, kansje ta noen bilder, skrive navnet i en eller annen bok, for så og gå ned igjen, det er meningsløst for min del. Men for all del, det er en sunn interesse og alt som får folk ut i naturen i denne stressende data og mobiltelefontiden tiden vi lever i er positivt.

2. Ser hun glede i det, så er det positivt for min del, trur allikevell ikke hun blir like gal som sin far i tenårene.

- Snørekjørt etter skuter på slalomski i 110, og syntes det gikk sakte.

- Kjørt forbi skuter på ski i nedoverbakke og skuteren hadde ca. 100, og visste med meg selv at jeg har hadt mye bedre fart enn dette på ski.

- Hoppet 20m på konkuranseski.

- Knuste 3 rattakebrett og 2 rattkjelker.

- Snørekjørt etter skuter på akebrett i 80, det gikk og "sakte".

- Som oftest bestandig galest og henta så mye fart som mulig på ski, har ikke tall på alle fall, det meste uten skader men har svimt av 2 ganger.

- Hoppet nesten 30m på skuter.

- Kjørt skuter i oppmot 200.

Så om hun blir glad i fart og spenning, så skjønner jeg hvor hun har det fra, og jeg trur ikke jeg blir spesielt redd, du setter som oftest ikke utfor uten en viss erfaring, og økning i vanskelighetsgrad.

3. Her er vi enig, det er skam det de bedriver. Likestillt med overbeiting, er den utstrakte bruken av motorisert kjøretøy som benyttes sommerstid.

Dette er spor som ikke forsvinner på årtier, om de i det hele tatt forsvinner i vår skrinne og sårbare natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som provoserer meg litt er din tro på at jeg har dårligere verdier i livet enn deg, i alle fall når det gjelder natur og naturopplevelser. Jeg vil heller si at jeg er litt mer nyansert i mitt syn på motorisert ferdsel, jeg mener ikke at det skal være scootre over alt i fjellet, jeg vil ha løyper de kan kjøre i og andre deler av fjellet skal vær uberørt. Scooterløpene skal ikke være så mange at det blir noe problem å finne områder hvor det verken skal sees eller høres en scooter.

Hadde jeg ment at mine verdier var bedre enn dine så hadde jeg også blitt provosert. Poenget mitt var at vi har mer eller mindre divergerende verdier hva gjelder friluftsliv, at min motstand mot motorisert ferdsel i fjellet ikke nødvendigvis er mer basert på egoisme enn ditt ønske om å tidvis benytte scooter til fjells. For meg har mest mulig urørt villmark en egenverdi, det enkelte her, med et hånlig flir, kaller "en romantisk boble".

Den norske "villmarken" er under kontinuerlig press, det være seg fra vassdragsutbygging, nye hyttefelt, veianlegg, skianlegg, kraftlinjer, motorisert ferdsel og andre "framskritt" som sakte kryper oppover fjelsidene. Derfor mener jeg, tiltross for at det setter sterke begrensninger på snøscooterentusiastenes frihet, at vi er nødt å sette grenser for motorisert aktivitet i naturen. Som "Jarle" sa det : "gir ein fanden fingeren, så tek han heile handa.

Det hadde vært gøy om du kunne skrive her om hvilke typer mennesker du mener kjører snøscooter.

Jeg er fullstendig klar over at de fleste snøscooterførere, på samme måte som de fleste skigåere, er likandes folk og at de også er naturentusiaster er det heller ingen tvil om. Men det hindrer meg ikke i å ønske snøscooteren dit pepperen gror :mrgreen:

Men mitt moment er: Det er mange ungdommer: Adrenalinjunkies, fartsgale, "hyperaktive", motorintereserte, og fjellglade. Jeg vet at mange har blitt "berget" eller kansje heller si ledet (de fleste går mer enn frivillig) inn i motorsportmiljøer. Dette er sunne miljøer og dyre miljøer, og de berger mange ungdommer fra interesser som vi ikke vil ha de inn i. Det eneste er at vi må kontrollert dette, løyper, baner og friområder.

Ingen uenighet her, bortsett hva gjelder kontrollen. "Lukkede" baner og løyper i nærheten av"sivilisasjonen" er jeg ingen motstander av. Det er (rekreasjons)kjøring innover i fjellheimen jeg ikke ønsker. Trenger du fart, spenning, adrenalin og naturopplevelser så anbefaler jeg en snøkite eller et skiseil. 110km/t i timen på ski, etter en liten nylonduk, burde få adrenalinpumpen til å gå hos de aller fleste (http://www.stormboarding.com/pages/10/index.htm).

Det som provoserer meg når jeg følger denne tråden, er den romantiske boblen enkelte har om naturen: At den er og skal være urørt, og dere forventer og nesten krever at dere skal få lov til å være alene der hvor dere ferdes. Vi som bor i Nord og lever innpå naturen har ikke denne romantiske boblen om naturen. Jeg er litt over 30, og slik jeg ser det har naturen "alltid" vært utsatt for motorisert ferdsel. Fjellfinner har benyttet motorisert kjøretøy i over 40 år. Under virksomhet / oppsetting av gruvedrift, elektrisitetsnett, og telefonlinjer er det spor etter og det benyttes motorisert kjøretøy.

Det som provoserer meg er at enkelte tilsynelatende tror at Norge sør for polarsirkelen er asfaltert vegg til vegg. Hva i all verden får deg til å tro at det kun er dere som bor i nord som lever innpå naturen? Legger videre merke til at du tar alle som bor i nord til inntekt for ditt eget natursyn, vil anta at det er en sannhet med "visse" modifikasjoner.

Selv om naturen, i dine øyne, "alltid" har vært utsatt for motorisert ferdsel, så er eksemplene du nevner det jeg vil kalle nyttekjøring og ikke rekreasjonskjøring. Sterkt regulert nyttekjøring er jeg heller ikke motstander av. Og til tross for at fjellfinner har benyttet motoriserte kjøretøy i 40år for å kunne bedrive sin "tradisjonelle" levestil, så er ikke det nødvendigvis et eksempel til etterfølgelse.

1. Deres inntrykk av naturen som uberørt ødelegges.

2. De er misunnelige (se hvor lett de kommer fram)

3. Skuterkjørerne kjørere som svin.

1. Dette er vel kjernen av problemet tror jeg, opplevelsen av friluftsliv for mange forringes av blandt annet din scooterkjøring. Dersom dine turer til fjells ødelegges av skispor, så er det fritt fram for deg å sloss for en fjellheim fri for skigåere, selv om jeg tror det vil bli en kamp i motbakke. At naturen tilhører alle har du selvsagt helt rett i, men det betyr ikke at vi skal tillate enhver form for bruk av den.

2. Misunnelig ? Knapt nok, da ville jeg bare kjøpt en scooter selv.

3. Noen gjør sikkert det, men det er ikke min største bekymring, se pkt 1.

Da kjører jeg heller ulovlig, og da betyr det ingenting for meg hvor jeg kjører

Dette med mangel på løyper er ett problem, finnes det flere lovlige løyper vil det innskrenke kjøring "overalt" betraktelig. Hadde jeg hadt løype nærmere der jeg bor, ville jeg sikkert kjørt ivertfall 50% i disse, kansje mer, spørs hvor de gikk.

Og for en som mener at egoisme er bakgrunnen for scootermotstand;

Du kjører scooter til fjells selv om det ødelegger for mange andre brukere av naturen.

Du gir generellt f*** i lover og regler om scooterkjøring og kjører der det passer deg fordi du må kjøre en hel time til nærmeste løype.

Og selv om det etableres løyper i ditt nærområde, så forbeholder du deg retten til kun å følge dem når det passer deg. Ja da forandrer det saken, la oss for all del etablere scooterløyper.

Skuterkjørere "er" ikke kriminelle folk. Selv om dere ser slik på det.

No har vel ikke du gjordt allverden for å endre på det inntrykket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du fanden fingeren, så tar han hele handa! Ja det er jo det dere holder på med, stopper vi ikke dere nå tar dere jo hele handa! Så hvem som er fanden her får vi diskutere. :mrgreen:

At jeg forringer din opplevelse på fjellet med min scooterkjøring, det er helt greit at du mener det, det får være ditt problem som du får leve med. Der jeg har hytte går det en skiløype forbi, det er noen scootre som kan kjøre der med løyve, skulle jeg fått velge skulle det bare vær scootre som brukte den løypen, når jeg er på hytten komme skiløperene gående å setter seg i skavlene rundt min hytte å raster, når de går kommer det nye og overtar rasteplassen. Jeg har ikke mange timene i løpet av en dag som jeg føler at jeg er alene på fjellet, snøscooterne som passerer i løpet av sekunder plager meg ikke, men de der turgåerene som bytter på å være der hele dagen forringer min opplevelse. For min del skulle jeg gjerne byttet ut brukerene av løypen forbi min hytte fra skiløpere til snøscootre.

Men slik er det ikke, jeg kan ikke nekte de turgåerne å være på fjellet og jeg får bare innfinne meg med at de er der og trives med det jeg har. At jeg skulle gå til frontalaksjon mot disse mennesken ville for meg være utenkelig, jeg har ingen rett til å si at området rundt min hytte skal være uberørt av andre.

Dette gjelder dere andre som ikke vil godta andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Svar til Ylving:

Sitat:

Hadde jeg ment at mine verdier var bedre enn dine så hadde jeg også blitt provosert. Poenget mitt var at vi har mer eller mindre divergerende verdier hva gjelder friluftsliv, at min motstand mot motorisert ferdsel i fjellet ikke nødvendigvis er mer basert på egoisme enn ditt ønske om å tidvis benytte scooter til fjells. For meg har mest mulig urørt villmark en egenverdi, det enkelte her, med et hånlig flir, kaller "en romantisk boble".

Kan du beskrive for meg på hvilken måte sneskuter ødelegger uberørt natur? Det blir ingen varige spor, sneen forsvinner og så gjør sporene.

Den norske "villmarken" er under kontinuerlig press, det være seg fra vassdragsutbygging, nye hyttefelt, veianlegg, skianlegg, kraftlinjer, motorisert ferdsel og andre "framskritt" som sakte kryper oppover fjelsidene. Derfor mener jeg, tiltross for at det setter sterke begrensninger på snøscooterentusiastenes frihet, at vi er nødt å sette grenser for motorisert aktivitet i naturen. Som "Jarle" sa det : "gir ein fanden fingeren, så tek han heile handa.

Er skuterkjørere synomymt med fanden? Går mye på ski selv, men enkelte utsagn i dette forum gjør at man til dels mister respekten for de som er "ekte" skigåere som ikke kjører skuter av og til.

Jeg er fullstendig klar over at de fleste snøscooterførere, på samme måte som de fleste skigåere, er likandes folk og at de også er naturentusiaster er det heller ingen tvil om. Men det hindrer meg ikke i å ønske snøscooteren dit pepperen gror :mrgreen:

Det samme tror jeg nok at mange skuterkjørere tenker om fanatiske skutermotstandere.

Trenger du fart, spenning, adrenalin og naturopplevelser så anbefaler jeg en snøkite eller et skiseil. 110km/t i timen på ski, etter en liten nylonduk, burde få adrenalinpumpen til å gå hos de aller fleste (http://www.stormboarding.com/pages/10/index.htm).

Helt greit dette, men du mister mitt fokus: Motorinteressert ungdom klarer du ikke å få inn på slike idretter.

Det som provoserer meg er at enkelte tilsynelatende tror at Norge sør for polarsirkelen er asfaltert vegg til vegg. Hva i all verden får deg til å tro at det kun er dere som bor i nord som lever innpå naturen? Legger videre merke til at du tar alle som bor i nord til inntekt for ditt eget natursyn, vil anta at det er en sannhet med "visse" modifikasjoner.

Er selvfølgelig klar over at det ikke er asfaltert alt sør for moralsirkelen som du påstår. Har bodd noen sør for moralsirkelen selv. Men jeg velger å påstå at vi har en større kultur for høsting og bruk av naturen, samt livet innpå naturen en den generelle del av befolkningen i Norge.

Og sneskuteren kom tidlig til nord-norge, og de fleste som er så gamle som 30 - 40 år har kjørt skuter fra barnsben av.

Selv om naturen, i dine øyne, "alltid" har vært utsatt for motorisert ferdsel, så er eksemplene du nevner det jeg vil kalle nyttekjøring og ikke rekreasjonskjøring. Sterkt regulert nyttekjøring er jeg heller ikke motstander av. Og til tross for at fjellfinner har benyttet motoriserte kjøretøy i 40år for å kunne bedrive sin "tradisjonelle" levestil, så er ikke det nødvendigvis et eksempel til etterfølgelse.

Utviklingen lar seg ikke snu, derer slåss nok en tapt kamp vil jeg tru.

Og for en som mener at egoisme er bakgrunnen for scootermotstand;

Du kjører scooter til fjells selv om det ødelegger for mange andre brukere av naturen.

Du gir generellt f*** i lover og regler om scooterkjøring og kjører der det passer deg fordi du må kjøre en hel time til nærmeste løype.

Og selv om det etableres løyper i ditt nærområde, så forbeholder du deg retten til kun å følge dem når det passer deg. Ja da forandrer det saken, la oss for all del etablere scooterløyper.

No har vel ikke du gjordt allverden for å endre på det inntrykket heller.

Når det er så lite løyper, og jeg kjører utafor løypa fordet og om det kan koste meg 8.000 - 12.000,- kroner så er det ett valg jeg gjør.

Om jeg blir tatt, og får bot så er det ikke noe som har noen som helst innvirkning på min CV. Det ville jeg hadt om det var innbrudd, fyllekjøring eller narko som jeg hadde blitt tatt for. Jeg ser ikke på dette som virkelig kriminalitet, og dette er nok gjengs for de fleste. Føler du deg kriminell når du kjører i 90 i 80 sonen?

Hvis løypa ikke går dit hvor jeg har tenkt meg, og jeg kjører med sneskuter utafor løypa. Gjør jeg dette på eget ansvar fullt klar over hvor dyrt dette kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jeg føler meg ikke kriminell hvis jeg kjører 90 i 80-sone. Derimot hvis jeg kjører bil på sykkelsti?

Forstår argumentet ditt.

Men vi skal ikke så langt tilbake i tid, før det var lov og kjøre skutere overalt.

Og på hvilket grunnlag kan du påstå at det er direkte kriminelt og kjøre skuter.

La meg sette det i perspektiv.

Hvem skader du:

- Sneen, dette er for dumt.

- Utmark, på hvilken måte da?

- Andres inntrykk, hvilken lover gjelder for dette da?.

Det eneste loven du bryter er lov om ferdsel i utmark og vassdrag, og så lenge du ikke ødelegger noe, kan ikke jeg se at at det gjør noe skade.

At jeg bryter en lov som ikke på noen måte gjør at jeg føler meg kriminell er mitt valg.

Men jeg kjører hverken bil, motorsykkel eller ATV sommerstid i utmark. Det setter spor det :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte (80 i 90-sone) - og jeg syntes ikke den sammenligningen var helt reell. Da er det mer reelt å sammenligne bilkjøring på sykkelsti (som jeg ikke forsvarer) og scooterkjøring der det ikke er lov å kjøre scooter (som du forsvarer.)

Hva jeg mener om snøscooterkjøring gerenerelt? Jeg er for liberale regler når det gjelder alt som kan forsvares som nyttekjøring - slik at du får med deg ved, familie og utstyr inn til den fjerntliggende hytta di, men ren rekreasjonskjøring/kjøring for moro skyld er jeg imot.

Men jeg synes jo rally/Petter Solberg/Oslofjordracet til Røkke og kameratene hans og alt det styret der også er på trynet. Av og til føles det som jeg er havnet på feil klode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes jo rally/Petter Solberg/Oslofjordracet til Røkke og kameratene hans og alt det styret der også er på trynet. Av og til føles det som jeg er havnet på feil klode.

Kanskje du har havnet på feil klode! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gjende skrev: Du spurte (80 i 90-sone) - og jeg syntes ikke den sammenligningen var helt reell. Da er det mer reelt å sammenligne bilkjøring på sykkelsti (som jeg ikke forsvarer) og scooterkjøring der det ikke er lov å kjøre scooter (som du forsvarer.)

Nå drar du han litt langt, sammenlign heller sykkelsti og oppkjørte skiløyper, det blir rettere, det er ingen scooterkjørere som driver å spinner i lysløypa!

Eller mener du den norske fjellverdenen er en eneste stor sykkelsti eller oppkjørt og merket løype laget kun for skiløpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

1. - Hva jeg mener om snøscooterkjøring gerenerelt? Jeg er for liberale regler når det gjelder alt som kan forsvares som nyttekjøring - slik at du får med deg ved, familie og utstyr inn til den fjerntliggende hytta di, men ren rekreasjonskjøring/kjøring for moro skyld er jeg imot.

2. - Men jeg synes jo rally/Petter Solberg/Oslofjordracet til Røkke og kameratene hans og alt det styret der også er på trynet. Av og til føles det som jeg er havnet på feil klode.

1. Hva er nyttekjøring?

- Bringing av ting til / fra hytte?

- Isfiske.

- Kjøring av handicappede personer.

- Familietur.

Slik jeg ser det kan alt være nyttekjøring. Det kan være nyttig for meg å få blåst litt steam etter en stressende og krevende arbeidsdag.

Det kan være nyttig å få familien med på tur.

Nytte kan være og dra på en sosial tur med venner på fjellet.

Personlig synes jeg ikke kjøring til og fra hytte, kommer inn under nyttekjøring. Spørs hvor du har hytta tror jeg.

For tiden har jeg disp. for å sette opp en gjeterhytte, det ser jeg på som nyttekjøring.

Gi meg en grunn til at folk ikke skal kunne bedrive rekreasjonskjøring? Fordi du ikke liker det? På hvilket grunnlag? Ikke på lovlige løyper en gang?

2. Du virker på meg som en som ikke har bil, og ikke liker motoriserte kjøretøy.

Det har på alle motoriserte kjøretøy som vi mennesker har skapt opp gjennom tidene, vært konkurranse om raskest, sterkest, størst og best. Det ligger i vår natur, slik er det, og slik kommer det alltid til å forbli også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes jo rally/Petter Solberg/Oslofjordracet til Røkke og kameratene hans og alt det styret der også er på trynet. Av og til føles det som jeg er havnet på feil klode.

Du er definitivt på feil klode....eller iallefall i feil verdensdel. Kanskje du burde bo sammen med en utrydningstruet villmanns-stamme i Amazonas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du fanden fingeren, så tar han hele handa! Ja det er jo det dere holder på med, stopper vi ikke dere nå tar dere jo hele handa! Så hvem som er fanden her får vi diskutere. Very Happy

Det kan vi saktens. Og jeg er åpen for en diskusjon om skifolkets framferd i fjellheimen også, men den diskusjonen får vi ta en gang jeg forviller meg opp i hytteveggen din. Med mindre jeg skremmes vekk av skuterstøy :)

Kan du beskrive for meg på hvilken måte sneskuter ødelegger uberørt natur? Det blir ingen varige spor, sneen forsvinner og så gjør sporene.

At snøen smelter er heller irrelevant, det er heller ikke om sommeren at snøskuteren plager meg.

Villmarksliv, for meg, er bland annet:

*Fravær av støy

*Fravær av "sivilisasjon"

*Fravær av forstyrrende elementer

*Følelsen av utilgjengelighet

*Følelsen av ro og fred

Og for meg, forringer skuterkjøring alt dette.

Er skuterkjørere synomymt med fanden? Går mye på ski selv, men enkelte utsagn i dette forum gjør at man til dels mister respekten for de som er "ekte" skigåere som ikke kjører skuter av og til.

Jeg så ikke på deg som den nærtagende typen? Slapp av, fanden er ment billedlig, det er et uttrykk, og om noe så er det motorisert ferdsel til fjells som er fanden og ikke førerene. Jeg har allerede sagt at de fleste skuterførere er likandes folk, det er skuteren din jeg ikke liker.

Det samme tror jeg nok at mange skuterkjørere tenker om fanatiske skutermotstandere.

Haha, det er det helt sikkert. Vi sees der da :)

Helt greit dette, men du mister mitt fokus: Motorinteressert ungdom klarer du ikke å få inn på slike idretter.

Helt greit det, men hva med de stakkers motorinteresserte, naturelskende snøhatende ungdommen da? Hva skal de finne på ? Helikopter til fjells? Og hva med motorisert naturelskende ungdom om sommeren ? De må jo ha noe å kjøre til fjells på da og eller? 4WD eller ATC ?

Poenget mitt er at selv om en har flere interesser, i dette tilfellet motor og natur, så er det ikke nødvendigvis gitt at en overallt skal kunne kombinere dem.

Er selvfølgelig klar over at det ikke er asfaltert alt sør for moralsirkelen som du påstår. Har bodd noen sør for moralsirkelen selv. Men jeg velger å påstå at vi har en større kultur for høsting og bruk av naturen, samt livet innpå naturen en den generelle del av befolkningen i Norge.

Og sneskuteren kom tidlig til nord-norge, og de fleste som er så gamle som 30 - 40 år har kjørt skuter fra barnsben av.

Vi kan selvfølgelig ha en pissekonkurranse om hvem som er mest i ett med naturen, men jeg stemmer for at det er bortkastet tid.

Når det er så lite løyper, og jeg kjører utafor løypa fordet og om det kan koste meg 8.000 - 12.000,- kroner så er det ett valg jeg gjør.

Om jeg blir tatt, og får bot så er det ikke noe som har noen som helst innvirkning på min CV. Det ville jeg hadt om det var innbrudd, fyllekjøring eller narko som jeg hadde blitt tatt for. Jeg ser ikke på dette som virkelig kriminalitet, og dette er nok gjengs for de fleste. Føler du deg kriminell når du kjører i 90 i 80 sonen?

Hvis løypa ikke går dit hvor jeg har tenkt meg, og jeg kjører med sneskuter utafor løypa. Gjør jeg dette på eget ansvar fullt klar over hvor dyrt dette kan være.

For ordens skyld, det var du som brakte merkelappen kriminell på banen ikke jeg.

Jeg tror kansje du ikke helt har forstått bakgrunnen for at vi har lover, regler og bøter/straff knyttet til dem. Det er ingen handleliste, der du står fritt til å bryte de lover du finner for godt, så lenger du betaler boten eller soner straffen. Meningen er at de skal virke prevantivt. De skal stoppe personer som ikke klarer å innrette seg i samfunnet de lever i, i å bryte loven.

Du er jo et godt eksempel på at for snøskuterkjøring så fungerer ikke det nåværende straffenivået. Altså må straffenivået heves betraktelig med høyere bøter og/eller konfiskering av kjøretøy for å stoppe deg i å bryte loven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skutermotstandere som mener snøen kun skal beferdes med truger og ski:

Hør nå her: Dere skal få 99% av naturen for dere selv, uten en eneste snøscooter å skue som bedriver såkalt rekreasjonskjøring. Dette til tross for at skuterfolket i snitt sikkert utgjør så mye som 5-10 % av friluftsfolket i Norge. Kanskje vil dere bli uheldige og må se på en hjelpekorps-skuter som frakter skadde skiløpere ned fra fjellet, men det må dere rett og slett bare overse.

Den resterende 1 prosenten av naturen tar vi og lager skuterløyper på, og kjører der 3-4 måneder i året slik at den ulovlige kjøringa dere klager på minimeres.

OG ER IKKE DETTE BRA NOK SÅ KAN DERE JO FLYTTE TIL ET ANNET LAND FOR DA ER DET HÆREN FLØTTE MEG NOE GALT OPPI HODENE DERES!!!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.