Gå til innhold
  • Bli medlem

NNN BC eller 75mm binding


Thomas N

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg skal nå kjøpe meg fjellski. Ski har jeg klart, men vet ikke hvilken type binding jeg skal velge. Valget står da mellom NNN BC eller telemark bindinger for 75 mm tupp.

Bruksomeråde for dette skiparet blir til bruk i fjellet og på hytta utenom prepparert løyper.

Jeg har ikke prøvd sko med 75mm tupp før så jeg vet ikke hvordan de er å gå med, så jeg er litt redd for at de blir for stive til å gå lange turer i flatt terreng med god gli.

Hva ville dere valgt? Erfaringer?

Å passer feks. rottefella super telemark og Varg Skavl i vanlig prepparerte skispor?

Med vennelig hilsen

Thomas Nordaunet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du setter pris på nedoverkjøringen også er i alle fall jeg ikke i tvil - da er det 75 mm tåbinding og kraftige lærsko som gjelder. :?

Driftssikkerheten på bindingene er upåklagelig, og dersom du inkluderer wire rundt hælen også har du backup - og suverene kjøreegenskaper nedover og i dyp snø.

Vekta på utstyret blir litt høyere, det er mer krevende å finne passende sko (stivt lær kan gnisse huden av føttene før en vet ordet av det - det lønner seg å bruke tid på å finne rett skomodell og størrelse!), og tuppen på skoen gjør de litt mindre komfortable å bruke uten ski.

Dette er kort oppsummert mine erfaringer så langt.

Måtte bruke mine gamle "løypeski" med NNN (ikke BC) bindinger noen uker før jul mens skiene mine var til service - det var et mareritt! Krampe i stort sett alle små muskler i føttene mens jeg fortvilt prøvde å komme meg kontrollert ned fra fjellet. I flatt lys er det ekstra godt å få litt hjelp fra utstyret i ulendt terreng, så gleden var stor da fjellskiene "kom hjem" på lille-julaften. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare brukt 75mm bindinger og er fornøyd med dem. Har gått på fjellturer med kompiser som har brukt NNN BC bindinger og vi har kunne sammenligne.

Fordeler med 75 mm:

- På toppturer der vi har satt igjen skiene når det har blitt for bratt, har det vært lettere å "sparke" seg oppover. Støvlene er ok å klatre med ved at det er greit å stå på tynne lister og fremspring med den stive sålen.

- Stegjern med "step in" binding passer.

- Ikke like avhengig av å fjerne is fra skoene for å få dem til å passe i bindingen.

- Mye lettere å reparere binding hvis den ryker.

Fordel med NNN BC:

- Lettere

- Enklerer å få en heldekkende gamasje til å passe for spesielt kalde turer.

- De er smalere slik at de gir mindre friksjon i dyp snø eller i preparerte spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler på fjelltur. Nå er det 75 mm som er best for meg i alle fall. Spesielt hvis det er snakk om å ha stabile ski på hardt skareføre. Har gått lange dagsturer med sko med "tupp" og har opplevd de meget behagelige og ikke minst robuste(Crispi), og ingen gnagsår fra første stund.

Det er heller inge ulempe at man kan kjøre litt telemark på tur ned fra de toppene man velger å gå på, noe som er mer utfordrende med BC.

Noe som kan være irriterende er at det kan oppstå en "gnisselyd" mellom sko og binding.

Selv om super telemark bindingen kan bremse noe i oppkjørte spor, så synes ikke jeg det er noe stort problem. Enkelte sporleggere på tråkkemaskinene har såpass brede spor at det ikke er noe problem. Men man anskaffer seg nok ikke fjellski for å bruke i preparerte løyper.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan være irriterende er at det kan oppstå en "gnisselyd" mellom sko og binding.

Selv om super telemark bindingen kan bremse noe i oppkjørte spor, så synes ikke jeg det er noe stort problem. Enkelte sporleggere på tråkkemaskinene har såpass brede spor at det ikke er noe problem. Men man anskaffer seg nok ikke fjellski for å bruke i preparerte løyper.

Lykke til!

Gnisselyden får man ofte med på kjøpet - merkelig nok er det bare ene skia/foten som gnisser hos meg. :?

For de som av og til er innom oppkjørte spor, evt. bare vil ha litt bedre kjøreegenskaper, er en 10 mm oppbyggingsplate fra Rottefella å anbefale.

Da kan man også sette på hælløftere og få forbedret toppturegenskapene noen hakk. (Forutsetter vel egentlig bruk av langfeller - tror ikke kortfeller holder til å gå rett opp med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei .

Jeg valgt NNN BC og har angret 2 ganger.

Den en gangen var min egen feil , da jeg tørket støvlene litt for nærme bålet og tuppen på skoen ble deformer så mye att jeg ikke fikk biningen til å passe måtte til med kniven og skjære av litt . He he kan ikke klage på bindingen da .

Den andre gangen var når vi sto i sporete og isette løyper i 5 dager da fikk vi sår på de ytterste tærene + att skoene var slitt i stykke på yttesiden .

Ellers har vi vært fornøyd, men vi driver ikke med tøffe utforkjøringer , kun vanlig turist med pulk og telt .

Håper du blir fornøyd med det du velger.

Hilsen Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd sko med 75mm tupp før så jeg vet ikke hvordan de er å gå med, så jeg er litt redd for at de blir for stive til å gå lange turer i flatt terreng med god gli.

NNN BC er mye bedre enn 75 mm hvis det gjelder å komme seg fort avgårde i relativt flatt terreng. Jeg vil påstå at NNN BC er det beste alternativet for hytte-til-hytte turer i Jotunheimen, Rondane og Hardangervidda forutsatt at man ikke skal på noen topper.

Jeg så forøvrig at Børge Ousland Brukte NNN BC da han gikk verdens 3. største bre som ligger i Chile på langs. NNN BC blir også brukt på Sydpolekspedisjoner.

Mange påstår at NNN BC ikke er bra nok fordi låsemekanismen kan bli ødelagt - jeg har ikke opplevd det. Jeg har opplevd at sålen løsner fra skoen på 75 mm sko. Det er et mye større problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg akkurat nye ski og prøvde et alternativ til rottefella super telemark.

Den heter Voilè og består av 75mm tåbinding + vaier som har lik festemekanisme som rottefella chilli.

Koster 999,- ergo 500 billigere enn super telemark.

min kjenning på sportsbutikk mente jeg ville like denne bedre enn super telemark.

Bare prøvd en gang og sålangt svært fornøyd.

---

75mm:

- Et stort minus er tendensen til at skoa knekker (sålen) i front.

- + er stabiliteten og som nevnt; kjempelett å reparere.

BC:

- Aldri prøvd selv, men kjenner mange som skryter av dem.

- Minuset er stabiliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.