Gå til innhold
  • Bli medlem

Sandvatn fra Hunnedalen i romjulen


Thomas E

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tenkte å gå til Sandvatn og muligens videre til Blåfjellenden nå i romjulen. Ettersom vi ikke har vært på noe skitur om vinteren utenfor oppmerka løyper lurer vi litt på generelle tips og om det er noe spesifikt på denne turen vi bør være obs på? Har fått med meg at løypene ikke er kvistet og er usikker på på om det er trygg is på vannene, så vi tar kanskje sommerløypa?

Vi skal i utgangspunktet sove i telt og planlegger 2 netter ute, men tar turen til turisthytte(ne) for at kona skal føle seg ekstra trygg på første turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Turen fra Lortabu til Sandvatn er rimelig grei. Det går folk innover her nesten hver helg. Det er også en del som går videre til Langavatn.

 

Det har kommet en del folk fra Sandvatn direkte til Blåfjellenden om vinteren, da over Langavatn (ikke det samme vannet som der STF hytta ligger) og Svartavatn.

Her kan det være snøskredfare i en del helninger om det har blåst og snødd(spesielt fra sør).

 

Det vanlige er at folk går stien mot Øyarvatnet/Hunnedalen og tar av ved Kringletjønn. Fra Kringletjønn og over Leitevann er den vanlige ruten om vinteren for de som går fra Hunnedalen til Blåfjellenden. Ruten blir normalt kvistet i starten av februar.

 

Sommerstien over Stutaheia er kronglet og har en del bratte kneiker. Den er ikke spesielt lettgått på ski.

Nedkjøringen fra Stutaheia er bratt.

 

Det er i tillegg ikke mange holdepunkter å orientere etter på Stutaheia om sikten blir dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det mildværet vi har hatt i det siste så er det vel gode muligheter for at isen på vannene, hvis den har lagt seg, ikke er trygg å gå på.

Jeg gikk fra Høgaleitet i Hunnedalen og til Sandvatn for noen uker siden og jeg kan skrive under på at Stutaheia ikke er noe trivelig sted hvis været og sikten blir dårlig.

http://www.fjellforum.no/topic/34009-heisen-tur-utskilt-fra-novembertur-til-bl%C3%A5fjellenden/

Jeg vet ikke hvor mye snø det er i disse heiene nå, men det er visst meldt noe snø til jul.

REJOHN er kanskje litt mer oppdatert her enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det mildværet vi har hatt i det siste så er det vel gode muligheter for at isen på vannene, hvis den har lagt seg, ikke er trygg å gå på.

Jeg gikk fra Høgaleitet i Hunnedalen og til Sandvatn for noen uker siden og jeg kan skrive under på at Stutaheia ikke er noe trivelig sted hvis været og sikten blir dårlig.

http://www.fjellforum.no/topic/34009-heisen-tur-utskilt-fra-novembertur-til-bl%C3%A5fjellenden/

Jeg vet ikke hvor mye snø det er i disse heiene nå, men det er visst meldt noe snø til jul.

REJOHN er kanskje litt mer oppdatert her enn meg.

Snø er det nok av, men jeg er ikke sikker på om vannene er sikre.

 

Jeg mener å ha hørt at isen ikke er særlig tykk.

 

Men det var folk på isen på litle Sandvaten (900 vannet) i slutten av november.

https://www.facebook.com/leif.r.salte/media_set?set=a.10152420784692245.1073741860.596052244&type=1#!/photo.php?fbid=10152395275492245&set=pb.596052244.-2207520000.1419233782.&type=3&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.