Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterbekledning


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Kommer helt an på aktiviteten egentlig. Stort sett alle tekstiler har positive og negative sider, enten det er membraner(gtx, dermixax ol.), syntetisk, bomull eller ull. 

Ekspedisjonsklær har vel ettersom jeg har forstått membran med isolasjon innafor. Bakdelen er jo at det er vanskeligere å regulere temperatur ift. aktivitet sammelignet med lag på lag-bekledning der du har f.eks ull/flece/membran. Det er så mange momenter å ta med at det hadde blitt en hel avhandling å ta med alt, men til syvende og sist er det jo en smakssak.

Jeg for min del foretrekker enten noe tynt vindtett eller softshell som ytterlag når det er så kaldt som nå, og velge basislag og mellomlag etter aktivitetsnivå. Gore-Tex fungerer ok det også så lenge man ikke svetter så mye, men mye svette og streng kulde er dårlig kombinasjon da kondens kan fryse og hindre effektiv pusting i membranen.

Er det plussgrader og nedbør er såklart Gore-Tex førstevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det du skal bruke klærne? Det er stor forskjell på turer på vinteren i skog og mark og oppe på høyfjellet. Det er også stor forskjell på f.eks Nord-Norge og Hardangervidda.

 

Jeg foretrekker mikrofiber, så tynt som mulig, men fortsatt vindtett. Jeg har denne jakka: http://nettbutikk.bergans.no/shop-by-category/fjellsport/Jakke/Vindbeskyttelse/Microlight-Jkt-SolidDkGrey-Br-SeaBlueXXL-152782-p0000778577 og er superfornøyd med den. Kan brukes med riktig klær under opp til ihvertfall frisk bris og en god del minusgrader. Minuset er at jakken er litt kort, så hvis du skal på skitur på vinteren så trenger man en jakke med lengre ermer, bedre hette (mulighet for å feste pels f.eks) og som dekker rumpa. Jeg bruker jakken hele året rundt når jeg skal ut på tur. Veier ingenting og bra hette. Garantert et godt kjøp.

 

Endte med å kjøpe denne jakka: http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Vindbeskyttende/Antarctic-Exp-Jkt-Black-Red-L-121234-p0000059633 (Ps de er litt store i størrelsen, og du kunne kjøpe den til ned i 1500kr sist vinter). Bra jakke, men overkill til alt annet enn det jakka over dekker. ;) Pr dags dato ikke verdt pengene for min del, men så var vinteren ifjor ganske mild også. Hadde en tur året før hvor jeg følte behovet, derav anskaffelsen.

 

Goretex har jeg gått i en eller to ganger (før jeg fikk kjøpt jakkene over) og jeg syntes det ble altfor klamt. Jeg hadde vurdert det hvis jeg skulle på lengre turer hvor jeg ikke kunne stole på værmeldingen, dvs at det kunne finne på å komme regn/veldig våt sludd. Begge jakkene over står imot litt nedbør, den siste vesentlig mer enn den først for å si det sånn. Pusteegenskapene er også tilsvarende dårligere, men mye bedre enn Goretex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har veldig god erfaring med den i dermizax. Riktignok forrige modell. Bruker den i hovedsak til bikkjetrening og turer vinterstid, altså hardt bruk. Og dressen er still going strong på 4 året, bortsett fra en selvpåført hull på høyre kne. Knebeskytterne er også geniale når man må stå på kne og knote, og egner seg i tillegg ypperlig til isfiske. Anbefales!

 

Ellers vil jeg anbefale Norrøna Svalbard Børge Ousland jakke og bukse. Selges riktignok ikke lenger. Eneste den mangler er knebeskytterne, men til gjengjeld har den noe Bergansdressen mangler og det er 4 lommer på jakken.

 

En parkas utenpå og du er klar for det meste.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Bergans sin Arctic expedition jakke og bukse og elsker de! Jakken har jeg brukt to år, og buksen har jeg nettopp skaffet. Til bruk i bare kulde kan jo mikrofiber være veldig greit, men noen ganger er det også fint med noe som også tåler regn. Arcticen har gode løsninger, som god lufting, lange hemper på glidelåser (litt kortere på buksebeina) som er lett å ta med votter, glidelåser som glir godt mm. Buksen er ganske vid i beina, men har bårrelås så de kan strammes godt. Ellers er den jo salopette med faste seler, 4 lommer og glidelåser som kan dras helt ned/opp på sidene (kan gå på do med den på og lufte godt). De er myke og behagelige å gå med. Og så har de jo tøffe farger da :) Anbefaler både jakken og buksen til vinterbruk :D

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Jakke/Skall/Arctic-Exp-Jkt-Navy-RoyalBlue-Br-Red-L-143542-p0000345339

http://nettbutikk.bergans.no/Bekledning/Bukse/Skall/Arctic-Exp-Salopette-Navy-Br-Red-L-143562-p0000345519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.