Gå til innhold
  • Bli medlem

Uidentifisert dyrelyd


cornix

Anbefalte innlegg

Når jeg var ute på joggetur i skogen i dag hørte jeg noe et lite stykke foran meg som jeg tenkte måtte være et rådyr. Det virket som det fjernet seg mens det ga fra seg noen "rraaa"-lyder med korte mellomrom. (ikke lett å skrive en slik lyd). Jeg løp videre og så etter spor for se om noen dyr hadde krysset stien, for det var litt sporsnø. Men etter et ganske kort stykke så jeg en svært stor fugel forsvinne mellom tretoppene i rettning der hvor den siste lyden hadde kommet fra.

 

Den virket helt svart og hadde et veldig stort vingespenn. Den gav inntrykk av å være "spinklere" enn f.eks en vanlig stor kongeørn.

 

Kan selvsagt hende at jeg bare skremte et dyr og en stor fugel samtidig. På en annen side pleier ikke dyr som blir skremt å lage lyder mens de løper vekk. Det jeg har gått å lurt på nå noen timer er om det er noen store rovfugler som kan lage lyder som med litt velvilje kan forveksles med et rådyr. Noen som vet? Selv har jeg bare hørt rovfugler som har laget "skrikelyder", og vanlige uglelyder selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hubro

Herlig lyd :) . Er vel kanskje ikke så vanlig at den roper inn jula...mer vanlig ut på vinteren..

blei litt misunnelig

 

 

Beklager - var litt rask der! Trodde det var lyden på opptaket.... det spurtes om...

Ja - helt enig med dere - det må jo være korp eller ravn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bare siluetten fra skrå bakfra mot himmelen. Den virket svart. Vingespennet var nok større enn hos de fleste kongeørner jeg har sett. Gjettet på at det var to meter eller mer. Det første jeg tenkte på var havørn, men det blir gjetting.

 

Jeg får slå meg til ro med at det sannsynligvis var to dyr. Kanskje til og med et rådyr som ble skremt av fuglen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på denne siden så kanskje du finner igjen lyden du hørte. Her er det mange fuglelyder å velge mellom.

http://fuglar.no/galleri/lyder.php

Alke eller lundefugl er vel blant de med grovest røst, men det var nok ikke noen av disse du så og hørte siden de er ganske små og helst holder seg ute på eller ved sjøen.

De fleste rovfuglene har en ganske markert skrikende lyd, men ravnen kan ha mange forskjellige lyder alt etter hva den driver med. 

To ravner som holder på med noe sammen kan nesten høres ut som at de snakker sammen. (Vel, det er vel kanskje det de gjør.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så bare siluetten fra skrå bakfra mot himmelen. Den virket svart. Vingespennet var nok større enn hos de fleste kongeørner jeg har sett. Gjettet på at det var to meter eller mer. Det første jeg tenkte på var havørn, men det blir gjetting.

 

Jeg får slå meg til ro med at det sannsynligvis var to dyr. Kanskje til og med et rådyr som ble skremt av fuglen?

Det er ingen dyr i den norske naturen, som lager slike lyder du beskriver. Det må være fugl. Og dette er nok en ravn, selv om du mener størrelsen ikke passer. Ravn har manger forskjellige lyder/signaler, å "spille" på. Ravn kan bli opp til 1,3 m mellom vingespissene og kan bli opp til 50 år gammel. Gammel ravn har ofte noe mørkere lyd enn en ung ravn, i tilleg kommer alle nyanser i div. signaler. Her er et par lyder fra ravn.

http://www.naturesongs.com/raven1.wav

 

Rådyr bruker "pipelyder", både som angstskrik og kallesignaler. For uinvidde, kan det høres ut som div. småfugl. Kun rådyrbukken har en annen låt og det er hans brøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært en litt forkjølet hubro. Har sjekket mange forskjellige rådyrlyder og fuglelyder på youtube og fugler.no

 

Det var litt dårlig lys da jeg så den opp mot den blå himmelen. Den kan ha fremstått som sortere enn den var. Lyden kom i korte støt akkurat som et hos rådyr. Hadde jeg ikke sett fuglen så hadde jeg fremdeles trodd det var et rådyr.

 

De som er like usikre på dyrelyder som meg så kan sammenligne dem her.

 

 

 

Snodig at den lagde så mye lyd da den flyktet bort. Jeg har tilbakelagt tusenvis av mil i skog og mark, men har visst aldri skremt opp en hubro før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis sitter hubroen stille om dagen og så begynner den å rope om kvelden. Hvis det var en hubro så var den kanskje ute på jakt.

Jeg kan ikke si sikkert hva tid på året denne rådyrbukken er filmet, men det høres ut som den er i brunst og da er det nok høst. Brunstige bukker / okser av både rådyr, hjort og elg kan ofte oppføre seg litt annerledes enn det vi forventer når vi møter et slikt dyr i brunsttiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.