Gå til innhold
  • Bli medlem

Kortfellsystemet til Fischer


strebus85

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke prøvd, men kikket på det i butikken. Skulle jeg velge mellom det og Åsnes, ville jeg valgt Fischer sitt. Jeg synes Åsnes sin "spenne" foran bremser for mye. Dette har Fischer løst med å la fellen gå gjennom skien. Det eneste spørsmålet jeg har er om skien er blitt svekket med et såpass stort hull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes har vært på markedet lenge med sin løsning. Jeg tenker at Fischer har brukt tiden til å finne en løsning somer bedre enn denne. Selv kjøpe jeg mine BC99 nå i høst, men 13/14 modellen. Så bruker jeg Madshus sin intelligrip. Tar ikke sjansen på å være prøve kanin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd Atomic Skintec eller Madshus Intelligrip? Begge deler så jo veldig interessant ut synes jeg. Treffer jo stort sett greit med smøringen, men merket jo at det var rimelig vanskelig å få noe til å sitte skikkelig i våres når det var +10 grader i skyggen og ellers knall forhold for å gå på ski (plenty med snø, fine løyper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte også Fischer sitt system godt. Eneste jeg er bekymret for er at fellen kan bli fort slitt. Når det ikke er noe beslag for å beskytte den der fellen begynner under skien, ser jeg for meg at det kan bli i overkant mye slitasje på isete underlag, eller når man er uheldig å treffer steiner. Og så var det prisen på de eneste skia jeg har sett med støtte for dette da...den var stiv...

Har brukt Madshus Intelligrip litt. Når det gjelder gli er forskjellen like stor som å slepe ett dekk etter seg på grusvei. Kjeder vettet at meg når jeg går med Åsnesfolk, de går jo så sakte! :-P Ulempen er at Intelligrip er vanskelig/umulig å få på skien om fellene er kalde, og at de ikke har noe utvalg på bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lite som slår skismøring da.. 

Jeg er jo stort sett enig, men det er av og til det rett og slett er vanskelig å treffe riktig. Spesielt hvis du går fra 650moh med plussgrader og isete/våte spor i sørhellingene til 900moh med finkornet tørr nysnø i nordhellingene. Litt typisk sent februar-føre mao.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte også Fischer sitt system godt. Eneste jeg er bekymret for er at fellen kan bli fort slitt. Når det ikke er noe beslag for å beskytte den der fellen begynner under skien, ser jeg for meg at det kan bli i overkant mye slitasje på isete underlag, eller når man er uheldig å treffer steiner. Og så var det prisen på de eneste skia jeg har sett med støtte for dette da...den var stiv...

Har brukt Madshus Intelligrip litt. Når det gjelder gli er forskjellen like stor som å slepe ett dekk etter seg på grusvei. Kjeder vettet at meg når jeg går med Åsnesfolk, de går jo så sakte! :-P Ulempen er at Intelligrip er vanskelig/umulig å få på skien om fellene er kalde, og at de ikke har noe utvalg på bredde.

Har du forsøkt å pakke fellene i en brødpose, legge dem i lomma når du har dem av, for å stappe innpå magen når du ser neste bakke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Akkurat det jeg har gjort (bare med bærepose). Og det funker greit. Er bare litt glemsk på morran, så de har hatt en tendens til å ligge stivfrossne i forteltet, noe jeg ikke oppdager før alt utstyr er pakka ned...
På den annen side gir de så god gli, at når jeg går med pulk, tar jeg de aldri av. Da er det egentlig ikke noe problem. Har ikke fått testet med tung sekk enda, for å se hvor mye fellene bremser da (det vil jo være store forskjeller her, på hvor godt spenn det er i skia til folk?)

Glemte å nevne at Åsnes sitt system naturlig nok gir bedre feste i motbakkene. Men alt i alt skjønner jeg ikke annet enn at jeg sparer store mengder energi på å gå med Intelligrip fremfor kortfellen til Åsnes. Om det blir for bratt tar jeg heller på langfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.