Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor er den lille engelen ?


Dag G - Evje

Anbefalte innlegg

Annonse

Tja.

 

Skuggestøl ved Lindlandsvann i Risør ifølge o'store google:

 

http://www.geocaching.com/geocache/GC1MM4R_den-lille-engelen-i-elven-skuggestol-lindland?guid=0084dbd2-3a2f-4897-aad4-7dac11a77e84

 

Men, om det er mer rundt historien enn det som står der, vet ikke jeg. ;)

 

Tarjei

Det er nok ikke en engel. Engler har ikke innsektsvinger, fire vinger som hos bier. (Kanskje et av medlemmene i kongefamilien kan dette bedre enn meg, men likevel.)

Dette må være en alv, men alven holder visst en liten engel i hånda si. 

Det står ikke "Den lille engelen i elven" på skiltet, det står "Den lille engelen i alven".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en engel. Engler har ikke innsektsvinger, fire vinger som hos bier. (Kanskje et av medlemmene i kongefamilien kan dette bedre enn meg, men likevel.)

Dette må være en alv, men alven holder visst en liten engel i hånda si. 

Det står ikke "Den lille engelen i elven" på skiltet, det står "Den lille engelen i alven".

Eg klarer ikke å se a-en som du ser til å bli noe annet enn bokstaven e. Altså, "elven" og ikke "alven". Du kommer med en interessant vinkling her. (Tipper du var av typen som leste oppgaveteksten nøye til eksamen og muligens har bakgrunn fra Kripos). Hva mener andre her? Står det "elven" eller "alven" på skiltet? Hva mener trådstarter som faktisk fysisk har møtt både engelen, alven og ikke minst skiltet?!! Hvem kunne tro at saken kunne ta en så uventet vending? Eg er veldig forvirret akkurat nå..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med @REs; det der er en fe og ikke noen engel. Insektsvinger, ingen fjær. Og en smule mer veldreid enn hva religiøse motiver gjerne er. Fristende å antyde 1930-tallet som opprinnelsesår, men for hva jeg vet så kan den være fra i fjor.

 

Ut fra Google ser det ut som om det kan være greit å spørre lokalt.

 

Det står "Den lille engelen i elven". Intet behov for å koble inn 'elvenlore', men noen trenger kanskje nye briller... :)

Lurer forresten på om skiltet og navnet er orginalt?

 

 

Er dette den samme? Bakgrunnen virker helt feil:

 

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150220993082000&set=p.10150220993082000&type=1&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ser ut som en Alv @REs :) Ser også hun som om hun ser en engel. Heldigvis er skiltet entydig, noe annet ville nesten vært "blasfemi"... "Den lille engelen i alven", hehe. 1930-tallet tror jeg ikke på! Siste 10 år tipper jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 97,3% sikker på at jeg har lest om dette et sted. Jeg mener å huske det er en maksimalt kreativ hobbykunstner som har laget både englen og alt det andre rare som finnes på småbruket på nedsiden av veien. "Uttrykksformen" hans er så spektakulær som bare mulig. Men etter hva jeg erindrer så ligger det bare kreativ virketrang bak alt han har laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit kjapt googelsøk på lindlandnatur vil bekrefte cornix's teori. Berre eit halvreligiøst par som har

slått seg litt laus. Ymse tragedieteoriar og liknande må nok forkastast.

Skulle gjerne lagt inn linken direkte men datamaskina nektar meg både å sitere, klippe og lime

på fjellforum om dagen. Data er noko %#£@§ !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg gir meg. Ved nærmere ettersyn ser jeg at det står elven, men det gjør ikke figuren til en engel.(Hvor vidt jeg har bakgrunn fra Kripos har ingen ting med saken å gjøre og er i beste fall usaklig.)

Alver er som oftest avbildet med insektvinger, ofte to par eller fler, eller sommerfuglvinger. Har du aldri sett alvedans en tidlig sommermorgen over et vann eller ei myr?

 

Engelen i dette tilfellet sitter vel i alvens hånd? (Ref. bilde.) 

post-4220-0-91377600-1418780787_thumb.jp

post-4220-0-11129500-1418779332_thumb.jp  post-4220-0-50466100-1418780852_thumb.jp

Alv

 

Engler er stort sett avbildet med fuglevinger og i mange tilfeller vinger som det ville være umulig å fly med.

post-4220-0-34702400-1418779349_thumb.jp

Engel. (Men var ikke fela djevelens instrument?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha sagt det: det der var et flott kunstverk pent plassert.

 

Og folk burde virkelig ta fantasivesenene sine mer alvorlig. Alver har ikke vinger, det er en egenskap for feer og engler. Av disse har engler fjær, mens feer har tynne, gjennomsiktige vinger. Eventuel forvirring her tilskrives som vanlig Disney.

Man kan diskutere om alver er en undergruppe av den rikholdige mytologien bak "Fairie", men for 99,999% av tenkende mennesker vil det være minst like idiotisk som spørsmålet om hvor mange engler som kan danse på et knappenålshode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et raskt søk på nettet ga meg ingen svar på om eller hvem som har eller ikke har vinger.

Jeg trodde jeg kunne en del om norrøn mytologi og i følge wikipedia så sammenlignes alver med f.eks. norner, men jeg kan ikke huske at det i norrøn mytologi er noen vesener som har vinger.

https://www.tanum.no/_skj%C3%B8nnlitteratur/romaner-utenlandske/asken-yggdrasil-alf-henrikson-9789179533861

Disney har herjet ganske grundig med mange gamle myter og historier og vi kan ikke se bort fra at de også har endret en del på ting fra den norrøne mytologien.

Coca Cola skal vist også være opphavet til dagens julenisse, så vi kan tydelig vis ikke stole særlig mye på det som kommer fra "over there". 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Alv

https://snl.no/alver

http://no.wikipedia.org/wiki/Fe_%28eventyr%29

 

P.s.

Min bestemor var en sterkt troende gammel dame som aldri ville gå glipp av en morgenandakt på radioen, men hun var livredd for å ta udøpte barn ut av huset uten å legge et stykke stål i barnevogna, og hva hun la i senga til udøpte barn vet jeg ikke, men jeg har mine misstanker..

Den norske folketroen satt nok godt fast i det norske folk langt inn i moderne tid, men på Island er det enda verre. Selv om denne "overtroen" fremdeles lever i beste velgående på Island så har de flyttet noe av den inn på et museum.

http://www.icelandicwonders.com/Default.asp?Page=339

Her er noen bilder av hus på Island som er laget for at ikke de underjordiske skal flytte inn i menneskenes hus. De kunne jo bli misunnelige siden menneskene hadde hus og ikke de.

post-4220-0-56297400-1418864076_thumb.jp post-4220-0-60551500-1418864090_thumb.jp

post-4220-0-88255900-1418864061_thumb.jp  post-4220-0-20376900-1418864319_thumb.jp

Men det var vel ikke dette denne tråden handlet om.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så oppdatert på denne black metal kulturen eller den musikken de spiller, men jeg kjenner en som spiller i en slik gruppe her i Stavanger. 

Det er vanligvis ikke musikken hans vi snakker om når vi møtes, men jeg kan jo spørre han om dette neste gang jeg snakker med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.