Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkelpumpe med nøyaktig trykkmåler


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Har et spm vedr sykkelpumpe. Skal pumpe inn luft i en trykkpose til tennisballer, http://www.pressureball.com/. Den har bilventil. Sykkelpumpa jeg har viser trykkregisteret ganske upresist. Skal pumpe inn 14 psi, maksimalt 20. Det er gunstig med ei pumpe som har trykkmåler som kan vise relativt nøyaktig enkelt-streker per hele psi i dette registeret 14-20psi.

 
Et annet problem er at når en løsner ved frakobling slippes en del luft ut som vanlig er ved sykkeldekk også. Hvordan kan man minimere dette trykktapet ved frakobling?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er gunstig med ei pumpe som har trykkmåler som kan vise relativt nøyaktig enkelt-streker per hele psi i dette registeret 14-20psi.

 
Et annet problem er at når en løsner ved frakobling slippes en del luft ut som vanlig er ved sykkeldekk også. Hvordan kan man minimere dette trykktapet ved frakobling?

 

På dette presisjonsnivået vil en vanlig pumpe være for lite presis, men en demperpumpe vil fungere. Fås i alle anstendige sykkelbutikker, sannsynligvis fra et par hundrelapper. Merk at demperpumper vanligvis er optimalisert for målinger fra 60 psi og opp, men de vil nok være bedre enn vanlige sykkelpumper (hvis det er så om å gjøre). Og de har jo veldig begrenset volum, så er beholderen stor har du et problem.

 

Det andre er et ikke-problem. Det som lekker ut er luft fra slangen på demperpumpen, ikke fra ventilen.

 

-Arve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting, et svært dumt spm, men et svært viktig et! Når min sykkelpumpe sier 14 psi...(den har 0 og går ganske langt oppover), snakker den da om faktisk trykk eller er dette det den legger til atmosfærisk trykk? Nei, jeg får ikke nobelprisen i fysikk. Det får så være. Kom til å tenke på dette når jeg leste at tennisballer skulle være 10-13 psi OVER atm. Når jeg forsøker å presse inn luft i denne trykkposen ser den ut som den holder på å eksplodere når jeg nærmer meg 14 psi, og når jeg konverterer og forsøker å finne ut av hvor mye 14 psi faktisk er så skal gjennomsnittlig atm være ca 14,6 psi. En ganske vesentlig forskjell og ikke så lett å forstå uten videre med alle trykk-enheter som er der ute. Det er lov å le behersket og diskre, gapskratting derimot er forbudt. Men jeg får tallene på pumpa til å måtte være det man legger til atm, så altså om jeg måler trykket med pumpa og den sier 14 psi så betyr det 28,6 psi.

 

Spurte bikeshop.no, de sa alle sykkelpumper målte spesielt unøyaktig på slikt trykk fordi det ikke var noe man syklet på..

 

Den trykkmåleren var jo i hvertfall en billig løsning. Men enda bedre hadde jo vært om den var koblet til ei pumpe så en kunne bare pumpe inn det som manglet og tappe det som var for mye. I stedet for å gjette, skru av pumpa og på med måleren osv...

 

Og Arve, i følge Oslo Sportslager sykkelavdelingen så anbefalte de Micro floor drive pumpe fra Lezyne som skulle gi mindre lekkasje ved frakobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startar trykkmålaren på 0 når han ikkje er kopla til noko, viser målaren trykkforskjell, altså trykket over atmosfæretrykket.

Startar trykkmålaren på 1 atmosfære når han ikkje er kopla til noko, viser målaren totaltrykket. Men målaren målar nok likevel overtrykk, det er bare skalaen som er forskyvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.