Gå til innhold
  • Bli medlem

Drag til Paris-pulk


Fjellhjerte

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på om noen her vil dele erfaring de har med drag til Paris Expedition pulk. Jeg tenker å kjøpe meg en slik pulk, men lurer litt på hvilket drag som er det beste for en nybegynner? Jeg tenker å starte med tau pga pris, men skjønner jo at dette har sine utfordringer mtp på stabilitet og nedoverbakke. 

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

har brukt litt forskjellig til parispulk. Kva du vel har litt med kva terreng du skal dra pulken i. Dersom det er relativt flatt og du ikkje skal gå mykje skråterreng fungerar nok tau heilt greit. Dersom det er litt meir kupert så ville eg gått for ein av desse (har prøvd alle tre):

1. tau igjennom trekkerøyr for elektriske ledningar (sånne kvite plastrøyr). Desse er litt stive men samstundes litt bøyelege. Då har du meir styring på pulken, spesielt i nedoverbakke. Fungerar bra synes eg, ville foretrukke desse framfor tau egentlig. Utfordinga er å få eit system der det er minstmogelg slark i festepunkt for å minimiera rykk og napp når du går.

2. Brøytestikker, sånne oransje eller svarte. Det ligg alltid masse slike som er øydelagt av brøyting eller anna i veggrøftene, eg har teke slike (NB ikkje ta dei som er heile og står og gjer sin jobb). Desse er stive, solide og kan modifiserast i alle variantar. Eg har her berre skore eit hol i kvar ende og teke ein karabinkrok  igjennom, som er festa i meg og pulk. Veldig enkelt å tilpasse og å bore og fikse på. Brøytestikkene er imidlertid korte og enkelte som går med lange ski synes det vert for kort til pulken. Eg har aldri hatt det problemet. Same utfordring som med trekkerøyr i høve til det med slark og rykk i pulken. Her kan ein nok avstive dette systemet enda meir men eg har aldri gjort noko meir enn det med karabinkroksystemet. Vurderar å avstive meir i festepunkt til pulk.

3. Fjellpulken drag. Dette er nok det stivaste og best tilpassa draget, og det dyraste. I tillegg er det det som er mest sårbart for å få bøy på stenger.

 

Håpar dette var til hjelp.

Det er ein del bilete her på forumet av ulike løysingar, søk og les.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt slike elrør med tau gjennom. Synes de fungerer best når de monteres i kryss. I krysset har jeg en gammel skistropp.

Så syrefaste karabiner i begge ender til å feste i pulken og i pulkdrag på sekken.

Laget 2 slike drag inkl karabiner for den nette sum av kr 75 kjøpt på Biltema. Elrør fra byggavdeling og tau fra båtavdelingen.

 

Jeg har i tillegg laget noe bremsesystem på det. Bak pulken henger 2 taustumper med 4-5 knuter på hver. Dersom pulken sklir bakober havner taustumpene under pulken og stopper den.

Foran har jeg ca litt avstand mellom karabin og der elrør begynner slik at det kan bli litt heng på tauet. Der er det montert 2 taustumper med knuter. Så når draget blir slakt havner taustumpene under bpulken og bremser den.

Greit etter en liten nedoverbakken så pulken ikke tar deg igjen så lett.

Bremsetau fungerer fint men litt begrenset effekt i masse puddrsnø og når det er veldig isete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike elrør blir ikke så stive, er ikke som et orntli pulkdrag. Men jeg synes det fungerer langt bedre enn bare tau.

Selve rørene flekser en del så noe mer "strikk" har jeg ikke sett behov for.

Pulken tar deg ikke igjen i den forstand men den dytter ganske bra med mye last. Derfor jeg har laget de taustumpene som bremser når pulk får større fart enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tau under pulken er utrolig effektivt for å bremse i nedoverbakke, pulken tar meg aldri igjen.

Gitt "normale" forhold, pudder og is vil minske effekten - slik det nevnes lengre opp.

 

Jeg fester det i fremre ende av pulken, og slipper det under før store nedoverbakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei @Fjellhjerte.

For en del år siden tenkte jeg ut og lagde en løsning som er billig og bedre enn rent taudrag.

Flere av svarene du har fått her er inspirert eller kopiert av den løsningen. Koster lite i innkjøp og tåler en god del. Jeg bruker mitt drag ennå, det ble laget i 2007.

Du får løsningen beskrevet samt med bilder fra post 12 og nedover i denne linken:

http://www.fjellforum.no/topic/6264-trekk-til-paris-pulkskibrett/

 

Edit: Jeg har siden den tid byttet ut karabinkrokene som fester drag med nylonbånd med hurtiglås. d

Dette for å få mindre slark/napping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulken kom i dag, så da ble det merking av taudrag:). Brukte statisk tau, 8 mm båtopplegg kjøpt på Biltema. Karabinkroker fra samme sted.

Strikktau 6 mm fra samme sted vil holde bagasjen på plass, med karabinkroker på midten. Tror dette blir bra:).

Blir å teste rent taudrag først, så blir det evnt noe plastrør utenpå tauene for stivere drag hvis behovet melder seg.

post-15723-0-56844900-1421961023_thumb.j

post-15723-0-99044100-1421961034_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har 2 pariser pulke i mange år,fordi så fik jeg sendt dem fraktfritt fra Tyskland og det ble billigere enn 1 pulk her i Norge - dengang.

 

den ene er rigget med taudrag som jeg bruker inn til hytta i flatt lende. Det fungerer problemløst, men pulken går som den selv vil.

 

På tur bruker jeg alltid  stivt U-formet drag av alu rør. Hjemmesnekret, Problemet kan være å få tak i tynne alu-rør.

 

Jeg har skrevet utførligt om det for år tilbake på en tråd her.

 

Hei 

jeg har et par steder her skrevet om pulk-drag bl.a. http://www.fjellforu...ic.php?t=10636. med fotos.

Jeg har brugt en 8mm rustfri stålbøyle bøyd som U og 2 alurør med innv. dia. 8 mm sikret på bøylen med 2 splinter.

Jeg går ut fra at de proffe Fjellpulken og Acapulka begge bare selger U-drag ut fra overveielse av styringen!!??
I hvert fall kan en styre pulken ved å dra sideveis i draget.

www.skipulk.com har mange - ganske merkverdige løsninger på flexible pulk-drag fester i the pulk book som kan lastes ned i PDF. For meg virker de ganske max-mekker aktige og vitner om lite handverksmessig innsyn. 

men de har 2 point: 

1. heftet til hofterem med karabin (+ evt karabin ved pulken) gir slark begge steder og dermed rykk-og-nap!! En liten remse eller tou-løkke gjennem et lite festering på draget minimerer rykk-og-nap.

2. Muligens - skal teste det ut! - kan det være lurt å krysse + surre dragstengene!!?? for kantring!? 

Hilsen Elgen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt pariser i flere år og til den prisen fungerer det okei. Om du bruker rør eller tau, så vurder å krysse dem. Fordelen med det er at i dypsnø vil pulken ofte prøve å "ri" på kantene og dermed lett legge seg over på siden. Ved å ha rau/rør i kryss er det lettere å rette opp igjen pulken ved å rotere med hofta eller dra i tauet "diagonalt" slik at pulken trekkes ned i sporet igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Oslo sportslager selger eget taudrag til denne pulken. Jeg har brukt det, og trives godt med rent taudrag. 

Lager du ett bremsetau som du slenger under pulken når det er bratt nedover så trenger du ikke stivt drag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var av den oppfatning tidlegare at den optimale dragløysing varierte utfrå terreng. Har difor hatt båe løysingane (tau og fjellpulken) på same Parisbrett, slik at eg kunne velje utfrå terreng.

Det viser seg i praksis (har slitt ut nokre slike brett) at eg eigentleg ikkje brukar dei stive draga, då eg opplever dei som ei tvangstrøye.

Eg går både snilt og veldig kupert terreng med pulk, og brukar berre taudrag. Snillare for hoftene, meir fleksibelt, og eigentleg ikkje noko vanskelegare å handtere når ein berre venjer seg til det. 

 

Edit: Skriv under på bremsetau. Genialt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har erfaring med Acapulka Sklibrettpakke

http://www.sportsnett.no/s/p.aspx?pid=7732&cid=512

Hvor stivt blir draget? Er det noe fjæring i det?

 

Jeg har det draget på parispulk med hjemmesnekret dragfeste. Det er ikke fjæring på det. En stor fordel er at det kan demonteres og pakkes i en pose som går i pulken. Da kan du ha med både taudrag og dette og skifte underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp testet en parispulk med taudrag på en ukes tur i Sylane, og min erfaring er at tau er alt jeg trenger. I de aller fleste nedkjøringene holdt pulken seg bak meg uten videre problemer, og de få gangene den gled fortere enn meg var et lite trekk i det ene tauet nok til at den la seg pent på siden av meg.

I den bratteste nedkjøringen jeg var borti slengte jeg bremsetauet (festet foran på begge sider) under, og bortsett fra litt fishtail-bevegelser oppførte pulken seg fint.

Jeg går for øvrig med hund, og han går foran meg og bidrar med trekkraft både til meg selv og pulken. Taudraget har jeg knyttet i to nokså store løkker, og disse har jeg festet direkte til fronten som går til kjørestrikken. Løkkene er videre festet på sidene av sekken med store karabinkroker. Så lenge hunden holder stram strikk unngår jeg alle rykk og napp, fordi alle bevegelser som pulken gjør blir overført til at de store løkkene glir gjennom karabinkrokene før jeg blir påvirket av noen krefter.

Selv om kun tau fungerte bra kommer jeg nok til å teste en variant med brøytestikker i plast, som noen andre har vært inne på. I så fall blir fremgangsmåten sannsynligvis at jeg trer det eksisterende tauet gjennom stikkene og knytter de samme løkkene tett inntil rørendene. Jeg har ingen forventninger til at draget kommer til å bli i nærheten av like stivt som f.eks. Fjellpulken sitt drag, men jeg regner med at pulken blir litt enklere å holde unna i nedoverbakkene og at jeg selv merker litt bedre når den er i ferd med å velte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortversjon: Taudrag

 

Lang versjon: Hadde liten erfaring med pulk, så lagde det enklest tenkelige taudraget til paris brettet: Dro et tau gjennom begge hullene foran, og bandt to karabinere i endene som jeg festet til hoftebeltet på sekken. Dette fungerte overraskende bra og har ingen planer om å forandre til neste tur. 

 

Du trenger "brems" for å unngå å bli påkjørt av pulken. Jeg bandt et ballnett mellom de to dragene - helt nært pulken, slik at pulken kjørte på nettet når dragene ble slakke. Fungerte over all forventning:-) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt i marts deltog jeg på en organiseret tur, hvor vi var 9 deltagere + 2 guider. Alle kørte med Paris-pulke, og vi havde rigget dem med drag med elektriker-rør. Alle endte med at køre med krydsende rør, men en anden gang vil jeg kanske eksperimentere lidt mere med parallelle rør. Rørene forhindrer, at pulken rammer mig i hælene i nedkørslerne, men konstruktionen gav ikke nok stivhed til at forhindre, at pulken skar ud til siden og evt. kørte helt rundt om mig. Guidernes oplæg var, at vi skulle gå med feller under skiene både opover, bortover og nedover, så det gjorde jeg også. Jeg tror, mine feller var lidt mere effektive end de andres, så de bremsede mig mere i nedkørslerne. Derfor kunne jeg ikke holde fart nok i skiene til at forhindre, at pulken kørte forbi mig. Det har nok set lidt komisk ud, når jeg kørte nedover med fraspark, ligesom man normalt ville køre bortover -  simpelt hen for at prøve at undgå at blive overhalet af pulken. Vi brugte ikke bremsetov, men det lyder som en god løsning, som jeg sikkert vil eksperimentere med en anden gang. alit's løsning med et net mellem tovene er enkelt og genialt, og så længe man bruger tovdrag, passer det sig selv uden "betjening", men hvis jeg beholder mine elektriker-rør, vil det ikke fungere. Så bliver der brug for bremsetov eller net, som jeg selv skal gøre noget med, inden jeg starter på en nedkørsel, og igen, når jeg er færdig med nedkørslen. Der er lidt mere arbejde med det.

 

Fin inspiration i denne tråd til yderligere eksperimenter!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Om noen har bilder av løsningene sine, så post de gjerne her. Har gått til innkjøp av en parispulk selv og enda ikke kommet lengre enn at den står trygt i garasjen. Skal nok ordne samme løsning som @Otoen når det gjelder strikk for å feste bagasjen, Det ser ut til å være en enkel og grei måte:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pulken min i går :) ble sittende en stund å mekke litt på den. Løsningen ble som følger: 7mm statisk tau rund alle sidehull for å lage festeløkker, bunnet med enkel knute på hver side av hullet for å holde løkka på plass, og lagde ett enkelt taudrag av samme tau, med bilstrikk i midten for å ta de værste rykka. Aldri gått med pulk før, så blir spennende å få noen erfaringer.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 18.12.2015 at 10.15, Daniel Oaland skrev:

Fikk pulken min i går :) ble sittende en stund å mekke litt på den. Løsningen ble som følger: 7mm statisk tau rund alle sidehull for å lage festeløkker, bunnet med enkel knute på hver side av hullet for å holde løkka på plass, og lagde ett enkelt taudrag av samme tau, med bilstrikk i midten for å ta de værste rykka. Aldri gått med pulk før, så blir spennende å få noen erfaringer.

 

Har det blitt noen erfaringer i julen av den siste måneden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.