Gå til innhold
  • Bli medlem

Stålkanter og hund


grethe

Anbefalte innlegg

Annonse

Stålkanter er fy fy med hund. Er du uheldig løper hunden i ståkanten på skia og det er ikke mye som skal til før den har ødelagt akkilesen eller noe annet. Da får du aldri tilbake den samme gode hunden.

Jeg har kjøpt fjellski uten stålkant. Tvilsomt om jeg kommer til å gå mye på tur med folk som har stålkant så lenge jeg har hunden min med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellski med stålkant er billigere. Jeg har kjøpt Åsnes Skarven (nederst) http://www.asnes-ski.no/fjell2005.htm Knallgode ski, men så liker jeg også Åsnes sine ski. Sålenge du går i mjuksnø, skog og hei og ikke for mye høyfjell er det egentlig bare fordeler med slike ski. Ulempen kommer på hard og isete snø hvor du er nødt til å kante skia, f.eks når du skrår bortetter en fjellside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å gå litt utenom de verste plassene :wink: Jeg gikk mye i fjellet før jeg kjøpte meg ski med stålkant, da visste jeg ikke om noe bedre og plagdes ikke.

Hunden har jo klør så bare fest bikkja til magebeltet og la den frese bortetter fjellsida. Da henger du etter om du vil eller ei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alternativt kan du slipe ned stålkanten slik at den blir rundere. Dette krevet at du har litt peiling, eller at du prøver og feiler litt. Det gjelder å finne skarpheten som gir godt nok grep i isete fjellsider, men ikke er så skarp at den kutter opp beina på bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativt kan du slipe ned stålkanten slik at den blir rundere. Dette krevet at du har litt peiling, eller at du prøver og feiler litt. Det gjelder å finne skarpheten som gir godt nok grep i isete fjellsider, men ikke er så skarp at den kutter opp beina på bikkja.

Men, jeg har prøvd å skjære meg på stålkantene nå (med fingrene), og det er jo helt umulig. De virker ikke skarpe, selv om jeg selvfølgelig skjønner at det er annerledes med en pote i veien i stor fart i nedoverbakke.

Kan jo uansett teste litt frem og tilbake, takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hørt at Åsnes har laget ski med bare delvis stålkant, dvs ikke stålkant hele veien på skiene som er vanlig. Har brukt ski med stålkant i alle år og det har alltid gått bra, har "heldigvis" en hund som er misliker å gå for nært skiene/er litt redd de. Men vurderer å sjekke ut de Åsnes skia.

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har skåret meg på fingrene flere ganger mens jeg har preppet ski. og i vinter falt jeg på stålkanten og skar et dypt hull i leggen(5 sting)

to uker etterpå gjorde kameraten min det det samme og måtte sy 7sting i kneet.

men dette var vel mer hogg sakder enn kutt skader...

Det er farlig med ski og vinter, bedre å holde seg innendørs! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjørt med stålkant jeg og aldri opplevd noe problem med det... Trenger ikke så skarp kant på fjellskia uansett.. Bare å file ned litt... Bruker bakkeski og lar bikkja bli hjemme når jeg skal i bratt ulendt terreng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ski med stålkant og har aldri hatt noe problem med det i forhold til hund. Men - man er selvfølgelig forsiktig!! Å slipe ned stålkanten litt er et bra triks. Et alternativ til stålkant er den gammeldagse hardvekanten, som er å finne på treski. Vær ellers oppmerksom på hakk i stålkanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blannede følelser angående stålkanter og bikkjer. Læreren min på folkehøgskolen (gikk hundekjøring) hadde en bikkje som hadde fått kuttet akillessena. Hun gikk halve semesteret og halta, men på mirakuløst vis ledet hun vinnerspannet inn i mål under finnmarksløpet sist vinter.

Men vi brukte stålkanter hele fjor. Det gjelder å ikke løfte på skia når man ser man nærmer seg bikkja. Hold den nede langs bakken, så går det bra. Men jah... man skal være forsiktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Bruker ski med stålkant og har aldri hatt noe problem med det i forhold til hund. Men - man er selvfølgelig forsiktig!! Å slipe ned stålkanten litt er et bra triks. Et alternativ til stålkant er den gammeldagse hardvekanten, som er å finne på treski. Vær ellers oppmerksom på hakk i stålkanten.

Hvis man sliper ned stålkanten er det fortsatt litt bedre tak enn om man ikke har stålkant i det hele tatt?

Eller kan man da likesågodt klare seg uten?

Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.