Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel eller Optimus Nova+


Catwoman

Anbefalte innlegg

Annonse

Erfart med samtlige omnifuel jeg har vært borti, dvs. 3-4 stykker, at de lekker bensin fra pumpestykket. Ingen av dem er mine og tviler på at alt det er brukerfeil fra flere godt vante prinusfolk. Gå for MSR Whisperlite Universal, lettere, mer driftsikker, bedre sidestabilitet enn begge de overnevnte og samme med brennvidden. Er vel billigere og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min inntrykk er at omnifuel er multifuelbrenner nr 1 blant fjellforumfolk. Selv bruker jeg omnifuel om vinteren med bensin, og har ikke hatt problemer med pumpen eller annet.

Er ikke lett å legge merke til, var på tur med en som ved en tilfeldighet hadde oppdaget det og da sjekket vi andre. Det viste seg at flere også lakk uten at man merket det tydelig. Var dessuten ganske kaldt, kanskje dette hadde noe med saken å gjøre? Tror helt ærlig hovedårsaken til at Omnifuel er så stor i Norge rett og slett er på grunn av skikkelig solid merkevarebygging og rykte. Har dessuten inntrykk av at byggekvaliteten var høyere før. Whisperliten har ihvertfall forbedret seg kraftig i overgangen til Universal, mye mer støtte og stabilitet, tror faktisk også lettere vekt, brenner gass og bensin veldig bra og fått ganske mye lenger slange. Ikke like lang og myk som Omnifuel, dette er det som i utgangspunktet ses på som negativt. Om man er bevisst dette, mener jeg derimot at den stive slangen kan bidra til stabilitet og sikkerhet og det ubehagelige ved det er en vanesak man blir vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå møter jeg meg selv i døra hvert øyeblikk som ihuga Optimus Nova fan, og spør hvorfor disse to?

 

Vekt er åpenbart ikke hovedsaken her, men hvor stor rolle spiller det?

Støy... samme spørsmål.

 

Sist men ikke minst hva har du tenkt å fyre med? Må det være en multifuel?

 

Jeg anbefaler å kikke på flere, kanskje noe brukt, eller gammelt ubrukt.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med Optimus Nova, og MSR Whisperlite Universal.

Optimus Nova er bedre når det kommer til matlaging pga grei regulering. Men denne har veldig sentrert flamme i forhold til f.eks. Whisperlite. Jeg har brukt en eldre versjon som jeg har lånt et par år. Skal gi den tilbake nå som jeg har kjøpt:

MSR Whisperlite. Den er mye stillere, er stødigere, og har bredere flamme. Den har pumpe i plast(jeg er ikke sikker på om dette er pluss eller minus), og har mye dårligere regulering. Jeg tror aldri jeg kommer til å bruke den til gass.

Grunnen til at jeg kjøpte en Whisperlite i stedet for en Nova eller Omnifuel, er fordi jeg vil i hovedsak kun koke vann, smelte snø, og fyre i teltet på vinteren. Der er MSR perfekt. På sommeren bruker jeg heller en ren gassbrenner. Har en Optimus Crux, men kommer nok til å kjøpe en Vega til sommeren.

Jeg bruker utelukkende renset bensin på mine vinterturer. Gidder ikke bry meg om det andre skvipet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasjer og bensin ar jo mer spennende enn med parafin, men når alt virker er jo bensin enkelt og greit.

 

Coleman som denne http://tinyurl.com/md48czp er et utrolig brukervennlig alternativ.  Om vintern er det ofte greit å lage vindskjerming av snø, da gjelder det bare å få den til å stå stødig, men dette gjelder jo alle typer primus.

 

Du får en ny lignende med garanti her: http://tinyurl.com/o4ux3lk for 1200, så ikke by altfor mye. 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begge disse så ikke lett å sammenligne men litt erfaringer er:

Primus omnifuel.

har hatt min siden 2003 eller 2004. Aldri vært noe kluss med den. Renset dyse en gang bare for å ha gjort det, ellers fettet pakning i pumpe et par ganger.ikke sett noe lekkasje på min, men det er den gamle modell med alu-pumpe. Bråker litt ja men synes ikke det er så ille, den virker hvertfall hver gang.

greit at den også brenner gass selv om en dedikert gassbrenner er bedre der.

nova

eneste bekjentskap jeg har med den er en hiker pluss med nova brenner. Begge eksemplarer jeg hadde var, det noe kluss med så jeg fikk til slutt hevet kjøpet. Om problemer der var selve brenner eller noe i konstruksjon med at den var montert i hiker vet jeg ikke. Optimus flyttet vist noe produksjon til nytt sted og det ga vist litt problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat der Optimus problemet ligger, du vet ikke om du har fått en god eller dårlig versjon før du har prøvet den skikkelig.  Det blir kanskje ikke bedre av at det er tredje sett med eiere siden problemet startet.  Et helt fantastisk godt merkenavn er helt ødelagt. 

Tror det er KATADYN som er eiere nå.

 

Min gamle Nova (ikke +) med made in sweden på reguleringshendelen er helt uvurderlig.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar fra alle som en, jeg leser og lærer :)

Bråbestemte meg for en Omnifuel, kun fordi Nova + var utsolgt, om det blir bra eller dårlig med bråbestemming får tiden vise... :)

Iallfall får jeg nå erfaring med denne så får jeg se hva jeg synes etter noen turer. Gleder meg til tur...og å plundre med Omnien ;).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.