Gå til innhold
  • Bli medlem

Ajungilak goose bay arctic


tnord3

Anbefalte innlegg

Hei jege har akkurat kjøpt meg ny sovepose som er tenkt brukt på kaldeste vinteren.

Det er en Ajungilak goose bay arctic som jeg fikk for 2299,- Kjøpte den litt på impuls siden førpris var 3999,- Jeg blir ikke helt klok på temperaturgrensen. Ser ut som nedre grense komfort er -16C - -30C med ulike målemetoder/ skalaer. Posen er av dun, vekt 2070g.

Jeg synes kanskje den virker litt lefsete/ lite dun til å tåle vintertelting i januar, men selgeren overbeviste meg om at dette var en skikkelig ekstrempose av råeste slag!

Er det noen som har erfaring med posen, som kan fortelle meg hva jeg kan forvente av den? Den er tydeligvis gått ut av sortimentet til Ajungilak. Er den sammenlignbar med en av modellene de har nå? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grattis med ny sovepose. Skjønner at du har kjøpt posen og betalt for den. Da er det bare en ting å gjøre, ta den med ut og teste den en kald vinternatt. DET blir spennende! Min erfaring er at tabellene som viser hvor langt ned på termometeret du kan bevege deg før du slutter å ha det komfortabelt og videre før det begynner å bli kritisk, er noe tull! Den gir deg en viss indikasjon når du skal kjøpe posen, ja. Dermed kan du sammenligne posene og finne ut hvor mye vekt du ønsker å drasse på samt hvor mye cash du ønsker å bla opp. Problemet er at posene ofte veier mere og koster mere gryn dess mere kulde de tåler. Etter dette er det svært individuellt hva som oppleves som komfortabelt når termometeret kryper ned mot 20 blå (og kaldere...). Jeg kjøpte en ekstrem pose fra samme leverandør m komfort temp -35. En natt det var -20 begyndte det å bli kjølig på bena og jeg ble tvunget opp midt på natta for å ta på enda et par tjukksokker og stillongs (anbefales ikke å bevege seg utenfor posen i den kulda med bare en tynn stillongs, fy f så fort jeg stivna til :) Jeg var ikke den eneste som opplevde dette.

Hvor mye kulde du tåler endres med dagsformen din. Den kan altså oppleves som varm en gang og kald en annen gang med samme temp.

PS! Dunpose er ikke bra å utsette for fuktighet, da forringes duna i posen og du fryser lettere dermed.

PS! 2. Husk at ekstremposer er laget til for å brukes på vinter. Den har gjerne en øvre komfort temp også, i ditt tilfelle kanskje den ligger på -5. Bruker du den ved 0 grader vil du antagelig oppleve den for varm. Jeg synes personlig det er greit, bare åpne litt på glidelåsen. MEN dersom du bruker den i +15 så er det ubehagelig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kommer an på deg også her. Om du er en varm person eller ikke! Men jeg ville tro denne posen tåler det meste av Norge, bortsett fra kanskje enkelte kuldegroper. Fryser du lett ville jeg ikke presset overnattingen ned til 30 blåe. Men det holder sikkert å pakke seg inn i litt ull da, evt en fleece/silke-pose.

Jeg er en frossen type ville jeg si. Og jeg i min erfaring syns det blir litt kaldt på de nedre tempratur grensene som produsentene kaller ekstrem-grensa på soveposen. Men er tempraturen innenfor grensa, så er det ingen problem. (Helsport, Ajungilakk og Hagløfs, annet har jeg ikke testa)

Denne posen har jeg kun testet en gang, ettersom den var lånt. Men det var maks minus 10 grader den natta, men hadde fint tålt 5 grader kaldere minnst. Ellers stusset jeg over det samme, at det var litt lite dun i den... Bare husk lue, og test posen ute først. Trengs normalt ikke overnattes for å få en noenlunde følelse over hva den tåler. Lykke til, og grattis med fin pose :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke prøvd ut nøyaktig denne posen før men med erfaring fra andre dun-poser kan jeg si at de er suverene på kortere turer men holder ikke helt i lengden. prøvde ut denne dun posen en uke på finnmarksvidda i mars. da holdt den mål. men senere på en to-ukers tur hold den ikke mål de siste 3-4 dagene. da ble det hutring og frysing i kun -19... dette var en skuffelse. så min erfering er at dun er suveren på kortere turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kaster meg på samme tråden, er det noen som har erfaring med Ajungilak Goose Bay, hvilke temperatur-/bruksområder har den. Eks sein høst-tidlig vår og evt enklere vinterovernattinger - vil det funke?? Evt Ajungilak Taiga - det skal jo være en tresesongs-sovepose.

Tanken min er å ha en lett tresesongspose, helst dun, og så spe på med fleece-innerpose og evt en sovepose til på vinterovernattingene. Er den tanken helt bort i natta slik at det er like greit å fleske til med en skikkelig vintersovepose med en gang??? Har i dag A. Tyin, men den begynner å bli veldig slitt - men har fungert bra for meg frem til nå.

Takker for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har erfaring med Ajungilak Goose Bay,

Jeg har en Goose bay som jeg har brukt som tresesongers pose i en tre - fire år nå. Er godt fornøyd, den veier lite og tar lite plass. Har sovet godt i den i et par minusgrader med bare boxer og lue, så med ullundertøy og fleecepose burde den nok tåle litt mer. Til gjengjeld kan den sikkert bli i varmeste laget i lavlandet sommerstid. Har ikke brukt den vinterstid, mistenker det kan bli i kaldeste laget.

Jeg har den gamle modellen som er blå utenpå og svart inni, ser ut som de har endret på dette etter at de slo seg sammen med Mammut. Men om det bare er fargene som er annerledes vet jeg ikke.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min Goose Bay Arctic i tre år nå og koser meg veldig med den gode varme følelsen den gir :wink: Har ikke testet den i skikkelig kaldt vær, og laveste temperatur har derfor kanskje vært rundt -15-20 grader foreløpig. Men jeg er altså veldig fornøyd, og kan ikke si meg enig i at min pose føles som den har lite dun. Føler derimot at den er ordentlig tykk og myk, og hittill er det alltid jeg som har tatt mest plass i teltet, utelukkende på grunn av den store soveposen :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.