Gå til innhold
  • Bli medlem

Har nokon prøvd G stove lavvoovn?


Tullebukken

Anbefalte innlegg

Denne ovnen ser interessant ut.

http://www.g-stove.no/shop/product/g-stove-komplett?tm=nettbutikk

https://tur365.wordpress.com/2014/10/17/testrapport-g-stove-lavvo-ovn/

Fin kombinasjon av vekt, funksjonalitet og pris. Men eg blir litt skeptisk til eit produkt som berre er omtalt av produsenten sjøl og på kun ein blogg, og ellers ikkje nemnt i det heile på fjellforum.

Så: er det nokon her inne som har fyrstehandskunnskap om byggekvalitet og funksjonalitet på denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri sett før, aldri testet. Forsøkte å få noe info ut av videoen til butikken, men den var jo utformet som en trigger til en ny actionfilm. Korte glimt til dramatisk musikk. Glimt som ikke sa stort. Ga ikke lyst til å kjøpe.
Ellers ser jo ovnen veldig flott ut! Matlaging nesten som hjemme. Personlig vil jeg ikke "ha det som hjemme" når jeg er på tur. Da kan jeg jo like godt bli hjemme. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ovnen ser interessant ut.

http://www.g-stove.no/shop/product/g-stove-komplett?tm=nettbutikk

https://tur365.wordpress.com/2014/10/17/testrapport-g-stove-lavvo-ovn/

Fin kombinasjon av vekt, funksjonalitet og pris. Men eg blir litt skeptisk til eit produkt som berre er omtalt av produsenten sjøl og på kun ein blogg, og ellers ikkje nemnt i det heile på fjellforum.

Så: er det nokon her inne som har fyrstehandskunnskap om byggekvalitet og funksjonalitet på denne?

 

Hvilken informasjon er du ute etter angående G-Stove?

Denne ovnen er nylig lansert (August 2014, men er testet siden 2010) og er laget av Rustfritt stål for å være meget slitesterk, det finnes nå også flere kommentater fra kunder på vår Facebookside.

Den eneste "klagen" vi har mottatt er at det blir for varmt, ovnen har mange finesser man ikke finner på andre ovner som bærehåndtak som brukes som tørkestativ for sokker og ved eller bare avlastningsbenk til kjeler.

Bor du i nærheten av Holmestrand vil du også kunne stikke innom butikken til www.Gavehimmel.no som ligger i Langgaten 34, der er G-Stove og tilbehør utstilt.

Send gjerne også spørsmål til oss på Facebook eller epost "[email protected]", samt at vi tar imot ønsker om nye produkter og forbedringer.

Vi utvikler nå vaskemaskin til G-Stove som også er til friluftsturer og mer som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ovnen ser interessant ut.

http://www.g-stove.no/shop/product/g-stove-komplett?tm=nettbutikk

https://tur365.wordpress.com/2014/10/17/testrapport-g-stove-lavvo-ovn/

Fin kombinasjon av vekt, funksjonalitet og pris. Men eg blir litt skeptisk til eit produkt som berre er omtalt av produsenten sjøl og på kun ein blogg, og ellers ikkje nemnt i det heile på fjellforum.

Så: er det nokon her inne som har fyrstehandskunnskap om byggekvalitet og funksjonalitet på denne?

 

Og du ble medlem i dag bare for å spørre om dette, som signaturen G-Stove helt tilfeldig ser og svarer på...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ovnen ser interessant ut.

http://www.g-stove.no/shop/product/g-stove-komplett?tm=nettbutikk

https://tur365.wordpress.com/2014/10/17/testrapport-g-stove-lavvo-ovn/

Fin kombinasjon av vekt, funksjonalitet og pris. Men eg blir litt skeptisk til eit produkt som berre er omtalt av produsenten sjøl og på kun ein blogg, og ellers ikkje nemnt i det heile på fjellforum.

Så: er det nokon her inne som har fyrstehandskunnskap om byggekvalitet og funksjonalitet på denne?

Tja, definitivt ikke lett, ok priset, men den har mange fiffige løsninger.

Det har vært noen diskusjoner tidligere på FF:

http://www.fjellforum.no/topic/29520-lett-vedovn-tigoat-wifi-stove/

http://www.fjellforum.no/topic/28714-titanium-goat/

http://www.fjellforum.no/topic/11489-vedovn-til-lavvo/

http://www.fjellforum.no/topic/19019-krylling-vedovn/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke egenskaper ser du etter i en lavvoovn? Er det viktig med muligheter for en bakeovn på tur er kanskje dette interessant. Vekten på herligheten begrenser bruksområdene en del. Kan ellers foreslå at du snakker med din lokale blikkenslager. Har selv fått spesialbygd en lavvoovn av "min" blikkenslager etter egene mål og ønsker. Kostnad 500 kr, vekt ca 1 kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zimwalker: Ja.

 

Tor Magnus og resfjellet: takk! 

 

Har for øvrig fått langt svar (og positivt) svar på DM frå ein annan, skal oppfordre vedkommande til å poste det også her.

 

Syns totalpakka til denne prisen (3500) med vanntanken, steikeovnen og tørkestativet er fristande. Vekta kan eg leve med. Så først og fremst er eg nysgjerrig på om dette faktisk er solide greier. Uten å ha prøvd, kunne eg nok riktignok bytta bort steikeovnen mot muligheten til å fyre med 30 cm ved i heile ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ovnen rundt en 2 mnd nå, men under svært like forhold og kun med granved(Så føler ikke helt jeg har konkludert for meg selv enda, men fikk et spørsmål fra @Tullebukken på PM, og nå igjen om jeg ikke kunne poste svaret mitt i tråden;) Så kan si litt om inntrykket så langt:  

 

Ovn: 

Byggemessig virker selve ovnen veldig stødig, det er relativt tykt gods, gode sveiser og stødige "føtter"- nesten litt overdimensjonert.

 

Dør:

Jeg er litt usikker på hvordan dørløsningen vil fungere i det lange løp, er jo ringer og "fjærløsning" i lukkemekanisme og trekkregulering(førsteinntrykket var at dette virket litt lite solid), men så langt har det fungert utmerket. Døren er jo også avtakbar(har ikke benyttet med av denne funksjonen enda.) Jeg skulle veldig gjerne ønsket meg at døren kunne hengsles på begge sider, da jeg ligger på “feil” side av ovnen.

 

Dimensjoner og logistikk:

Ovnen er avlang som gjør at man må ta et valg om retningsplassering i lavvuen. Tradisjonelt vile man jo i en lavvu plassere døren på ovnen mot inngangen grunnet trekk og ikke minst i forhold til inndeling med ” skitten sone” ved inngang etc. og ”ren sone” innen for ovnen med matlaging etc. Når ovnen er avlang som i dette tilfellet, får man ikke plass til å stable ved mellom inngangen og ovnen. Ideelt sett ville man stablet det med tverrsnittet av skiene i flukt med inngangenfor å utnytte trekken til å tørke veden. Med døren i retning inngangen må man også flytte seg et godt stykke for å legge inn i ovnen. Tur 365 (http://tur365.wordpress.com/2014/10/17/testrapport-g-stove-lavvo-ovn/)som G-stove viser til har montert ovnen motsatt vei. Som nok er en bedre løsning for kortere turer.

 

Rør:

Rørene er litt mer sårbare for bulker etc. under transport. I min 4-6 manns lavvu må jeg ha ett ekstra rør for at ovnen skal gå over taket. Dette røret går derfor ikke inn i ovnen under transport. Ellers liker jeg at omkretsen på ovnen er liten slik at den faktisk går ned i sekken. Men igjen stikker jo da festet for ovnsrøret ut og det er veldig lett for at dette får seg en kakk, (eller snitter sekken) Og får det seg først en liten kakk er det vanskelig å koble ovnsrøret til ovnen. Men rørene er jo betraktelig mer solide enn de "sammenrullbare" av aluminiumsplate, dersom man har vært borte i disse, så alt er jo relativt;)  Var også litt usikker på om ovnsrøret ble solid nok når det var satt sammen av mange små deler. Men har ikke hatt noen problemer med dette enda. Etter en god del uker med fyring har jeg enda ikke rengjort ovnsrøret. Har fortsatt god trekk.

 

Vannbeholder:

Genial løsning, som varmer opp vann på en blunk. Men litt dårlig sveis, er jo store temperaturforskjeller nå på vinterstid- så har fått en liten lekkasje på min. Men har så langt opplevd super kundeservice fra G-stove. ( Fikk gode svar med en gang når jeg sendte en spørsmålsmail, og da de glemte å sende med bag til ovnen var de svært ydmyke og sendte bagen innen 1 time fra jeg kontaktet de...) så får sikkert byttet eller fikset vannbeholderen om jeg tar kontakt- men tenkte jeg skulle se om jeg fikk sveiset den selv en dag. 

 

Stekeovn:

Det er best trekk bak i ovnen rundt stekeovnen. Da det er litt vanskelig å regulere temperaturen langt inne i ovnen blir stekeovnen svært varm!  Man er helt avhengig av en rist for å få utnyttet denne godt. Jeg har brukt alu beholdere som man gjerne bruker til grilling etc., det fungerer fint, men må ha rist under disse for at det ikke skal bli for varmt.(De smelter om de står inne i stekeovnen en stund…)

 

Topp plate:

Topp platen er jo hevet over stekeovnen( under vann beholderen) dette tenker man ikke over når man bruker vannbeholderen, men litt irriterende når man tar av vannbeholderen og ikke får utnyttet hele topp-platen.  Man får kun plass til en kjele/ kasserolle om gangen.

 

Bærehåndtak/tørke anrettning: 

"Bærehåndtakene" er geniale til tørking av ved når de er slått utover, faktisk noe av det jeg liker best med ovnen!(etter vannbeholderen) Litt irriterende at de ikke kan slås over ovnen ( f.eks. for å holde mat varm, småkoking etc.) når vannbeholderen står på ovnen. De kommer også litt i veien for bruk av stekeovnen. Men greit å huske at jeg nok har litt større krav til multifunksjonell bruk og er litt mer utålmodig enn den gjengse nordmann på tur;) Kommer jo gjerne opp i lavvuen på kveldstid og skal få lavvuen varm, varmet vann, laget mat og tørket ved samtidig og så raskt som mulig. Jeg har ikke prøvd å bære ovnen i håndtakene så vet ikke hvordan dette fungerer. 

 

Høyde på ovn: 

Ovnen er jo relativt lav i forhold til endel andre ovner på markedet. Da ovnen er relativt lav, sprer den varme nærmere bakken enn f. eks Hellsport sin ovn.  Til gjengjeld har den mer varmeutslag mot bakken. Jeg så på dette som et potensielt problem før jeg kjøpte ovnen. Da jeg bor i lavvuen er jeg jo trolig litt over gjennomsnittet opptatt av brannsikkerhet. Jeg har derfor bygd opp ovnen litt slik at jeg har lufting under, samt lagt en ovnsplate i metall under ovnen. Dette er nok litt overilt da det var betraktelig mindre varmeutslag ned mot bakken enn jeg hadde trodd. Men ville absolutt ikke brukt ovnen uten underlag! På spørsmål ang dette til G-stove før jeg kjøpte ovnen fikk jeg følgende svar:

“Det blir raskt varmt under ovnen så man burde ikke ha noe liggende under, på sommeren hvor det kan være veldig tørt gress og lignende anbefaler vi å legge ovnen oppå noe (treplanle/flat stein) eller helle vann under hvis det er veldig tørt der man befinner seg for sikkerhets skyld da G-Stove avgir veldig mye varme, men mest på sidene og topp og bakpart, når man ikke bruker rist vil det danne seg mye kull og derfor dempe varmen ovnen gir på undersiden, men anbefaler bruk av ristene for maksimal effekt og enklere rengjøring.”  

 

Trekk i ovn: 

Det eneste jeg egentlig har å utsette på ovnen er trekkegenskapene. Jeg sliter med å få god trekk i hele ovnen ( fyrer hovedsakelig med ristene i ovnen) det brenner godt inne i ovnen, men får det ikke til å brenne godt under hele kokeplaten frem til døren.. men jeg har ikke hørt om andre som har samme problem. Jeg brenner for tiden noe granved (jeg fikk  ferdig kappet av en nabo) som ikke er av beste kvalitet. Så endel av problemet  kan skyldes veden;) Jeg har dessverre ikke fått testet ovnen med god finkløyvd ved. Men på generelt grunnlag krever nok ovnen mer finklyvd ved enn de fleste andre vedovner...  den krever også relativt liten omkrets på vedskiene dersom man skal fyre med full lenge( v ovnen) og benytte ristene. Dette igjen fører jo til at man må passe ovnen endel:) Til gjengjeld er den relativt lett å tenne opp i. Jeg slet tidligere med at hellsport ovnen ble fuktig innvendig dersom den sto i regn eller snøvær over tid uten fyr i ovnen. I G- stove samler det meste av fukt/snø seg over stekeovnen, og havner derfor ikke ned i kammeret hvor man tenner opp. Risten gjør det enkelt å få god trekk. Leste en test av ovnen( dog fra en som var sponset) men han hadde nesten motsatt problem, hvor det var for god trekk i ovnen.

 

Gnistfanger:

Topphatten på ovnsrøret har ikke gnistfanger. G-stove selv svarte følgende på mitt spørsmål:

Spm: Det er litt uklart hvordan topphatten er løst(litt vanskelig å finne gode bilder, ser ut til at det kanskje er ulike versjoner på video og bilder), har den en form for gnistfangernett, men tett topp- plate?

 

Svar G-stove: "Topphatten er formet slik at trykket røyken fordeler seg jevnt utover, det er ingen gnistfanger da det ikke blir mye gnist eller glør som kommer flyvende ut noe særlig siden bakerovnen er formet og plassert slik at flammene møtes bak med pipen og forhindrer dette (blir ett slags dragsug kan man si) Dette for at man skal kunne fyre med døren åpen også på store kubber uten at røyken kommer ut men blir sugd innover. Vi beklager at bilder og videoer ikke er helt på topp og skal gjøre noe med dette:)"

 

Mener å huske G-stove også har kommentert ang. topphatt løsningen at denne gjør det mulig å ikke la pipen stikke opp over taket på lavvuen. Jeg ville overhodet ikke stolt på dette. Det er ikke gnistregn ut av pipa, men det forekommer gnister! Vedkommende tester som g-stove selv linker til lagde en provisorisk gnistfanger. Da det hovedsakelig har vært vått og mye snø rundt min lavvu i det siste har ikke jeg gjort lignende.

 

Askeskrape: 

Askeskrapen fungerer fint, veldig praktisk, men litt irriterende at den passer perfekt i glippen mellom rist og bunn slik at det er vanskelig å skrape ut aske- mens det er fyr i ovnen. Man ender ofte opp med å dytte endel av asken inn i ovnen, men virkelig ikke et stort problem!

 

Føtter/støtter

Føttene er svært stødige, men har grunnet sin runde utforming svært liten friksjon mot underlaget-spesielt i mitt tilfelle med plate under ovnen. Det er derfor lett å skyve på ovnen når man lager mat eller legger inn ved.

 

Jeg er veldig fornøyd med ovnen! Jeg håper trekkproblematikken min vil ordne seg med annen ved(kanskje annen plassering av lavvuen) og at jeg da kan konkludere med at jeg er superfornøyd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skal handle ovn til Varanger camp 8-10 hvert øyeblikk. Hadde egentlig tenkt å gå for Helsport sin ovn, men synes G-stove ser spennende ut. En kamerat har Helsport ovnen og sier at den blir raskt kald om man ikke fyrer i den. Det vil vel uansett bli kaldt på vinteren om man ikke fyrer– uansett ovn, men er det noe poeng å velge stålovn (G-stove) fremfor aluminium (Helsport)?

 

Spørsmål:

  1. Er det noe poeng at G-stove er i stål, og at den dermed vil holde mer på varmen om man lar den dø ut når man legger seg og sover uten fyringsvakt?
  2. Er det noen som har erfaringer med å legge steiner på ovnen før man legger seg, for å holde en lunk i lavvoen gjennom natta uten å måtte fyre?
  3. Er det noen som har erfaring med hvordan Forsvarets gamle lagstelt-vedovn er i forhold til Helsport sin ovn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ovnen sjøl på "romjulssalg" i nettbutikken, etter å ha starta denne tråden litt tidlegare.

Den blir veldig god og varm, men vil ikkje holde ein lunk i lavvoen gjennom natta. Full av god, tørr ved og med trekken nesten heilt igjen har du veldig god varme i ein god time, men så blir det fort kaldt. Har ingenting å sammenligne med, men går ut frå at slik er det berre med alle lavvoovnar, fordi godset er tynt.

Ellers er eg god fornøgd, ovnen virker å vere solid bygd. Fyrt med nokså finkløyvd, tørr ved er forbrenninga rein og fin. Steikeovnen bakerst er eg litt usikker på. Den gjer at du kan fyre med 30 cm ved nederst, men berre 20 cm øverst, og det kan jo lage litt heft, avhengig av kva du fyrer med. Dessuten blir steikeovnen så brennheit at det er ein liten kunst å lage mat der, men det seier sikkert meir om meg.

Fyrer i helsport Finnmark, og det er ikkje vanskelig å lage det nesten ubehagelig varmt (dersom det er målet) med ti minus ute. Men som sagt; det må fyrast heile tida for å holde varmen.

Samla sett klart tommel opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. G-stove blir like kald som f. eks helsport sin ovn når varmen dør ut. Venor selger noen ovner med tykkere stål(vet ikke hva de heter) ligger ikke ute i  nettbutikken, så du må ta kontakt direkte. Men disse skal vistnok holde litt bedre på varmen.

2. Stener fungerer ikke så veldig bra om de blir liggende på ovnen. De avgir litt varme, men så lenge man ligger på bakken og ikke i f. eks feltseng utgjør dette så lite at man ikke kjenner særlig mye til det nede ved bakken.

 

Jeg ville satset på god sovepose!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ble så jeg kjøpte Helsport sin lavvo-ovn. Testet ut to netter i en Varanger Camp 8-10, med to voksne og tre barn. Ca 10 minusgrader. Tok ca 20 min før det ble skikkelig fyr i ovnen. Da varmer den bra så lenge man fyrer godt. Etter ca 45 min var den god og rødglødende i hjørnene. Synes forøvrig at det ikke ble voldsomt varmt i lavvoen (hadde innertelt og bunnduk). Sikkert 50-60 grader oppe i den øverste halvmeteren i lavvoen, men sånn passe nede på bakkenivå. Som forventet så forsvinner varmen relativt raskt når ovnen dør ut. Barna sovnet ca 2100. VI voksne fyrte til ca 2200. Lot da ovnen dø ut og snørte igjen soveposene. Gadd ikke kjøre fyringsvakt med kun to personer... Konklusjonen er at Helsport ovnen funker fint. Fin å lage mat og varme vann på. Dog er det 14 kg (+ved) å drasse med seg i pulken, og den tar relativt mye plass. Om man skal gå et lite stykke om vinteren med familien er nok heller et Keron 4GT med et par primuser inni en bedre løsning. 

 

Som en digresjon synes jeg forøvrig at lavvo var en skuffelse. Plassutnyttelsen er meget dårlig ved sideveggene, samt at innerteltet henger (unødvendig?) mye innover. "Stjeler" vel ca 50 cm hele veien rundt inne. All varmen legger seg oppe i toppen. Fordelen er at det blir bra klestørk der oppe. Ellers er jo lavvo veldig hyggelig med familien. Jeg valgt å selge lavvoen. Har nå gått til ankaffelse av Bergans Wiglo 6-10. Etter et prøveopsett i hagen er det adskillig bedre plassutnyttelse langs sideveggene, så det skal bli spennende å prøve den ut på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.