Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket liggeunderlag til helårsbruk


virrma

Anbefalte innlegg

Vi har to Exped Downmat 7M, men et av dem har en snodig feil. Noen netter holder det tett, andre netter lekker det sakte ut luft. Jeg klarer ikke å finne hull og skjønner ikke hva det er som skjer, så nå skal jeg kjøpe julegave til meg selv og bytte ut det som ikke fungerer skikkelig.

 

Spørsmålet er hva jeg bør skaffe. Underlaget skal brukes hele året. Jeg har alltid med skumunderlag i tillegg, så noe tykkere enn 7cm er unødvendig. Jeg liker ikke pumpa til exped og vil helst slippe den. I så fall er alternativene Downmat 7UL eller Synmat 7UL alternativene til exped. (Jeg har Schnoozle og adapter, men synes det bare fungerer såder å pumpe opp med pose gjennom pumpa.) Synmat 7UL  blir nok for kald.

 

Da er de store spørsmålene:

Hvor solid er Downmat UL?

Finnes det noen andre alternativer som jeg ikke har tenkt på?

 

Takk for alle innspill!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Downmat UL 7 ser ut som en veldig god kandidat. Har selv en Downmat 7M og den virker nå solid nok, så selv om UL varianten muligens tåler litt mindre, så vil jo skumunderlaget ta av for endel. De to har samme R-verdi så den burde være varm nok.

Tror det må være ventilene som lekker på det gamle underlaget i og med at det noen ganger lekker og andre ganger ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer helt fint å bruke UL versjonen. De aller fleste opplever aldri å punktere med den.

Men dersom dere telter på litt røffere underlag, da kan bør dere være forberedt på å måtte bruke lappesakene. Det er en veldig smal sak å lappe disse liggeunderlagene så lenge det er små hull. Bruker du det sammen med et skumgummiunderlag, så er dere ganske sikre.

Også er det jo hyggelig å spare en halvkilo i tillegg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ej he kjøpt downlite 5 til kidsa mine. Resultat: kver gang dei ikkje er med tek eg deira, i staden for mi eiga downmat som er både tyngre og større i pakkvolum. Som deg har eg alltid skumplast i tillegg, så det meste anna vert overkill. Har brukt downlite 5 og ridgerest skumplasten i 25 minus og hatt det topp. 9aren blir altså berre med når ungane treng sine sjølv, eller på padleturar. Desse downlite skal vel tole litt mindre, men som tidlegare sagt, her i huset er det ingenting som får pen behandling. Likevel er desse like heile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gammel eller ny ventil på de du har i dag?

Jeg har en downmat med gammel ventil, en i hvert hjørne som man skrur på. Der opplevde jeg engang av det satt et lite dun inne i den ene og da lakk det bittelitt. Tydelig at det da ikke tettet skikkelig. Kan jo se om det er noe slikt hvis du har samme type ventil.

 

Thermarest har jo NeoAir Xtherm men ingen erfaring med den selv.

Så har vel Mammut en Pump Mat som er til helårsbruk.

 

Hvor solid Downmat UL er kan jeg ikke svare deg på men jeg har Synmat UL. Vil tippe de er rimelig like der. Ikke hatt noen punktering på mine. Hadde det første 3-4 år, så kjøpte jeg nytt når det kom i LW versjon og solgte det gamle. Bikkja har tråkket på det flere ganger, men jeg har ikke brukt det utenfor teltet heller. Har du ekstra skumunderlag ser jeg ikke for meg at det være noe problem med UL versjon.

Downmat UL har jo ikke noen avskrekkende vekt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill. Jeg tror dere har rett i at det er ventilene som er problemet. Mulig jeg burde forske enda litt mer på det? Eller kanskje jeg heller skal satse på å shoppet i tide til romjulsturen...

 

 

Ej he kjøpt downlite 5 til kidsa mine. Resultat: kver gang dei ikkje er med tek eg deira, i staden for mi eiga downmat som er både tyngre og større i pakkvolum. Som deg har eg alltid skumplast i tillegg, så det meste anna vert overkill. Har brukt downlite 5 og ridgerest skumplasten i 25 minus og hatt det topp. 9aren blir altså berre med når ungane treng sine sjølv, eller på padleturar. Desse downlite skal vel tole litt mindre, men som tidlegare sagt, her i huset er det ingenting som får pen behandling. Likevel er desse like heile.

 

Hva er downlite 5?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Downmat 5cm enkel modell. Du finn den på exped sine sider. Noko dyre her, men eg kjlpte dei i UK og fekk dei sendt til kjenningar der, som skulle t Norge. Halv pris, also 1200 for to, inkl frakt. Såg dei også på Svalbard på butikk det, men har ikkje sett dei på fastlandet her

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to Exped Downmat 7M, men et av dem har en snodig feil. Noen netter holder det tett, andre netter lekker det sakte ut luft.

 

Hvis liggeunderlaget blåses opp når det er varmt, og temperaturen synker en del ila. natten, vil lufta inni miste volum. Det oppleves da som at madrassen har lekket luft når man våkner. Har opplevd dette noen ganger selv og mener det er nevnt i "bruksanvisningen" som medfølger. Så det er en mulig forklaring, men det er jo selvfølgelig rart at dette bare skjer med det ene underlaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har ett neoair.

Det viktiga, tror jag är att man får ojämnheter i underlaget där sovsäckens dun kan få plats och man får mer luft. Hur mycket man rent praktiskt tjänar på att ha en 7-9 cm dunfylld dyna istället vet jag inte, men det går ju att räkna ut.

 

Nu har jag inte tältat i smälla vintern med neoairunderlaget, bara ned till -3, -4. Och då med skumplast under. Dom problem jag hade med kyla var om näsan, eftersom det i princip var den som stack ut ur sovsäcken (näsvärmare - clown-näsa fylld med dun, är lösningen).

 

Jag har dock för avsikt att köra lite test med detta i vinter. Då blir det metalliserad mylar i botten som reflektor, skumplas, neoair.

Sovsäcken jag anävnder är en Valandre Swing 700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis liggeunderlaget blåses opp når det er varmt, og temperaturen synker en del ila. natten, vil lufta inni miste volum. Det oppleves da som at madrassen har lekket luft når man våkner. Har opplevd dette noen ganger selv og mener det er nevnt i "bruksanvisningen" som medfølger. Så det er en mulig forklaring, men det er jo selvfølgelig rart at dette bare skjer med det ene underlaget :)

 

Ja, jeg kjenner til den effekten. Her er det snakk om mye større endringer, jeg våkner "på bakken".  Jeg har heller ikke klart å se noen sammenheng med temperatur.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå googlet litt om Downmat 5. Det ser ut til å være omtrent samme vekt som UL, men litt mer volum. Prisen er mye hyggeligere, den er laget i mer robust materiale enn UL og er vesentlig hyggeligere priset. Ulempen er mindre isolasjon. Hmmm, robusthet vs isolasjon? Dette var vrient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå googlet litt om Downmat 5. Det ser ut til å være omtrent samme vekt som UL, men litt mer volum. Prisen er mye hyggeligere, den er laget i mer robust materiale enn UL og er vesentlig hyggeligere priset. Ulempen er mindre isolasjon. Hmmm, robusthet vs isolasjon? Dette var vrient.

Eg har som sagt brukt dette saman med skumplast på nesten alle vinterturar siste året, det skal være ekstremt kaldt før eg gidd noko tjukkare. Sov godt og var varm og god med dette + tresesongsdunpose med sommersyntetpose utanpå, på turar kring minus tjuge, med varierande grad av luftfuktigheit. Så tek hverken tjukkare underlag eller pose før det er vesentleg kaldarr enn det. Men det er klart, me er alle ulike. Eg frys ikkje så veldig lett samanlikna med mange andre kvinner eg kjenner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ul,  ikke noe galt med det enda men føler jeg må være "forsiktig" med det, unga får ikke lov til å base med det og i nærheten av bål er ikke aktuelt.  Mye behageligere på mange måter med skumunderlag og ett passe lag granbar, da trenger man ikke tenke på at noe går i stykker.  Men du verden det er behagelig å ligge mykt også så det blir en avveining.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.